Nokian Hakkapeliitta 4 - kokemuksia?
No ei oo mulla noista renkaista huonoa sanottavaa. Kolme täyttä talvea täynnä Aeron alla, eikä yhtään nastaa ole lähtenyt irti tai katkennut. Toisin siis kuin monet pelottelee. Ja onhan se Aero sentään joskus myös tyhjää lyönyt Enkä pidä nelosten rengasmeluakaan kovin kamalana, olihan ne Hakkapeliitta Q:t tietenkin hiljaisemmat.
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
9000 Aero -97
Lisää kehuja:
Audissa 185/70R14 HKPL 4:t. Neljän talven jälkeen nastoista on edelleen tallessa n. 90% ja pintaa ~5 mm. Ensi talven meinasin noilla vielä ajella.
Vaikea muistaa näin helteellä mutta vajaan kolmen kuukauden päästä, lokakuun lopulla saattaa olla ensimmäiset lumet maassa. Täytynee tästä lähteä uimarannalle, kun vielä tuota lomaakin on pari viikkoa jäljellä
Audissa 185/70R14 HKPL 4:t. Neljän talven jälkeen nastoista on edelleen tallessa n. 90% ja pintaa ~5 mm. Ensi talven meinasin noilla vielä ajella.
Vaikea muistaa näin helteellä mutta vajaan kolmen kuukauden päästä, lokakuun lopulla saattaa olla ensimmäiset lumet maassa. Täytynee tästä lähteä uimarannalle, kun vielä tuota lomaakin on pari viikkoa jäljellä
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
No pitää nyt kommentoida, kun on ollut alla aika lyhyen ajan aikana sekä Gislavedia, Pirelliä että HKLP2/4:ää.
Suurin osa talviajosta on sulilla teillä, ja silloin Nokialainen häviää tästä kolmikosta aika selvästikin. Mutta kuten Sensonic kommentoi, jos äänellä ei ole väliä niin järjestys voi olla aivan jokin muu.
Oma perstuntuma missä pääpaino on oikeastaan melkein pelkästään ajomukavuudella sulilla talviteillä, ja sillä että nastoja pitää olla, menee siis lievästi Pirellin suosittelemiseksi, sitten Gisla (joku taisi ostaa ne pois eli ei oo enää Gislavedin nimen alla) ja hännänhuippuna HKPL2. Nelonen on yhtä äänekäs, mutta ääni ei ole aivan yhtä epämiellyttävä kuin kakkosessa.
Että näin meillä.
Edit: typoja taas enemmän kuin laki sallii...
Suurin osa talviajosta on sulilla teillä, ja silloin Nokialainen häviää tästä kolmikosta aika selvästikin. Mutta kuten Sensonic kommentoi, jos äänellä ei ole väliä niin järjestys voi olla aivan jokin muu.
Oma perstuntuma missä pääpaino on oikeastaan melkein pelkästään ajomukavuudella sulilla talviteillä, ja sillä että nastoja pitää olla, menee siis lievästi Pirellin suosittelemiseksi, sitten Gisla (joku taisi ostaa ne pois eli ei oo enää Gislavedin nimen alla) ja hännänhuippuna HKPL2. Nelonen on yhtä äänekäs, mutta ääni ei ole aivan yhtä epämiellyttävä kuin kakkosessa.
Että näin meillä.
Edit: typoja taas enemmän kuin laki sallii...
9-5W 2.0t Aut. vm.-01 + Biopower
Todetaan näin, että Contin nastat nostaisin edelle. Kokemusta 95:sta kummillakin renkailla ja nyt taas Hakkapeliitta nelosista Audissa.
Contin nastat pitävät minusta vähintäänkin yhtä hyvin, jollei jopa paremmin. Ehkä ainoastaan pidon raja on hieman pehmeämpi Nokiassa, joka tosin tuntuu tulevan nopeammin vastaan. Noilta osin about tasoissa, mutta sitten Nokiat vain pitävät minun tuurillani ainakin aina hitonmoista huminaa. Eli ovat rasittavan äänekkäät, kun se tulee vielä semmoisena huminana/ulinana.
Kummatkin pitävät nastat hyvin kiinni, vaikka mittari on käynyt autobaanan maksimilukemissa mokomilla.
Contin nastat pitävät minusta vähintäänkin yhtä hyvin, jollei jopa paremmin. Ehkä ainoastaan pidon raja on hieman pehmeämpi Nokiassa, joka tosin tuntuu tulevan nopeammin vastaan. Noilta osin about tasoissa, mutta sitten Nokiat vain pitävät minun tuurillani ainakin aina hitonmoista huminaa. Eli ovat rasittavan äänekkäät, kun se tulee vielä semmoisena huminana/ulinana.
Kummatkin pitävät nastat hyvin kiinni, vaikka mittari on käynyt autobaanan maksimilukemissa mokomilla.
STCF #3
Waunun ekat peltivannetalvirenkaat olivat Nord Frostit, en vain muista oliko kakkoset vai kolmoset... Varmaan kakkoset. Olin tyytyväinen, vaihtuivat sitten Pirelliin carvareihin isompien kiekkojen myötä.Ahtopaine kirjoitti:Mites Nord Frost 3:set on ihmisiä/suabeja liikuttanu? ...tuostakinhan on tullu ny jo nelonen.
