Saabin/Valmetin V8

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Nuo Uudenkaupungin museossa olleet tiedot saattavat hyvinkin olla väärässä. Ainakin monen muun lapun/auton kohdalla erinäisiä korjauksia oli tehty jälkikäteen ihan post-it -lapuille. En itse ainakaan aivan 100% luottaisi tietoihin.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Myöskin Puskurissa koeajetun V8-tonnarin moottori oli eri näköinen, ainakin imusarjan osalta.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

pakinen kirjoitti:Mistä toi 300nm mahtaa olla peräisin? Tuolla Linnavuoren museossa ei ollut mitään merkintää väännöstä. :roll:

Monta nm se uudenkaupungin kone lupaa?
http://kotisivu.dnainternet.net/reijol/ ... peksit.jpg

Tollaisen jutun löysin viimekesältä kuvattuna. :lol:

Edit: otin kuvat pois, jätin linkin spekseihin, tekstiin muutos.
Viimeksi muokannut tUrpoEinari, Ma Loka 30, 2006 00:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6521
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Mimmi kirjoitti: Viimeinen numero tarkoittaa akselien lukumäärää (poisluettuna kampiakseli), ainakin alunperin. B2x5 eteenpäin sitten taitaa tarkoittaa kehitysversiota.
Tämä teoria toimii osittain, kun B201 on yksi nokka-akseli ja B202 on kaksi. B203 ei ole olemassa. B204 ja B234 on nokkakeppien lisäksi kaksi tasapainoakselia, mutta sitten GM900:n tasapainoakseliton vaparikone olikin B206. Ja sitten tuli vielä B205 ja B235...

Eski
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Eski kirjoitti:Tämä teoria toimii osittain, kun B201 on yksi nokka-akseli ja B202 on kaksi. B203 ei ole olemassa. B204 ja B234 on nokkakeppien lisäksi kaksi tasapainoakselia, mutta sitten GM900:n tasapainoakseliton vaparikone olikin B206. Ja sitten tuli vielä B205 ja B235...
Ja tietenkin vielä tontun B308. Milläs sen selität...
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

vtp9k kirjoitti: Milläs sen selität...
Kaipa tuon voi selittää vain sillä, ettei kahdella eri koneella voi olla samaa numeroa. Vielä 80-luvulla logiikka oli selvä.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6521
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

vtp9k kirjoitti: Ja tietenkin vielä tontun B308. Milläs sen selität...
Sehän on V6, joten siinä on 4 nokka-akselia, mutta onko siinä myös 4 tasapainoakselia..? Siitähän se 8 tulisi.

Eski
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Eski kirjoitti:Sehän on V6, joten siinä on 4 nokka-akselia, mutta onko siinä myös 4 tasapainoakselia..? Siitähän se 8 tulisi.
Eipä siinä taida olla tasapainoakseleita. Ne on nähneet piirustuksensa kaksinkertaisina määritellessään tuon tyyppiä... :D
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6521
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Niin tosiaan, tasapainoakselit ovatkin nimenomaan näiden puolimoottoreiden apuvälineitä, joita ei oikeissa moottoreissa tarvita :D

Eski
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Joku mutukutina on jostain että saabilla oli jo tottakai tuon kasikoneen turbotus vireellä.

Kerkesivät jopa muutaman moottorin hajottamaan kun testasivat kestävyyttä, sitten tuli GM ja loppu onkin histariaa (ooppelia)
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Eikös se ole ihan testien takia. Käytetään kunnes hajoaa, tutkitaan, korjataan, ja käytetään kovempaa.

Tällä periaattellaahan tuo T16 on kehitetty, m.m kuvia missäkone penkissä ja pakosarja/turbo punahehkussa, Hieenoja kuvia :)
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Eikös ne kaks ensimmäistä numeroa siinä moottorin tyypissä tarkota iskutilavuutta. Eli B201=2.0l 8v, B202=2.0l 16v, B212=2.1l 16v jne. Näin ainakin johonki vuoteen/malliin asti. Lisäksi on vielä niitä kirjaimia joila ilmastaan viritystasoa, lähinnä kait turboja eri viritystasoila. Haulla löytynee lisätietoa.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

DIggItaLLr kirjoitti:...sitten tuli GM ja loppu onkin histariaa (ooppelia)
Erään Ukin inssin mukaan toi V8 oli täysi raakile ja tehty ilmaan saabin siunausta, ihan ukin omana projektina. Tuotantosuunnitelmia sille ei ollut eikä GM sitä kuopannut, tai kuoppas tavalaan kun kehitys rahaa ei tutkielmalle lisää löytynyt. Lähelläkään tuotantokuntoa se ei kuitenkaan ollut.
Vastaa Viestiin