Ostin uuden japsin!

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
ptme
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2005 13:34
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja ptme »

Nyt en jotenkin ymmärrä:
Jos Golfilla ajaa kuuttakymppiä normaalisti kolmosella ja riisipussi käyttää samassa vauhdissa vitosta, niissä missä välissä vaihtamistarve vähenee?
Vaihdatko ykköseltä suoraan viitoselle? :o
9-3 2.0t 5d 2001 -> SS 1.8tA+ 2004 -> SC 1.8 tA+ Vector 07 -> pakko vaihtaa merkkiä, kun nelikko diesel farmaria ei AUTOna ole
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Japski on hyvä ja halpa käyttöauto varsinkin käyttöautona talvella :)

Meidänkin emännän Carinassa on vannekoko 13". Ei siihen ihan niin paljon maksa renkaat kuin vrt. 15", mutta kohta taitaa olla semmoinen vaihe, että nuo vanhat japski kokoiset vannekoot jäävät unholaan.

Menee kyllä vähän ristiin, että mielummin Saabilla talvella ajaisin kun Toyotalla :roll:
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Viesti Kirjoittaja HMK »

ptme kirjoitti:Nyt en jotenkin ymmärrä:
Jos Golfilla ajaa kuuttakymppiä normaalisti kolmosella ja riisipussi käyttää samassa vauhdissa vitosta, niissä missä välissä vaihtamistarve vähenee?
Vaihdatko ykköseltä suoraan viitoselle? :o

Ei kun tarkoitin sitä, että esim. 40-80 välillä Hondassa ei tarvitse juuri vaihdekeppiin koskea kun Golfissa taas saa vekslata vaihteita edestakaisin jos vauhti vähänkin hiljenee. Ainakin täällä pk-seudulla ajaminen on yhtä hiljentämistä ja kiihdyttämistä.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2107
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

TM 19 / 2006

TM vertailu:
Viisioviset pirteät perheautot
- Citroën C4 2,0 VTR
- Dodge Caliber 1,8 SXT
- Honda Civic 1,8 Sport
- Opel Astra 1,8 Enjoy
Mites vertailussa kävi? Tilasitko tuon mukaan? Entten tentten teelika mentten, hissun kissun vaapula vissun... :) :wink: :D
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

patse kirjoitti:Mites vertailussa kävi?
Tuon vertailun tulos oli niin poikkeuksellinen että varmaankin muutamalla keskustelupalstalla ympäri nettiä kerätään adressia TM:ää vastaan ja kirjoitellaan tulikivenkatkuisia arvioita toimittajien ammattitaidosta ja älynlahjoista :)

Caliberia lukuunottamatta kaikkia ajaneena allekirjoitan kyllä TM:n arvion 100%... Caliberista riittää näkeminen, rattiin ei tee mieli kun on hetken katsellut teelmystä :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Viesti Kirjoittaja HMK »

Testi tuli pari päivää sen jälkeen kun auto tuli tilattua. Tosin TM ja Tuulilasi testasivat Hondaa jo viime talvena. Tuon uusimman testin jälkeen ei (ainakaan vielä) harmita. Voittaja Citikka C4 ei kiinnosta pätkääkään ja kaikkein kauhein omasta mielestä oli sen kojetaulu ja vielä mittari keskellä. Ei kiitos! Toki 2 litrainen päihittää 1.8:n, mutta silti ei kiitos! :D

Opel ja Dodge eivät myöskään herätä tunteita puolesta eikä vastaan.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

HMK kirjoitti:...kaikkein kauhein omasta mielestä oli sen kojetaulu ja vielä mittari keskellä.
Pitää paikkansa... en oikein ymmärrä mitä kojelaudan suunnittelijan päässä on liikkunut, tuskin mitään... erikoisuudet on kivoja niin kauan kun ne ovat kuitenkin jokseenkin funktionaalisia, erikoisuus toimivuuden kustannuksella on järjetöntä.

C4:ssa on loistava pikkuauto pilattu sisustuksen typeryyksillä... toisaalta se olisi Pösö 307 eri kuorissa ja huonomalla jälleenmyyntiarvolla ilman noita typeryyksiä :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

makri kirjoitti:Ei kai kukaan sentään autoa hanki antamatta vaimon sitä koeajaa, jos sen sillä on tarkoitus joskus ajellakin.
Nyt kun alan muistelemaan niin EI tosiaan ole muija koeajanut ennen ostoa YHTÄÄN autoa mitä olen hankkinut. :oops:
Voisin ensikerralla korjata asian, mutta miksipä sitä tekisin kun minä kuitenkin ostan ihan sen mitä päätän ostaa.
Meillä on sellainen työnjako että minä en vastaavasti ota kantaa lasten vaatteiden tai pesukoneen hankintaan. :lol: :lol:
Mutta täytyy kyllä sanoa että vaimo on naiseksi hyvä auton ratissa. Ikänsä pääkaupungissa sompaillut niin ei tuota vaikeuksia isonkaan auton hallinta.
9000CS 2,3
Make
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Pe Touko 16, 2003 12:05
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Make »

