Sanon mielelläni. Minä en niitä kummemmin ihaile vaikka ne Suomessa ihailtuja autoja onkin. Saksalainen tienaa niin hyvin suhteessa autojen hintaan siellä että se antaa vapauksia olla käyttämättä sen kummemmin järkeä auton valinnassa.
Tuosta olen eri mieltä. Saksalaiset ovat säästäväistä kansaa ja useasti jopa Audin A4 cabriot ovat dieselkoneella. Järjettömien maassa tuskin VW Golf TDI olisi myyntilistojen kärjessä vuodesta toiseen.
Kun ottaa vielä huomioon että maan ilmasto ja keliolosuhteet ei aseta juuri mitään vaatimuksia autolle niin siellä voi huoletta valita auton ihan itselle sopivan merkin imagon mukaan.
Ilmasto täällä on helppo, mutta kelejä on monenlaisia. Kävin hetki sitten Alpeilla ja kummasti siellä näkyi olevan enemmän nelivetoisia autoja kuin täällä Tonavan varressa. Nämä vaikeampiin olosuhteisiin tarkoitetut nelivedot olivat pääosin kotimaisia merkkejä. Saksassa on paljon kovemmat vaatimukset autolle. Täällä ei Autobahnilla ole enää leikki kyseessä kun verrataan Suomeen ja Ruotsiin, joissa ajetaan hiljaa. Hyvänä esimerkkinä vaatimustasosta käy Mersun E-Luokka, joka on menettänyt maineensa aika totaalisesti laatuongelmien ja jarruvikojen takia. Onkos Suomessa ja Ruotsissa käynyt niin, että vuoden vanhan 35 tkm ajetun E:n hintapyynti on puolet uuden ovh:sta?
Ja koska taas Saabin vahvuudet on juuri noissa pohjoisten huonojen olosuhteiden ominaisuuksissa, on selvää että niillä vahvuuksilla ei sielläpäin juhlita.
Tästäkin voimme sanoa, että kyseessä on imagojuttu. Kaikki länsimaiset autot ovat nykyään tosi hyviä talvisin. Kai Saab voittaisi esim. TM:n talvitesteissä, jos kyse olisi todellisesta etumatkasta tällä saralla. Pääosalle suomalaisistakin autonostajista ääriolojen talviominaisuudet ovat turhia, koska pääosa väestöstä asuu alueilla, joilla tiet ovat auki ja suolattuna jatkuvasti. Jos talviominaisuuksista välitettäisiin, nelivetoisia autoja myytäisiin kai enemmän