Jaksottainen lämmitys lohkolla
Jaksottainen lämmitys lohkolla
Meillä töissä on siirrytty jaksottaiseen lämmitykseen noissa tolpissa.
En muista tarkkaan miten ne käyrät menee, mutta esim. -5 - -10 lämpötilassa
kellokytkin oli kulkenut 4 tuntia 8 tunnin aikana.
Virtaa tulee tyyliin: 5-10min päällä ja 5-10min huilaa.
Vasta alle -18 lämmitys on jatkuvasti päällä.
Viime talvena alkoi mennä ihmisiltä autoista lohkon vastuksia, myös itseltä.
Kysynkin johtuuko tuo tuosta jaksottaisesta lämmityksestä.
Mitä mieltä raati on?
En muista tarkkaan miten ne käyrät menee, mutta esim. -5 - -10 lämpötilassa
kellokytkin oli kulkenut 4 tuntia 8 tunnin aikana.
Virtaa tulee tyyliin: 5-10min päällä ja 5-10min huilaa.
Vasta alle -18 lämmitys on jatkuvasti päällä.
Viime talvena alkoi mennä ihmisiltä autoista lohkon vastuksia, myös itseltä.
Kysynkin johtuuko tuo tuosta jaksottaisesta lämmityksestä.
Mitä mieltä raati on?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Ei mitään faktatietoa mutta ei oli ainakaan mun auto tuon tolpan päässä. Tuossa ajassa ei lämpene juuri mitään mutta tuossa jäähtyy kyllä nopeasti. Ja kyllähän jokainen tietää miten käy sähkölaitteiden joita rätkii päälle/pois jatkuvasti. Mikähän moisessa on nyt se hyöty/hyödyn tavoittelu? Nopealla laskutoimituksella ei suuri sähkösäästöjä tule.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Liian pienet sähkösysteemit, jos joku piti sisälämppäriä (ei sallittu) päällä niin se tolppa rivi saattoi mennä pimeeksi.
Sähkäri sai kuittailla sulakkeita monta kertaa talven aikana.
Viime talven lopussa kun noita vastuksia rupesi kärähtämään, niin laittoivat sitten jatkuvan virran päälle.
Mutta nyt on palattu taas tuohon jaksottaiseen.
Sähkäri sai kuittailla sulakkeita monta kertaa talven aikana.
Viime talven lopussa kun noita vastuksia rupesi kärähtämään, niin laittoivat sitten jatkuvan virran päälle.
Mutta nyt on palattu taas tuohon jaksottaiseen.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
No tuommoinen systeemihän rasittaa vielä enemmän kun on päälle/pois. Eikös se isoin rasitus tule juuri tuohon "käynnistykseen"? Siis ymmärrän toki ettei ole Sinun vika kunhan ihmettelen ääneenJaHu kirjoitti:Liian pienet sähkösysteemit, jos joku piti sisälämppäriä (ei sallittu) päällä niin se tolppa rivi saattoi mennä pimeeksi.
Meillä on myös nuo sisälämmpärit kiellettyä mutta säkäri joka ne asensi sanoi että jos on nykypykälien mukaan sulakkeet ja johdot niin pitäisi kestää molemmat. Tosin kysehän voi olla vanhemmasta kohteesta.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Kun kyseessä on vastuskuorma ei juurikaan synny mitään käynnistys-virtapiikkiä kuten induktiivisessa piirissä, joten ei tule mitään "starttipiikkiä". Mutta vastus varmaan kärsii koska sen "kotelointiin" kohdistuu toistuvia suuria lämpötilamuutoksia. Metalleissahan tunnetusti tapahtuu lämpötila-laajentumista, joten vastuksen koteloon alkaa tulemaan hiusmurtumia. Tästä johtuen on parempi että vastus lämpiää jatkuvasti ja "muoto" pysyy stabiilina, toki pientä muutosta tapahtuu ympäristön pikku hiljaa lämmetessä. Nykyään kun pitää olla vikavirtasuojat niin pienikin vuoto vastuksen kotelossa saa aikaan yli 30 mA:n vuotovirran ja suoja laukeaa. Kaikki uudetkaan vastuksen eivät ole toimineet nykyjärjestelmissä.Psychocowboy kirjoitti:No tuommoinen systeemihän rasittaa vielä enemmän kun on päälle/pois. Eikös se isoin rasitus tule juuri tuohon "käynnistykseen"? Siis ymmärrän toki ettei ole Sinun vika kunhan ihmettelen ääneenJaHu kirjoitti:Liian pienet sähkösysteemit, jos joku piti sisälämppäriä (ei sallittu) päällä niin se tolppa rivi saattoi mennä pimeeksi.
