öljynvaihto yläkautta järkevää?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

9-5T kirjoitti:Kaikissa autoissa ei edes ole öljypropua.
?? Tämä on uutta. Kerropas joku esimerkki.
Vaihteistosta tyhjennysproppu toki puuttuu esim Fordeissa mutta moottoriöljytulpan puuttumisesta en ole kuullutkaan.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Älä usko. Kyllä niissä on. Mersun öljytulppa aukeaa 14 mm kuusiokoloavaimella.
HZ 2760
MB ref. 000 589 24 07 00
HAZET oil service wrench for older cars. 14mm hex , 17mm box end. For Mercedes engine 100, 110, 115, 116, 117, 615, 616, 617. For Chassis 107, 123, 124, 126, 129, 163, 170, 201, 202, 203, 208, 210, 215, 220.


HZ 2760-2
MB ref 117 589 02 07 00
HAZET oil service wrench for newer cars. 14mm hex, 13mm box end. Mercedes engine 102, 103, 104, 110, 115, 116, 117, 119, 120, 123. For Chassis 107, 123, 124, 126, 129, 140, 170, 201, 202, 203, 208, 210, 215, 220.
Viimeksi muokannut Svc, Su Kesä 11, 2006 22:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

9-5T kirjoitti:Joku n.200D -80 luvulla ehkä 124 en tosin ole tarkistanut mutta jos mersumiehiä on uskominen.
No, mutta eihän mersuun tartte vaihtaa öljyjä kun vasta koneremontin yhteydessä :lol:

Jep, jep... Muistelisin, että jostain Fordista proppu puuttuu ainakin.

Kyllä se on vaan hyvä, ett on proppu olemassa. Tyytyväinen olen ollut "normaaliin" öljyn vaihtoon. Proppu auki ja kiinni...
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Svc kirjoitti:Älä usko. Kyllä niissä on. Mersun öljytulppa aukeaa 14 mm kuusiokoloavaimella.
Minä kuittaan tuon myös (vanhasta muistista)...
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Uskokaa pois. Autokäyttöön tarkoitetuissa moottoreissa on AINA öljyntyhjennystulppa. ( Ainakin tehtaalta lähtiessä).

Vaihteistoista ja vetopyörästöistä se saattaa puuttua.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Svc kirjoitti:Uskokaa pois. Autokäyttöön tarkoitetuissa moottoreissa on AINA öljyntyhjennystulppa. ( Ainakin tehtaalta lähtiessä).

Vaihteistoista ja vetopyörästöistä se saattaa puuttua.
JEP, NÄIN ON!
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Joissain Audeissa tuo imuvaihto tehdään atomaagisesti aina huollossa, syytä en tiedä mutta ongelmia tuosta on tullut ainakin niiden osalla.

Kyllä muissakin merkeissä tuota käytetään ihan merkkiliikkeissä (no joo ihan kun se ny joku referenssi oliskaan). Riippuu korjaamon varustelusta (nopeampi tehdä=rahaa firmalle). Mutta eipä siinä ole juurikaan haittoja jos ajattelee näitä tavallisia kukineita. Kaikkia öljyjä sillä ei saa jos ei nää vähän extra vaivaa ja tuikkii sitä letkua sinne pohjan perukoille.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

V-M kirjoitti:Joissain Audeissa tuo imuvaihto tehdään atomaagisesti aina huollossa, syytä en tiedä mutta ongelmia tuosta on tullut ainakin niiden osalla.
Kerroin tuossa jokin aika sitten erään surullisen tarinan Audi-huollon imuvaihdosta... ei mennyt ihan putkeen :)
V-M kirjoitti:Kyllä muissakin merkeissä tuota käytetään ihan merkkiliikkeissä (no joo ihan kun se ny joku referenssi oliskaan).
Tähän mennessä olen noissa uudemmissa autoissani aina ollut itse ensimmäinen joka avaa öljypropun. Kokemus tosin rajoittuu vain muutamaan Tonnariin ja nykyiseen Pösöön... Tonnareissa ei avaimen jälkiä propussa näkynyt niin kauan kuin huollatin liikkeessä ja eipä näy tuossa Pösössäkään.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Mannebiilissä ei tullut yhtään öljyä propun kautta, kun oli ensin imuvaihtajalla tyhjennetty. Eli kannattaa tarkastaa tilanne jos meinaa käyttää omassa kalustossa. ja se paskahan lähtee tasan yhtä hyvin propun kautta kun vaihtajalla, jossain merkeissä jopa oljypohjaan jäävän oljyn määrä on suurempi propun kautta laskettaessa.

Proputtomia autoja ovat itäisen naapurimaan tuottamat kolhoosijeepit.
Vastaa Viestiin