spray -paikkamaalauksen poistaminen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

spray -paikkamaalauksen poistaminen

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tulee kohta kaks vuotta täyeen punaisen ysiysin omistusaikaa, auto johon on tehty sprayllä älyttömiä (useimmasta ei löydy mitään tarkoitusta) paikkamaalauksia kaikkiin neljään oviin ja varmuuden vuoksi vähän lokareihin ja konepeltiinkin. tietysti vääränsävyisellä tummanpunaisella.

joskus vuosi sitten koitettiin jus:in kanssa pää märkänä poistaa noita turhia laikkuja hiomavahalla. liian kova homma. eilen sitten natsasi: jarrunpuhdistusnestettä ja paperilla hinkkaamaan. sprayläntit pehmenee pois ja alkuperäinen maali paljastuu alta kovana ja virheettömänä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
taunu
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Marras 13, 2004 15:39
Paikkakunta: Kuusa

Viesti Kirjoittaja taunu »

Alkuperäinen ei kärsi tosta myrkystä?
Olis itelläki noita juttuja edessä... :(
Kun kinastelet idiootin kanssa...pidä huoli ettei hän tee samoin!

Saab 9000 2.3t jubilee -97
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7574
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

joskus

Viesti Kirjoittaja mestari »

poistettiin spraymaalaukset pelkästään siten että siveltiin jarrunesua pintaan ja nortin mittainen tauko ja sit painepesurilla ja harjalla perään
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Myös asetonilla voi pyyhkiä pois spraymaalit - alkuperäinen maali on paljon kovempaa, eikä yleensä lähde liukenemaan ellei innostu aivan tajuttomasti hankaamaan.
Pauke
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 21:49
Paikkakunta: Nokia / Pori

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Tinnerillä. Alkuperäinen ei lähde niin helpolla liukenemaan kuin sprayjattu pinta. Joten pieni tinneri "haudutus" ja pyyhkäisy.
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
Make5
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 19:50
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Make5 »

Aiheen vierestä: millä kannattaisi poistella piki-tahrat maalipinnasta? "Pääsin" ajamaan tielle jolla oli juuri tehty halkeama paikkauksia ja nyt on joka tassun takana melko paljon tuota ikävää tahnaa.
#2633
Tomaatti9000
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Putsautin

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Make5 kirjoitti:Aiheen vierestä: millä kannattaisi poistella piki-tahrat maalipinnasta? "Pääsin" ajamaan tielle jolla oli juuri tehty halkeama paikkauksia ja nyt on joka tassun takana melko paljon tuota ikävää tahnaa.
Putsautin itse paikkauksia tehneen firman laskuun, mutta heidän ohje oli käyttää liotinta tai vahaa. Pieniä määriä olen putsannut vahalla, mutta tällä kertaa oli koko auton kylki ja vielä peräkärrykin toiselta kyljeltä kokomatkalta piessä :twisted: .
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

Make5 kirjoitti:Aiheen vierestä: millä kannattaisi poistella piki-tahrat maalipinnasta? "Pääsin" ajamaan tielle jolla oli juuri tehty halkeama paikkauksia ja nyt on joka tassun takana melko paljon tuota ikävää tahnaa.
Muistaakseni autoglymilläkin on aine tuohon, joku tar & adhesive remover. Tuolla lähtee aika helposti kun rättiin laittaa ja hinkkaa. Varmaan jollain rasvanpoistoaineella saa saman lopputuloksen.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Piki lähtee moottorinpesuaineella ja sen jälkeen moottorinpesuaine pestään pois jollakin autoshamppoolla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
100lassi
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: To Elo 07, 2003 09:52
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja 100lassi »

Yleensä spraymaalit lähtee tosiaan tinnerillä mutta jos siihen on lisätty kovetin nin saattaa olla lujassa.. Asetonilla lähtee 99% varmasti mutta saattaa mennä vanha alkuperäinenkin mukana!!!
#1415


9000 Aero 1997 Stage3
Saab Biomega polkupyörä
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tuli sitten testattua muitakin aineita. aikaisemmin mainitsemani jarrunpuhdistusneste oli hopeasta pöntöstä motonetista ostettu. ostin toisesta liikkeestä vastaavaa, king-merkkistä sinikeltainen etiketti, tuntui laimeammalta litkulta, ei tehokasta.

seuraavaksi kokeilin jarrunestettä, lähtee aika hyvin mut syntyy puuroa jota on ikävä siivota pois.

viimeiseksi kokeilin asetonia ja sit meni suu hymyyn, selvästi tehokkainta ainetta. olin vaan kuvitellut että jarrunpuhdistusnestekin on hajusta päätellen asetonia, mutta eihän sen teho ollut läheskään tätä luokkaa. alkuperäinenkään maalipinta ei tuntunut nokkiinsa ottavan vaikka punaiseksi se paperi värjäytyi niistäkin kohdista, mut pitänee viimeistellä vaikkapa hiomavahalla lopputulos.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin