Paljonko autoilu todella maksaa?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

lucaf kirjoitti:
dq kirjoitti:Autoilu vanhalla Saabilla on melkeinpä hintansa arvoista. 8)
:arrow: asian ytimeen :)

joku kysyi miksen harkitse dieseliä kun ajan 100km päivässä työmatkoja. miksi miettisin, jos voin tehdä työmatkoista harrastamista? ja missä välissä ehtisin nauttimaan saabieni kyydistä sitten? :)
Mie ajan amusella töihin 59km ja illalla takaisin 99 turbolla. En harkitse diiseliä. Laskin, että sillä saisi nakuttaa montavuotta, ennenkuin pääsisi omilleen. Nämä nykyiset meidän talouden ajokit kun on maksettuja vehkeitä ja kustannuksina näkyy vain huolto ja polttoainekulut. Sitäpaitti 99 turbolla ajaminen on paljon kivempaa, kuin jollakin ensinnäkin muun (väärän) merkkisellä ja lisäksi vielä dieselillä. :D

Pitää illalla laittaa 99 tuohon taulukkoon. Siinä on varmana kalliit kilometrikulut näin alkuun, koska sitä rakennettiin pitkä talvi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Tasapaino akseli kirjoitti:Mulla on käytännössä ollut autoilu aina ilmaista työn antaja on maksanut autosta aiheutuvat kulut viimeistä penniä myöten jotka olen siihen upottanut.. Ilmaista on! :lol:
Nyt pitää ihan ihmetellä, että miten tämä onnistuu?
Verottaja ei tieääkseni hyväksy muita kulukorvauksia, kuin kilometrikorvauksen, joka on tuon 42 snt/km.
Vai maksatko veroa autoedusta? Ei se silloin ilmaista ole. :wink:
Oletko kenties oma työnantajasi?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

lucaf kirjoitti:joku kysyi miksen harkitse dieseliä kun ajan 100km päivässä työmatkoja. miksi miettisin, jos voin tehdä työmatkoista harrastamista? ja missä välissä ehtisin nauttimaan saabieni kyydistä sitten? :)
Ihan sama juttu kuin sinulla (ja Mertmillä), eestaas tulee pelkästään työmatkasta 80 km päivässä ja muut ajot päälle. Syy miksei aja näitäkin ajoja dieselillä tai vaikkapa vanhalla Micralla on juuri nimenomaan siinä; miksi pitäisi kärsiä puolitoista tuntia päivästään kun siitä voi nauttiakin? :D
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Omalla Mazdalla se 0,27€/km. Jäi vähän epäselväksi miten auton nykyisen arvon määrittää? Onko jotain standardia mistä laskea se? Kilometrikorvauksiahan tuohon ei voi laskea mukaan. Vedin auton syksyllä katupylvääseen ja siitä sellainen 1400 € lasku, joka ei toivottavasti ole jokavuotinen.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Raimo Miettinen kirjoitti:Omalla Mazdalla se 0,27€/km. Jäi vähän epäselväksi miten auton nykyisen arvon määrittää?
Auton nykyarvona voi käyttää joko sen arvioitua vaihtoarvoa liikkeessä tai sitten hintaa, jonka siitä realistisesti saisi suoraan myydessä.

Mitenkähän tuohon järkevästi lisäisi km-korvaukset, sillä korvauskin riippuu esim matkustajien määrästä?

Pitäisi varmaan kerätä koko tarkastelujakson maksetut kilometrit, ja vähentää korvaus kokonaiskuluista.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Tuon laskurin mukaan alle 10cent/km pakollisia kuluja, jos lasketaan hankitut nokka-akseli, satkun takapuskuri yms ei-pakollista rojua mukaan niin aletaan olla 13cent/km lukemissa.

Elämä on. :|
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Itellä varmaan huoltojen kanssa 16mk/kilometri.
Nojoo, laskin tuossa noin minuutissa todella summittaisesti niin oiskohan luokkaa 20senttiä/kilometrille. Ei arvon alenemista. sen kanssa varmaan noinluokkaa 30senttiä/kilometri.
Ihanan kallista.
JB
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2004 18:58
Paikkakunta: pargas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JB »

Tein taulukkon silloin kun aloitin ajaa tonnarilla, 55 tkm matkalla tuli noin 0,14 €/km. Hinta sisältää, polttoaine, varaosat, huolto ja uudet kesä ja talvirenkaat. Pitäisi jossain vaihessa päivittäää taulokko ja lisätä viimeiset 30 tkm, saa nähdä sitten miten besan hiinta vaikutta kustanuksiin.

Kalliimat varaosat ovat olleet laturi, etupyörälaakeri ja jäädytinletku...
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Ite täyttelin tuon taulukon pikaisesti, mutta ei tuo laskelma mahda vielä kohdallani oikein pitää paikkaansa, kun on tuo auto ollut vasta niin vähän aikaa käytössä (ei nuo huoltokulut pitkässä juoksussa täsmää), mutta joka tapauksessa antoi autoilun hinnaksi 0,21€/km. Johtunee pitkälti siitä, että näin lyhyellä jaksolla tarkasteltuna autolle ei voi määritellä vielä arvonalenemista, kun ei vieläkään yksikään samanmallinen ja samanvuotinen auto pääse hintapyynnissään maksamalleni tasolle. Laitoin kuitenkin tuohon, että ois muutaman satkun verran puoleen vuoteen hinta tippunut.

Ei tuo minun mielestäni vieläkään mikään mahdoton hinta ole autoilusta kun ottaa huomioon, että jollainhan sitä pitää kuitenkin liikkua ja että esimerkiksi junalippukin maksaa kuitenkin jo 0,18€/km (Oulu-Vaasa) tai paikallisbussilla kaupungissa käynti 0,5€/km (käyntiä niin harvoin, ettei kuukausikortti kannata). Mielellään maksaa tuon 3cent/km lisää siitä, että saa kulkea miten haluaa ja kuskata miten paljon tavaraa tahansa matkassa tai bussiin verrattuna omalla autolla kaupungilla käynti on parkkimaksuineenkin halvempaa.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

lucaf kirjoitti:joku kysyi miksen harkitse dieseliä kun ajan 100km päivässä työmatkoja. miksi miettisin, jos voin tehdä työmatkoista harrastamista? ja missä välissä ehtisin nauttimaan saabieni kyydistä sitten? :)
Naulan kantaan, itse yritin dieselillä kahdesti, muttei siitä tullut mitään, vain 99:llä voin ehtiä töihin ajoissa ja hymyillä koko matkan. 8)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Menee vähän ohi aiheen, mutta vaikuttaa, että monet täällä ajelevat pitkätkin työmatkansa vanhalla Saabilla. Sadan kilometrin pintaan olevia päiväsiivuja on useammalla, kuinka usealla? Minulla 106 km/päivä ja ajopelinä allaoleva, nyt seitsemättä vuotta ja nykyään 308 tkm ajettuna (vm. 92). Verottaja korvaa vuorotyöläisen ja huonojen bussiyhteyksien hyvityksenä säädetyt 21 snt/km eli vuosittaiset matkakorvaukset verotuksessa menee tappiin ja vähän ylikin. Mielestäni aika hyvin. Olen vuosia arvioinut, että siihen hintaan ajelee jo vähän omiakin ajoja. Todelliset käyttökustannukset ovat minulta toistaiseksi laskematta.
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Pitänee laskea, kun poika on päiväunilla mitä nuo autot on tullu maksamaan/ mitä niillä ajaminen maksaa.

Voipi olla, että tulee melkoinen senttimäärä :lol: Anniin ku on tullu laitettua kaikkea mahdollista ja eikä Turbokaan ole jäänyt ilman remontteja.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

PelleP kirjoitti:Menee vähän ohi aiheen, mutta vaikuttaa, että monet täällä ajelevat pitkätkin työmatkansa vanhalla Saabilla. Sadan kilometrin pintaan olevia päiväsiivuja on useammalla, kuinka usealla? Minulla 106 km/päivä ja ajopelinä allaoleva, nyt seitsemättä vuotta ja nykyään 308 tkm ajettuna (vm. 92). Verottaja korvaa vuorotyöläisen ja huonojen bussiyhteyksien hyvityksenä säädetyt 21 snt/km eli vuosittaiset matkakorvaukset verotuksessa menee tappiin ja vähän ylikin. Mielestäni aika hyvin. Olen vuosia arvioinut, että siihen hintaan ajelee jo vähän omiakin ajoja. Todelliset käyttökustannukset ovat minulta toistaiseksi laskematta.
Siis muista nyt, että sie saat hyvitystä sen vero osuuden tuosta 21sentistä, eli jos sulla on veroprosentti vaikkapa 24% sie saat verottajalta takaisin 5,04c/km. Tuokin toki tekee ihan kohtuullisen korvauksen verrattuna siihen, ettei saisi mitään. Itse laskeskelin, että mun tuloilla se on jotain vajaa 100e/kk vähemmän ennakonpidätystä. Sehän ei kata mitenkään matkakulujani, mutta saa sillä sentäs reilun viikon bensat ostettua. Niin, miehän saan kanssa maksimi matkavähennykset tehdä verotuksessa ja työmatka oli se 59km/sivu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Turbolle tuli 0,35€/km mutta saabahan ajaa naama 8)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Sellainen 0,23€/km tuli.

Taisi pari remonttia unohtua noistakin laskuista, mutta vakuutukset ja bensa ne suurimmat kustannukset oli.
Vastaa Viestiin