Havaintoja kesäliikenteessä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

APE kirjoitti:Espoossa Matinkylästä tullessa Kehä II:lle , lähdetään niin, että kaista on vasemmalla. Oikealle kaistalle tulee Länsiväylältä kääntyjät, joten se on yleensä täynnä.
Nyt kesällä on ollut mukava ajaa työmatkaa, kun on voinut kaikessa rauhassa siirtyä oikealle kaistalle ja antaa niiden isojen tila-autojen ym. kiihdyttää vasenta pitkin talla pohjassa. Kehä II , onko se vajaa kymmenen km ja rajoitus 80 , väillä 60. Siinä puskurissa roikkumalla ja
välillä oikealta ohittamalla nämä kiireiset voittavat varmaan 10 sekuntia.

Ei voi mitään, mutta tuntuu heti aamusta, että päivä on pilalla, kun takaa tuupataan puskurista menemään, vaikka normaalia vauhtia kiihdyttää kurviin ja siitä 80:n alueella ehkä 90:een tai 95:een. Aina ei voi siirtyä oikealle kaistalle jo turvallisuudenkin vuoksi. koska sekin on täynnä kiihdyttäjiä, jotka tulevat Länsiväylältä.
Normaali reipas kiihdytys ajovauhtiin ei täällä riitä, vaan pitää heti aamutuimaan kiristellä hermoja.
Mikä meitä vaivaa? Kyllä Suomessa on liikennekulttuurissa paljon tekemistä. Ja kuka sen tekisi.

9-3 2.0t-00
Ei siinä kehä kakkosella ole mitään tarvetta vaihtaa oikealle, ainakaan jos on itse poistumassa vasenta ramppia (pohjiosessa Turkuun tai tunneliin, etelässä Maitnkylään tai Länsiväylälle). Tärkeintä olisi valita mahdolisimman ajoissa se kaista johon ollaan poistumassa, nykyään on ihme pelleilyä esim. iltapäiväruuhkassa pohjoiseen kun osa porukasta tunkee viime tipassa väkisin väliin vasemman kaistan jonoon. Ruuhkassa kannattaa ajaa mahdollisimman samaa nopeutta kuin viereinen kaista niin etteivät puikkelehtijat pääse toteuttamaan itseään.
APE
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja APE »

[Ei siinä kehä kakkosella ole mitään tarvetta vaihtaa oikealle, ainakaan jos on itse poistumassa vasenta ramppia (pohjiosessa Turkuun tai tunneliin, etelässä Maitnkylään tai Länsiväylälle). Tärkeintä olisi valita mahdolisimman ajoissa se kaista johon ollaan poistumassa, nykyään on ihme pelleilyä esim. iltapäiväruuhkassa pohjoiseen kun osa porukasta tunkee viime tipassa väkisin väliin vasemman kaistan jonoon. Ruuhkassa kannattaa ajaa mahdollisimman samaa nopeutta kuin viereinen kaista niin etteivät puikkelehtijat pääse toteuttamaan itseään.[/quote]

Ei olekaan tarvetta, kun vaan menee samaa tahtia kuin muu liikenne.
Pointti onkin siinä, että aina joillekin rallikuskeille ei ripeä kiihdytys jonkin verran yli sallitun nopeuden riitä, vaan tullaan puskuriin roikkumaan. Joskus joku on jopa koukannut oikealta ohi ja takaisin eteen. Toki oikealle vaihtaminenkin hiljaisena aikana kesällä , aiheuttaa sitten taas turhan vasemmalle paluun , kun menee suoraan pohjoiseen II:sen päähän asti.
Taitaa nykyisessä hektisessä liike-elämässä tai missä lie, se kehä II:lle voitettu 5-10 sekunttia olla suorastaan ratkaisevaa. Sekunnin kymmenyksistä tai olisiko peräti sadasosistahan se rallivoittokin on kiinni.
9-5 1,6T, 2011
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

ei ne sekunnit siinä mitään merkkaa vaan se psyykkinen paine, mikä on jos on johonkin kiire. Ainaskin itsellä jos on johonkin kiire, niin kyllä hatuttaa kaikki sunnuntaiajelijat tiellä, vaikka eihän sillä kiirehtimisellä muutamaa minuuttia enempää voitakaan :?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
APE
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja APE »

[quote="tturku"]ei ne sekunnit siinä mitään merkkaa vaan se psyykkinen paine, mikä on jos on johonkin kiire. Ainaskin itsellä jos on johonkin kiire, niin kyllä hatuttaa kaikki sunnuntaiajelijat tiellä, vaikka eihän sillä kiirehtimisellä muutamaa minuuttia enempää voitakaan :?[/quote]


....sunnuntaiajelijat...???????????!!!!!!!!!!
9-5 1,6T, 2011
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

APE kirjoitti:....sunnuntaiajelijat...???????????!!!!!!!!!!
Isäntä: Mikäs rajotus tässä olikaan? (80 oikeasti)
Eukko: Emmää tiiä
Isäntä: Ahaa.. no ajellaan varmuuden vuoks kuuttakymppii. Eihän meillä oo kiirekään. Kiska on vielä auki ni saarahan se lottokuponki vielä jätettyä.
Eukko: Hei, mittarissa on 70.. hiljennä! Voi tulla sakot!
Isäntä: Tossa takana on noita kaahailijoita.. näytäs niille vähän nyrkkiä ja kato vihasesti.
Eukko: Mää sit vihaan noita nykyajan nuoria!
Isäntä: V___U! Kato ny miten toi ohitti. Lyön kyllä pitkät päälle NYT!
Eukko: Taas noita ohittelijoita.. mikä kiire niillä on?!?
...
APE
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja APE »

Sen sijaan, että kylväisimme kesäliikenteestä keskustellessamme vaikka :evil: rauhallisuutta, ymmärrystä, suvaitsevaisuutta , maltillisuutta , me heittelemme ympärillemme valojen vilkuttelua, tööttäilyä, keskisormikeskustelua, puskurissa roikkumista, ikärasismia jne. Ihan tyypillistä 1#&?¤%%6/(# :twisted:
9-5 1,6T, 2011
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Päivän kesäliikennebongaus Raumalta:

Kuva
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Viesti Kirjoittaja HMK »

Raimo Miettinen kirjoitti:Päivän kesäliikennebongaus Raumalta:

Kuva
Pitäähän sitä Ka:ta vähän tuulettaa kun ilmastointia ei varmaan perusmalliin löydy :lol:
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

APE kirjoitti:me heittelemme ympärillemme valojen vilkuttelua, tööttäilyä, keskisormikeskustelua, puskurissa roikkumista, ikärasismia jne. Ihan tyypillistä 1#&?¤%%6/(# :twisted:
Faktaa on se, että tuota kaikkea tapahtuu kesät talvet. Meikälle vilkuteltiin valoja mm. siksi että ohitin moottoritiellä vesisateen (normaali kesäsade) aikana oikeata kaistaa 70-80 km/h ajavia autoja ja vanhat äijät kiukkuaa jos Corolla ei pysykään Saabin perässä liikenneympyrästä poistuttaessa (mennään tuhatta ja sataa kohta ohi). Toisaalta rauhallisuudesta taas ei paljon juttua irtoa. TV:n saippuasarjatkin perustuvat siihen, että koko ajan jauhetaan ongelmista. Mielenkiinto ei muuten pysy yllä. Muutenkin on aina plussaa, jos joku nutaaja ottaisi sen verran itteensä että lakkaisi nutaamasta.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

