Nokian Hakkapeliitta 4 - kokemuksia?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

JouniCSE kirjoitti:
Tontussa noi misukat pelas ainaki ihan hyvin. 195/65/15. Ja pitää.
Hyvä tietää, koska juuri tuo on se ykkösvaihtoehto. Misukan kitkat oli ainakin tukevammat kuin mitä Continentalin kitkat (2000 luvun alussa) , tosin uudet mallit ovat jo markkinoilla ja tilanne voi olla toisinpäin
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Kuulemma myyjän - ja ilmeisimmin pitää paikkansa - mukaan nuo Misut X-Icet ovat voittaneet ja ainakin pärjänneet hyvin testeissä... :roll:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Onhan ne hyvin testeissä pärjänny ja niiden innoittamana minäkin ne ostin. Eivät kuitenkaan og satkuun näemmä sovi. Toki toisella mallilla, vaikkapa juuri tonnarilla tilanne kuitenkin voi olla toinen.

Aloin ihmetellä renkaiden ominaisuuksia heti ensimmäisten satojen kilsojen aikana kun sulalla, mutkaisella asfalttitiellä tuntui perä elävän aivan omaa elämäänsä. Oli pakko hiljentää aivan mateluksi kun ei uskaltanu ajaa yhtään lujempaa.

Pitoa niissä tosiaan on paljon paremmin kuin Nokialaisissa, joten jos vain kaupungissa ajelisi niin ei olisi mitään hätää
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Make5 kirjoitti:(ja jos joku ihmettelee miksi en osta kitkoja, niin liikun lähinnä itä-suomen alueella ja mielestäni kitkat toimivat vain helsingin alueella jossa tiet ovat lähes 100% ajasta suolattu sulaksi. Tämä on tietysti vain yksi mielipide.)
Toivottavasti kukaan ei nyt hermostu, enkä todellakaan hae kitka vs. nasta vääntöä (sitä varten on omat topicit, joten älköön kukaan sitä aloittako). Minua vain ihmetyttää tämä yleinen käsitys ja mielipide, että pk-seudulla kitkat ovat parhaimmillaan. Itse täällä asuvana tuntuu, että jatkuvasti suolatut / päivän plussien takina sulana olevat tiet ovat aivan hemmetin usein täysin peilijäässä, kun ilta tai yö koittaa. Kun taas ottaa suunnaksi sisämaan löytää paljon tukevassa lumessa olevia teitä (ja kyllä, liikun paljon). Jotenkin itse pidän kitkoja huonoina juurikin rannikkoilla ja etelämmässä. Niin ja kyllä, ajan kitkoilla :roll:

PS. Lihavoin lainauksesta yhden lauseen, jotta ymmärsitte minun huomanneeni sen. Tämä oli siis yleistys.
STCF #3
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Eli voisiko kuvitella, että jos tonnarissa pelaavat nuo Michelinit, niin myöskin pelaisi OG9-3:ssa johtuen siitä, että autot ovat saman kokoiset ja painoiset? :roll:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Vielä HKPL-kommentteja: olin yhden talven jäkeen todella tyytyväinen HKPL2:iin cc:ssä, kun myin ne 100% nastoissa edelleen, ja vaihdoin ihan uuteen HKPL4-malliin. Leveys tosin vaihtui 185:sta(R15) 205:een(R16), mutta kyllä tukevoitui ajokin (olisiko osa tästä johtunut myös rengasmallista). Sulalla kelillä kun ajeli liikenneympyrässä, ei kuulunut ollenkaan sortavan nastan valitusta, eikä autokaan tuntunut "kaatuvan".

No, mulla oli tietty just niitä ekan sarjan renkaita, ja nastat lähti talven aikana. Takuuseen sain uudet, ja nyt kahden talven jälkeen taitaa toisesta eturenkaasta puuttua yksi nasta. (n.220hv/vajaa 400Nm).

cc-tonnarissa toi nelonen on ollut tosi hiljainen rengas. Hakka-2 kuulosti vielä talvirenkaalta, mutta Hakka-4 pitää vain hienoisen vihellyksen n.50km/h:ssa, sen yli mentäessä muut äänet peittävät... Vähän kulahtaneet samankokoiset kesärenkaat (NR-V) ulisevat melkein pahemmin. Saa nähdä nyt, miten käy Aerossa, kun syksyllä laitan nuo neloset sen alle. Eipä tuossa ainakaan kesäkumeilla ollut eroa vanhaan autoon, mitä rengasääniin tulee. (Saabissa niitä riittää kuitenkin!)

Jotain oppineena ottaisin ehkä nyt hakka-4:set sopivaan hintaan siltä varalta, että 5:sissa on taas jotain lastentauteja. Mielestäni Noksu kyllä hoiti taannoin asiat ihan mallikkaasti, ja koko hommasta jäi pikemminkin hyvä maku suuhun...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

[quote="Speedou

Toivottavasti kukaan ei nyt hermostu, enkä todellakaan hae kitka vs. nasta vääntöä (sitä varten on omat topicit, joten älköön kukaan sitä aloittako). Minua vain ihmetyttää tämä yleinen käsitys ja mielipide, että pk-seudulla kitkat ovat parhaimmillaan. Itse täällä asuvana tuntuu, että jatkuvasti suolatut / päivän plussien takina sulana olevat tiet ovat aivan hemmetin usein täysin peilijäässä, kun ilta tai yö koittaa. Kun taas ottaa suunnaksi sisämaan löytää paljon tukevassa lumessa olevia teitä (ja kyllä, liikun paljon). Jotenkin itse pidän kitkoja huonoina juurikin rannikkoilla ja etelämmässä. Niin ja kyllä, ajan kitkoilla :roll:

PS. Lihavoin lainauksesta yhden lauseen, jotta ymmärsitte minun huomanneeni sen. Tämä oli siis yleistys.[/quote]

Täysin samaa mieltä.

Rannikolta yleensä sitä jäätä löytyy, kiitos vaihtelevien kelien. Ja etelästä löytyy muitakin teitä kuin hyvin hoidettua ja rankasti suolattua motaria...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Tuo suolaushan tuntuu olevan myrkkyä renkaalle kuin renkaalle, jossain vaiheessa renkaasta tulee hullun liukas. Muistan monella taksikuskilla taannoin (10v->) olleen taksiajossa suihkupullo petrolia/sopivaa liuotinta +rättiä, joilla sipasee pintaa puhtaammaksi tauolla.
1tumppi
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 17:16
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja 1tumppi »

Meillä on ollut molemmat HKPL 4 ja X-icet käytössä. Hakkis on äänekkäämpi mutta selvästi pitävämpi eikä tiputtele nastoja.

X-icessä huono puoli oli että nastat hävis hetkessä.
Saab 9000 2.0CC Turbo aut. -90 Volvo V70tdi aut. -97
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja agios »

Minä monta autoa ajaneena ja omistaneena kyllä aina jos renkaita tarvitsee ostaa, niin ostan nokialaiset. Sillä varmistan että saan ainakin kohtalaisen ja yleensä kärkipään renkaat autoon. Kuitenkin niillä testien kärkipään renkailla ei ole suurempia eroja keskenään. Joka merkissä ne on toimineet ainakin kohtuullisesti ja minun mielestä hyvinkin. Noista nastattomista en tiedä kun en niitä laita kun ne jarrutukset----.
Vastaa Viestiin