Nopeusmittausta kännykällä?
Nopeusmittausta kännykällä?
Tälläinen softa pisti silmään lukiessani GTI lehteä, http://www.tempes.com/index.html
Joko jollain on kokemusta softasta?
Joko jollain on kokemusta softasta?
# 2899
SAAB 9000 CD T16A -88, Stage2
SAAB 9000 CD T16A -88, Stage2
Onks jollain tiettoo, et saako tota ohjelmaa noihin pda/navi-laitteisiin? Vai vaan ja ainoastaan tohon puhelimeen. Itsellä ois nimittäin hakusessa sellanen ohjelma millä saisin mitattua noita kiihtyvyyksiä (esim. 0-100km/h) ton kämmenmikron avulla.. Eli jos jollain on tiedossa sellanen ohjelma, niin ei muutakuin linkkiä esiin.
93 1.9 TTiD -11
93x 2.0t -10
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
93x 2.0t -10
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Tarkkuus ?
Ei taida GPS antaa kovinkaan tarkaa informaatiota hetkellisestä nopeudesta, tuskin siiis onnistuu liikkeellelähdön ja jonkin tietyn nopeuslukeman (esim 100 km/h) ajoittaminen tarkasti.
Nopeusmittarin tarkistukseen olen kyllä luottanut GPS lukeman vaikka näyttääkin usein hiukan pienempää lukemaa kuin tielaitoksen mittaustaulut.
Nopeusmittarin tarkistukseen olen kyllä luottanut GPS lukeman vaikka näyttääkin usein hiukan pienempää lukemaa kuin tielaitoksen mittaustaulut.
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Itse pikajuoksua harrastaneena ja GPS-perustaista sovelluskehitystä työkseen tekevänä, en näe GPS-mittausta riittävän tarkkana lyhyiden suoritusten mittaamiseen. Sen sijaan pidempiin jaksoihin sen tarkkuus jo riittää. Olen pohtinut näitä sekä urheilusuoritusten seurannan, että ajopäiväkirjan automatisoinnin kautta. Olen suunnaanut katseeni kiihtyvyysmittaukseen, jonka avulla myös nopeus voitaisiin laskea. Tämä voisi reagoida muutoksiin huomattavasti nopeammin ja mahdollistaisi esim. 0-100 km/h mittaukset. En tosin tunne sovellusalaa vielä niin hyvin, että onko sovelluksia jo olemassa, mutta nopeuden laskenta on tuossa haasteena. Täällä esimakua..
Myös tuollaisen löysin.
Myös tuollaisen löysin.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Uskallan väittää, että GPS toimii helvetin hyvin 0-100km/h mittauksessa. Kunhan on vain oikea "viisas" ohjelma laskemassa.
Olemme kavereiden kanssa suorittaneet paljon mittauksia läppäri+GPS yhdistelmällä ja todella todentuntuisia arvoja on tullut. Esimerkiksi automaatti 9-5 Aero, joka ei siis jaksa lähteä sutimaan paikaltaan veti kaikki 10 vetoa 8 tuhannesosan sisään. Eli tuntuu hullulta, jos GPS olisi vain arvannut nuo kaikki niin lähelle toisiaan![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Olemme kavereiden kanssa suorittaneet paljon mittauksia läppäri+GPS yhdistelmällä ja todella todentuntuisia arvoja on tullut. Esimerkiksi automaatti 9-5 Aero, joka ei siis jaksa lähteä sutimaan paikaltaan veti kaikki 10 vetoa 8 tuhannesosan sisään. Eli tuntuu hullulta, jos GPS olisi vain arvannut nuo kaikki niin lähelle toisiaan
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
STCF #3
Siviili GPS:n tarkkuus on muutamia metrejä vaakasuunnassa ja korkeussuunnassa erottelu on hieman karkeampi. Ennen vuotta 2000, kun USA vielä häiritsi signaaleja (SA-häirintä), oli tarkkuus heikompi... luokkaa 100 m. Tuohon muutamaan metriin ei sinänsä ole aina luottamista koska GPS:lle speksattu tarkkuus on vain 20...30 m molempiin suuntiin.
Se että navigaattorit näyttävät paikantavan tosi tarkasti perustuu enemmän ohjelmistojen fiksuuteen kuin paikannustarkkuuteen. Ohjelmistot päättelevät missä tod.näk ollaan (auto harvemmin on puistossa yms) ja korjaavat sen mukaan näyttämään. Navigaattoreissahan aika usein näkee paikkakursorin hyppäävän pykälän sivuun, jos karttapohja ei ole aivan ajanmukainen, kun ohjelmistopäättelee että ajetaankin tieuraa, jota ei enää oikeasti ole.
DGPS perustuu kiinteään GPS-vastaanottimeen, jonka asema tunnetaan. Se lähettää maailmalle korjausdataa, jolla paikannus tarkennetaan. Merenkulkulaitos pitää yllä DGPS systeemiä Saimaalla ja merialueilla. Ennen sillä korjattiin SA-häirintä, nykyään ilmakehän häiriöt.
Elikkäs tuurilla ja/tai hyvissä olosuhteissa nopeus ja kiihtyvyysmittaukset onnistuvat, mutta aina kannattaa muistaa että "hyvä" tarkkuus voi olla myös systemaattista virhettä.
Se että navigaattorit näyttävät paikantavan tosi tarkasti perustuu enemmän ohjelmistojen fiksuuteen kuin paikannustarkkuuteen. Ohjelmistot päättelevät missä tod.näk ollaan (auto harvemmin on puistossa yms) ja korjaavat sen mukaan näyttämään. Navigaattoreissahan aika usein näkee paikkakursorin hyppäävän pykälän sivuun, jos karttapohja ei ole aivan ajanmukainen, kun ohjelmistopäättelee että ajetaankin tieuraa, jota ei enää oikeasti ole.
DGPS perustuu kiinteään GPS-vastaanottimeen, jonka asema tunnetaan. Se lähettää maailmalle korjausdataa, jolla paikannus tarkennetaan. Merenkulkulaitos pitää yllä DGPS systeemiä Saimaalla ja merialueilla. Ennen sillä korjattiin SA-häirintä, nykyään ilmakehän häiriöt.
Elikkäs tuurilla ja/tai hyvissä olosuhteissa nopeus ja kiihtyvyysmittaukset onnistuvat, mutta aina kannattaa muistaa että "hyvä" tarkkuus voi olla myös systemaattista virhettä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Tulipa löydettyä tuosta tempes gt:stä "valmis" versio..
Tuossa pari logia kiihdytyksistä.
Sitä en sitten tiedä mitä todellisuudes noi ajat olisi. Autona pikkasen kutiteltu tonnari.
1.
0-100 km/h: 7,6 s
0-400 m: 15,2 s
0-400 m: 156,7 km/h
0-10 km/h: 0,5 s
0-20 km/h: 1,0 s
0-30 km/h: 1,5 s
0-40 km/h: 2,1 s
0-50 km/h: 2,8 s
0-60 km/h: 3,9 s
0-70 km/h: 4,6 s
0-80 km/h: 5,3 s
0-90 km/h: 6,1 s
0-100 km/h: 7,6 s
0-110 km/h: 8,6 s
0-120 km/h: 9,7 s
0-130 km/h: 10,8 s
0-140 km/h: 12,0 s
0-150 km/h: 14,0 s
0-160 km/h: 15,7 s
0-170 km/h: 17,3 s
0-100 m: 6,7 s
0-200 m: 10,1 s
0-300 m: 12,8 s
0-400 m: 15,2 s
0-500 m: 17,4 s
0-10 km/h: 0 m
0-20 km/h: 3 m
0-30 km/h: 6 m
0-40 km/h: 12 m
0-50 km/h: 20 m
0-60 km/h: 37 m
0-70 km/h: 51 m
0-80 km/h: 66 m
0-90 km/h: 84 m
0-100 km/h: 121 m
0-110 km/h: 152 m
0-120 km/h: 186 m
0-130 km/h: 225 m
0-140 km/h: 271 m
0-150 km/h: 348 m
0-160 km/h: 422 m
0-170 km/h: 497 m
0-100 m: 96,1 km/h
0-200 m: 123,6 km/h
0-300 m: 145,0 km/h
0-400 m: 156,7 km/h
0-500 m: 170,4 km/h
Peak: 174 km/h
0-60 mph: 6,8 s
0-1/4 mi: 15,2 s
0-1/4 mi: 157,1 km/h
0-1/4 mi: 97,6 mph
2.