tturku kirjoitti:ei ne sekunnit siinä mitään merkkaa vaan se psyykkinen paine, mikä on jos on johonkin kiire. Ainaskin itsellä jos on johonkin kiire, niin kyllä hatuttaa kaikki sunnuntaiajelijat tiellä, vaikka eihän sillä kiirehtimisellä muutamaa minuuttia enempää voitakaan :?
Näin on. Itse halveksun vaikka kuolemaa vetämällä tonnarilla mittarin kolmannelle sadalle ja kuittaan koko jonon, jos joku perkeleen urpo kavereineen yrittää jumittaa koko liikenteen ajamalla 60km/h esim 80km/h alueella. Ja 80km/h alueen alkaminen tarkoittaa sitä, että EI arvota paria kilometriä se nopeuden noston kanssa... Fakta vaan on se, että jos ihmismieli tietää, että on ns. "pakko" päästä jonnekin tietyssä ajassa, niin ei sitä edesauta yhtään joku urpo, joka vetää keskellä tietä alinopeutta...Joku pelisilmä pitää olla...Jos tuntuu siltä, että kaveri tuuppasi takaapäin liian kovaa ohi, niin soitetaan sille poliisille, eikä aleta leikkimään Reinikaista maantiellä. Mikäli huomaan jonkun kiireisemmän tulevan takaa, niin teen kaikkeni, etä kaveri pääsee minusta ASAP ohi, en ala leikkimään kotipoliisia, vaikka takaa tuleella olisi tuplasti ylinopeutta vallitsevaan rajoitukseen...Asia on erikseen, jos tyhjähköllä motarilla tullaan perään roikkumaan, niin saatan provosoitua pienen pieneen kilpa-ajoon....Mutta siis pointti, jos joku oikeasti kiirellä tulee takaa, en pyri ainakaan lisäämään kaverin riskiä, vaan pyrin joustamaan...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Mites tällainen ohittaminen..?

Kuva
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

V.J.S kirjoitti:Mikäli huomaan jonkun kiireisemmän tulevan takaa, niin teen kaikkeni, etä kaveri pääsee minusta ASAP ohi
No tuolla asenteella on varmaankin parempi jättää ruuhkassa ajaminen muiden tehtäväksi.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Havaintoja kesäliikenteessä

Viesti Kirjoittaja wesku »

9-5 3.0t kirjoitti:Kun keväällä asentelin autooni tuplaputkiston, niin enpä olisi arvannut, että putkisto muodostaa auton takasektoriin mystisen voimakentän, mikä muuttaa monen kanssa-autoilijan käytöksen.....
Ei siihen mitään tuplaputkistoa tarvita jos kyseessä vanha tonnari ja ajotyyli reippaasti kiihdytellen mutta suunilleen rajoitusten mukaan ajellen - saa aikaan mystistä toimintaa, etenkin niiltä jotka jäävät ihmettelemään sinne takasektoriin ;)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

wesku kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:Mikäli huomaan jonkun kiireisemmän tulevan takaa, niin teen kaikkeni, etä kaveri pääsee minusta ASAP ohi
No tuolla asenteella on varmaankin parempi jättää ruuhkassa ajaminen muiden tehtäväksi.
Edelleenkin, mikäli joku kovassa ruuhkassa on ottanut tehtäväkseen ajaa muuta jonoa kovempaa (= ajaa lain ja järjen-vastaisesti), niin teen kaikkeni vähentääkseni kyseisen kuljettajan riskiä onnettomuuteen. Ei ole minun tehytäväni leikkiä poliisia liikenteessä, siihen on ihan palkatut henkilöt...MITÄ VOITTAISIN TUON EM. AJAJAN BLOKKAMISELLA? Mahdollisuuden nähdä kuolonkolarin? Ei kiitos...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

V.J.S kirjoitti:
wesku kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:Mikäli huomaan jonkun kiireisemmän tulevan takaa, niin teen kaikkeni, etä kaveri pääsee minusta ASAP ohi
No tuolla asenteella on varmaankin parempi jättää ruuhkassa ajaminen muiden tehtäväksi.
Edelleenkin, mikäli joku kovassa ruuhkassa on ottanut tehtäväkseen ajaa muuta jonoa kovempaa (= ajaa lain ja järjen-vastaisesti), niin teen kaikkeni vähentääkseni kyseisen kuljettajan riskiä onnettomuuteen. Ei ole minun tehytäväni leikkiä poliisia liikenteessä, siihen on ihan palkatut henkilöt...MITÄ VOITTAISIN TUON EM. AJAJAN BLOKKAMISELLA? Mahdollisuuden nähdä kuolonkolarin? Ei kiitos...
Ei se systeemi toimi ihan noin yksinkertaisesti. Jokainen joustaminen ns. "nopeampien-kiireisempien" hyväksi innostaa perääntunkemiseen, painostuikseen, ym. Systeemi toimii parhaiten kun jokainen pitää kiinni omista oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan eikä jousta epäsosiaalisten mukaan.
Vastaa Viestiin