APUA, automaattitietäjää(se autoilusta)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Kysy nyt kuitenkin ensin vaikkapa kuluttaja-asiamiehen mielipidettä, ennen kuin luovutat! Tuo "penniäkään et saa jne."-litania on ensimmäinen konsti, jolla asiakas yritetään tuollaisessa tilanteessa hiljentää, mutta ääni voi hyvinkin muuttua, mikäli asiaa vie hiemankin eteenpäin.

Perusteita virhevastuuseen vetoamiselle voi kaivaa vaikka seuraavan dokumentin sivulta 3:
http://www.kuluttajavirasto.fi/user/loa ... sp?id=3780
...tavara on huonommassa kunnossa
kuin ostajan oli perusteltua
edellyttää tavaran hinta
ja muut olosuhteet huomioon
ottaen.

Ostajan on näytettävä virheen
olemassaolo eli se, että tavara
poikkeaa sovitusta tai siitä,
mitä ostajalla on ollut perusteltua
aihetta edellyttää. Jos tavara
osoitetaan virheelliseksi ja virhe
on ilmennyt kuuden kuukauden
kuluessa tavaran luovutuk-
sesta, ostajan ei tarvitse osoittaa
sitä, että tavara oli virheellinen
jo luovutusajankohtana.

Esimerkiksi käytetyn auton
kaupassa ostajan aiheellisia
odotuksia arvioidaan erityisesti
sen perusteella, onko auto sellainen
kuin sen iän ja sillä ajettujen
kilometrien perusteella

voidaan olettaa olevan.

(Boldaukset omiani). Laki ei edes rajoita virhevastuuta 6 kuukauteen tai mihinkään muuhunkaan aikamäärään, mutta tuon 6 kk kuluessa virheen oletetaan automaattisesti olleen tavarassa jo ostohetkellä, jollei myyjä pysty perustellusti muuta osoittamaan. Myöskään ei edellytetä, että myyjä olisi etukäteen tiennyt viasta. Mikäli olisi tiennyt, niin petoksen tunnusmerkkien täyttyminen alkaisi jo olla hyvin lähellä.

Kysymys onkin loppupeleissä vain siitä, kuuluuko laatikon poksahtaminen noilla kilometreillä normaalin kulumisen piiriin? Kuluttajavirasto tai asiamies tms. osaa varmaankin arvioida, mikä on ollut yleinen linja.
#1970
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Tuota.. jos käytetyt laatikot maksaa yli 2tonnia, niin eikö saksasta/muista lähimaista saane jo tuolla hintaa tuollaisen varaosa-autoksi? Tai sit kysellä laatikkoa saksasta ja tuoda se jonkun tuontiauton kontissa suomeen?

Omalle kohdalle tuollaisen sattuessa ja liikkeen kommenttien ollessa tuota luokkaa, kannattaisi liikkeenomistajan huolehtia että vakuutusturva on ajantasalla.. :evil:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

no kattoo nyt miten asia etenee, väliaikaisesti otetaan käyttöautoksi muijan Chevrolet Caprice Classic..
BMW 525iA Touring Executive
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Myrkky kirjoitti: Omalle kohdalle tuollaisen sattuessa ja liikkeen kommenttien ollessa tuota luokkaa, kannattaisi liikkeenomistajan huolehtia että vakuutusturva on ajantasalla.. :evil:
Niimpä!!!! Missäs ne höyhenet ja terva taas olivatkaan...
Pidä puoles äläkä luovuta liikkeen uhoamisiin, alta 150tkm ajetun tomaatin ei voi olettaa tuhoutuvan(ainakaan)totaalisesti(edes hyrslerissä).
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Viesti Kirjoittaja Talladega »

"ollaan me ennenki oltu oikeudes, sä et saa penniäkään...klik"
Jäätävä logiikka. :roll:

Noista nyt ei kannata välittää pätkääkään, soitat vaan ylemmäs ja ylemmäs firman hierarkiassa. Jossain vaiheessa muuttuu suhtautuminen asiallisemmaksi.
9-3 Viggen #1487
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

No tosiaan tuntuu siltä että kannattaisi jatkaa autoliikkeen kanssa eteenpäin, ensin kuluttajasuojan kautta yhteyttä, mikäli ei toimi niin katsoo jos saisi oikeusavustajan hiillostamaan.

Niin ja jos se on pakko itse korjata, niin soita kaikki automaattikorjaajat läpi ensin Suomesta, Ruotsistakin voi harkita.

OG:n automaatista on muuten muistaakseni painonappi kepin päällä. :wink:
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7378
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

dq kirjoitti:OG:n automaatista on muuten muistaakseni painonappi kepin päällä. :wink:
Näinhän tuo on, tosin ovenkahvat vaatii puristusvoimaa vaikka omasta mielestäni on kevyemmät käyttää mitä tonnarin kahvat.

Mobilesta näyttää löytyvän kolmelitrasia automaatti saratoogia useampi alle tonnin.

Mihis te tila-autoo tarviitte jos tuollainen caprice classic on käytös vai istumapaikoista pulaa?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Mimmi kirjoitti:Ongelma on todistaa myyjän tienneen autossa olevasta viasta. Huoltokuitit eivät kelpaa todisteeksi, koska niistä puuttuu korjauskohde.

"Ykskaks hajoamistahan" ei tapahdu millekkään autolle, eihän?


Nimimerkillä: "Lahtelaisen huoltoaseman tankilla DI-kasetin vaihtanut."
Kyllä nuo tomaatit kestää kokeiltu on :wink: , ajettu joskus väärin/ vaihdettu/ heitetty P/R päälle liikkeellä ollessa tai jotain muuta mikä hajottanut lodjun edes vähän josta johtuu tuo totaalinen laukeaminen. En henk.koht usko että on menny normaalilla käytöllä tai vaikka raiskaamalla autoa täyskaasulla ton 150tkm koko ajan rikki. Uskon vakaasti että on viallinen kun ostit tai tekovikainen :!:
9-3.1972
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

automaattikorjaajia kun nyt ollaan käyty läpi niin tyyppivika saratogassa, joku sokka pettää ja tekee täystuhon, laatikko korjauskelvoton.

varmaan nyt sit jää korjaamatta auto..lumentuloon asti letukalla ajellaan nyt sit ja talveks joku 5 ovinen 900, sit joskus se tila-auto ku on varaa
BMW 525iA Touring Executive
Vastaa Viestiin