0-100 km/h: 7,0 s
0-400 m: 15,0 s
0-400 m: 155,3 km/h
0-10 km/h: 0,5 s
0-20 km/h: 1,0 s
0-30 km/h: 1,5 s
0-40 km/h: 2,1 s
0-50 km/h: 2,8 s
0-60 km/h: 3,9 s
0-70 km/h: 4,6 s
0-80 km/h: 5,3 s
0-90 km/h: 6,1 s
0-100 km/h: 7,0 s
0-110 km/h: 8,4 s
0-120 km/h: 9,4 s
0-130 km/h: 10,6 s
0-140 km/h: 11,8 s
0-150 km/h: 13,7 s
0-100 m: 6,7 s
0-200 m: 10,0 s
0-300 m: 12,6 s
0-400 m: 15,0 s
0-10 km/h: 0 m
0-20 km/h: 3 m
0-30 km/h: 6 m
0-40 km/h: 13 m
0-50 km/h: 21 m
0-60 km/h: 38 m
0-70 km/h: 51 m
0-80 km/h: 67 m
0-90 km/h: 84 m
0-100 km/h: 110 m
0-110 km/h: 148 m
0-120 km/h: 182 m
0-130 km/h: 221 m
0-140 km/h: 266 m
0-150 km/h: 344 m
0-100 m: 98,0 km/h
0-200 m: 124,8 km/h
0-300 m: 146,2 km/h
0-400 m: 155,3 km/h
Peak: 159 km/h
0-60 mph: 6,6 s
0-1/4 mi: 15,1 s
0-1/4 mi: 155,6 km/h
0-1/4 mi: 96,7 mph
Tuossa pari logia kiihdytyksistä.
Sitä en sitten tiedä mitä todellisuudes noi ajat olisi. Autona pikkasen kutiteltu tonnari.
1.
0-100 km/h: 7,6 s
0-400 m: 15,2 s
0-400 m: 156,7 km/h
0-10 km/h: 0,5 s
0-20 km/h: 1,0 s
0-30 km/h: 1,5 s
0-40 km/h: 2,1 s
0-50 km/h: 2,8 s
0-60 km/h: 3,9 s
0-70 km/h: 4,6 s
0-80 km/h: 5,3 s
0-90 km/h: 6,1 s
0-100 km/h: 7,6 s
0-110 km/h: 8,6 s
0-120 km/h: 9,7 s
0-130 km/h: 10,8 s
0-140 km/h: 12,0 s
0-150 km/h: 14,0 s
0-160 km/h: 15,7 s
0-170 km/h: 17,3 s
0-100 m: 6,7 s
0-200 m: 10,1 s
0-300 m: 12,8 s
0-400 m: 15,2 s
0-500 m: 17,4 s
0-10 km/h: 0 m
0-20 km/h: 3 m
0-30 km/h: 6 m
0-40 km/h: 12 m
0-50 km/h: 20 m
0-60 km/h: 37 m
0-70 km/h: 51 m
0-80 km/h: 66 m
0-90 km/h: 84 m
0-100 km/h: 121 m
0-110 km/h: 152 m
0-120 km/h: 186 m
0-130 km/h: 225 m
0-140 km/h: 271 m
0-150 km/h: 348 m
0-160 km/h: 422 m
0-170 km/h: 497 m
0-100 m: 96,1 km/h
0-200 m: 123,6 km/h
0-300 m: 145,0 km/h
0-400 m: 156,7 km/h
0-500 m: 170,4 km/h
Peak: 174 km/h
0-60 mph: 6,8 s
0-1/4 mi: 15,2 s
0-1/4 mi: 157,1 km/h
0-1/4 mi: 97,6 mph
2.
