renkaiden vaihtoon liittyvää infontynkää

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Tarkkaan ottaen tilavuushan ei ole vakio, myös kumi venyy paineen vaikutuksesta ja myös läpölaajenne. Aivan tarkaa vastausta ei ihan helpoilla laskuilla saakkaan. Oikea vastaus löytyy käytännössä mittaamalla.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Ja kun muistaa, että auton oma pikkutunkki voi olla lähes "kertakäyttöinen"
http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/ ... de=readdoc
Tiedote 27.10.2006

FORD MONDEO -MERKKISISSÄ AUTOISSA OLLUT VAARALLISIA TUNKKEJA

Kuluttajavirastoon tietoon on tullut neljä tapausta, joissa Ford Mondeo -merkkisen henkilöauton tunkki on pettänyt kesken renkaan vaihdon. Autot ovat olleet vuosimalleja 2001, 2003 ja 2004. Tunkin pettämisestä voi aiheutua vaaraa kuluttajan turvallisuudelle.

Tuoteturvallisuuslainsäädännön mukaan valmistaja, maahantuoja ja myyjä vastaavat tuotteidensa turvallisuudesta ja vaatimustenmukaisuudesta.

Asian käsittely on kesken. Asiasta tiedotetaan tarkemmin, kun sen käsittely saadaan päätökseen.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

no joo.
Kesäilmat siis vaihdetaan talvi- ilmoiksi.
:lol:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Tuossa aiemmin oli juttua pyöränpulttien kierteiden/kartioiden rasvaamisesta - ne jos rasvaa ja sitten vetää "normi" 110 Nm kiinni, niin ei kannata ihmetellä keväällä rasvojen häivyttyä talven aikana miksi on tajuttoman tiukassa.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Joissain autoissa on huolto ohjeeksi tullut tehtaalta ettei pultteja saa rasvata . Tämä on tosi.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Teräsharja tms. on mukava kaveri aina kun purkaa/kasaa jotain. Saa kierteetkin puhdistettua mikäli nyt ei mahdottoman ahtaassa paikassa ole. Tuskinpa pahaa tekee sipaista ylimääräinen ryönä pois keskireiän lähettyviltä.
(Joskus laitoin jotkut 900:sen vanteet 99:iin, meni vanne melkoisen solmuun ennenkuin irtosi...)
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kartioita en ole rasvannut, kierteet kyllä. Mutta en tiedä mikä tosiaan noissa Saabin 900 ja 9000 pulteissa on kun kiristelevät itsensä niin saamarin piukkaan, ei auta vaikka kuinka löysälle jättäisi. Ja etenkin etupyörät.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10299
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Minuteman kirjoitti:Kartioita en ole rasvannut, kierteet kyllä. Mutta en tiedä mikä tosiaan noissa Saabin 900 ja 9000 pulteissa on kun kiristelevät itsensä niin saamarin piukkaan, ei auta vaikka kuinka löysälle jättäisi. Ja etenkin etupyörät.
Enpä moista huomannut 900i:n kanssa. Siinä tosin en käyttänytkään peltivanteita, vaan oli kahdet alut molemmat omilla pulteillaan. Luulenpa että samojen pulttien käyttäminen alujen ja peltien kanssa ainakin aiheuttanee ongelmia. Äitimourin käytössä olevassa 900S -92:ssa oli kesärenkaiden (aluilla) pultit pureutuneet hemmetin tiukkaan. Siinä on käytetty samoja pultteja talvella peltivanteiden ja kesällä alujen kanssa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
JSH
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Loka 25, 2006 21:41
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja JSH »

AC kirjoitti:Hyviä vinkkejä!

Itse ihmettelin tuossa renkaita vaihtaessa pulttien järkyttävää kireyttä. Keväällä laitoin samaan tiukkuuteen kuin ennenkin (käsituntumalla tosin) ja laitoin CRC:n kuparipastaa kierteisiin sekä navan ja vanteen kosketuspintaan. Kesällä renkaiden paikkaa vaihtaessa sama juttu ja nyt sai toden teolla talvirenkaita vaihtaessa availla noita pultteja. Eturenkaat olivat huomattavasti kireämmässä kuin takarenkaat 8O

En sitten enää uskaltanut laittaa kuparipastaa kierteisiin, täytyy nyt katsoa keväällä miltä näyttää.
Muistaakseni joku korjaamomies sanoi ettei saisi käyttää kuparitahnaa navan ja vanteen kosketuspintaan. Pitäisi kuulemma laittaa jotain alumiinitahnaa. Saattaa olla että muisti pätkii????
9-3 Turbo sport -99
#3149
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

JSH kirjoitti: Muistaakseni joku korjaamomies sanoi ettei saisi käyttää kuparitahnaa navan ja vanteen kosketuspintaan. Pitäisi kuulemma laittaa jotain alumiinitahnaa. Saattaa olla että muisti pätkii????
Itse käytän aina alumiinitahnaa.
Perustelu voi mennä mettään mutta menköön.
Kupari kun on rautaa jalompaa joten se syövyttää sitä turhaan, alumiini taas epäjalompana ei syövytä.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Teurastaja
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: Pe Syys 08, 2006 09:05
Paikkakunta: Oulu -> Espoo

Viesti Kirjoittaja Teurastaja »

Itse tervaan kevyesti pultinkierteet ja navat. Pultit lähtevät keväällä irvistelemäti auki eikä vanne tartu kiinni napaan. Linja- ja kuorma-autoilijoitten konsti.

"Teitpä mitä tahansa, tee se tervan kanssa".
-Trad.
Saab 900 S 2.0 '96 -> Saab 9-5 Wagon 2.0t A '00 -> Honda Accord Tourer AT '07
Etsinnässä kesä-/harrasteautoksi kromipuskuri-96!
[Jäsen #5800]
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Teurastaja kirjoitti:Itse tervaan kevyesti pultinkierteet ja navat. Pultit lähtevät keväällä irvistelemäti auki eikä vanne tartu kiinni napaan. Linja- ja kuorma-autoilijoitten konsti.

"Teitpä mitä tahansa, tee se tervan kanssa".
-Trad.

muuta ei tartte, ja kannattaa laittaa kaikkiin pultteihin ja muttereihin muutenkin.

300% totta 8) haiseekin hyvälle :D

jopa shamppoonkin ostan nykyään tervahajulla varustettuna :lol:
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

lordofgreed kirjoitti:Teräsharja tms. on mukava kaveri aina kun purkaa/kasaa jotain. Saa kierteetkin puhdistettua mikäli nyt ei mahdottoman ahtaassa paikassa ole. Tuskinpa pahaa tekee sipaista ylimääräinen ryönä pois keskireiän lähettyviltä.
(Joskus laitoin jotkut 900:sen vanteet 99:iin, meni vanne melkoisen solmuun ennenkuin irtosi...)
Keskiö oli hieman pienempi, siksi hannasi. :lol:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

potkuhousu kirjoitti:Minä olen sipaissut pultteihin kuparitahnaa. Keväällä lähtee pultit kevyesti ilman voiman ponnisteluita.

Usein tulee metalliharjalla putsattua jarrulevyistä irtoava ruoste samalla poistettua. Ei jää vanteetkaan jumiin :)
Tuosta Kuparitahnasta ollaan montaa mieltä, silti käytän sitä joka paikassa, paitsi hampaiden pesussa tallilla 8)

Eihän nuo pultit ole kuin 6 kk kiinni , kyllä irtoo :lol:

Ihan Offina.
Noiden tallihemmojen juttuja kuunnellessa kannattaa pitää oma järki päässään. He kun ovat aikamoisia "Havukka-ahon ajattelijoita", silti joitain heidän oivalluksiaan kannatta noudattaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Vastaa Viestiin