Juuri tuota tarkoitin. Olen täysin maallikko näissä asioissa mutta eikös se näin mene, että tuosta jakopään kautta se kampikammioon kertyvä hönkä kulkee huohotinputkistoon? Venttiilikopan pienet käyrät putket osuu jotakuinkin jakopään yläpuolelle. Tuossahan on periaatteessa hormi joka likaantuu varsinkin jos kampikammiosta nousee paljon epäpuhtaita huuruja. Männät tässä varmaan suurin syyllinen on. Itselläni on tuo mod. 2 asennettuna. Ei tuosta ole haittaakaan ollut tiedä sitten onko hyötyäkäänFrostgrey kirjoitti:Itse olen siinä uskossa, että tuo mönjän kerääntyminen ja huohotus ongelmat johtuvat T7 onnettomista männistä tai paremminkin ohkaisista männänrenkaista. Tästä johtuva ohipuhallus lisää huohotusta ja öljyn huonontumista mihin sitten koitetaan keksiä kaiken maailman päivityksiä.Ja sieltä jakopään kauttahan kampikammion huurut/paineet tuonne venttiili koppaan menee
![]()
9-3 ja 9-5:n moottoriongelma
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Olisiko tuo käynnistys vedestä, eikä konehuoneen lämmöstä? Kyllähän koneessa ilmeisesti ohipuhallusongelmaa on, mutta pohdinkin vain, saisiko siitä aiheutuvaa ongelmaa pienennettyä laskemalla konehuoneen lämpöä. Itsellä en ole koskaan huomannut puhaltimien käynnistyvän 9-5:ssä(kone seis). Tosin ei ole nyt hirveitä helteitä ollutkaan. Toisaalta G60:ssä puhallin käynnistyi kesäaikaan aika säännöllisesti, kun koneen pysäytti.9-5 T kirjoitti:9-5:ssa on vakiona 1 tai 2 puhallinta jotka käynnistyy virran katkaisun jälkeen tarvittaessa(lämpö liian korkea 30s tai 60s jälkeen sammutuksesta
Tuo töhkä tosiaan on palamis karstaa joka ei tule muualta kuin männän ohi virtauksesta.
Se että onko syynä renkaiden kapeus vai se että rengas on hieman lähempänä lakea? Varmaankin noiden yhteis vaikutus on se varsinainen syy eikä vain toinen. Leveämpi rengas ylä renkaana auttaisi hieman mutta tuo renkaan etäisyys laesta taitaa olla se varsinainen ongelman ydin.
Palotapahtumassa palorintama pääsee vaikuttamaan helpommin tuohon renkaaseen ja soppa on valmis. Tiivistys voima ei riitä pitämään tuota rengasta tiiviisti sylinteriä vasten ja siitä johtuu että vaikka sylinteri ja renkaatja mäntä näyttää ihan ok niin silti ohipuhallusta tapahtuu. Ajan kanssa tietty karstaa kertyy ja se alkaa tehdä tekosiaan kulumisen edistämiseen ja tietty tehon (ahtojen lisäys) nopeuttaa prosessia. IMHO
Otan kuvia tuosta 2.3t 9-5 vm.2000 koneesta kun avaan sen. Siinähän ei ollut tuon asian kanssa ongelmia (ainakaan vielä) vaan siinä oli se jakopään koppaan iskeytyneen hinhapyörän aiheuttama vika joten. Siitä saa hyvin verrokkia mitä koneen sisällä näyttää.
Moottoritilan lämmön laskemisella ja tuolla ongelmalla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa eikä sen laskeminen siihen vaikuta eikä auta
IMHO
V-M
Se että onko syynä renkaiden kapeus vai se että rengas on hieman lähempänä lakea? Varmaankin noiden yhteis vaikutus on se varsinainen syy eikä vain toinen. Leveämpi rengas ylä renkaana auttaisi hieman mutta tuo renkaan etäisyys laesta taitaa olla se varsinainen ongelman ydin.
Palotapahtumassa palorintama pääsee vaikuttamaan helpommin tuohon renkaaseen ja soppa on valmis. Tiivistys voima ei riitä pitämään tuota rengasta tiiviisti sylinteriä vasten ja siitä johtuu että vaikka sylinteri ja renkaatja mäntä näyttää ihan ok niin silti ohipuhallusta tapahtuu. Ajan kanssa tietty karstaa kertyy ja se alkaa tehdä tekosiaan kulumisen edistämiseen ja tietty tehon (ahtojen lisäys) nopeuttaa prosessia. IMHO
Otan kuvia tuosta 2.3t 9-5 vm.2000 koneesta kun avaan sen. Siinähän ei ollut tuon asian kanssa ongelmia (ainakaan vielä) vaan siinä oli se jakopään koppaan iskeytyneen hinhapyörän aiheuttama vika joten. Siitä saa hyvin verrokkia mitä koneen sisällä näyttää.
Moottoritilan lämmön laskemisella ja tuolla ongelmalla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa eikä sen laskeminen siihen vaikuta eikä auta
IMHO
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Ja tuolla ylärenkaan nostamisella on ilmeisesti päästy päästöjen kannalta parempaan, koska palaminen on siellä männän ja sylinterin välissä kaikkein epäpuhtaintaLeveämpi rengas ylä renkaana auttaisi hieman mutta tuo renkaan etäisyys laesta taitaa olla se varsinainen ongelman ydin.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Pitäisiköhän toisaalta ne konehuoneen lämmöt mitata, kun mullakaan ei ole kuin mutu tuntua. Toisalta minulla oli jokus B-mallin Datsun, jossa oli ohipuhallusta niin paljon, että jos öljyntäyttökorkin löysäsi, niin se lensi pitkin konehuonetta. Vaihdoin sen 1600:sen koneen suuremmaksi ja avasin vanhan moottorin, niin kaikki renkaat oli yhtä puuta mäntien kanssa. Silti kone oli joka paikasta aivan puhdas, paitsi tietysti palotiloista ja männistä. Autossa oli myös nokkaketju, joka oli samalla tavoin auki venttiilikoppaan. Huohotinjärjestelmästä en kyllä muista mitään. 9-5:een voisi rakentaa esim. huohotinjärjestelmän letkuihin tai suoraan venttiilikoppaan painemittauksen, niin tietäisi moottorin sisäiset paineet, eli toimiiko huohotusjärjestelmä vai ei.
"Gesierich & Partner, moottoriajoneuvojen asiantuntija, arviot ja lausunnot
Saksan liittotasavallan riippumattomien ajoneuvoasiantuntijoiden liiton
jäsen
Läh. A.P moottoriajoneuvoteknikko, Riederich
Vast. ottaja Dr. xxxx & xxxx GbR, xxxx
Saab xxx-xxx, nro Ysxxxxxxxxxx, kilometrilukema 75.180
Tässä lyhyt kannanotto ym. ajoneuvon moottorivikaan:
Kiertokankilaakerien liuskat ja kampiakselin tapit ovat kutistuneet
(kuluneet?) voimakkaasti eli moottori on käynyt ilman voitelua.
Suomen Saab-korjaamo on viitannut turboahtimen vaurioon. Tällöin
öljynpaine olisi pudonnut ja seurannaisvauriona olisi
kiertokankilaakerin liuskojen ja kampiakselin kutistuminen.
Turboahdinta ei ollut avattu. Tämän tein teidän läsnäollessanne.
Turboahtimen akselissa ei ollut välystä eikä se ollut öljyinen, mikä
olisi ollut tilanne, mikäli turboahdin olisi ollut vaurioitunut.
Alkuperäinen lausunto valokuvineen ja laskuineen meneen myyjälle.
Lyhyt kommentti kirjeeseenne 15.5.2006 koskien ajoneuvon huoltoa.
Jos autossa on tämän laatuinen vaurio, usean sadan jopa tuhannen
kilometrin matkaa ei ole mahdollista ajaa.
Kiertokanki leikkaa kiinni kampiakseliin ja repii reiän moottorilohkoon.
Sähköpostiviestinne mukaan ostaja oli vastaanottanut Saabin
heinäkuussa 2005, kun sillä oli ajettu 66.000 km. Mikäli ajoneuvossa
olisi ollut jo tuolloin laakerivaurio, hän ei olisi ajanut vielä 4.250
kilometriä ennen huoltoon menoa Saabin korjaamolle Suomessa. Ajoneuvo
tuli 70.250 km:n kohdalla korjaamoon, jolloin oletan, ettei
minkäänlaista laakerivikaa ole todettu, sillä kilometrilukema on nyt
75.180 km. ostaja on siis ajanut huollon ja nykyisen vaurion
välillä 4.930 km.
Terveisin,
A.P"
Tälläinen lausunto tuli.
Voiko tämä todetut vauriot tulla siitä kun moottorissa on sitä öljyistä sakkaa, joka aiheuttaa öljynkierto-ongelmaa moottorin voitelussa. Tästä johtuen laakerit ovat vaurioituneet ja heikentyneet pikkuhiljaa ja lopulta pettäneet.
Vai mistä on kysymys?
Moottorin jakopäätä ei ole tutkittu. Mutta 99%:n prosenttisesti se on vaurioitumut myös.
Korostan että autolla ei ole ajettu vähillä öljyillä silloin kun se on ollut omistuksessani.
Saksan liittotasavallan riippumattomien ajoneuvoasiantuntijoiden liiton
jäsen
Läh. A.P moottoriajoneuvoteknikko, Riederich
Vast. ottaja Dr. xxxx & xxxx GbR, xxxx
Saab xxx-xxx, nro Ysxxxxxxxxxx, kilometrilukema 75.180
Tässä lyhyt kannanotto ym. ajoneuvon moottorivikaan:
Kiertokankilaakerien liuskat ja kampiakselin tapit ovat kutistuneet
(kuluneet?) voimakkaasti eli moottori on käynyt ilman voitelua.
Suomen Saab-korjaamo on viitannut turboahtimen vaurioon. Tällöin
öljynpaine olisi pudonnut ja seurannaisvauriona olisi
kiertokankilaakerin liuskojen ja kampiakselin kutistuminen.
Turboahdinta ei ollut avattu. Tämän tein teidän läsnäollessanne.
Turboahtimen akselissa ei ollut välystä eikä se ollut öljyinen, mikä
olisi ollut tilanne, mikäli turboahdin olisi ollut vaurioitunut.
Alkuperäinen lausunto valokuvineen ja laskuineen meneen myyjälle.
Lyhyt kommentti kirjeeseenne 15.5.2006 koskien ajoneuvon huoltoa.
Jos autossa on tämän laatuinen vaurio, usean sadan jopa tuhannen
kilometrin matkaa ei ole mahdollista ajaa.
Kiertokanki leikkaa kiinni kampiakseliin ja repii reiän moottorilohkoon.
Sähköpostiviestinne mukaan ostaja oli vastaanottanut Saabin
heinäkuussa 2005, kun sillä oli ajettu 66.000 km. Mikäli ajoneuvossa
olisi ollut jo tuolloin laakerivaurio, hän ei olisi ajanut vielä 4.250
kilometriä ennen huoltoon menoa Saabin korjaamolle Suomessa. Ajoneuvo
tuli 70.250 km:n kohdalla korjaamoon, jolloin oletan, ettei
minkäänlaista laakerivikaa ole todettu, sillä kilometrilukema on nyt
75.180 km. ostaja on siis ajanut huollon ja nykyisen vaurion
välillä 4.930 km.
Terveisin,
A.P"
Tälläinen lausunto tuli.
Voiko tämä todetut vauriot tulla siitä kun moottorissa on sitä öljyistä sakkaa, joka aiheuttaa öljynkierto-ongelmaa moottorin voitelussa. Tästä johtuen laakerit ovat vaurioituneet ja heikentyneet pikkuhiljaa ja lopulta pettäneet.
Vai mistä on kysymys?
Moottorin jakopäätä ei ole tutkittu. Mutta 99%:n prosenttisesti se on vaurioitumut myös.
Korostan että autolla ei ole ajettu vähillä öljyillä silloin kun se on ollut omistuksessani.
Taisitte muksut puksut vähän yllättyä pyllättyä.
Juu ei ne liukupinnat kutistu vaan kuluu.
Kysehän voi olla huonontuneesta öljynkeirrosta (paine heikompi mutta silti sammuttaa valon -> eli suurempi kuin ~0.5bar) mutta esim. jos kierroksilla ei paine ole riittävä ja siihen lisättynä kierron heikkous saa kyllä laakerit kulumaan ennenaikojaan.
Tuo kirjoitettu teksti on jotekin sekava ja vaikuttaa kirjoituspöydän takaa tehdyltä (ei asiantuntijamaiselta).
Tuo 70tkm huollon viittaus on lähinnä huvittava koska huolto ohjelmaan ei kuulu öljynpaineen mittausta eikä varsinkaan laakereiden tarkistusta!
Laakerivauriohan on vain se lopputulema, eikä se syy joka sen aiheuttaa ja siitä tuossa pitäisi olla tarkisteltua. Ja tuohon syyhynhän löytyy nyt ihan tehtaan ilmoittamia asioita, tässäkin ketjussa on niistä keskusteltu.
