Jaape kirjoitti:
Kautta aikojen "parhaat" sulat löysin Citymarketin poistolaarista, merkki joku "Viper" tms. Otin heräteostoksena 5 paria femmalla! Laitoin testiksi satkuun, millä piti ajaa noin 30km leimalle ja talvisäilöön. No raitaahan ne veti oikeen urakalla, ennenkuin oltiin edes perillä!
Pistän vielä paremmaksi. Ostin vähäpoikana vuosia sitten kotipuolesta jostain halpaputiikista sulat. Olisko kauppa ollut nyt jo edesmennyt Hamsteri.
Nakkasin vanhat samantein roskikseen ja uudet kiinni. Kerran kokeilin pissapojalla miten pyyhkii. Niin p*skoja sulkia ei voi olla edes olemassa. Hintaa en muista, eikä sen niin väliä, mutta repelin uudet sulat välittömästi irti ja kaivoin vanhat roskiksesta ylös. Ja tämä ennen kun autolla oli ajettu edes kaupan pihalta pois. Nykyään ainoastaan original sulka kelpaa. Olisko ollut Champion.
Valeon spoilerisulan kävin palauttamassa Motonetiin ihan periaatteen vuoksi. Muuten oli hyvä mutta jätti uudesta saakka raitoja, napsahti ääriasennossa säännöllisesti sekä kitisi satunnaisesti. Hieman olivat ihmeissään tiskillä, mutta vaihtoivat sen kuitenkin tavalliseen Valeoon joka tuntuu toimivan.
Vain Valeon ja Championin sulista on kokemuksia, Valeo pyyhkii pidempään paremmin, joskin Champion on halvempi.
Aika hyvin pitää paikkansa tuo sulassa oleva varoituskolmio, vajaan vuoden käytön jälkeen se tuli täysin esiin ja pari viikkoa siitä niin alkoi jättää raitaa
Boschia en osta enää. Alkavat jättää raitaa melko nopeasti. Championiin olen ollut tyytyväinen. Nyt olisi uudet valeot vielä paketissa odottamassa vaihtoa, kun en championeja löytänyt mistään (en kyllä kovin ahkerasti etsinytkään). Boschia löytyy vissiin joka marketista ja huoltikselta...
900C 4d -89 MB GLK -11 Buster L -04 exät: 9-3 2.0t -99,9-5 2.3t vector wagon -04,9-3 SC Aero 2.8TS A -07,9-5 Wagon 1.9TiD Vector Griffin A -09, 9-5 TiD4 Linear A -10
Mielestäni Champion toimi Boschia paremmin satkun kaarevalla tuulilasilla, syystä tai toisesta. Tontussa taas on melko suora tuulilasi, joten pyyhkijäongelmia ei ole minulla vielä puolessa vuodessa ilmennyt.
Minulla toimi 9-5:ssa ne Valeon "lötköt" ihan hyvin reilun vuoden, mutta nyt alkoi vetämään raitoja. Ostin kokeeksi Prismasta uudet Valeon perussulat ja vaikuttaa ihan hyvältä näin uutena. Boscheja en osta enää ikinä.
Omasta kokemuksesta Valeon lötköjen kanssa voin sanoa seuraavaa: Sulka toimii paljon paremmin turvaurilla varustetun tuulilasin kanssa. Ensimmäisten lötköjen kanssa mulla ei ollut turvauria ja sulat alkoivat varsin pian jättämään raitoja lasiin ja maahantuojalle tehdyn soiton jälkeen sain uudet sulat, koska vanhat olivat vuuri ja juuri 3kk ikäiset. No, ajattelin sitten kevättalvella, että jos laittaisi urat(mulle tuli sellaset hiekkapuhalletut matalat urat, ei jyrsittyjä) ja kas, sulatkin alkoivat toimia hienosti. Tähän päivään mennessä ei ole ollut ongelmia Valeon lötköjen kanssa, mutta pidän sormet ristissä kaiken varalta .
jos meinaa "tekohengitellä" vanhoja sulkia, niin kannattaa pyyhkästä jarrunesteellä kastetulla rätillä, niin pahin piki/kovettuma lähtee.
Silloin kun omistin OG-satkun, niin ostin sulat tietty pareittain, mutta kuskin puolelle uus ja kuskin "vanha" apparin puolelle. Silleen säästi, ja aina oli uus sulka kuskilla.
masas kirjoitti:jos meinaa "tekohengitellä" vanhoja sulkia, niin kannattaa pyyhkästä jarrunesteellä kastetulla rätillä, niin pahin piki/kovettuma lähtee.
Silloin kun omistin OG-satkun, niin ostin sulat tietty pareittain, mutta kuskin puolelle uus ja kuskin "vanha" apparin puolelle. Silleen säästi, ja aina oli uus sulka kuskilla.
Olen kullut tuon saman jutun, mutta siten että Sinolilla pyyhittäisiin. En ole kuitenkaan koskan kokeillut. Perhana, kun ei hokannut niillä vanhoilla boschilaisilla testata....
Sinol/Lasol elvyttää sulkia hetkeksi, muutaman kerran sen voi tehdä kunnes sulat menee huonoiksi. Aika hyvin jää likaa Lasoliin kastettuun paperiin, eli ainakin sulka puhdistuu. Lasol-purkin kyljessähän on tuo ohje myös.
Valeon "lötköjen" ongelmat pyyhkimättömistä alueista johtuvat siitä isosta kiinnityskappaleesta, jonka sisälle se pyyhkimen sulan koukkupää jää. Kiinnityskappale jäykistää sulan, vaikka sen pitäisi päästä hieman liikkumaan lasin eri kohdissa ja näin myötäillä lasin muotoa.
Toimintaa saa parannettua suihkuttamalla hieman silikoniöljyä kitkapintoihin sen muovikapaleen ja koukkupään väliin.
Mutta kun tulee pakkanen, niin pienikin kosteus jäätyessään "kivettää" taas koukkupään ja sulan kiinnityskappaleen yhdeksi jäykäksi paketiksi.
Sulan taivuttelu ei auta sinällään mitään - sulka itsessään toimii, niin kuin pitää. Tätä ongelmaa ei ole, jos autossa on alunperin "sivukiinnitteiset" sulat.
En ole koskaan käyttäny ku Boschia. Hyvät ja huonot puolet on niissä ku muissakin sulissa. Mulla on tosin Turbon tuulilasissa ne samperin turvaurat jotka syö sulkia. Normaalisti kestää vuoden mun ajoilla mutta noiden urien kanssa menee reilussa puolessa vuodessa.
Kestämisestä vielä se, että 99:ssä on vaihdettu syyskuussa 2004 viimeksi sulat ja hyvin pyyhkivät vaikka on ollut ulkona sateessa ja paisteessa pitkätkin tovit. Ajokilometrejä ei ole tullut paljoa mutta sitä muuta rasitusta senkin edestä.