Bob kirjoitti: Henk. koht. pikku Lexus eli 220:nen pitää käydä kyllä koeajamassa - kuulemma aikas laadukkaan oloinen peli - tosin tuo nykyinen eli Saab 9-3SS asettaa varsinkin talviominaisuudet huomioiden riman varsin korkealle.
Muutama kaveri laittanut uuden dieselin ja ovat tykänneet kovasti. Pitäisi itsekin käydä tyypittään uusi kaksatanen. Uuteen 300:seen ei ole ikinä rahaa..
Saab 900T Airflow
Lexus GS 300
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Make kirjoitti:
Bob kirjoitti: Henk. koht. pikku Lexus eli 220:nen pitää käydä kyllä koeajamassa - kuulemma aikas laadukkaan oloinen peli - tosin tuo nykyinen eli Saab 9-3SS asettaa varsinkin talviominaisuudet huomioiden riman varsin korkealle.
Muutama kaveri laittanut uuden dieselin ja ovat tykänneet kovasti. Pitäisi itsekin käydä tyypittään uusi kaksatanen. Uuteen 300:seen ei ole ikinä rahaa..
Mullakin on ollut toi uus 220 koeajolistalla jo jonkin aikaa muttei ole vielä uskaltanut. Onneksi haukkuvat tota bensakutosta väännöttömäksi niin on joku "oikea" syy olla ajamattakin :-)
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Ville
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 12:36
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ville »

Pistäppä kokemuksia civicistä kun oot saanut sen kotio. Itsellä kyseinen auto polttelee kovasti, hyvä että öitä saa nukuttua... =)
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Viesti Kirjoittaja HMK »

Auto on nyt ollut parisen viikkoa ja mittariin on tullut hieman päälle 900 km. Pääasiassa kaupunkiajoa ja yksi pidempi 550 km:n reissu. Kaupungissa Civic on parhaimmillaan. Ohjaus on sen verran tarkka ja kevyt, että kaupunkipyörittely on mukavaa. Näkyvyys taakse on suht huono, mutta parkkitutka auttaa pysäköinnissä. Etupenkit ovat todella hyvät eli ajoasennon saa mieleisekseen eikä paikat rasitu edes pidemmällä reissulla. Samoin ratti on sopivan paksu ja mukava käteen. Hallintalaitteissa ei ole valittamista. Valot ovat aivan erinomaiset. Se tuli todettua ajettua todella huonossa säässä Porista Helsinkiin. Kulkupuoli on riittävä normaaliin ajoon. Vaihteet toimivat huomattavasti paremmin kuin esim. vanhassa Golfissani.

Sitten niitä miinuksia. Ilmastointi toimii miten sattuu eli välillä se puhaltaa viileämpää ja välillä lämpimämpää vaikka lämpötila olisi asetettu tarkalleen. Tämä lienee ominaisuus kun siitä on jo testeissäkin mainittu. Esim. Saabin ilmastointi toimii paremmin ja tasaisemmin.

Stereot ovat ihan ok. Bassojen kuminaa ei saa kunnolla eliminoitua.

Sitten se suurin ongelma. Ohjattavuus maantiellä on huono. En tiedä mikä siihen on syynä, mutta ehkä nastarenkaat (205/55-R16) eivät sovi Civicin alle. Meinasi hermot mennä kun auto meni kuin käärme suoralla tiellä ja sitä sai ohjata koko ajan. Kokeilin erilaisilla ilmapaineilla välillä 2.1 ja 2.8. Tehtaan suositus on 2.1 ja se toimii parhaiten. Silti autoa joutuu ohjaamaan luvattoman paljon. Tästäkin on testeissä valitettu. Toivottavasti tämä koskee vain talvirenkaita. Joka tapauksessa aion kysyä, mitä asialle voisi tehdä. Sen verran asia häiritsee. Pelkistä renkaista ei voi olla kysymys.

Kaupunkiajossa ei ole tosiaan mitään ongelmia, mutta maantiellä autoa saa todella ajaa. Saabia tuli ikävä kun kokeilin 2.8 paineita renkaissa. Ajaminen oli kuin ajaisi kuulien päällä.

Varsinaista talviajoa en ole pääsyt kokeilemaan kun lunta ei ole.

Kaiken kaikkiaan auto on mainio jos tuon luikertelun saisi jotenkin hallintaan. Kun pysäköin auton uuden Audi A3:n viereen niin ei harmittanut yhtään kun tuli hankittua vähän "oudomman näköinen" auto. :D
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Kylhän se meilläki hallitus oli alux kovasti saabin hankintaa vastaan. :evil: Tuumas et eikö joku toyota välttäis! Tuumasin et välttäishän se jos haluaa ajella turvattomalla tusina japsilla, mut kun kävin turbon koe ajoon ja eukko pääs kyytiin, nii johan mieli muuttu! :D Sit ku vuos sitten hommasin saabbaan, nii eukon kans kiistellään kumpi pääsee ajamaan. Onnex en kuunnellut "hallitusta" 8)
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Viesti Kirjoittaja HMK »

Kyselin vähän syitä suuntavakavuuden puutteeseen ja vahvasti näyttää siltä, että Nokian Hakkapeliitta 5 ei sovellu ollenkaan kuiville tai märille tielle eli se vaatii lumiset tiet. Uskomatonta vain kuinka paljon oikea rengaspaine vaikuttaa ajettavuuteen. Vähensin vielä hieman paineita (huoltoasemien mittareissa on älyttömiä heittoja) ja nyt ajettavuus alkaa olla kohdallaan poislukien se, että nuo Nokiat eivät koskaan ole hyvät sulalla tiellä. Ne ovat meluisat ja auto hakee vieläkin vähän riippuen tien kunnosta. Kesärenkailla ei vastaavaa ilmiötä liene olemassa?

Nyt alkaa ajaminen maantiellä maistumaan todella hyvältä aikaisempaan verrattuna. Hondahan on oikein kunnon auto! :D
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ja kyllä minä olen sitä mieltä että AUTOSSA pitää olla
ns..perinteiset mittarit....kyllä jämpti on näin...!!!

Kuva

Ja sitten vielä näistä japseista....kuka kopioi ja keneltä..????

Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut 9000CD23T, Su Joulu 10, 2006 20:08. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin