Jaksottainen lämmitys lohkolla

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
JaHu
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 17:15
Paikkakunta: Kuvansi

Jaksottainen lämmitys lohkolla

Viesti Kirjoittaja JaHu »

Meillä töissä on siirrytty jaksottaiseen lämmitykseen noissa tolpissa.

En muista tarkkaan miten ne käyrät menee, mutta esim. -5 - -10 lämpötilassa
kellokytkin oli kulkenut 4 tuntia 8 tunnin aikana.

Virtaa tulee tyyliin: 5-10min päällä ja 5-10min huilaa.
Vasta alle -18 lämmitys on jatkuvasti päällä.

Viime talvena alkoi mennä ihmisiltä autoista lohkon vastuksia, myös itseltä.

Kysynkin johtuuko tuo tuosta jaksottaisesta lämmityksestä.

Mitä mieltä raati on?
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Ei mitään faktatietoa mutta ei oli ainakaan mun auto tuon tolpan päässä. Tuossa ajassa ei lämpene juuri mitään mutta tuossa jäähtyy kyllä nopeasti. Ja kyllähän jokainen tietää miten käy sähkölaitteiden joita rätkii päälle/pois jatkuvasti. Mikähän moisessa on nyt se hyöty/hyödyn tavoittelu? Nopealla laskutoimituksella ei suuri sähkösäästöjä tule.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
JaHu
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 17:15
Paikkakunta: Kuvansi

Viesti Kirjoittaja JaHu »

Liian pienet sähkösysteemit, jos joku piti sisälämppäriä (ei sallittu) päällä niin se tolppa rivi saattoi mennä pimeeksi.

Sähkäri sai kuittailla sulakkeita monta kertaa talven aikana.

Viime talven lopussa kun noita vastuksia rupesi kärähtämään, niin laittoivat sitten jatkuvan virran päälle.

Mutta nyt on palattu taas tuohon jaksottaiseen.
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

JaHu kirjoitti:Liian pienet sähkösysteemit, jos joku piti sisälämppäriä (ei sallittu) päällä niin se tolppa rivi saattoi mennä pimeeksi.
No tuommoinen systeemihän rasittaa vielä enemmän kun on päälle/pois. Eikös se isoin rasitus tule juuri tuohon "käynnistykseen"? Siis ymmärrän toki ettei ole Sinun vika kunhan ihmettelen ääneen :wink:
Meillä on myös nuo sisälämmpärit kiellettyä mutta säkäri joka ne asensi sanoi että jos on nykypykälien mukaan sulakkeet ja johdot niin pitäisi kestää molemmat. Tosin kysehän voi olla vanhemmasta kohteesta.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
JaHu
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 17:15
Paikkakunta: Kuvansi

Viesti Kirjoittaja JaHu »

samaa ajattelin myös itse, elikkä jaksottainen lämmitys rasittaa enempi.

Mikä lie sit todellinen syy?
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Psychocowboy kirjoitti:
JaHu kirjoitti:Liian pienet sähkösysteemit, jos joku piti sisälämppäriä (ei sallittu) päällä niin se tolppa rivi saattoi mennä pimeeksi.
No tuommoinen systeemihän rasittaa vielä enemmän kun on päälle/pois. Eikös se isoin rasitus tule juuri tuohon "käynnistykseen"? Siis ymmärrän toki ettei ole Sinun vika kunhan ihmettelen ääneen :wink:
Meillä on myös nuo sisälämmpärit kiellettyä mutta säkäri joka ne asensi sanoi että jos on nykypykälien mukaan sulakkeet ja johdot niin pitäisi kestää molemmat. Tosin kysehän voi olla vanhemmasta kohteesta.
Kun kyseessä on vastuskuorma ei juurikaan synny mitään käynnistys-virtapiikkiä kuten induktiivisessa piirissä, joten ei tule mitään "starttipiikkiä". Mutta vastus varmaan kärsii koska sen "kotelointiin" kohdistuu toistuvia suuria lämpötilamuutoksia. Metalleissahan tunnetusti tapahtuu lämpötila-laajentumista, joten vastuksen koteloon alkaa tulemaan hiusmurtumia. Tästä johtuen on parempi että vastus lämpiää jatkuvasti ja "muoto" pysyy stabiilina, toki pientä muutosta tapahtuu ympäristön pikku hiljaa lämmetessä. Nykyään kun pitää olla vikavirtasuojat niin pienikin vuoto vastuksen kotelossa saa aikaan yli 30 mA:n vuotovirran ja suoja laukeaa. Kaikki uudetkaan vastuksen eivät ole toimineet nykyjärjestelmissä.