Turbon öljyn vuotaminen (laakereiden välys) ei aiheuta öljy järjestelmän paineen laskua. Öljyn kulutusta kylläkin lisää jos välys kasvaa riittävästi -> pääty laakerointi ei pysty enään pitämään öljyä keskiosassa.
V-M
Kysehän voi olla huonontuneesta öljynkeirrosta (paine heikompi mutta silti sammuttaa valon -> eli suurempi kuin ~0.5bar) mutta esim. jos kierroksilla ei paine ole riittävä ja siihen lisättynä kierron heikkous saa kyllä laakerit kulumaan ennenaikojaan.
Tuo kirjoitettu teksti on jotekin sekava ja vaikuttaa kirjoituspöydän takaa tehdyltä (ei asiantuntijamaiselta).
Tuo 70tkm huollon viittaus on lähinnä huvittava koska huolto ohjelmaan ei kuulu öljynpaineen mittausta eikä varsinkaan laakereiden tarkistusta!
Laakerivauriohan on vain se lopputulema, eikä se syy joka sen aiheuttaa ja siitä tuossa pitäisi olla tarkisteltua. Ja tuohon syyhynhän löytyy nyt ihan tehtaan ilmoittamia asioita, tässäkin ketjussa on niistä keskusteltu.
Turbon öljyn vuotaminen (laakereiden välys) ei aiheuta öljy järjestelmän paineen laskua. Öljyn kulutusta kylläkin lisää jos välys kasvaa riittävästi -> pääty laakerointi ei pysty enään pitämään öljyä keskiosassa.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Tack V-M,
Toivoisin tähän edelliseen postiini liittyen mahdollisimman monia asiallisia kommentteja, koska uskon että Suomen Saab foorumilla tiedetään Saabin moottoriongelmista enemmän kuin mitä:
Gesierich & Partner, moottoriajoneuvojen asiantuntija, arviot ja lausunnot.
Mr: A.P moottoriajoneuvoteknikko
Saksan liittotasavallan riippumattomien ajoneuvoasiantuntijoiden liiton
jäsen
Pystyy äkkiseltään arvioimaan.
Tämä ei tarkoita sitä että aliarvioisin täysin ko, herran lausuntoa mutta hieman ihmeelliseltä se maallikonkin korvaan kuullostaa.
Lapinpolttajien armoille en aio vielä heittäytyä, vaan taistella Talin-Ihantalan hengessä vielä kun siihen on mahdollisuus.
joten toivoisin nyt suojatulta sekä tulitukea muilta Saab foorumilaisilta.
Toivoisin tähän edelliseen postiini liittyen mahdollisimman monia asiallisia kommentteja, koska uskon että Suomen Saab foorumilla tiedetään Saabin moottoriongelmista enemmän kuin mitä:
Gesierich & Partner, moottoriajoneuvojen asiantuntija, arviot ja lausunnot.
Mr: A.P moottoriajoneuvoteknikko
Saksan liittotasavallan riippumattomien ajoneuvoasiantuntijoiden liiton
jäsen
Pystyy äkkiseltään arvioimaan.
Tämä ei tarkoita sitä että aliarvioisin täysin ko, herran lausuntoa mutta hieman ihmeelliseltä se maallikonkin korvaan kuullostaa.
Lapinpolttajien armoille en aio vielä heittäytyä, vaan taistella Talin-Ihantalan hengessä vielä kun siihen on mahdollisuus.
joten toivoisin nyt suojatulta sekä tulitukea muilta Saab foorumilaisilta.
Taisitte muksut puksut vähän yllättyä pyllättyä.
Ongelma koskee kaikki 9-3 ja 9-5 (ei V6) -malleja. Eli siis T7-koneita. Jos konepellin alta löytyy musta DI-kasetti (T7), kuulut kohderyhmään.Janezki kirjoitti:Kun en niin paljon tunne noita moottorin tyyppejä, niin mistä tietää onko omassa 9-3:ssa tuollainen moottori.B204R* kirjoitti: Vika koskee B235 ja B205 moottoreita.
[/url]
-tuttu ei ole kuin ysisatkun b- ja h-moottori.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
B204-koneen tunnistaa yleensä punaisesta DI-kasetista ja se on tuo punainen palikka tuossa koneen päällä:

Joskus näihinkin on vaihdettu uudempia mustia DI-kasetteja...
