Suursijoittaja vaatii Saabin lahtaamista
Suursijoittaja vaatii Saabin lahtaamista
Jälleen kerran Saab on muka GM:n "kiviriippa". Tässä linkki artikkeliin:
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Suursi ... 5219692542
Onneksi Euroopan GM:n pomo sentään haluaa pitää Saabin valikoimassa jatkossakin.
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Suursi ... 5219692542
Onneksi Euroopan GM:n pomo sentään haluaa pitää Saabin valikoimassa jatkossakin.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 166
- Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
- Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI
Mitäs muutakaan se on omistajalle? Jääkö jotain viivan alle? Koska on viimeksi jäänyt?Jälleen kerran Saab on muka GM:n "kiviriippa".
Malliston laajentaminen alaspäin VOI lisätä volyymejä, mutta kate on todennäköisesti huonompi. Malliston laajentaminen alaspäin ei aina mene niinkuin pitää (Mercedes ja Caddy). Mercedeksellä meni kauan, että A-sarja saatiin kunnolliseksi ja Saab-Caddyja ei ole montaa kappaletta mennyt kaupaksi, täysi floppi kyseessä.
Kenelle sitä Saab 9-1:stä myytäisiin, ruotsalaisille? USA:n markkinoilla voisi jonkinlaisia mahdollisuuksia olla, jos kulutustottumukset ovat muuttuneet ja pienemmät ulkolaiset premium-autot ovat muotia. Saksaan ihan turha yrittää, koska Saabit ovat ulkomaisia autoja. Esim. Volvo S80 -mallia myytiin 2005 niin monta kappaletta kuin Audi A6:sta myytiin viikossa. Enpä usko, että Saabin kohdalla nämä suhdeluvut ovat ainakaan parempia. Vaikea kuvitella, että pienempien autojen kohdalla tilanne olisi erilainen.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 166
- Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
- Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI
Eipä tuossa sen kummempia, kuin että tällä hetkellä Saab on suurinpiirtein ainoa voittoa tuova GM.n yksikkö ja tänä vuonna Saab tekee kaikkien aikojen tuotantoennätyksen.
http://www.thelocal.se/article.php?ID=4 ... e=20060904
http://www.thelocal.se/article.php?ID=4 ... e=20060904
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 166
- Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
- Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI
GM builds Kerkorian roadblocksMitäs se tarkoittaa käytännössä?
http://www.detroitnews.com/apps/pbcs.dl ... 80399/1148[/quote]
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 166
- Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
- Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI
Itse olen nyt ymmärtänyt, että Saab on tappiollinen. Ei googlettamalla ainakaan löytynyt muuta kuin uutisia, joissa kirjoitettiin, että Saabin olisi paras pikkuhiljaa tehdä voittoakin. GM:n tiedotteissakin keskityttiin myyntilukemiin ja tuloslaskelmissa Euroopan toimintoja ei eritellä automerkeittäin.
Kaikki hyvät uutiset liittyvät myyntimäärien hyviin kasvulukemiin. Siinäkin on puolensa ja puolensa. Onhan se hienoa työntekijöiden kannalta, että tehdään paljon autoja, mutta se on ihan yhtä tyhjän kanssa kasvattaa liikevaihtoa jos käyttökate on negatiivinen. Häviät rahaa sitä enemmän, mitä enemmän teet autoja.
Kaikki hyvät uutiset liittyvät myyntimäärien hyviin kasvulukemiin. Siinäkin on puolensa ja puolensa. Onhan se hienoa työntekijöiden kannalta, että tehdään paljon autoja, mutta se on ihan yhtä tyhjän kanssa kasvattaa liikevaihtoa jos käyttökate on negatiivinen. Häviät rahaa sitä enemmän, mitä enemmän teet autoja.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Autoja kannattaisi siis tehdä vähän?Moukarimies kirjoitti: Kaikki hyvät uutiset liittyvät myyntimäärien hyviin kasvulukemiin. Siinäkin on puolensa ja puolensa. Onhan se hienoa työntekijöiden kannalta, että tehdään paljon autoja, mutta se on ihan yhtä tyhjän kanssa kasvattaa liikevaihtoa jos käyttökate on negatiivinen. Häviät rahaa sitä enemmän, mitä enemmän teet autoja.
Kenen kannalta se on hyvä jos tehdään ja myydään vähän autoja?
Myymällä paljon autoja vallataan markkinoita ja saadaan vähitellen resursseja kehittää uusia malleja joita on helpompi myydä kun brändiä ja tunnettavuutta on saatu vahvistettua.
Volvokin myy Saabiin verrattuna paljon autoja siksi että sillä on ollut edullinen pikkufarkku, millä se on saanut ostajat houkuteltua merkkiin kiinni. Samaa yrittää nyt Saab.
