![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Bensankulutus/teho 95/98/V-power
Kiitoksia vastauksista. Täytynee aloittaa se 98:n tankkaaminen ihan piruuttaan ja katsoa miltä tuntuu pidemmällä aikavälillä. 99+:aa kokeilen heti kun löydän shellin jostain
Osaako joku muuten siltä suunnalla oleva/kulkeva sanoa onko kyröskosken/hämeenkyrön huoltoasemaryppäässä kolmostien varrella V-poweria myyvää shelliä?
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Minun omat testit 95/98 laaduilla on selvästi osoittanut että vanhemmat autot yleensä kuluttaa vähemmän 98:lla ajaessa. Näin on tehnyt kaikki minun satkut, aeroa lukuunottamatta, aerossa menee 9,5l/100 laadusta riippumatta, kaupunkiajossa, mutta tehoa häviää n. 50hv 95:llä...
Testattu: 900EMS -80 5v, 900i -88 5v, 900T16 -88 aut, 900 T16 -84 5v.
Kaikki paitsi T16-84 (Aero) kulutti selkeesti vähemmän 98:lla ajaessa. Aeron kulutuslukemista en ota mitään selvää, mitään trendiä ei ainakaan ole havaittavissa...
Uudemmat autot (ja moottoripyörät), jotka ovat jo valmiiksi optimoitu 95:lle, eivät minun havaintojen mukaan hyödy mitenkään "paremmasta" bensasta, ainakaan vakiona. Viritetyt on sitten asia erikseen.
Testattu: 9-3SE -99 TA, Suzuki GSX750F -99 (kaasari), Honda Blackbird -03 (ruisku)
Kulutuksessa ei havaittavaa eroa 95/98.
Nyt aeron tankissa on V-Power 99:ä, katsotaan kuis kulutus muuttuu, ainakin tilillä tuo kulutus näkyi melkoisena loven... 52litraa tankkasin eilen
Yleensä laitan aeroon 95:ä aina jos tiedossa on matkaajoa jossa tiedän suurimman osan bensasta kuluvan, ja muuten ajan 98:lla...
Testattu: 900EMS -80 5v, 900i -88 5v, 900T16 -88 aut, 900 T16 -84 5v.
Kaikki paitsi T16-84 (Aero) kulutti selkeesti vähemmän 98:lla ajaessa. Aeron kulutuslukemista en ota mitään selvää, mitään trendiä ei ainakaan ole havaittavissa...
Uudemmat autot (ja moottoripyörät), jotka ovat jo valmiiksi optimoitu 95:lle, eivät minun havaintojen mukaan hyödy mitenkään "paremmasta" bensasta, ainakaan vakiona. Viritetyt on sitten asia erikseen.
Testattu: 9-3SE -99 TA, Suzuki GSX750F -99 (kaasari), Honda Blackbird -03 (ruisku)
Kulutuksessa ei havaittavaa eroa 95/98.
Nyt aeron tankissa on V-Power 99:ä, katsotaan kuis kulutus muuttuu, ainakin tilillä tuo kulutus näkyi melkoisena loven... 52litraa tankkasin eilen
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Yleensä laitan aeroon 95:ä aina jos tiedossa on matkaajoa jossa tiedän suurimman osan bensasta kuluvan, ja muuten ajan 98:lla...
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Olen käyttänyt yleensä 98-oktaanista 9-5 Aerossa. Ajotietokoneen mukaan kulutus on noin pari desiä pieneempi ja kone käy minusta hivenen tasaisemmin. Mitään tehoeroa perstuntumalla ei minusta pysty havaitsemaan, mutta varmasti sellainen mittauksissa tuleekin esille.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Tuon kai näkee vain testaamalla. Jos v-power toimii niin kuin luvataan niin mistä tuota tietää. Onhan tuossa 8cnt (vai 9cnt) / litra melko paljon eroa kurottavana..juuso kirjoitti:Paikallisen shell-huoltoaseman myyjä väitti eilen, että V-powerilla ajaminen tulee halvemmaksi, kuin 95:lla ajaminen. Tuleekohan vaan..?![]()
Ei kai se kulutus ero niin iso voi olla...
"pystyy poistamaan venttileissä ja ruiskusuuttimissa olevaa vanhaa likaa", "kitkaa pienentävä lisäaineistus"
Tosin ko. firman 95 ja 98 bensoihinhan tuli jo keväämmällä uusi puhdistava lisäaineistus muutoinkin.
Vähän aiheesta poiketen, ainakin tehon kasvu vertailuthan on tehty 95 vs. v-power,
eikä 98 vs. v-power niinkuin näkee usein luultavan..
#1430
Mie ajoin kolme tankkia 98E:tä 99 turbolla ja en mie mitään kulutuksen pudotusta huomannut. Tehoja irtoo kyllä selvästi enemmän. Paremmin se pelaa helteellä näköjään. Tankkasin kuitenkin viimeksi 95E:tä nuukuuksissani. Pikainen laskutoimitus hinnanerolla pelkästään meikäläisen ajomäärillä antaa kuitenkin yli sata euroa vuoteen säästöä. Ei paljoa, mutta rahaa se 100euroakin on.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Enpä ole kulutuksessa huomannut mitään. Annissa oli aina jälkikäyntiongelmia 95E:llä ja pintakaasulla nyki. Paras kerta sain autosta jopa ovet kiinni ja käveltyä viitisen metriä ennen kuin kone sammui. Silloin tosin tekniikka oli paljon huonommassa kunnossa ja alla oli kovaa ajoa. Nykyään on kovankin ajon jälkeen sammunut heti. Näin oli kohta kaksi vuotta sitten, kun viimeksi sillä kovaa ajoin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Wanhassa kaasari(piereepurkki)satkussa sytytys niiiiin kohdallaan kun kotikonsteilla saadaan, ja silti ikäviä "jälkikäynti"-pyrähdyksiä 95:lla. Kun tankissa 98:a, niin ei tarvii pelätä, että satku lähtis myöhemmin rullaamaan isekseen... Kulutuksesta en tiiä, kun aina ostan kympillä/ juhlapäivinä 20€, mutta "persdynolla" tuntuu, että Saabas tykkää enemmiten vahvemmasta. Niinkuin kuskinsakin. ![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Aja millä ajat, ja Saabilla loput.
(Ajaa dieselillä on kuin panna kortsulla: turvallista ja halpaa, mutta ei kuitenkaan luonnollista)
(Ajaa dieselillä on kuin panna kortsulla: turvallista ja halpaa, mutta ei kuitenkaan luonnollista)
No heh. Ei ehken noilla kilometreillä kannata edes ajatella 95E:llä ajoa. Miun laskelmat meni yli 35tkm vuotuisen ajomäärän mukaan laskettuna.jaarli kirjoitti:Wanhassa kaasari(piereepurkki)satkussa sytytys niiiiin kohdallaan kun kotikonsteilla saadaan, ja silti ikäviä "jälkikäynti"-pyrähdyksiä 95:lla. Kun tankissa 98:a, niin ei tarvii pelätä, että satku lähtis myöhemmin rullaamaan isekseen... Kulutuksesta en tiiä, kun aina ostan kympillä/ juhlapäivinä 20€, mutta "persdynolla" tuntuu, että Saabas tykkää enemmiten vahvemmasta. Niinkuin kuskinsakin.
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Oon pari kertaa nyt tankannu v-poweria ja ehkä musta tuntuu,että kone käy hienostuneemmin(mitä sit tarkottaakin) ja on kiihtyvinään helpommin.
Saattavat olla myös vaan tuntoja tai harhoja.
Pitemmälle se kuitenkin kuljettaa se on selvää!
Siitä voin kertoo sitte ku on varaa tankata enemmän kerralla.
Siis nämä verrattuna 95:een
Saattavat olla myös vaan tuntoja tai harhoja.
Pitemmälle se kuitenkin kuljettaa se on selvää!
Siitä voin kertoo sitte ku on varaa tankata enemmän kerralla.
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Siis nämä verrattuna 95:een
Kun kinastelet idiootin kanssa...pidä huoli ettei hän tee samoin!
Saab 9000 2.3t jubilee -97
Saab 9000 2.3t jubilee -97