Sangen asiallisia varmaan kaikki merkkirenkaat nykyään, valinta menee sitten aika pitkälle oman mieltymyksen mukaisesti yhdellä yhteen, toisella toiseen.
NordFrostit taisivat aikanaan ostaessani lisäksi olla (jaetut?) testivoittajat TM:ssä mikä onkin jo sangen hyvä suoritus kotimaisten testaajien arvosanana.
9-5W 2.0t Aut. vm.-01 + Biopower
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
No michelinit ostin tuossa viime talvena tuohon uudempaan farmariin, kun alkutalvesta hyvältä näyttäneistä hakkapeliitoista lähti sadan kilometrin matkalla pinta sliksiksi (oli kaikki nastat tallella, 5mm pintaa, mutta rengasmiehen mukaan käykin juuri noin talvirenkaille, että ohuen pintakumiseoksen alla oleva kovempi kumiseos kuluu sitten kertalaakista kun pinta on poissa. Rengas on silti siinä vaiheessa vielä tosi käyttökelpoisen näköinen)
No kuitenkin asiaan, Hakkapeliittojen jälkeen nuo Michelinit ovat mahdottoman paljon hiljaisemmat. Michelineissä on pito mielestäni erittäinkin hyvä, mutta pahapa tuota on verrata mihinkään, vaikka onkin HKPL2/4:lla tullut ajeltua viimeiset 5 talvea kun aina kuitenkin renkaanvaihdossa renkaat vaihdetaan vanhoista uusiin. Varmasti mistään ei löydy minkäänmerkkistä yhtä huonosti pitävää uutta rengasta kuin se vanha, jonka on juuri vaihtamassa pois.
Eli siis summa summarum, itse en hakkapeliittaa enää autooni laittaisi syystä että muut tarjoavat vastaavan pidon (Ainakin uutena) mutta ainakin tuo Michelin on pirun paljon hiljaisempi ja sitä kautta talven yleisimmillä keleillä huomattavasti mukavampi rengas.
No kuitenkin asiaan, Hakkapeliittojen jälkeen nuo Michelinit ovat mahdottoman paljon hiljaisemmat. Michelineissä on pito mielestäni erittäinkin hyvä, mutta pahapa tuota on verrata mihinkään, vaikka onkin HKPL2/4:lla tullut ajeltua viimeiset 5 talvea kun aina kuitenkin renkaanvaihdossa renkaat vaihdetaan vanhoista uusiin. Varmasti mistään ei löydy minkäänmerkkistä yhtä huonosti pitävää uutta rengasta kuin se vanha, jonka on juuri vaihtamassa pois.
Eli siis summa summarum, itse en hakkapeliittaa enää autooni laittaisi syystä että muut tarjoavat vastaavan pidon (Ainakin uutena) mutta ainakin tuo Michelin on pirun paljon hiljaisempi ja sitä kautta talven yleisimmillä keleillä huomattavasti mukavampi rengas.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Pitäisi itsekin ostaa talvirenkaat lähiaikoina ja michelinit ovat vahvoilla (ja ehkäpä lähinnä vain sen takia koska kesänakkeina löytyy michelin energyt). Hakkapeliitta 5:sta juttelin myyjän kanssa, joka kertoi eroksi 4:n olevan nastan erilainen muoto sekä parempi kiinnitys.
Se mitä renkailta haen on tietysti pito ja toiminta ääritilanteissa, mutta jonkun verran maanteitä kuluttavana kaipaan myös sitä hiljaisuutta matka-ajossa. (ja jos joku ihmettelee miksi en osta kitkoja, niin liikun lähinnä itä-suomen alueella ja mielestäni kitkat toimivat vain helsingin alueella jossa tiet ovat lähes 100% ajasta suolattu sulaksi. Tämä on tietysti vain yksi mielipide.)
Se mitä renkailta haen on tietysti pito ja toiminta ääritilanteissa, mutta jonkun verran maanteitä kuluttavana kaipaan myös sitä hiljaisuutta matka-ajossa. (ja jos joku ihmettelee miksi en osta kitkoja, niin liikun lähinnä itä-suomen alueella ja mielestäni kitkat toimivat vain helsingin alueella jossa tiet ovat lähes 100% ajasta suolattu sulaksi. Tämä on tietysti vain yksi mielipide.)
#2633
Tomaatti9000
Tomaatti9000
Entäs "Hakkapeliitta 2"
Rengascenter ketju on tuomassa markkinoille "Hakkapeliitta 2", mutta eri nimellä. Eli rengas tulisi Nokian tehtaalta vanhalla H2 muotilla. Olisi pikkuisen edullisempi kuin merkkirenkaat. Pitäisi toiseen tonnariin ostaa uudet talvikiekot ja auto olisi pääosin emännän ajossa (itse jatkan kitkoilla).
Itsellä oli aikoinaan hakkapeliitta 1, jonka jälkeen olen ajanut Misukan kitkoilla (Maxi-Ice ja X-Ice) ja muistikuvat Hakkapeliitoista eivät ole kovin negatiiviset, mutta mites tuo kakkosmalli
Itsellä oli aikoinaan hakkapeliitta 1, jonka jälkeen olen ajanut Misukan kitkoilla (Maxi-Ice ja X-Ice) ja muistikuvat Hakkapeliitoista eivät ole kovin negatiiviset, mutta mites tuo kakkosmalli
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx