9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Nyt on AeroWagoniin asennettu uusin huohotinpäivitys ja PCS:n listahinta osille oli 58,40 euroa.

Eski
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Eski kirjoitti:Nyt on AeroWagoniin asennettu uusin huohotinpäivitys ja PCS:n listahinta osille oli 58,40 euroa.

Eski
Mitä tuo sisältää :roll: :?:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Sisältää mm. uuden öljyloukon, öljyntäyttöputken, letkuja ynnä muuta.

Tuossa kuva paketista:
Kuva

Eski
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Eski kirjoitti:Nyt on AeroWagoniin asennettu uusin huohotinpäivitys ja PCS:n listahinta osille oli 58,40 euroa.

Eski
tässä copy/paste sivulta http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml jossa hinnaksi ilmoitetaan ruotsissa 260 kr = 30 euroa ja hinta asennukselle noin 1000 kr 110 e
Tekstissä mainitaa ruotsin saabin "sponsoroivan" hintaa huomattavasti joten kannattaa kysellä myös paikalliselta huollolta hintaa jos suomen merkkiliikkeetkin "sponsaavat".
Ja nille jotka ovat asennuttaneet merkkiliikkeesä aikaisemman version niin saavat uuden "päivityksen" veloituksetta.
tässä teksti ruotsiksi ja tekstissä varaosanumero sarjalle.
April 2006
Ombyggnadssatser för vevhusventilationen ska nu, vecka 14, finnas tillgängliga hos verkstäderna. Artikelnummer för ombyggnadssatsen är 55561200 och dokumentet som beskriver hur den monteras är 210-2561 utgåva 3.

I ombyggnadssatsen finns en ny oljefälla, T-stycke, två backventiler, nytt oljepåfyllnadsrör, ny nippel till ventilkåpa, nya slangar och lite annat.

Ombyggnadssatsen kostar ca 260,- (kraftigt subventionerat av Saab då priset är avsevärt lägre för ombyggnadssatsen än priset för de delar den ersätter). Med monteringen blir kostnaden ca 1000,- (eller strax över) för material och montering, men de som betalat för någon av de tidigare ombyggnaderna under de senaste två åren sägs kunna få denna ombyggnad utan kostnad
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Toivottavasti tuo systeemi toimii :roll:

No toivotaan, että tuo huohottaminen omasta kulkineesta vähenee, kun saa konerempan tehtyä ja männät vaihdettua tonnarin vastaaviin :wink: .

Ideana on ollut tehdä kiinteä "race" tyyppinen huohotus öljyn keruu/erotus säiliö, minkä tyhjennyksestä sitten aika ajoin huolehtii. Näin ei huohotuksen mukana tulevä likainen öljy pääse takaisin kiertoon.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Startin13 kirjoitti:
Voiko kunnossa olevan Saab 9-5:n Aeron moottori imaista öljyt kuiviksi välillä 70 240-76000?

Tai 66 000 - 70 240 kun öljyjä on tarkastettu viikoittain ja kulumaa ei havaittu.

Onkos mitään kommentteja foorumilaisilla :?:

70000 tkm huolto suoritettu Saabin valtuuttamassa merkkihuollossa josta tositteet. Muuten ajeltu normaalisti ja nesteitä tarkkailtu.
Melkoinen taistelu sinulla ja kunnossa oleva moottori normaali käytössä ei syö öljyjä kuin max 1L / 10000km. Öljyä moottorissa on se 4 litraa.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

Eski kirjoitti:Nyt on AeroWagoniin asennettu uusin huohotinpäivitys ja PCS:n listahinta osille oli 58,40 euroa.
Torstaina olisi Laakkoselle aika varattuna huohotinsysteemin uusimiseen ja puhelimessa kertoi paketin hinnaksi 60 euroa. Mitenkäs tietäisi tarkistaa sen etteivät laita vanhan mallista huohotinpäivitystä kiinni vaan juuri tämän uusimman, kuten Eskillä? Näitä update-pakettejahan on kuulemma tullut vuoden sisällä jo useampia...? PS. jotkin merkkiliikkeet tosin ovat aika ulalla ilmeisesti näistäkin asioista. Vielä viime kesän lopulla kertoivat ettei tällaisia päivityksiä ole edes saatavilla...... :roll:
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Varmista, että asenettava setti on osanumerolla 55561200. Siinä on paljon enemmän osia kuin edellisessä päivityksessä. Näkyvin muutos on tuo venakopan sivulla olevan metalliputken jatkona oleva letku, joka haarautuu myös öljyntäyttöputkelle ja läppäkotelolta lähtevät letkut paketoidaan:

Kuva

Eski
Viimeksi muokannut Eski, Su Loka 22, 2006 17:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

Itselle tullut mieleen, että mahtaako ko. moottoriongelma olla kokonaan huohotinjärjestelmän vika? Itse nyt jonkin aikaa Saabia ajaneena olen huomannut, että auto lämpiää tosi nopeasti (hyvä asia) ja jäähtyy hitaasti (huono asia). Voisi kuvitella, että kun moottori jäähtyy hitaasti, niin öljy "palaa" pintoihin kiinni, koska öljy ei kierrä. VW Passsat G60 ja GTI:ssä oli sellainen systeemi, että konehuoneessa oli kannen sivulla ylhäällä termostaatti, joka moottorin seisoessa käynnisti syylärin puhaltimen ja jäähdytti konehuoneen ja tietysti osin moottorin, jos konetilassa oli liian kuuma. Escortissa oli termostaatissa ventiili, joka pysyi kiinni vesipumpun pyöriessä, mutta kun moottori pysäytettiin niin venttiili aukesi ja jäähdytysvesi kiersi painovoimaisesti ja jäähdytti moottoria. Eli pitäisiköhän Saabiin myös lisätä termari tms.
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

Eski kirjoitti:Varmista, että asenettava setti on osanumerolla 55561200. Siinä on paljon enemmän osia kuin edellisessä päivityksessä. Näkyvin muutos on tuo venakopan sivulla olevan metalliputken jatkona oleva letku, joka haarautuu myös öljyntäyttöputkelle ja läppäkotelolta lähteävät letkut paketoidaan
Kiitoksia! :)
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, myös hinnan perusteella voisi kuvitella, että ihan oikea setti on kyseessä, kun edellisen öljyloukkopäivityksen virallinen hinta oli alle 10 euroa.

Eski
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Hohoijaa... Alkaa noita päivityksiä olemaan siihen malliin tarjolla, että meinaa väkisellä tulla pieni epäilys niiden toimivuudesta. Mihin tuo uusin päivitys perustuu? Kuinka sen on tarkoitus parantaa tilannetta? Aikaisemmassahan oli lähinnä suuremmat reiät läppäkotelolle ja imusarjaan meneville letkuille, eli tämän kai oli tarkoitus suurentaa virtausta tms.? Tuo huomio moottorin hitaasta viilenemisestä on ihan mielenkiintoinen, mutta ei varmaankaan aiheuta tuota öljymoskan syntymistä. Tuo moskahan kasautuu ainakin alkuvaiheessa jakopään puolelle. Jos öljy palaisi kiinni moottoriin lämmön vaikutuksesta voisi kuvitella, että sitä olisi tasaisesti joka puolella?
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

Saab-man kirjoitti: Tuo moskahan kasautuu ainakin alkuvaiheessa jakopään puolelle. Jos öljy palaisi kiinni moottoriin lämmön vaikutuksesta voisi kuvitella, että sitä olisi tasaisesti joka puolella?

Itse mietin samaa ja tulinkin siihen tulokseen, että jakoketjun ympärillähän ei sinänsä olekaan muuten öljyä, mitä nyt ketjusta vähän roiskuu. Tämäkin öljy valuu suurimmaksi osaksi pois kun kone pysäytetään. Juurikin koneen yläpää on varmaankin todella kuuma pitkän aikaa. Tästä voisi johtua, että mm. venttiilikopan kansi mönjääntyy. Sitten jatkossa mönjää lähtee irti ja sitä löytyy myös muualta koneesta. Öljypohjassa irtokama sitten tukkii esim. öljysiivilän. Pitäisi löytää joku sopivan pienikokoinen säädettävä termostaatti, jonka voisi helposti asentaa konehuoneeseen ja mikä voisi tarvittaesa (kesällä) käynnistää jäähdytyspuhaltimen, kun kone pysäytetään.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Sairas95 kirjoitti:
Itse mietin samaa ja tulinkin siihen tulokseen, että jakoketjun ympärillähän ei sinänsä olekaan muuten öljyä, mitä nyt ketjusta vähän roiskuu. Tämäkin öljy valuu suurimmaksi osaksi pois kun kone pysäytetään. Juurikin koneen yläpää on varmaankin todella kuuma pitkän aikaa. Tästä voisi johtua, että mm. venttiilikopan kansi mönjääntyy. Sitten jatkossa mönjää lähtee irti ja sitä löytyy myös muualta koneesta. Öljypohjassa irtokama sitten tukkii esim. öljysiivilän. Pitäisi löytää joku sopivan pienikokoinen säädettävä termostaatti, jonka voisi helposti asentaa konehuoneeseen ja mikä voisi tarvittaesa (kesällä) käynnistää jäähdytyspuhaltimen, kun kone pysäytetään.
Kai se on trionic-5 koneissa ihan samat lämmöt mutta ei mitään mönjää ja moskaa muodostu, joten pikkasen tuntuu lämpöteoria ontuvalta.
Tietty saattahan se olla osasyy mutta varsinainen syy on muualla.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itse olen siinä uskossa, että tuo mönjän kerääntyminen ja huohotus ongelmat johtuvat T7 onnettomista männistä tai paremminkin ohkaisista männänrenkaista. Tästä johtuva ohipuhallus lisää huohotusta ja öljyn huonontumista mihin sitten koitetaan keksiä kaiken maailman päivityksiä. :roll: Ja sieltä jakopään kauttahan kampikammion huurut/paineet tuonne venttiili koppaan menee :roll: :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Vastaa Viestiin