Suursijoittaja vaatii Saabin lahtaamista

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Suursijoittaja vaatii Saabin lahtaamista

Viesti Kirjoittaja 3J »

Jälleen kerran Saab on muka GM:n "kiviriippa". Tässä linkki artikkeliin:

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Suursi ... 5219692542

Onneksi Euroopan GM:n pomo sentään haluaa pitää Saabin valikoimassa jatkossakin.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Jälleen kerran Saab on muka GM:n "kiviriippa".
Mitäs muutakaan se on omistajalle? Jääkö jotain viivan alle? Koska on viimeksi jäänyt?

Malliston laajentaminen alaspäin VOI lisätä volyymejä, mutta kate on todennäköisesti huonompi. Malliston laajentaminen alaspäin ei aina mene niinkuin pitää (Mercedes ja Caddy). Mercedeksellä meni kauan, että A-sarja saatiin kunnolliseksi ja Saab-Caddyja ei ole montaa kappaletta mennyt kaupaksi, täysi floppi kyseessä.

Kenelle sitä Saab 9-1:stä myytäisiin, ruotsalaisille? USA:n markkinoilla voisi jonkinlaisia mahdollisuuksia olla, jos kulutustottumukset ovat muuttuneet ja pienemmät ulkolaiset premium-autot ovat muotia. Saksaan ihan turha yrittää, koska Saabit ovat ulkomaisia autoja. Esim. Volvo S80 -mallia myytiin 2005 niin monta kappaletta kuin Audi A6:sta myytiin viikossa. Enpä usko, että Saabin kohdalla nämä suhdeluvut ovat ainakaan parempia. Vaikea kuvitella, että pienempien autojen kohdalla tilanne olisi erilainen.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

aika tuoreen artikkelin löysit... :roll:

Julkaistu: 28.4.2006 13:40

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Tuostahan on jo AIKAA..
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 3J »

Oho. Onpas tosiaan aikaa. :oops: Hätäisesti katsoin tuossa ylempänä olevaa päivämäärää joka yllättäen oli tänään... My bad. :roll:
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Ei se nyt niin tarkkaa pitäis olla tuon ajan kanssa. Ison yhtiön tilanne ei nopeasti muutu. Onko esim. Saabin tilanne olennaisesti muuttunut?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Eipä tuossa sen kummempia, kuin että tällä hetkellä Saab on suurinpiirtein ainoa voittoa tuova GM.n yksikkö ja tänä vuonna Saab tekee kaikkien aikojen tuotantoennätyksen.

http://www.thelocal.se/article.php?ID=4 ... e=20060904

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Jerome York on jo ulkona hallituksesta ja GM valmistautuu torjumaan vihamielisen kaappausyrityksen.
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Mitäs se tarkoittaa käytännössä? Ja mistä kaappauksesta oli kyse? :oops:
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Pystyisikö joku esittää linkin, jossa kerrotaan Saabin olevan voitollinen.
GM:n sivuilta en tähän hätään löytänyt.
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Mitäs se tarkoittaa käytännössä?
GM builds Kerkorian roadblocks
http://www.detroitnews.com/apps/pbcs.dl ... 80399/1148[/quote]
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Itse olen nyt ymmärtänyt, että Saab on tappiollinen. Ei googlettamalla ainakaan löytynyt muuta kuin uutisia, joissa kirjoitettiin, että Saabin olisi paras pikkuhiljaa tehdä voittoakin. GM:n tiedotteissakin keskityttiin myyntilukemiin ja tuloslaskelmissa Euroopan toimintoja ei eritellä automerkeittäin.

