Saabismi tarttuu
En pysty käsittämään tätä jeesustelua "aidoista Saabeista".
1. Useimmat suuremmat automerkit käyttävät yhteisiä osia muiden saman konsernin merkkien kanssa, miksei sama toimisi GM:n ja Saabin tapauksessa?
2. Miksi juuri 99 ja og900 tuntuvat olevan näitä "aitoja Saabeja"? b- ja -h-moottorit taitavat perustua Triumphin 1.7 ja 1.85-litraisiin moottoreihin. Wanhempien saabien 2-tahtiset perustuvat kuulemma DKW:n moottoriin, V4 on lainattu Fordilta. Miksi nämä ovat uusia saabeja "saabimpia"? Ainakin 9-5:ssä suurin osa moottoreista on yhä Saabin pitkän aikaa kehittelemiä "oman talon" moottoreita.
Itselläni on ajokokemusta malleista 99, 90, og900, 9000 ja ng900. Mielestäni kaikki ovat olleet ihan yhtä aitoja Saabeja. NG vain oli hieman hiljaisempi, kuin sitä edeltäneet 99 ja 900.
1. Useimmat suuremmat automerkit käyttävät yhteisiä osia muiden saman konsernin merkkien kanssa, miksei sama toimisi GM:n ja Saabin tapauksessa?
2. Miksi juuri 99 ja og900 tuntuvat olevan näitä "aitoja Saabeja"? b- ja -h-moottorit taitavat perustua Triumphin 1.7 ja 1.85-litraisiin moottoreihin. Wanhempien saabien 2-tahtiset perustuvat kuulemma DKW:n moottoriin, V4 on lainattu Fordilta. Miksi nämä ovat uusia saabeja "saabimpia"? Ainakin 9-5:ssä suurin osa moottoreista on yhä Saabin pitkän aikaa kehittelemiä "oman talon" moottoreita.
Itselläni on ajokokemusta malleista 99, 90, og900, 9000 ja ng900. Mielestäni kaikki ovat olleet ihan yhtä aitoja Saabeja. NG vain oli hieman hiljaisempi, kuin sitä edeltäneet 99 ja 900.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
Olisi varmaan aivan älytön myyntimenestysJokke A kirjoitti:Jep, voi kunpa ottaisivat yhdellä kaasarilla varustetun og900:n taas tuotantoon vaikkapa 9-3 SS Aeron tilalle.kristian kirjoitti:Wanhojen ja wanhojenViimeisen vuoden aikana minusta on tullut täysin OG-friikki, en osaa pitää GM-Saabeja enää yhtään minään, kaikkein vähiten tuota Sport Sedania

En tiedä tuosta jeesustelusta, itse en ainakaan tarkoituksellisesti pyri jeesustelemaan. Minusta kaikki Saabin Griffin logolla varustetut ovat yhtäläisesti Saabeja.Jokke A kirjoitti:En pysty käsittämään tätä jeesustelua "aidoista Saabeista".
Se jos itse haluan ajaa OG:llä johtuu todennäköisesti vanhoista takaumista ja kaikesta siitä mitä ennenvanhaan tuli noiden CombiCoupien kanssa koettua ja nähtyä. Sillä vaan nousee sellainen nostalginen fiilis.
Eihän sellaista fiilistä voi kenellekkään tyrkyttää, porukoille joille vanhat Saabit (tai mitkä tahansa muut asiat), eivät tuo mieleen mitään, niin sitten ei.
Eikä nostalgian olemassaolo tai sen puuttuminen paranna/huononna kenenkään omaa Saabismia.
Tulihan taas avauduttua, mutta sanoudumpa itse ainakin irti tuosta "aitojen Saabien" luokittelusta. se ei ole se pointti millä perusteella ainakaan itse teen valintoja.
Siinä vaiheessa kun alan luokitella Saabejani "oikeisiin" ja "vääriin" menen ostamaan TDI-Golfin

"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Eipä minunkaan varsinainen tarkoitukseni ole määritellä oikeaa ja väärää, kunhan vaan ilmaisin mielipiteeni. Saabeja ne kaikki on, toiset vaan miellyttää enemmän ja toiset vähemmän.
Ja minä elän muutenkin menneessä ajassa, kritisoin kaikkea uutta ja nykyaikaista enemmän tai vähemmän perustellusti
Ja minä elän muutenkin menneessä ajassa, kritisoin kaikkea uutta ja nykyaikaista enemmän tai vähemmän perustellusti

Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
tämä vain ihan mietittäväksi, enkä ota asiaan kantaa suuntaan enkä toiseen, mutta mitäs luulette. vieläkö 20 vuoden kuluttua on kovinkin paljon 2007 vuosimallin saabeja liikenteessä?
nykysin noita -85 vuotisia satkuja tuntuu olevan ihan hienosti matkassa..
tämä ei ole mitenkään saabin ominaisuus, vaan kaikille autoille on tapahtunut samaa... onko se nyt miten todennäköistä, että nuo kaikki hienot hilavitkuttimet kestävät ajan hampaan.. ja monellako on sitten 15vuoden päästä rahaa ja innostusta taistella näiden vikojen kanssa..
pienenä huomautuksena jo nyt harmia tuottavat abs,srs,tcs
aika aikaansa kutakin, ja minä ainakaan vaikka saabisti olenkin, voi sanoa, että tuo og900 nykykriteerien "kulutus varustelu teho ajettavuus turvallisuus" valossa mikään vallan mahtava laite olisi, mutta halpa pitää ja suhteellisen hyvä ajaa ja ehkä varusteltukin !!HINTAISEKSEEN!!.
silloin joskus oli merkillä ja merkillä enemmän eroja kuin nykyisin... olihan audikin joskus audi, eikä kallis skoda.
nykysin noita -85 vuotisia satkuja tuntuu olevan ihan hienosti matkassa..
tämä ei ole mitenkään saabin ominaisuus, vaan kaikille autoille on tapahtunut samaa... onko se nyt miten todennäköistä, että nuo kaikki hienot hilavitkuttimet kestävät ajan hampaan.. ja monellako on sitten 15vuoden päästä rahaa ja innostusta taistella näiden vikojen kanssa..
pienenä huomautuksena jo nyt harmia tuottavat abs,srs,tcs
aika aikaansa kutakin, ja minä ainakaan vaikka saabisti olenkin, voi sanoa, että tuo og900 nykykriteerien "kulutus varustelu teho ajettavuus turvallisuus" valossa mikään vallan mahtava laite olisi, mutta halpa pitää ja suhteellisen hyvä ajaa ja ehkä varusteltukin !!HINTAISEKSEEN!!.
silloin joskus oli merkillä ja merkillä enemmän eroja kuin nykyisin... olihan audikin joskus audi, eikä kallis skoda.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Niillä juuri...9-5T kirjoitti:Millä he sitten ajavat jos ei oteta huomioon 80-luvun OG satkua?MacTurbo kirjoitti:Minä epäilen että näistä nykyhärpäkkeistä ei ole yksikään ajossa 20 vuoden kuluttua. Juuri nuo abc, tcs yms laitteiden takia, kukaan tervejärkinen ei uusi noin kallita laitteita 1000€:n hintaiseen autoon

-
- "Hirsch"