Aika yksinkertaista logiikkaa että kaikki toiminnot mitkä paperilla näyttää huonolta, pitäisi heti myydä pois. Kyllä GM varmaan Saabia hankkiessaankin jo tiesi että se ei koskaan tule myymään yhtä paljoa kuin tojota. Ei kaikki valmistajat halua olla markkinajohtajia, eri merkeillä on vaan eri paikka markkinoilla.
Jos ostajan mielestä se auto on paras mitä myydään eniten niin se ostaa silloin autonsa ihan sen mukaan mitä se niistä ymmärtääkin ja on autonsa "ansainnut".
9000CS 2,3
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 166
- Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
- Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI
Omistajan kannalta on erittäin tärkeää, että tappiollista toimintaa on mahdollisimman vähän. Varsinkin tällaisessa tilanteessa, kun omistajalla menee talodellisesti heikosti, on erittäin tärkeää että yrityksen resurssit saadaan kohdistettua tehokkaasti. Se on GM:n kannalta paljon merkityksellisempää saada esim. Opelin kannattavuutta parannettua lisäinvestoinneilla kuin harrastella marginaalimerkin kanssa jossain pohjan perillä.Autoja kannattaisi siis tehdä vähän?
Kenen kannalta se on hyvä jos tehdään ja myydään vähän autoja?
Aina on ollut johtajia, jotka ajattelevat: "Myydään nyt vain liian huonolla katteella, että saadaan markkinaosuutta, kyllä me sitten joskus saadaan hintaa nostettua tai jotain."Myymällä paljon autoja vallataan markkinoita ja saadaan vähitellen resursseja kehittää uusia malleja joita on helpompi myydä kun brändiä ja tunnettavuutta on saatu vahvistettua.
Tuohon en usko pätkääkään. Firman on pakko tuottaa koko ajan enemmän voittoa tai muuten se menee konkurssiin. Ajatellaanpa loogisesti: yrityksen tuotantokustannukset kasvavat vuosittain noin 2% (palkat, palkan sivukulut, raaka-aineet). Tällöinhän kustannuskäyrä on nouseva ajan funktiona. Jos myyntikäyrä ei nouse vähintään samalla kulmakertoimella, kustannuskäyrä leikkaa lopulta myyntikäyrän ja olemme tappiolla.
Volvo on kylläkin aina myynyt Saabiin verrattuna paljon autoja jo ihan siitä syystä, että niistä on tykätty enemmän maailmalla. Farmari-Volvot tulivat muotiin USA:ssa 70-luvulla. Volvon kohtalonhetket koettiin 850-mallin lanseerauksessa. Siinä onnistuttiin, auto oli täysin uutta ja ennakkoluulotonta tekniikkaa. Rehellisesti sanottuna en tarkalleen tiedä, mikä on Volvon "syömähammas" tällä hetkellä, mutta sen tiedän, että 850 ja V70 -malleilla Volvo on tehnyt isoa rahaa, jolla kehittää uutta. En ymmärrä, kuinka huonompikatteisilla pikkuautoilla muka tehtäisiin isoa rahaa. 9-3 kuitenkin pitäisi kaiken järjen mukaan olla se malli, jolla raha tehdään.Volvokin myy Saabiin verrattuna paljon autoja siksi että sillä on ollut edullinen pikkufarkku, millä se on saanut ostajat houkuteltua merkkiin kiinni. Samaa yrittää nyt Saab.
Sanoisin kuitenkin, että GM on ollut aika pitkäpinnainen Saabin omistajana, kun ajatellaan kuinka kauan toiminnan on annettu jatkua tällaisenaan. Eräänä syynä on ehkä Ruotsin demareiden vahva valta-asema ja siitä johtuvat vaikeudet esim. toiminnan rajuissa järkeistämisissä. Ruotsi on näissä asioissa aika erilainen maa kuin Suomi.Aika yksinkertaista logiikkaa että kaikki toiminnot mitkä paperilla näyttää huonolta, pitäisi heti myydä pois. Kyllä GM varmaan Saabia hankkiessaankin jo tiesi että se ei koskaan tule myymään yhtä paljoa kuin tojota.
Se on totta, ettei yksi automerkki helposti kaikilla markkinoilla voi olla johtaja. Toiminnan pitää olla kuitenkin kannattavaa, että saadaan edes nykyiset asemat pidettyä.Ei kaikki valmistajat halua olla markkinajohtajia, eri merkeillä on vaan eri paikka markkinoilla.
Sanopas esim. saksalaiselle, että hänen Audi, BMW, VW tai Mercedes on jotenkin huono ja hän ei välttämättä ymmärrä vaatia autoltaan tarpeeksi.Jos ostajan mielestä se auto on paras mitä myydään eniten niin se ostaa silloin autonsa ihan sen mukaan mitä se niistä ymmärtääkin ja on autonsa "ansainnut".
Veikkaanpa, että saksalainen autonostaja kuitenkin tietää, mitä autolta vaaditaan.