Saabin/Valmetin V8

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Arcer
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Viesti Kirjoittaja Arcer »

Uudenkaupungin automuseon koneen kupeessa on lappu, jossa lukee:
Saab-Valmet V8 90 astetta
Valmistusvuosi 1989
Tyyppi V8 32V, i
Tilavuus 4.0l
Teho 230hp/2300rpm
Vaanto 330nm/300rpm
paino 217kg
Erikoista: Valmistettu saab moottorin perusosista. Valmet Rautpohja valanut sylinteriryhmän. Varsinainen suunnittelutyö, modifioinnit ja komponettien valmistus Valmet linnavuoren ja Saab-Valmetin yhteistyönä. Valmistusmäärä 5kpl.

Vieressa on saab valmet 1.6i
92hp
140kg

Kuvakin löytyy, mutta en saa sitä tänne näkyviin.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Ai se 1,6-konekin on näytillä? Onko 8- vai 16-v kannella?

Sekä V8 että 1,6 lienevät olleet aika pitkälti Saab-Valmetin ja J. Linnoisen ajamia hankkeita, joiden suunnitteluun ei aina liene suuremmalti kyselty lupia Ruotsin pääkonttorista. Voisin taas suositella Linnoisen muistelmakirjaa ja Hökerbergin opusta näistäkin asioista kiinnostuneille... :)
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Arcer
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Viesti Kirjoittaja Arcer »

1.6 on 8-venttiilinen. Normaali OG900 ruiskukone pohjana. Lapussa oli kerrottu miten se on tehtykkin vaan kun ei muista. Todennakoisesti sylinterien halkaisijoita pienentämällä...
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

muistelisin että sylinterit olisi vain putkitettu 1600cc kokoon.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Joo, sylinterinhalkaisijaa pienentämällä. Iskunpituus siis tuttu 78 mm ja halkaisijan joku varmaan äkkiä laskeekin tähän kohta :)
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Juha96 kirjoitti:Joo, sylinterinhalkaisijaa pienentämällä. Iskunpituus siis tuttu 78 mm ja halkaisijan joku varmaan äkkiä laskeekin tähän kohta :)
~80 - 81 mm :wink:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

Arcer kirjoitti:Uudenkaupungin automuseon koneen kupeessa on lappu, jossa lukee:
Saab-Valmet V8 90 astetta
Valmistusvuosi 1989
Tyyppi V8 32V, i
Tilavuus 4.0l
Teho 230hp/2300rpm
Vaanto 330nm/300rpm
paino 217kg
Erikoista: Valmistettu saab moottorin perusosista. Valmet Rautpohja valanut sylinteriryhmän. Varsinainen suunnittelutyö, modifioinnit ja komponettien valmistus Valmet linnavuoren ja Saab-Valmetin yhteistyönä. Valmistusmäärä 5kpl.

Vieressa on saab valmet 1.6i
92hp
140kg

Kuvakin löytyy, mutta en saa sitä tänne näkyviin.
aika alhaalla tuo max-vääntö :wink:
d-sign
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 23:29
Viesti:

Viesti Kirjoittaja d-sign »

Eipä oo tehopiikkikään kovin korkeella 8)
f.pentti88
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

tuossa kuva koneista aika suuressa muodossa.. Kuva
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Tuossa kuvassahan nuo teho ja vääntö näkyvät:
1,6i, 92 hv /5400 rpm Olisiko tämän moottorin tyypiksi B161?
V8, 230 hv /5200 rpm, 330Nm/3000 rpm. Tämä luonnollisestikin B401 :wink:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Svc kirjoitti: V8, 230 hv /5200 rpm, 330Nm/3000 rpm. Tämä luonnollisestikin B401 :wink:
Vai B404 :?:
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Defeat kirjoitti:
Svc kirjoitti: V8, 230 hv /5200 rpm, 330Nm/3000 rpm. Tämä luonnollisestikin B401 :wink:
Vai B404 :?:
<OT>
Niin, mitäs tuo viimeinen numero itseasiassa tarkoittaa?
Eikös se ole moottorin kehitysversio?
Tällöin tuo 4,0 olisi juuri B401 tai enintään B402 16v kansineen.
B204 tuli vasta -94, joten tuon ruisku on todennäköisesti ollut LH-Jet 2.4.x
Sytytyskin on protossa toteutettu kahdella jakajalla eikä SDI:llä, eli muutan ehdotukseni B402:ksi.

1,6 litrainen on selkeästi B201:n jatkokehitelmä K-jetin imusarjalla, eli B161 lienee oikea valinta
</OT>

Tuossa V8:ssa olisi kyllä potentialia. Samalla litrateholla, kuin 2,3 litraisessa Biopower-moottorissa, tuosta kasista saisi sellaset 540 hv.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Nuo Uudenkaupungin museossa olleet tiedot saattavat hyvinkin olla väärässä. Ainakin monen muun lapun/auton kohdalla erinäisiä korjauksia oli tehty jälkikäteen ihan post-it -lapuille. En itse ainakaan aivan 100% luottaisi tietoihin.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Myöskin Puskurissa koeajetun V8-tonnarin moottori oli eri näköinen, ainakin imusarjan osalta.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

pakinen kirjoitti:Mistä toi 300nm mahtaa olla peräisin? Tuolla Linnavuoren museossa ei ollut mitään merkintää väännöstä. :roll:

Monta nm se uudenkaupungin kone lupaa?
http://kotisivu.dnainternet.net/reijol/ ... peksit.jpg

Tollaisen jutun löysin viimekesältä kuvattuna. :lol:

Edit: otin kuvat pois, jätin linkin spekseihin, tekstiin muutos.
Viimeksi muokannut tUrpoEinari, Ma Loka 30, 2006 00:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Vastaa Viestiin