0-100 km/h: 7,0 s
0-400 m: 15,0 s
0-400 m: 155,3 km/h
0-10 km/h: 0,5 s
0-20 km/h: 1,0 s
0-30 km/h: 1,5 s
0-40 km/h: 2,1 s
0-50 km/h: 2,8 s
0-60 km/h: 3,9 s
0-70 km/h: 4,6 s
0-80 km/h: 5,3 s
0-90 km/h: 6,1 s
0-100 km/h: 7,0 s
0-110 km/h: 8,4 s
0-120 km/h: 9,4 s
0-130 km/h: 10,6 s
0-140 km/h: 11,8 s
0-150 km/h: 13,7 s
0-100 m: 6,7 s
0-200 m: 10,0 s
0-300 m: 12,6 s
0-400 m: 15,0 s
0-10 km/h: 0 m
0-20 km/h: 3 m
0-30 km/h: 6 m
0-40 km/h: 13 m
0-50 km/h: 21 m
0-60 km/h: 38 m
0-70 km/h: 51 m
0-80 km/h: 67 m
0-90 km/h: 84 m
0-100 km/h: 110 m
0-110 km/h: 148 m
0-120 km/h: 182 m
0-130 km/h: 221 m
0-140 km/h: 266 m
0-150 km/h: 344 m
0-100 m: 98,0 km/h
0-200 m: 124,8 km/h
0-300 m: 146,2 km/h
0-400 m: 155,3 km/h
Peak: 159 km/h
0-60 mph: 6,6 s
0-1/4 mi: 15,1 s
0-1/4 mi: 155,6 km/h
0-1/4 mi: 96,7 mph
Vastaavanlaisesta keskustelusta Audiclubilta:Itse pikajuoksua harrastaneena ja GPS-perustaista sovelluskehitystä työkseen tekevänä, en näe GPS-mittausta riittävän tarkkana lyhyiden suoritusten mittaamiseen. Sen sijaan pidempiin jaksoihin sen tarkkuus jo riittää. Olen pohtinut näitä sekä urheilusuoritusten seurannan, että ajopäiväkirjan automatisoinnin kautta. Olen suunnaanut katseeni kiihtyvyysmittaukseen, jonka avulla myös nopeus voitaisiin laskea. Tämä voisi reagoida muutoksiin huomattavasti nopeammin ja mahdollistaisi esim. 0-100 km/h mittaukset. En tosin tunne sovellusalaa vielä niin hyvin, että onko sovelluksia jo olemassa, mutta nopeuden laskenta on tuossa haasteena. Täällä esimakua..
Uudet GPS-vastaanottimet eivät estimoi nopeutta paikkaestimaateista, vaan satelliiteista vastaanotettujen signaalien Doppler-siirtymistä. Toimii siis hyvin myös 3D:nä. Nopeuden estimaatin tarkkuus voi helposti olla luokkaa 0,1 m/s eli 0,36 km/h.
Audi S2
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Nopeusmittausta kännykällä?
Stonde kirjoitti:Tälläinen softa pisti silmään lukiessani GTI lehteä, http://www.tempes.com/index.html
Joko jollain on kokemusta softasta?
Tällainen keskustelun alku löyty vuodelta 2005 ja tuli tossa itsekkin hommattua tuo Tempes kännykkään. Nuo kiihtyvyysmittaukset vauhdista 60-120 jne. toimii varmaan jotenkuten, mutta tuo paikaltaan lähteminen ei varmaan ole kovin tarkka. Ainakin tasaisen nopeuden se kyllä näyttää kohtalaisen hyvin. Esim tällainen http://www.activegps.fi ilmoittaa tasaisen nopeuden näyttötarkkuudeksi +-0,86km/h. Noihin paikaltaan lähtöihin taitaa olla se videokamera paras tällaiselle kotikäyttäjälle. Onko kukaan tehnyt vertailuja noilla GPS vermeillä, esim tuolla Tempesillä ja sitten näillä "perinteisillä" mittaustavoilla??