Meillä on myös nuo sisälämmpärit kiellettyä mutta säkäri joka ne asensi sanoi että jos on nykypykälien mukaan sulakkeet ja johdot niin pitäisi kestää molemmat. Tosin kysehän voi olla vanhemmasta kohteesta.
Hannu
Eiköhän sitä lohkolämppärin vastusta kuluta eniten just se kuumeneminen ja jäähtyminen, normaali käytössä kerran tai kaks vuorokaudessa kuumaksi ja hitaasti jäähtyen, mutta tolla jaksottaisella systeemillä tulee 8 tunnissa jo 24 kuumenemista / jäähtymistä (10/10min suhteella) ja alussa jäähtyy tosi äkkiä kun jäähdytysneste ei ole vielä paljon lämmennyt. Varmasti lyhentää vastuksen kestoikää mutta paha sanoa kuinka paljon.
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
-
- "Hirsch"
- Viestit: 801
- Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 13:14
- Paikkakunta: Lappeenranta
Tästä aiheesta on vissiin aikaisemminkin keskusteltu...mut ei se mitn jutellaan lisää...
Meillä töissä on TODELLA viksu systeemi,pakkasesta riippumatta virta/tauko on 2min päällä, 2 min pois....jne
Yhtään vastusta ei oo hajonnu,mutta 3 sisätilanlämppäriä (laakeri leikkas kiinni),mutta onneks ne meni takuuseen
itekkää en ymmärrä,miten tossa voi muka säästää sähköä... per*eestä koko systeemi
Meillä töissä on TODELLA viksu systeemi,pakkasesta riippumatta virta/tauko on 2min päällä, 2 min pois....jne
Yhtään vastusta ei oo hajonnu,mutta 3 sisätilanlämppäriä (laakeri leikkas kiinni),mutta onneks ne meni takuuseen
itekkää en ymmärrä,miten tossa voi muka säästää sähköä... per*eestä koko systeemi
Ei se mitn!
Joo, toistaseksi meilläkin 100% päällä nyt.
Kuulemma tulee jaksotus. Viimeksi vanhan parkkiksen aikana tuli Dieselimiehiltä valitusta kun oli just tyyliin 1min-ON/1min-OFF...
Eihä se motti lämpee jollain 35c pakkasilla paljo paskaakaan. Hyvä ku kunnolla lämpenee jossain parin tunnin roikotuksessa
Perkule, ei kun vetämään suora virta sisältä pitkällä johdolla!
Oon kyllä mieluillut, että laittais autoon toisen akun konttiin ja lisälaturin, joka elvyttelis tolpasta. Maksaa ja onhan siinä hommaa mutta saahan sitä haaveilla!
Ois ainakin talvikäyttövarmuus toisessa potenssissa sen jälkeen.
Kuulemma tulee jaksotus. Viimeksi vanhan parkkiksen aikana tuli Dieselimiehiltä valitusta kun oli just tyyliin 1min-ON/1min-OFF...
Eihä se motti lämpee jollain 35c pakkasilla paljo paskaakaan. Hyvä ku kunnolla lämpenee jossain parin tunnin roikotuksessa
Perkule, ei kun vetämään suora virta sisältä pitkällä johdolla!
Oon kyllä mieluillut, että laittais autoon toisen akun konttiin ja lisälaturin, joka elvyttelis tolpasta. Maksaa ja onhan siinä hommaa mutta saahan sitä haaveilla!
Ois ainakin talvikäyttövarmuus toisessa potenssissa sen jälkeen.
Siis minä en ymmärrä!? Mikä tuossa on se säästö? Onko tuo silti kellon takana eli 2-3 tuntia max. mitä se on päällä?Puistokemisti kirjoitti:Tästä aiheesta on vissiin aikaisemminkin keskusteltu...mut ei se mitn jutellaan lisää...
Meillä töissä on TODELLA viksu systeemi,pakkasesta riippumatta virta/tauko on 2min päällä, 2 min pois....jne
Yhtään vastusta ei oo hajonnu,mutta 3 sisätilanlämppäriä (laakeri leikkas kiinni),mutta onneks ne meni takuuseen
itekkää en ymmärrä,miten tossa voi muka säästää sähköä... per*eestä koko systeemi
Meillä on töissä semmonen systeemi et paikka maksaa muistaakseni 2.5€ kuussa ja mikä parasta, se on maksettava kesät talvet. Eli arvatkaa moniko sen maksaa?! En minä ainakaan... vetoan tarvittaessa siihen etten sitä tarvitse enkä käytä kun autosta löytyy ajastettava eberi.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: Jaksottainen lämmitys lohkolla
Toisella noista lohkolämmitysfirmoista, en muista kummalla, oli takuuehdoissa että jos käytetään jaksottaista lämmitystä ei takuu korvaa vastukselle aiheutuneita vahinkoja.JaHu kirjoitti:Meillä töissä on siirrytty jaksottaiseen lämmitykseen noissa tolpissa.
En muista tarkkaan miten ne käyrät menee, mutta esim. -5 - -10 lämpötilassa
kellokytkin oli kulkenut 4 tuntia 8 tunnin aikana.
Virtaa tulee tyyliin: 5-10min päällä ja 5-10min huilaa.
Vasta alle -18 lämmitys on jatkuvasti päällä.
Viime talvena alkoi mennä ihmisiltä autoista lohkon vastuksia, myös itseltä.
Kysynkin johtuuko tuo tuosta jaksottaisesta lämmityksestä.
Mitä mieltä raati on?
Siitä voi jokainen päätellä kestääkö vastukset.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Lainattu Calixin sivuilta:
Kysymys 3
Pysäköintialueeni pistorasiat ovat 'pulssi'virralla, eli virta on päällä eripituisia aikoja ulkolämpötilasta riippuen. Onko se hyvä?
Vastaus 3
Ei, se ei ole hyvä ratkaisu. Moottorinlämmittimet eivät kestä sitä, vaan kuluvat loppuun epätavallisen nopeasti. Takuu ei kata laitteita, jotka on kytketty 'pulssi'virtaan.
Kysymys 3
Pysäköintialueeni pistorasiat ovat 'pulssi'virralla, eli virta on päällä eripituisia aikoja ulkolämpötilasta riippuen. Onko se hyvä?
Vastaus 3
Ei, se ei ole hyvä ratkaisu. Moottorinlämmittimet eivät kestä sitä, vaan kuluvat loppuun epätavallisen nopeasti. Takuu ei kata laitteita, jotka on kytketty 'pulssi'virtaan.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-
- "Hirsch"
- Viestit: 801
- Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 13:14
- Paikkakunta: Lappeenranta
hz81 kirjoitti:Siis minä en ymmärrä!? Mikä tuossa on se säästö? Onko tuo silti kellon takana eli 2-3 tuntia max. mitä se on päällä?Puistokemisti kirjoitti:Tästä aiheesta on vissiin aikaisemminkin keskusteltu...mut ei se mitn jutellaan lisää...
Meillä töissä on TODELLA viksu systeemi,pakkasesta riippumatta virta/tauko on 2min päällä, 2 min pois....jne
Yhtään vastusta ei oo hajonnu,mutta 3 sisätilanlämppäriä (laakeri leikkas kiinni),mutta onneks ne meni takuuseen
itekkää en ymmärrä,miten tossa voi muka säästää sähköä... per*eestä koko systeemi
Se on päällä 24/7
Ei se mitn!
Kysyin taloyhtiöltä asiaa ja näin ne vastasivat...........
Valitettavasti XXXX ei korvaa sinulle lohkolämmitintä. Tätä asiaa
selviteltiin jokin vuosi sitten ihan sähkömiesten taholtakin. Virrantulon
katkominen ei vaikuta vastuksen ikään. Esim. huoneistojen sähköpatterit
ovat päällä 24/7 ja auton lohko vain yleensä 10/6 . Ja kyllä huoneistojen
sähköpatterin termostaatti katkoo virtaa ihan samalla tavalla kuin
lämmitystolpassa. Henkilökohtaisesti vaikuttaa siltä että takuussa rajataan
lähes kaikki vioittumiset pois takuun piiristä. (olen lukenut ne takuuehdot
itsekkin)
Tämä termotak järjestelmä on ihan yleisesti käytössäoleva järjestelmä. Sen hyvyydestä voi tietysti olla monta mieltä.
Terveisin M..... K........nen Isännöitsijä/XXXXX
Haksu
Valitettavasti XXXX ei korvaa sinulle lohkolämmitintä. Tätä asiaa
selviteltiin jokin vuosi sitten ihan sähkömiesten taholtakin. Virrantulon
katkominen ei vaikuta vastuksen ikään. Esim. huoneistojen sähköpatterit
ovat päällä 24/7 ja auton lohko vain yleensä 10/6 . Ja kyllä huoneistojen
sähköpatterin termostaatti katkoo virtaa ihan samalla tavalla kuin
lämmitystolpassa. Henkilökohtaisesti vaikuttaa siltä että takuussa rajataan
lähes kaikki vioittumiset pois takuun piiristä. (olen lukenut ne takuuehdot
itsekkin)
Tämä termotak järjestelmä on ihan yleisesti käytössäoleva järjestelmä. Sen hyvyydestä voi tietysti olla monta mieltä.
Terveisin M..... K........nen Isännöitsijä/XXXXX
Haksu
Jäsen 2762 "Jälleen palattu Saab kantaan"