Tuulilasinpyyhkimet

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Jaape kirjoitti: Kautta aikojen "parhaat" sulat löysin Citymarketin poistolaarista, merkki joku "Viper" tms. Otin heräteostoksena 5 paria femmalla! Laitoin testiksi satkuun, millä piti ajaa noin 30km leimalle ja talvisäilöön. No raitaahan ne veti oikeen urakalla, ennenkuin oltiin edes perillä! :lol: :lol:
Pistän vielä paremmaksi. Ostin vähäpoikana vuosia sitten kotipuolesta jostain halpaputiikista sulat. Olisko kauppa ollut nyt jo edesmennyt Hamsteri.
Nakkasin vanhat samantein roskikseen ja uudet kiinni. Kerran kokeilin pissapojalla miten pyyhkii. Niin p*skoja sulkia ei voi olla edes olemassa. Hintaa en muista, eikä sen niin väliä, mutta repelin uudet sulat välittömästi irti ja kaivoin vanhat roskiksesta ylös. Ja tämä ennen kun autolla oli ajettu edes kaupan pihalta pois. Nykyään ainoastaan original sulka kelpaa. Olisko ollut Champion.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Valeon spoilerisulan kävin palauttamassa Motonetiin ihan periaatteen vuoksi. Muuten oli hyvä mutta jätti uudesta saakka raitoja, napsahti ääriasennossa säännöllisesti sekä kitisi satunnaisesti. Hieman olivat ihmeissään tiskillä, mutta vaihtoivat sen kuitenkin tavalliseen Valeoon joka tuntuu toimivan.

Vain Valeon ja Championin sulista on kokemuksia, Valeo pyyhkii pidempään paremmin, joskin Champion on halvempi.
Aika hyvin pitää paikkansa tuo sulassa oleva varoituskolmio, vajaan vuoden käytön jälkeen se tuli täysin esiin ja pari viikkoa siitä niin alkoi jättää raitaa :D
BMW 320dA Coupe LCI
Juxu
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 12:04
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juxu »

Boschia en osta enää. Alkavat jättää raitaa melko nopeasti. Championiin olen ollut tyytyväinen. Nyt olisi uudet valeot vielä paketissa odottamassa vaihtoa, kun en championeja löytänyt mistään (en kyllä kovin ahkerasti etsinytkään). Boschia löytyy vissiin joka marketista ja huoltikselta...
900C 4d -89
MB GLK -11
Buster L -04
exät: 9-3 2.0t -99, 9-5 2.3t vector wagon -04, 9-3 SC Aero 2.8TS A -07, 9-5 Wagon 1.9TiD Vector Griffin A -09, 9-5 TiD4 Linear A -10
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Mielestäni Champion toimi Boschia paremmin satkun kaarevalla tuulilasilla, syystä tai toisesta. Tontussa taas on melko suora tuulilasi, joten pyyhkijäongelmia ei ole minulla vielä puolessa vuodessa ilmennyt.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minulla toimi 9-5:ssa ne Valeon "lötköt" ihan hyvin reilun vuoden, mutta nyt alkoi vetämään raitoja. Ostin kokeeksi Prismasta uudet Valeon perussulat ja vaikuttaa ihan hyvältä näin uutena. Boscheja en osta enää ikinä.

Eski
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Omasta kokemuksesta Valeon lötköjen kanssa voin sanoa seuraavaa: Sulka toimii paljon paremmin turvaurilla varustetun tuulilasin kanssa. Ensimmäisten lötköjen kanssa mulla ei ollut turvauria ja sulat alkoivat varsin pian jättämään raitoja lasiin ja maahantuojalle tehdyn soiton jälkeen sain uudet sulat, koska vanhat olivat vuuri ja juuri 3kk ikäiset. No, ajattelin sitten kevättalvella, että jos laittaisi urat(mulle tuli sellaset hiekkapuhalletut matalat urat, ei jyrsittyjä) ja kas, sulatkin alkoivat toimia hienosti. Tähän päivään mennessä ei ole ollut ongelmia Valeon lötköjen kanssa, mutta pidän sormet ristissä kaiken varalta :lol:.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masas »

jos meinaa "tekohengitellä" vanhoja sulkia, niin kannattaa pyyhkästä jarrunesteellä kastetulla rätillä, niin pahin piki/kovettuma lähtee.
Silloin kun omistin OG-satkun, niin ostin sulat tietty pareittain, mutta kuskin puolelle uus ja kuskin "vanha" apparin puolelle. Silleen säästi, ja aina oli uus sulka kuskilla. :wink:
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

masas kirjoitti:jos meinaa "tekohengitellä" vanhoja sulkia, niin kannattaa pyyhkästä jarrunesteellä kastetulla rätillä, niin pahin piki/kovettuma lähtee.
Silloin kun omistin OG-satkun, niin ostin sulat tietty pareittain, mutta kuskin puolelle uus ja kuskin "vanha" apparin puolelle. Silleen säästi, ja aina oli uus sulka kuskilla. :wink:

Olen kullut tuon saman jutun, mutta siten että Sinolilla pyyhittäisiin. En ole kuitenkaan koskan kokeillut. Perhana, kun ei hokannut niillä vanhoilla boschilaisilla testata....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Sinol/Lasol elvyttää sulkia hetkeksi, muutaman kerran sen voi tehdä kunnes sulat menee huonoiksi. Aika hyvin jää likaa Lasoliin kastettuun paperiin, eli ainakin sulka puhdistuu. Lasol-purkin kyljessähän on tuo ohje myös.
BMW 320dA Coupe LCI
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Valeon "lötköjen" ongelmat pyyhkimättömistä alueista johtuvat siitä isosta kiinnityskappaleesta, jonka sisälle se pyyhkimen sulan koukkupää jää. Kiinnityskappale jäykistää sulan, vaikka sen pitäisi päästä hieman liikkumaan lasin eri kohdissa ja näin myötäillä lasin muotoa.

Toimintaa saa parannettua suihkuttamalla hieman silikoniöljyä kitkapintoihin sen muovikapaleen ja koukkupään väliin.

Mutta kun tulee pakkanen, niin pienikin kosteus jäätyessään "kivettää" taas koukkupään ja sulan kiinnityskappaleen yhdeksi jäykäksi paketiksi.

Sulan taivuttelu ei auta sinällään mitään - sulka itsessään toimii, niin kuin pitää. Tätä ongelmaa ei ole, jos autossa on alunperin "sivukiinnitteiset" sulat.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

En ole koskaan käyttäny ku Boschia. Hyvät ja huonot puolet on niissä ku muissakin sulissa. Mulla on tosin Turbon tuulilasissa ne samperin turvaurat jotka syö sulkia. Normaalisti kestää vuoden mun ajoilla mutta noiden urien kanssa menee reilussa puolessa vuodessa.

Kestämisestä vielä se, että 99:ssä on vaihdettu syyskuussa 2004 viimeksi sulat ja hyvin pyyhkivät vaikka on ollut ulkona sateessa ja paisteessa pitkätkin tovit. Ajokilometrejä ei ole tullut paljoa mutta sitä muuta rasitusta senkin edestä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Kukaan testannu viä noita Biliksen uusia litteitä rankasulkia?
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Vastaa Viestiin