Hannu
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Janza »

Eiköhän sitä lohkolämppärin vastusta kuluta eniten just se kuumeneminen ja jäähtyminen, normaali käytössä kerran tai kaks vuorokaudessa kuumaksi ja hitaasti jäähtyen, mutta tolla jaksottaisella systeemillä tulee 8 tunnissa jo 24 kuumenemista / jäähtymistä (10/10min suhteella) ja alussa jäähtyy tosi äkkiä kun jäähdytysneste ei ole vielä paljon lämmennyt. Varmasti lyhentää vastuksen kestoikää mutta paha sanoa kuinka paljon.
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Puistokemisti
"Hirsch"
Viestit: 801
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 13:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Puistokemisti »

Tästä aiheesta on vissiin aikaisemminkin keskusteltu...mut ei se mitn jutellaan lisää...

Meillä töissä on TODELLA viksu systeemi,pakkasesta riippumatta virta/tauko on 2min päällä, 2 min pois....jne :?
Yhtään vastusta ei oo hajonnu,mutta 3 sisätilanlämppäriä (laakeri leikkas kiinni),mutta onneks ne meni takuuseen :D

itekkää en ymmärrä,miten tossa voi muka säästää sähköä... per*eestä koko systeemi :evil:
Ei se mitn!
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Joo, toistaseksi meilläkin 100% päällä nyt.
Kuulemma tulee jaksotus. Viimeksi vanhan parkkiksen aikana tuli Dieselimiehiltä valitusta kun oli just tyyliin 1min-ON/1min-OFF...
Eihä se motti lämpee jollain 35c pakkasilla paljo paskaakaan. Hyvä ku kunnolla lämpenee jossain parin tunnin roikotuksessa :?
Perkule, ei kun vetämään suora virta sisältä pitkällä johdolla!

Oon kyllä mieluillut, että laittais autoon toisen akun konttiin ja lisälaturin, joka elvyttelis tolpasta. Maksaa ja onhan siinä hommaa mutta saahan sitä haaveilla!
8)
Ois ainakin talvikäyttövarmuus toisessa potenssissa sen jälkeen.
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Puistokemisti kirjoitti:Tästä aiheesta on vissiin aikaisemminkin keskusteltu...mut ei se mitn jutellaan lisää...

Meillä töissä on TODELLA viksu systeemi,pakkasesta riippumatta virta/tauko on 2min päällä, 2 min pois....jne :?
Yhtään vastusta ei oo hajonnu,mutta 3 sisätilanlämppäriä (laakeri leikkas kiinni),mutta onneks ne meni takuuseen :D

itekkää en ymmärrä,miten tossa voi muka säästää sähköä... per*eestä koko systeemi :evil:
Siis minä en ymmärrä!? Mikä tuossa on se säästö? Onko tuo silti kellon takana eli 2-3 tuntia max. mitä se on päällä?

Meillä on töissä semmonen systeemi et paikka maksaa muistaakseni 2.5€ kuussa ja mikä parasta, se on maksettava kesät talvet. Eli arvatkaa moniko sen maksaa?! En minä ainakaan... vetoan tarvittaessa siihen etten sitä tarvitse enkä käytä kun autosta löytyy ajastettava eberi. :D
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Jaksottainen lämmitys lohkolla

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

JaHu kirjoitti:Meillä töissä on siirrytty jaksottaiseen lämmitykseen noissa tolpissa.

En muista tarkkaan miten ne käyrät menee, mutta esim. -5 - -10 lämpötilassa
kellokytkin oli kulkenut 4 tuntia 8 tunnin aikana.

Virtaa tulee tyyliin: 5-10min päällä ja 5-10min huilaa.
Vasta alle -18 lämmitys on jatkuvasti päällä.

Viime talvena alkoi mennä ihmisiltä autoista lohkon vastuksia, myös itseltä.

Kysynkin johtuuko tuo tuosta jaksottaisesta lämmityksestä.

Mitä mieltä raati on?
Toisella noista lohkolämmitysfirmoista, en muista kummalla, oli takuuehdoissa että jos käytetään jaksottaista lämmitystä ei takuu korvaa vastukselle aiheutuneita vahinkoja.

Siitä voi jokainen päätellä kestääkö vastukset. :(
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Lainattu Calixin sivuilta:

Kysymys 3
Pysäköintialueeni pistorasiat ovat 'pulssi'virralla, eli virta on päällä eripituisia aikoja ulkolämpötilasta riippuen. Onko se hyvä?
Vastaus 3
Ei, se ei ole hyvä ratkaisu. Moottorinlämmittimet eivät kestä sitä, vaan kuluvat loppuun epätavallisen nopeasti. Takuu ei kata laitteita, jotka on kytketty 'pulssi'virtaan.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Puistokemisti
"Hirsch"
Viestit: 801
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 13:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Puistokemisti »

hz81 kirjoitti:
Puistokemisti kirjoitti:Tästä aiheesta on vissiin aikaisemminkin keskusteltu...mut ei se mitn jutellaan lisää...

Meillä töissä on TODELLA viksu systeemi,pakkasesta riippumatta virta/tauko on 2min päällä, 2 min pois....jne :?
Yhtään vastusta ei oo hajonnu,mutta 3 sisätilanlämppäriä (laakeri leikkas kiinni),mutta onneks ne meni takuuseen :D

itekkää en ymmärrä,miten tossa voi muka säästää sähköä... per*eestä koko systeemi :evil:
Siis minä en ymmärrä!? Mikä tuossa on se säästö? Onko tuo silti kellon takana eli 2-3 tuntia max. mitä se on päällä?

Se on päällä 24/7

:|
Ei se mitn!
Ystonnari
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 21:09
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Ystonnari »

Taloyhtiölle vaan laskua rustaamaan hajonneista vastuksista. Voin kyllä kuvitella, että mikään instanssi ei oikein katso hyvällä sisätilan lämppäreitä, vetää ne niin paljon tehoa.
9000CSE, 9000CS, 9000CC, 99GL *kaek on myyty*
Haksu
"Viggen"
Viestit: 601
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 03:17
Paikkakunta: Vehmersalmi

Viesti Kirjoittaja Haksu »

Kysyin taloyhtiöltä asiaa ja näin ne vastasivat...........

Valitettavasti XXXX ei korvaa sinulle lohkolämmitintä. Tätä asiaa
selviteltiin jokin vuosi sitten ihan sähkömiesten taholtakin. Virrantulon
katkominen ei vaikuta vastuksen ikään. Esim. huoneistojen sähköpatterit
ovat päällä 24/7 ja auton lohko vain yleensä 10/6 . Ja kyllä huoneistojen
sähköpatterin termostaatti katkoo virtaa ihan samalla tavalla kuin
lämmitystolpassa. Henkilökohtaisesti vaikuttaa siltä että takuussa rajataan
lähes kaikki vioittumiset pois takuun piiristä. (olen lukenut ne takuuehdot
itsekkin)

Tämä termotak järjestelmä on ihan yleisesti käytössäoleva järjestelmä. Sen hyvyydestä voi tietysti olla monta mieltä.

Terveisin M..... K........nen Isännöitsijä/XXXXX

Haksu
Jäsen 2762 "Jälleen palattu Saab kantaan"
Vastaa Viestiin