Ajo-oikeuden säilyttämisen perustelut

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Joni 9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: La Tammi 29, 2005 13:09
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja Joni 9-3 »

Ahtopaine kirjoitti:...kannattanee vedota myös siihen, että on tosiaan suorittanut sen kakkosvaiheen, mutta että kortti vain erehdyksessä jäänyt hakematta. Eli että vaadittu ajotaito on ollut hallussa ja koulu käytynnä, mutta käynyt sitten epähuomiossa tälläinen käpy. Rangaistushan sieltä tulee, mutta tosiaan voi helposti vaikuttaa sen ankaruuteen tällaiset asiat.
Eiköhän tuo ole siellä poliisilla jo tiedossa. Eihän tälläisessä tapauksessa voi kuin katsoa peiliin.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Rikoslaki muuten rinnastaa lievän rattijuopumuksen ja ajo-oikeudetta ajamisen samanarvoisiksi:
Rikoslaki, 23 luku (30.4.1999/545) Liikennerikoksista kirjoitti:3§ (20.12.2002/1198)
Rattijuopumus

Joka kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa tai raitiovaunua nautittuaan alkoholia niin, että hänen verensä alkoholipitoisuus ajon aikana tai sen jälkeen on vähintään 0,5 promillea tai että hänellä tällöin on vähintään 0,22 milligrammaa alkoholia litrassa uloshengitysilmaa, on tuomittava rattijuopumuksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

10 § (30.4.1999/545)
Kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta

Joka kuljettaa, ohjailee tai ohjaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa, raitiovaunua, junaa, alusta tai ilma-alusta ajo-oikeudetta tai ilman vaadittavaa pätevyyttä osoittavaa lupakirjaa, on tuomittava kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Mielestäni valitus ja epätoivo auttaa noissa asioissa. Ei kai komisario sentään lisää ajokieltosi pituutta, jos vähän yrittää selittää..katuvan oloinen tarvitsee ainakin osata olla :)

Vähän OT, mutta aihettä viistäen..

Ainkin, jos ylinopeuden takia korttinsa menettää niin kaikki lieventävät asiat kannattaa ilman muuta sanoa julki. Hyvä on mainita ainakin, hyvä ajokeli, tyhjä tie, ei suojateitä, ei pieniä risteyksiä ja jne..

Pikkuveli ei tajunnut sanoa mitään kun ajoi 60 alueella 110, tuomio käräjiltä oli suurinpiiretein seuraava:
xxxxx xxxxx on aiheuttanut piittaamattomuudellaan välittömän hengenvaaran itselle ja kanssakulkijoille ajamalla 110km/h alueella, jossa salllittu noepus on 60km/h.

Kortti lähti ja pitkäksi aikaa, siitä sit voi olla monta mieltä oliko oikein vai ei, mutta ei kai nyt tyhjällä tiellä missä ei ole muita tai edes risteyksiä aiheuteta välitöntä hengenvaaraa.. :evil:
Saab 900S Combicoupe
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pakinen »

9-5T kirjoitti:
pakinen kirjoitti: Ainkin, jos ylinopeuden takia korttinsa menettää niin kaikki lieventävät asiat kannattaa ilman muuta sanoa julki. Hyvä on mainita ainakin, hyvä ajokeli, tyhjä tie, ei suojateitä, ei pieniä risteyksiä ja jne..
Ei nopeusrajoituksen ylityksessä voi olla lieventäviä asioita. Kyllä aikuisen on pystyttävä kärsimään tekonsa seuraukset selittämättä.
Ei se ole selittelyä jos kertoo millaiset olosuhteet kyseisellä hetkellä oli. Syytäjähän sentää pyrkii lautamiehille antamaan kuvan, että kaahasi kesken päiväkodin pyöräilyharjoitusten kun keke konsanaan. :?
Saab 900S Combicoupe
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

pakinen kirjoitti:Kortti lähti ja pitkäksi aikaa, siitä sit voi olla monta mieltä oliko oikein vai ei, mutta ei kai nyt tyhjällä tiellä missä ei ole muita tai edes risteyksiä aiheuteta välitöntä hengenvaaraa.. :evil:
Se on hienoa, että meillä on toiset huomioon ottavia kuskeja liikenteessä. Sen tienhän tietää aina etukäteen tyhjäksi. Eihän sieltä metsästäkään tai ojanpohjalta tule koskaan ketään. Harvoin ainakaan hirveä isompaa. Saati sitten sivuteiltä tai metsäteiden risteyksistä. Eikä siellä ennenkään ole tähän aikaan ollut muita liikkeellä.

60 km/h aluetta tuskin määrätään tienkäyttäjien huviksi ihan suoralle risteyksettömälle tielle, jossa näkyvyyttä on useampi sata metriä. Sanoisin kolmen lapsen isänä, että se kortin lähtö 50 km/h ylityksestä pitkäksi aikaa on IHAN oikein. Mietipä itse: 110 km/h vauhdissa auto kulkee 30 m/s ja pelkkä reaktioaika on vähintään yksi sekunti.

Mikä meihin fiksuihin suomalaisiin menee liikenteessä? :roll:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Alkuperäiseen kysymykseen:

A: jätä se mummokohta pois (Kuulostaa _lievästi_ selittelyltä) ja vie selvitys itse henkilökohtaisesti kirjalliesti päättävälle paikalle. Lakki kourassa ja kravatti suorassa. Saattaa auttaa asiaa. Yrittänyttä ei laiteta.

B: mitäs läksit! :) Kannattaisi pysyä Arvi Lindin linjoilla:"Välttämättömät asiat hoidetaan ja muuten ollaan kuin Ellun kanat".

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja renner »

Aloittajalle

Mitenkäs nyt joudut toimimaan, uudestaan inssiin vai saatko kortin laitokseltaa vaan maksamalla sen 60€
Beagle
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ti Elo 02, 2005 21:48
Paikkakunta: Sonkajärvi/Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Beagle »

dq kirjoitti:Asian vierestä, onkos ammattiautoilijoille ylikuorma ylinopeuteen rinnastettava rikkomus, siis että vaikuttaa samalla tavalla korttiin?
Joo kyllä vain se on. Tutttavallani oli 1 peltipolliisisakko, 1 ylikuorma ja 1 stop-merkin noudattamatta jättäminen.

Eli aika turhistakin sakoista tulee pakkoloma.
Ei Saabia enää...
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

lakki kourassa nimismiehelle, ja sitten vaan myöntämään erhe, ei tullut haettua ajoissa. aika nolo virhehän tuo kyllä on, mutta joskus se pääsee noinkin sitten käymään.. nim. itekki ajelin sillä väliaikaisella kuukauden...

kyllähän tuosta sanktio tulee, mutta kannattaa sekin mainita, että olisinhan minä tietenkin tuon maksanut, jos olisin muistanut... ja kortin tarve kannattaa mainita, jos sellainen on.. auttaa se kuitenkin aina. valehdella vaan ei kauheesti kannata.. ne on nimittäin nimismiehet päteviä haistamaan paskapuheet.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Puistokemisti
"Hirsch"
Viestit: 801
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 13:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Puistokemisti »

Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa (ja rahapussi), eikös tossa oo aika paljo aikaa hakea 2-vaiheen jälkeen korttia.... oisit käyny laitoksella "hieman" aikaisemmin,niin ei tartteis keksiä selityksiä
Ei se mitn!
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Itselläni oli kahden vuoden sisään neljä sakkoa ja kortti oli lähdössä hyllylle. Tein vain poliisille selvityksen rangaistuksen vaikutuksista ansiotuloihin.
Minulle määrättiin vuoden koeaika, jos teen liikennerikkeen, korttilähtee vähintään kuukaudeksi. Kyllä niille kannattaa antaa selvitys, etenkin kun kyse on noin lievästä rikkeestä. Näin armeliaita jepareita on siis Oulussa.

PS. Koeaika päättyi kuukausi sitten. On se näköjään mahdollista ajaa vuosi ilman sakkoja. :)
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Joni 9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: La Tammi 29, 2005 13:09
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja Joni 9-3 »

Olli Kinaret kirjoitti:Itselläni oli kahden vuoden sisään neljä sakkoa ja kortti oli lähdössä hyllylle. Tein vain poliisille selvityksen rangaistuksen vaikutuksista ansiotuloihin.
Minulle määrättiin vuoden koeaika, jos teen liikennerikkeen, korttilähtee vähintään kuukaudeksi. Kyllä niille kannattaa antaa selvitys, etenkin kun kyse on noin lievästä rikkeestä. Näin armeliaita jepareita on siis Oulussa.

PS. Koeaika päättyi kuukausi sitten. On se näköjään mahdollista ajaa vuosi ilman sakkoja. :)
13 vuotta autolla tullut kurvailtua. Sinä aikana kaksi sakkoa saatuna. Toinen ilman 80-lätkää ajamisesta ja toinen rikesakko pienestä yli nopeudesta. Parkkisakot onkin sitten tarina erikseen. Että on tosiaankin mahdollista ajaa monta vuotta ilman sakkoja :lol:
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Svc kirjoitti:Ei auttanut kesällä työkaverille mitkään todistukset, kun kortti oli katkolla 24 km/h ylinopeudesta. 1 kk ajokielto on minimi.
Joo tohon minimiin ei auta enää nykyään mikään, mutta siihen voi auttaa mitä siihen lisäksi lyödään.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Jooh, koomista ehkä, että ennen samasta asiasta MAKSIMI oli yksi kk ja nykyään samainen on MINIMI. Pieni muutos...
STCF #3
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Beagle kirjoitti:
dq kirjoitti:Asian vierestä, onkos ammattiautoilijoille ylikuorma ylinopeuteen rinnastettava rikkomus, siis että vaikuttaa samalla tavalla korttiin?
Joo kyllä vain se on. Tutttavallani oli 1 peltipolliisisakko, 1 ylikuorma ja 1 stop-merkin noudattamatta jättäminen.

Eli aika turhistakin sakoista tulee pakkoloma.
Ja jenkeissä tosta ois saanut elinkautisen. 8)
99T-museopeli
Vastaa Viestiin