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2869
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Kokeilin Tempes Gti + Nokia 6600 -yhdistelmällä.
Suht normaali kesäpäivä, lämpötila ~15 asteen pinnassa. Kiihdytykset tasamaalla, moottoriliikenneteiden ramppien lopusta. Autona vakio 9000 aero.
Kiihdytys aloitettu noin viidestäkympistä. Vaihteena kakkonen. Nopeusvälinä 60-100km/h. Neljä vetoa:
3,1s
2,9s
3,0s
2,9s
Tuommoinen testirundi, pitää jossain vaiheessa kokeilla eri nopeusvälejä ja vaihteita. Tuo suht suosittu 80-120 on vain ko. autolla hieman pulmallinen, kakkonen loppuu reiluun 110:een ja kolmonen taas riittää 170:in pintaan. Ei ei oikeen millään ilvellä voi odottaa hyviä aikoja...
Suht normaali kesäpäivä, lämpötila ~15 asteen pinnassa. Kiihdytykset tasamaalla, moottoriliikenneteiden ramppien lopusta. Autona vakio 9000 aero.
Kiihdytys aloitettu noin viidestäkympistä. Vaihteena kakkonen. Nopeusvälinä 60-100km/h. Neljä vetoa:
3,1s
2,9s
3,0s
2,9s
Tuommoinen testirundi, pitää jossain vaiheessa kokeilla eri nopeusvälejä ja vaihteita. Tuo suht suosittu 80-120 on vain ko. autolla hieman pulmallinen, kakkonen loppuu reiluun 110:een ja kolmonen taas riittää 170:in pintaan. Ei ei oikeen millään ilvellä voi odottaa hyviä aikoja...
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 176
- Liittynyt: Su Syys 03, 2006 21:06
Jnz! Mistäs sinä sait jonkin kiitoradan lainaan?? Ethän toki halua rikkoa Suomen Lakia?? Muutenhan tämä olisi huolestuttavaa...
9-5 Aero Hirsch -06
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
Täältäsabanisti900 kirjoitti:Jnz! Mistäs sinä sait jonkin kiitoradan lainaan?? Ethän toki halua rikkoa Suomen Lakia?? Muutenhan tämä olisi huolestuttavaa...
Harmi ku ei ollut aikaa silloin odottaa että olisi saanut ottaa vertailu aikoja kunnon vehkeillä
Tempest Gtx ollut käytössä jo tovin.
Ihan mielenkiinnosta olen ottanut 0-100km/h -vetoja ja aika pienellä marginaalilla ne menee samoille ajoille. Mittailin jokin aika sitten, kuinka biodiesel vaikuttaa auton kiihtyvyyteen. Sen takia lähinnä asensin tuon softan.
Kätevä softa noin periaatteessa. Pystyy laittamaan boonuksena myös kiintopisteitä kaartalle, joihin näkee sitten suunnan ja etäisyyden.
Ulkomaanreissulla tuli käytettyä myös korkeuden mittaamiseen, ihan huvin vuoksi.
Ihan mielenkiinnosta olen ottanut 0-100km/h -vetoja ja aika pienellä marginaalilla ne menee samoille ajoille. Mittailin jokin aika sitten, kuinka biodiesel vaikuttaa auton kiihtyvyyteen. Sen takia lähinnä asensin tuon softan.
Kätevä softa noin periaatteessa. Pystyy laittamaan boonuksena myös kiintopisteitä kaartalle, joihin näkee sitten suunnan ja etäisyyden.
Ulkomaanreissulla tuli käytettyä myös korkeuden mittaamiseen, ihan huvin vuoksi.