renkaiden vaihtoon liittyvää infontynkää
Ja kun muistaa, että auton oma pikkutunkki voi olla lähes "kertakäyttöinen"
http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/ ... de=readdoc
http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/ ... de=readdoc
Tiedote 27.10.2006
FORD MONDEO -MERKKISISSÄ AUTOISSA OLLUT VAARALLISIA TUNKKEJA
Kuluttajavirastoon tietoon on tullut neljä tapausta, joissa Ford Mondeo -merkkisen henkilöauton tunkki on pettänyt kesken renkaan vaihdon. Autot ovat olleet vuosimalleja 2001, 2003 ja 2004. Tunkin pettämisestä voi aiheutua vaaraa kuluttajan turvallisuudelle.
Tuoteturvallisuuslainsäädännön mukaan valmistaja, maahantuoja ja myyjä vastaavat tuotteidensa turvallisuudesta ja vaatimustenmukaisuudesta.
Asian käsittely on kesken. Asiasta tiedotetaan tarkemmin, kun sen käsittely saadaan päätökseen.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
-
- "Hirsch"
- Viestit: 963
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Teräsharja tms. on mukava kaveri aina kun purkaa/kasaa jotain. Saa kierteetkin puhdistettua mikäli nyt ei mahdottoman ahtaassa paikassa ole. Tuskinpa pahaa tekee sipaista ylimääräinen ryönä pois keskireiän lähettyviltä.
(Joskus laitoin jotkut 900:sen vanteet 99:iin, meni vanne melkoisen solmuun ennenkuin irtosi...)
(Joskus laitoin jotkut 900:sen vanteet 99:iin, meni vanne melkoisen solmuun ennenkuin irtosi...)
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Enpä moista huomannut 900i:n kanssa. Siinä tosin en käyttänytkään peltivanteita, vaan oli kahdet alut molemmat omilla pulteillaan. Luulenpa että samojen pulttien käyttäminen alujen ja peltien kanssa ainakin aiheuttanee ongelmia. Äitimourin käytössä olevassa 900S -92:ssa oli kesärenkaiden (aluilla) pultit pureutuneet hemmetin tiukkaan. Siinä on käytetty samoja pultteja talvella peltivanteiden ja kesällä alujen kanssa.Minuteman kirjoitti:Kartioita en ole rasvannut, kierteet kyllä. Mutta en tiedä mikä tosiaan noissa Saabin 900 ja 9000 pulteissa on kun kiristelevät itsensä niin saamarin piukkaan, ei auta vaikka kuinka löysälle jättäisi. Ja etenkin etupyörät.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Muistaakseni joku korjaamomies sanoi ettei saisi käyttää kuparitahnaa navan ja vanteen kosketuspintaan. Pitäisi kuulemma laittaa jotain alumiinitahnaa. Saattaa olla että muisti pätkii????AC kirjoitti:Hyviä vinkkejä!
Itse ihmettelin tuossa renkaita vaihtaessa pulttien järkyttävää kireyttä. Keväällä laitoin samaan tiukkuuteen kuin ennenkin (käsituntumalla tosin) ja laitoin CRC:n kuparipastaa kierteisiin sekä navan ja vanteen kosketuspintaan. Kesällä renkaiden paikkaa vaihtaessa sama juttu ja nyt sai toden teolla talvirenkaita vaihtaessa availla noita pultteja. Eturenkaat olivat huomattavasti kireämmässä kuin takarenkaat![]()
En sitten enää uskaltanut laittaa kuparipastaa kierteisiin, täytyy nyt katsoa keväällä miltä näyttää.
9-3 Turbo sport -99
#3149
#3149
Itse käytän aina alumiinitahnaa.JSH kirjoitti: Muistaakseni joku korjaamomies sanoi ettei saisi käyttää kuparitahnaa navan ja vanteen kosketuspintaan. Pitäisi kuulemma laittaa jotain alumiinitahnaa. Saattaa olla että muisti pätkii????
Perustelu voi mennä mettään mutta menköön.
Kupari kun on rautaa jalompaa joten se syövyttää sitä turhaan, alumiini taas epäjalompana ei syövytä.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
-
- "Turbo"
- Viestit: 251
- Liittynyt: Pe Syys 08, 2006 09:05
- Paikkakunta: Oulu -> Espoo
Itse tervaan kevyesti pultinkierteet ja navat. Pultit lähtevät keväällä irvistelemäti auki eikä vanne tartu kiinni napaan. Linja- ja kuorma-autoilijoitten konsti.
"Teitpä mitä tahansa, tee se tervan kanssa".
-Trad.
"Teitpä mitä tahansa, tee se tervan kanssa".
-Trad.
Saab 900 S 2.0 '96 -> Saab 9-5 Wagon 2.0t A '00 -> Honda Accord Tourer AT '07
Etsinnässä kesä-/harrasteautoksi kromipuskuri-96!
[Jäsen #5800]
Etsinnässä kesä-/harrasteautoksi kromipuskuri-96!
[Jäsen #5800]
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Teurastaja kirjoitti:Itse tervaan kevyesti pultinkierteet ja navat. Pultit lähtevät keväällä irvistelemäti auki eikä vanne tartu kiinni napaan. Linja- ja kuorma-autoilijoitten konsti.
"Teitpä mitä tahansa, tee se tervan kanssa".
-Trad.
muuta ei tartte, ja kannattaa laittaa kaikkiin pultteihin ja muttereihin muutenkin.
300% totta
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
jopa shamppoonkin ostan nykyään tervahajulla varustettuna
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Keskiö oli hieman pienempi, siksi hannasi.lordofgreed kirjoitti:Teräsharja tms. on mukava kaveri aina kun purkaa/kasaa jotain. Saa kierteetkin puhdistettua mikäli nyt ei mahdottoman ahtaassa paikassa ole. Tuskinpa pahaa tekee sipaista ylimääräinen ryönä pois keskireiän lähettyviltä.
(Joskus laitoin jotkut 900:sen vanteet 99:iin, meni vanne melkoisen solmuun ennenkuin irtosi...)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Tuosta Kuparitahnasta ollaan montaa mieltä, silti käytän sitä joka paikassa, paitsi hampaiden pesussa tallillapotkuhousu kirjoitti:Minä olen sipaissut pultteihin kuparitahnaa. Keväällä lähtee pultit kevyesti ilman voiman ponnisteluita.
Usein tulee metalliharjalla putsattua jarrulevyistä irtoava ruoste samalla poistettua. Ei jää vanteetkaan jumiin
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Eihän nuo pultit ole kuin 6 kk kiinni , kyllä irtoo
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Ihan Offina.
Noiden tallihemmojen juttuja kuunnellessa kannattaa pitää oma järki päässään. He kun ovat aikamoisia "Havukka-ahon ajattelijoita", silti joitain heidän oivalluksiaan kannatta noudattaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3