APUA, automaattitietäjää(se autoilusta)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

APUA, automaattitietäjää(se autoilusta)

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

joo sori et on nyt väärä automerkki kyseessä mut pakkoa kysyä jos joku tietäis..miten voi mun huonotuuri jatkua, ensin oli manuaali auto, kaikki pelitti, sit saabin automaatti ja se laukes, nyt ollu muutaman kuukauden chrysler ja laatikko laukes tänään.

koppaan tuolt toiselt foorumilta tekstini
oli cruise 110km/h ja yht äkkiä todella suuri "rykäys", ihan ku ois seinään ajanu, kierrokset pomppas neljääntonniin ja alko haisemaan palanut.

pysähdyin ja totesin et pakki ei mee päälle eikä vaihda neloselle.

eilen jo ton palaneen haistoin mutta en yhdistänyt sitä tohon autoon edes.

eli mikä sielt meni, onko paha homma vaihtaa ja mitenkä kallis?

ja mitenkä yleistä tää on, täydellinen huoltokirja ja alta 3tkm sitten vaihdettu öljyt ja moparin omat ja oikeat litkut on sisäs.

nyt ajaes kuuluu koko ajan pientä "krohinaa" eli joku sielt petti.
Viimeksi muokannut Mäksä, Ma Heinä 03, 2006 17:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
BMW 525iA Touring Executive
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Tais Saabissa olla kuiten eri kilometreillä laatikko rikko.. planeettapyörästön laakerointi pettänyt. :?:
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Autotransmission Pekka Nätkin tietää varmasti sanoa. Taitaa olla koko maan paras asiantuntija automaattilootien suhteen.

Sen verran tiedän itekin että ko. moparin laatikot (taisi olla A-604 tyypiltään) ovat todella arkoja sille että käytetään aina oikeita öljyjä... Tavallinen ATF II ei muistaakseni sovi vaan pitää olla jotain III tai IV öljyä(?) :oops:
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

Mawerick kirjoitti:Sen verran tiedän itekin että ko. moparin laatikot (taisi olla A-604 tyypiltään) ovat todella arkoja sille että käytetään aina oikeita öljyjä... Tavallinen ATF II ei muistaakseni sovi vaan pitää olla jotain III tai IV öljyä(?) :oops:
tiedossa on myös meille tämä, ja moparilta haettiin oikeat öljyt noin 5tkm sitten
BMW 525iA Touring Executive
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

autolla on ajettu 153tkm, ja auto ollu meil 3kk, joten otetaan myyjä liikkeeseen maanantain yhteyttä ennen laatikon avaamista ja kysellään jotain korvaus mahdollisuuksia
BMW 525iA Touring Executive
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

no niin, päivällä laitoin päivällä kepin P asentoon, nyt koitin siirtää auton talliin ja ei mene enää mikään vaihde päälle vaan on nyt täysin jumissa, eli nyt sinne jäi sit P asento päälle
BMW 525iA Touring Executive
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Ja myyjä tarttuu sata varmasti siihen että öljyt on vaihdettu se 5tkm sitten...
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

Rafu kirjoitti:Ja myyjä tarttuu sata varmasti siihen että öljyt on vaihdettu se 5tkm sitten...
myyjäliikkeellä pitäis olla vastuu autosta 6kk, ja se on ihan kuluttajasuojan mukainen aika
BMW 525iA Touring Executive
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

9-5T kirjoitti:ei se 6kk ole ihan niinkuin uuden auton takuu vaan ehka lahinna korvaa ostohetkella piilevia vikoja, oliko vika jo silloin olemassa piilevana tai sattuiko vaan hajoamaan nyt.
siinäpä se, ei toi tosta yks kaks hajoa kolmes kuukaudes kun autolla on ajettu 150tkm, ostohetkellä 145tkm..kyllä on taatusti ollut vikaa jo entuudestaankin koska huolto kuitteja on paljon ja moni todella epäilyttäviä kun ei oo kerrottu ees mitä on korjattu mutta summat on tähtitieteelliset
BMW 525iA Touring Executive
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

soitto autoliikkeeseen oli lyhyt ja ytimekäs:

"ollaan me ennenki oltu oikeudes, sä et saa penniäkään...klik"

nooh, sitten soittamaan romppareita yms läpi...tehdas korjatu käytetty laatikko vuoden/20tkm takuulla 2140e ja toisessa paikassa 2780euroa.

kuulemma saratogan vanhempien yksilöiden perusvika, joku tappi pettää ja se ampuu sit ittensä muualle ja tekee täystuhon laatikkoon, uudemmis malleis ois se jo vahvistettu.

auto oli myynnissä 5500e hintaan, ja jos siihen nyt laatikon vaihtaa 2000eurolla niin siitä ei siltin saa tota 5tonnia enempää myydessä, jos sen sijaan myy rikkinäisel laatikol ni siit ei varmaan saa tonniaenempää.

ja auto oli myynnissä koska tarvitsemme tila-autoa, se jää nyt haaveeksi.

taitaa olla pakko ostaa joku 200-300e karvalakki saabbi manuaalivaihtein, ja tämä johtaa siihen että puolisoni ei voi autoa ajaa sitten ollenkaan.

elämä syö kyllä nyt miestä oikeen urakalla, voi prkl :cry:
BMW 525iA Touring Executive
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

9-5T kirjoitti:Hommaa purkaamosta "toimiva" laatikko ja laita vahinko kiertämään joku rohkea voi tarttua syöttiin ja pääset keksinnöstä eroon. Saabit on loppujen lopuksi aika hyviä autoja paljonkin ajettuina.
7 purkaamoa käyty läpi, ei löydy.

saabillahan me ajettais jos saabilla ois pari kohtaa ajateltu toisin, ovenkahvat, muijan käsivoimilla ei saa niit auki, samoin ei turvavöitä saa auki siit ite, ja vaihdekeppi ei saa olla semmonen et se lukko on molemminpuolin, vaan täytyy olla siin päällä "nappi" jonka saa kämmenellä painettua alas.

siksi ostettiin saratoga eikä tonnaria, mut nyt loppuu tila yksinkertasesti joten tila-autoa on pakko kattella ja voyager on melkeen ainut vaihtoehto rattivaihteiden, sähköpenkkien/peilien ja ovenkahvojensa takia...mutta eipä oo varaa enää.
BMW 525iA Touring Executive
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Kysy nyt kuitenkin ensin vaikkapa kuluttaja-asiamiehen mielipidettä, ennen kuin luovutat! Tuo "penniäkään et saa jne."-litania on ensimmäinen konsti, jolla asiakas yritetään tuollaisessa tilanteessa hiljentää, mutta ääni voi hyvinkin muuttua, mikäli asiaa vie hiemankin eteenpäin.

Perusteita virhevastuuseen vetoamiselle voi kaivaa vaikka seuraavan dokumentin sivulta 3:
http://www.kuluttajavirasto.fi/user/loa ... sp?id=3780
...tavara on huonommassa kunnossa
kuin ostajan oli perusteltua
edellyttää tavaran hinta
ja muut olosuhteet huomioon
ottaen.

Ostajan on näytettävä virheen
olemassaolo eli se, että tavara
poikkeaa sovitusta tai siitä,
mitä ostajalla on ollut perusteltua
aihetta edellyttää. Jos tavara
osoitetaan virheelliseksi ja virhe
on ilmennyt kuuden kuukauden
kuluessa tavaran luovutuk-
sesta, ostajan ei tarvitse osoittaa
sitä, että tavara oli virheellinen
jo luovutusajankohtana.

Esimerkiksi käytetyn auton
kaupassa ostajan aiheellisia
odotuksia arvioidaan erityisesti
sen perusteella, onko auto sellainen
kuin sen iän ja sillä ajettujen
kilometrien perusteella

voidaan olettaa olevan.

(Boldaukset omiani). Laki ei edes rajoita virhevastuuta 6 kuukauteen tai mihinkään muuhunkaan aikamäärään, mutta tuon 6 kk kuluessa virheen oletetaan automaattisesti olleen tavarassa jo ostohetkellä, jollei myyjä pysty perustellusti muuta osoittamaan. Myöskään ei edellytetä, että myyjä olisi etukäteen tiennyt viasta. Mikäli olisi tiennyt, niin petoksen tunnusmerkkien täyttyminen alkaisi jo olla hyvin lähellä.

Kysymys onkin loppupeleissä vain siitä, kuuluuko laatikon poksahtaminen noilla kilometreillä normaalin kulumisen piiriin? Kuluttajavirasto tai asiamies tms. osaa varmaankin arvioida, mikä on ollut yleinen linja.
#1970
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Tuota.. jos käytetyt laatikot maksaa yli 2tonnia, niin eikö saksasta/muista lähimaista saane jo tuolla hintaa tuollaisen varaosa-autoksi? Tai sit kysellä laatikkoa saksasta ja tuoda se jonkun tuontiauton kontissa suomeen?

Omalle kohdalle tuollaisen sattuessa ja liikkeen kommenttien ollessa tuota luokkaa, kannattaisi liikkeenomistajan huolehtia että vakuutusturva on ajantasalla.. :evil:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

no kattoo nyt miten asia etenee, väliaikaisesti otetaan käyttöautoksi muijan Chevrolet Caprice Classic..
BMW 525iA Touring Executive
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Myrkky kirjoitti: Omalle kohdalle tuollaisen sattuessa ja liikkeen kommenttien ollessa tuota luokkaa, kannattaisi liikkeenomistajan huolehtia että vakuutusturva on ajantasalla.. :evil:
Niimpä!!!! Missäs ne höyhenet ja terva taas olivatkaan...
Pidä puoles äläkä luovuta liikkeen uhoamisiin, alta 150tkm ajetun tomaatin ei voi olettaa tuhoutuvan(ainakaan)totaalisesti(edes hyrslerissä).
Vastaa Viestiin