Saabismi tarttuu

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

En pysty käsittämään tätä jeesustelua "aidoista Saabeista".

1. Useimmat suuremmat automerkit käyttävät yhteisiä osia muiden saman konsernin merkkien kanssa, miksei sama toimisi GM:n ja Saabin tapauksessa?

2. Miksi juuri 99 ja og900 tuntuvat olevan näitä "aitoja Saabeja"? b- ja -h-moottorit taitavat perustua Triumphin 1.7 ja 1.85-litraisiin moottoreihin. Wanhempien saabien 2-tahtiset perustuvat kuulemma DKW:n moottoriin, V4 on lainattu Fordilta. Miksi nämä ovat uusia saabeja "saabimpia"? Ainakin 9-5:ssä suurin osa moottoreista on yhä Saabin pitkän aikaa kehittelemiä "oman talon" moottoreita.

Itselläni on ajokokemusta malleista 99, 90, og900, 9000 ja ng900. Mielestäni kaikki ovat olleet ihan yhtä aitoja Saabeja. NG vain oli hieman hiljaisempi, kuin sitä edeltäneet 99 ja 900.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

kristian kirjoitti:
Jokke A kirjoitti:
Jep, voi kunpa ottaisivat yhdellä kaasarilla varustetun og900:n taas tuotantoon vaikkapa 9-3 SS Aeron tilalle. :roll:
Nimenomaan, oppisivat pintaliitojupit hiukan maltillisemman ajotavan ainakin 8)
Ajaa niillä uudemmilla muutkin!
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Jokke A kirjoitti:
kristian kirjoitti:Wanhojen ja wanhojen :roll: Viimeisen vuoden aikana minusta on tullut täysin OG-friikki, en osaa pitää GM-Saabeja enää yhtään minään, kaikkein vähiten tuota Sport Sedania :P
Jep, voi kunpa ottaisivat yhdellä kaasarilla varustetun og900:n taas tuotantoon vaikkapa 9-3 SS Aeron tilalle. :roll:
Olisi varmaan aivan älytön myyntimenestys :lol: :lol: :lol: :lol:
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Jokke A kirjoitti:En pysty käsittämään tätä jeesustelua "aidoista Saabeista".
En tiedä tuosta jeesustelusta, itse en ainakaan tarkoituksellisesti pyri jeesustelemaan. Minusta kaikki Saabin Griffin logolla varustetut ovat yhtäläisesti Saabeja.
Se jos itse haluan ajaa OG:llä johtuu todennäköisesti vanhoista takaumista ja kaikesta siitä mitä ennenvanhaan tuli noiden CombiCoupien kanssa koettua ja nähtyä. Sillä vaan nousee sellainen nostalginen fiilis.
Eihän sellaista fiilistä voi kenellekkään tyrkyttää, porukoille joille vanhat Saabit (tai mitkä tahansa muut asiat), eivät tuo mieleen mitään, niin sitten ei.
Eikä nostalgian olemassaolo tai sen puuttuminen paranna/huononna kenenkään omaa Saabismia.

Tulihan taas avauduttua, mutta sanoudumpa itse ainakin irti tuosta "aitojen Saabien" luokittelusta. se ei ole se pointti millä perusteella ainakaan itse teen valintoja.

Siinä vaiheessa kun alan luokitella Saabejani "oikeisiin" ja "vääriin" menen ostamaan TDI-Golfin :twisted:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
kristian
"Hölösuu"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 14:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kristian »

Eipä minunkaan varsinainen tarkoitukseni ole määritellä oikeaa ja väärää, kunhan vaan ilmaisin mielipiteeni. Saabeja ne kaikki on, toiset vaan miellyttää enemmän ja toiset vähemmän.

Ja minä elän muutenkin menneessä ajassa, kritisoin kaikkea uutta ja nykyaikaista enemmän tai vähemmän perustellusti 8)
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

tämä vain ihan mietittäväksi, enkä ota asiaan kantaa suuntaan enkä toiseen, mutta mitäs luulette. vieläkö 20 vuoden kuluttua on kovinkin paljon 2007 vuosimallin saabeja liikenteessä?
nykysin noita -85 vuotisia satkuja tuntuu olevan ihan hienosti matkassa..

tämä ei ole mitenkään saabin ominaisuus, vaan kaikille autoille on tapahtunut samaa... onko se nyt miten todennäköistä, että nuo kaikki hienot hilavitkuttimet kestävät ajan hampaan.. ja monellako on sitten 15vuoden päästä rahaa ja innostusta taistella näiden vikojen kanssa..

pienenä huomautuksena jo nyt harmia tuottavat abs,srs,tcs

aika aikaansa kutakin, ja minä ainakaan vaikka saabisti olenkin, voi sanoa, että tuo og900 nykykriteerien "kulutus varustelu teho ajettavuus turvallisuus" valossa mikään vallan mahtava laite olisi, mutta halpa pitää ja suhteellisen hyvä ajaa ja ehkä varusteltukin !!HINTAISEKSEEN!!.

silloin joskus oli merkillä ja merkillä enemmän eroja kuin nykyisin... olihan audikin joskus audi, eikä kallis skoda.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Minä epäilen että näistä nykyhärpäkkeistä ei ole yksikään ajossa 20 vuoden kuluttua. Juuri nuo abc, tcs yms laitteiden takia, kukaan tervejärkinen ei uusi noin kallita laitteita 1000€:n hintaiseen autoon :D
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

9-5T kirjoitti:
MacTurbo kirjoitti:Minä epäilen että näistä nykyhärpäkkeistä ei ole yksikään ajossa 20 vuoden kuluttua. Juuri nuo abc, tcs yms laitteiden takia, kukaan tervejärkinen ei uusi noin kallita laitteita 1000€:n hintaiseen autoon :D
Millä he sitten ajavat jos ei oteta huomioon 80-luvun OG satkua?
Niillä juuri... :wink: OG strikes back.. :lol:
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Nykyisen kierrätysvimman ja saastenormien ansiosta, tulevaisuuden autot ovat jo maatuneet 20 vuodessa :lol: :lol:
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Vastaa Viestiin