
Hyvinpä tuo kuitenkin vielä menee, ulkonäköseikoista huolimatta

Pitää paikkansa. Löysin korvaavat ngk:t (3,40 €/kpl) hetken etsimisen tuloksena ja kyseessä olikin lähinnä tsekki, jolla varmistin "kulmilla ajetun" koneen karstan määrän, vaihtamalla tulpat. Eipä noissa platinakärkisissä (kiitos informoinnista!) mitään huomautettavaa näyttänyt olleen, vaikka kyseisellä autolla on ajeltu enimmäkseen lyhyttä työmatkaa. Käynnistymis rytkäykset tosin vähenivät hieman vaihdon jälkeen. Käynnistymiskummallisuuksilla voi olla tekemistä myös palstoilla olevien DI- kasettia koskevien juttujen kanssa. Siksi takakontissa on ylimääräinen kasetti, varuiksi pitkille työmatkoille (tästä vinkistä kiitos 9-5T:lle).Autosi näkyy olevan 9-5 Aero, jonka vakiotulpat ovat platinakärkiset, NGK PFR.. (juuri sellainen piikki keskielektrodina). Tulpat maksavat jotain 25 eeroo kappale ja vaihtoväli 60000 km. Tilalla voi ilmeisesti käyttää NGK:n BCPR8.. tulppia, joiden saatavuus voi olla kuitenkin vaikeaa.
Huomasitte varmaan drBoostin kirjoituksesta, että tulppia käytetään sytytyksen lisäksi nakutusantureina ja niiden pitäisi toimia tiettyjen speksien mukaan. Niinpä vastaavuustaulukoiden, esim NGK <-> BOSCH pitäisi lämpö- yms. arvojen lisäksi ottaa huomioon korvaavan tulpan ominaisuudet nakutusanturina.
Musti