Bilteman taloud. mittarin toimivuus?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Ennenvanhaan tuommoisia alipainemittareita oli meikäläisenkin autoissa ja romuja kun pirssit oli, niin huomasin jopa hyödyllisiäkin puolia. Aina kun joku oli viturallaan, niin sen näki alipainemittaristakin. Kerran oli jopa apua kun vanhan k-jetin ilmamäärämittari vuoti liikaa lävitseen. Alipainemittarin outoa käytöstä seuratessani tuli mieleen tarkistaa lautanen.

Nykyisessä saabissa on samanlainen mittari tosin viisari liikkuu myös ylipaineen suuntaankin.
Breadfan86 kirjoitti:
Pitääkös tuo paikkansa k-jetissä? eikös tässä 8v '86 ole semmoinen. mielestäni siinä ei katkea syöttö ollenkaan :roll:
Kun nostat kaasun, niin kaasuläppä sulkeutuu ja ilmamäärämittarin lautanen asettuu myös. Vähän sen vuoksi kierroksetkin alkaa putoamaan ja moottori jarruttamaan, kun sinne ei päästetä ilmaa tai bensaa.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Sami kirjoitti:
Kun nostat kaasun, niin kaasuläppä sulkeutuu ja ilmamäärämittarin lautanen asettuu myös. Vähän sen vuoksi kierroksetkin alkaa putoamaan ja moottori jarruttamaan, kun sinne ei päästetä ilmaa tai bensaa.
Paitsi sinne päästetään ilmaa tyhjäkäyntikanavan kautta ja kierroksillahan moottorin imu on suurempi kuin tyhjäkäynnillä, joten ilmaakin menee enemmän kuin tyhjäkäynnillä ja bensaa juurikin sen verran mitä ilmamäärämittarin lautanen jaksaa moisella imulla nousta, eli kuitenkin reilusti enemmän kuin tyhjäkäynnillä.

K-jetin eri variaatioissa ilmeisestikkin ei ole kuin sähköisesti ohjatussa jenkkimallissa(KU-Jetronic) polttoainesyötön katkaisu, ellei sitten eurooppalaisessa versiossa sähköisesti ohjatusta k-jetistä(eli KE-Jetronic) ole myös(tästä ei ole tietoa minulla).

Edit: Ja tieto syötön katkaisuun voidaan saada kahdella seuraavista kolmesta tiedosta: Tyhjäkäyntikärjet kaasuläpällä, alipainemittaus imusarjasta tai kierroslukutieto.
Sitä en tiedä mitä kyseisistä tiedoista on käytetty, mutta yksinkertaisimmillaan syötön katkaisu on toteutettu hieman tyhjäkäyntikanavaa suuremmalla kanavalla magneettiventtiilillä ohjattuna määränsäätimen lautasen ohi.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

Alipaine ja kierroslukuyhdistelmä on paras. -90 passat G60:ssä oli näin. Ei tarvinnut olla kaasuläppä kiinni, kun polttoaineen syöttö katkesi, jos kierroksia ja alipainetta oli tarpeeksi. Etuna oli se, että polttoaineen syöttö katkesi vaikka kaasuläppä ei ollut täysin kiinni. Mootorijarrutus ei ollut tällaisessa tapauksessa vielä kovin kummoinen, mutta kulutus oli silti nolla.
9-5 2.3 MY2008
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Joo, totta on toi myrkyn kommentti, että eipä hirveästi bensaa säästää k-jetillä moottorijarruttelu. Kaasuläpän taakse tulee alipaine ja se vetänee jonkin verran lautastakin?

Eletään toista vuosituhatta ja autoissa on onneksi sähköruiskut:)
Vastaa Viestiin