Tässä kuva Trionic7 koneesta, tässä tapauksessa Viggenin B235R. Di-kasetin väriä parempi tunnistamissääntö on se, että vain T7-koneessa on ilmamäärämittari, joka näkyy tuossa kuvassa ilmanputsarikotelon etunurkassa:

Tässä vielä bonuksena kuva uusimman huohotinpäivityspaketin sisällöstä:

Eski

Joskus näihinkin on vaihdettu uudempia mustia DI-kasetteja...
Tässä kuva Trionic7 koneesta, tässä tapauksessa Viggenin B235R. Di-kasetin väriä parempi tunnistamissääntö on se, että vain T7-koneessa on ilmamäärämittari, joka näkyy tuossa kuvassa ilmanputsarikotelon etunurkassa:

Tässä vielä bonuksena kuva uusimman huohotinpäivityspaketin sisällöstä:

Eski
Tuli käytyä ruotsissa ja ostin "muutaman" sarjan huohotin päivityksiä. Hinta ruotsissa on 261.65 kr + alv 25 % = eli vähän yli 35 euroa.Eski kirjoitti:Nyt on AeroWagoniin asennettu uusin huohotinpäivitys ja PCS:n listahinta osille oli 58,40 euroa.
Eski
Asennusohjetta ei varaosamyyjillä ollut.
Lauantaisin on koko tukholman alueella on vain yksi merkkiliikkeen varaosamyynti auki 10-13 ja se on Svenska Bil akalla:ssa.
Paikalle on helppo löytää jos on auto käytössä.
Svenska Bil
Akalla
Esbogatan 8
164 82 Stockholm
http://www.svenskabilstockholm.se/publi ... arent01=15
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Tämä Saabin tiedote pitäisi varmaan postata tämän ketjun jokaiselle sivulle, kun tätä samaa kysymystä kysytään koko ajan uudestaan:
''Saab Automobile aloittaa taannehtivan kahdeksanvuotisen huolenpito-ohjelman, joka koskee tiettyjen vm. 1998-2003 Saab 9-5 – ja tiettyjen vm. 2000-2003 Saab 9-3 –autojen omistajia. Huolenpito-ohjelma kattaa korjaukset harvoin esiintyvissä moottorin voitelujärjestelmän vikatapauksissa.
Kahdeksanvuotinen huolenpito-ohjelma koskee rajoitettua määrää moottoreita sekä niiden osia vanhemmissa Saab 9-5 ja 9-3 –malleissa, jotka tiettyjen sää- ja ajo-olosuhteiden harvinaisen yhdistelmän vaikutuksesta voivat altistua ”öljylietteen” muodostumiselle moottoriöljyn vanhennuttua ennenaikaisesti. Asiakkaat, joiden autoja tämä ongelma on aiemmin koskenut, saavat täyden korvauksen. Asiakkaita, joiden autoja tämä asia koskee, neuvotaan ottamaan yhteys paikalliseen valtuutettuun Saab-korjaamoon.
Tulevien korjausten osalta huolenpito-ohjelma seuraa autoa, ei omistajaa.
Jotta tämä pidennetty moottorin huolenpito-ohjelma on voimassa, asiakkaiden odotetaan noudattavan normaalia huolto-ohjelmaa auton käyttöohjekirjan
mukaisesti.
* Kyseeseen tulevat mallit ja moottorit:
· 9-5 moottoreilla B205 ja B235, vuosimallit 1998-2003
· 9-3 3-ovinen ja 5-ovinen moottoreilla B205 ja B235, vuosimallit 2000–2002
· 9-3 Cabriolet, vuosimallit 2000-2003, 9-3 Viggen vuosimalli 1999
Moottorin osia huolenpito-ohjelma tulee sisältämään:
1. Tasapainoakselien ketjun ja jakoketjun kulumisen aiheuttamat korjaukset. Sisältäen niiden ohjaimet ja kiristimet.
2. "Öljylietteen" aiheuttamat öljynkierto- voiteluongelmat moottorin öljyimupukistossa ja moottorin laakeroinneissa.
Kehoitamme kaikkia asiakkaita noudattamaan käyttöohjekirjassa olevia öljynvaihto-ohjeita, ja käyttämään synteettistä öljyä. Näiden kahden yksinkertaisen ohjeen noudattaminen varmistaa pitkälti, ettei ongelmaa esiinny. Jos kuitenkin olette huolissanne autonne epätavallisista nakuttavista ym. äänistä, pyytäisimme teitä kääntymään lähimmän Valtuutetun Saab liikkeenne puoleen.''