Kaikki hyvät uutiset liittyvät myyntimäärien hyviin kasvulukemiin. Siinäkin on puolensa ja puolensa. Onhan se hienoa työntekijöiden kannalta, että tehdään paljon autoja, mutta se on ihan yhtä tyhjän kanssa kasvattaa liikevaihtoa jos käyttökate on negatiivinen. Häviät rahaa sitä enemmän, mitä enemmän teet autoja.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Not there yet, mutta voittoahan odotetaan tälle vuodelle.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Moukarimies kirjoitti: Kaikki hyvät uutiset liittyvät myyntimäärien hyviin kasvulukemiin. Siinäkin on puolensa ja puolensa. Onhan se hienoa työntekijöiden kannalta, että tehdään paljon autoja, mutta se on ihan yhtä tyhjän kanssa kasvattaa liikevaihtoa jos käyttökate on negatiivinen. Häviät rahaa sitä enemmän, mitä enemmän teet autoja.
Autoja kannattaisi siis tehdä vähän?
Kenen kannalta se on hyvä jos tehdään ja myydään vähän autoja?
Myymällä paljon autoja vallataan markkinoita ja saadaan vähitellen resursseja kehittää uusia malleja joita on helpompi myydä kun brändiä ja tunnettavuutta on saatu vahvistettua.
Volvokin myy Saabiin verrattuna paljon autoja siksi että sillä on ollut edullinen pikkufarkku, millä se on saanut ostajat houkuteltua merkkiin kiinni. Samaa yrittää nyt Saab.
Aika yksinkertaista logiikkaa että kaikki toiminnot mitkä paperilla näyttää huonolta, pitäisi heti myydä pois. Kyllä GM varmaan Saabia hankkiessaankin jo tiesi että se ei koskaan tule myymään yhtä paljoa kuin tojota. Ei kaikki valmistajat halua olla markkinajohtajia, eri merkeillä on vaan eri paikka markkinoilla.
Jos ostajan mielestä se auto on paras mitä myydään eniten niin se ostaa silloin autonsa ihan sen mukaan mitä se niistä ymmärtääkin ja on autonsa "ansainnut".
9000CS 2,3
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Autoja kannattaisi siis tehdä vähän?
Kenen kannalta se on hyvä jos tehdään ja myydään vähän autoja?
Omistajan kannalta on erittäin tärkeää, että tappiollista toimintaa on mahdollisimman vähän. Varsinkin tällaisessa tilanteessa, kun omistajalla menee talodellisesti heikosti, on erittäin tärkeää että yrityksen resurssit saadaan kohdistettua tehokkaasti. Se on GM:n kannalta paljon merkityksellisempää saada esim. Opelin kannattavuutta parannettua lisäinvestoinneilla kuin harrastella marginaalimerkin kanssa jossain pohjan perillä.
Myymällä paljon autoja vallataan markkinoita ja saadaan vähitellen resursseja kehittää uusia malleja joita on helpompi myydä kun brändiä ja tunnettavuutta on saatu vahvistettua.
Aina on ollut johtajia, jotka ajattelevat: "Myydään nyt vain liian huonolla katteella, että saadaan markkinaosuutta, kyllä me sitten joskus saadaan hintaa nostettua tai jotain."

Tuohon en usko pätkääkään. Firman on pakko tuottaa koko ajan enemmän voittoa tai muuten se menee konkurssiin. Ajatellaanpa loogisesti: yrityksen tuotantokustannukset kasvavat vuosittain noin 2% (palkat, palkan sivukulut, raaka-aineet). Tällöinhän kustannuskäyrä on nouseva ajan funktiona. Jos myyntikäyrä ei nouse vähintään samalla kulmakertoimella, kustannuskäyrä leikkaa lopulta myyntikäyrän ja olemme tappiolla.
Volvokin myy Saabiin verrattuna paljon autoja siksi että sillä on ollut edullinen pikkufarkku, millä se on saanut ostajat houkuteltua merkkiin kiinni. Samaa yrittää nyt Saab.
Volvo on kylläkin aina myynyt Saabiin verrattuna paljon autoja jo ihan siitä syystä, että niistä on tykätty enemmän maailmalla. Farmari-Volvot tulivat muotiin USA:ssa 70-luvulla. Volvon kohtalonhetket koettiin 850-mallin lanseerauksessa. Siinä onnistuttiin, auto oli täysin uutta ja ennakkoluulotonta tekniikkaa. Rehellisesti sanottuna en tarkalleen tiedä, mikä on Volvon "syömähammas" tällä hetkellä, mutta sen tiedän, että 850 ja V70 -malleilla Volvo on tehnyt isoa rahaa, jolla kehittää uutta. En ymmärrä, kuinka huonompikatteisilla pikkuautoilla muka tehtäisiin isoa rahaa. 9-3 kuitenkin pitäisi kaiken järjen mukaan olla se malli, jolla raha tehdään.
Aika yksinkertaista logiikkaa että kaikki toiminnot mitkä paperilla näyttää huonolta, pitäisi heti myydä pois. Kyllä GM varmaan Saabia hankkiessaankin jo tiesi että se ei koskaan tule myymään yhtä paljoa kuin tojota.
Sanoisin kuitenkin, että GM on ollut aika pitkäpinnainen Saabin omistajana, kun ajatellaan kuinka kauan toiminnan on annettu jatkua tällaisenaan. Eräänä syynä on ehkä Ruotsin demareiden vahva valta-asema ja siitä johtuvat vaikeudet esim. toiminnan rajuissa järkeistämisissä. Ruotsi on näissä asioissa aika erilainen maa kuin Suomi.
Ei kaikki valmistajat halua olla markkinajohtajia, eri merkeillä on vaan eri paikka markkinoilla.
Se on totta, ettei yksi automerkki helposti kaikilla markkinoilla voi olla johtaja. Toiminnan pitää olla kuitenkin kannattavaa, että saadaan edes nykyiset asemat pidettyä.
Jos ostajan mielestä se auto on paras mitä myydään eniten niin se ostaa silloin autonsa ihan sen mukaan mitä se niistä ymmärtääkin ja on autonsa "ansainnut".
Sanopas esim. saksalaiselle, että hänen Audi, BMW, VW tai Mercedes on jotenkin huono ja hän ei välttämättä ymmärrä vaatia autoltaan tarpeeksi.
Veikkaanpa, että saksalainen autonostaja kuitenkin tietää, mitä autolta vaaditaan.
Vastaa Viestiin