Siviilipoliisilla 9-3 SS

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Viesti Kirjoittaja m&m »

Saabikas kirjoitti:Arvon herroille m&m ja juusokas:
Kiitän!

Enää en ihmettele, miksi tuo ylikonstaapeli epäili tarinaasi ja kritisoi asennettasi. Sama asenteellisuuden aistin minäkin viestistäsi.

Kun noin paljon vaivaa kuitenkin olet nähnyt, niin siitä vaan naapuripiirin konttoriin lippua ja lappua täyttämään, tai mikset antaisi tuolle ylikonstaapelille kopiota todistusaineistostasi, ja tällä kertaa asiallisesti? Pistäisi varmasti miettimään, jos auto on kuvasta yksilöitävissä ja tilanne selvä ilman lisäselityksiä.

Ei ole ihan tuollaista vastaan tullut, ilmeisesti pitäisi olla jokin Saabia mielenkiintoisempi auto alla.
Saabikas

Viesti Kirjoittaja Saabikas »

No, juupa juu. Mielestäsi kirjoituksessani oli jotain epäasiallista ?
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Itse olen kohdannut muutamia kertoja samanlaista vedätystä ja aina nauranut yhtä makeasti. Parasta on aina nopeusrajoituksen muuttuttua esim 80-100 luukuttaa aivan sikana tuo 20km/h lisäys ja katsella kuinka lähtevät perään dollarien kiilto silmissä. Sitten koukkivat ja kiihdyttelevät. Mulle se on vaan hauskaa huvia ;)

Vähästä se minäkin kiksit saan. Lisättäköön että harvinaista herkkua.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

No viestissäsi ei todellakaan ollut mitään epäasiallista, erittäin korrektia. Täytyy vaan miettiä ylikonstan asennetta hitusen uudestaan. Hatun nosto Saabikkaalle, teet tärkeää työtä meidän kaikkien oikeusturvan puolesta.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Eihän tuollaiset jutut ny mitään ole, lehdistä lukenut ku sinivuokot sotkeutunu sakkolihaankin suomessa ja oikein "junassa". Vähän virkavapaata siitäkin vain irtos, vissiin liksan kera.
Jos mun perseessä aletaan poukkoilemaan niin mällään sopivassa saumassa liinat kii , 300 hepoo pysähtyy yhtä hitaasti kuin 100 hepookin. katsotaan sitten kenen vakuutus mitäkin nokkii. Saa pojat kaipaamaansa vaihtelua.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Viesti Kirjoittaja m&m »

Saabikas kirjoitti:No, juupa juu. Mielestäsi kirjoituksessani oli jotain epäasiallista ?
Kirjoitat "poliisi-valtio" Suomesta ja väität kokemaasi provosointia liikkuvan poliisin työtavoiksi, ja erittäin yleiseksi... tuossa paistaa sen verran asenteellisuus läpi, että tuolla tyylillä en usko että pääset asiassa kovinkaan pitkälle ellei sinulla ole kiistatonta näyttöä väitteidesi tueksi. Onnea vaan yritykselle, toivottavasti olen väärässä.
Saabikas

Viesti Kirjoittaja Saabikas »

m&m kirjoitti:
Saabikas kirjoitti:No, juupa juu. Mielestäsi kirjoituksessani oli jotain epäasiallista ?
Kirjoitat "poliisi-valtio" Suomesta ja väität kokemaasi provosointia liikkuvan poliisin työtavoiksi, ja erittäin yleiseksi... tuossa paistaa sen verran asenteellisuus läpi, että tuolla tyylillä en usko että pääset asiassa kovinkaan pitkälle ellei sinulla ole kiistatonta näyttöä väitteidesi tueksi. Onnea vaan yritykselle, toivottavasti olen väärässä.
Yleistäminen on vaarallinen taiteenlaji. Ei välttämättä kovin yleistä toimintaa mikäli huomioidaan liikkuvan poliisin vuosittainen ajosuorite. Mutta mielestäni kuitenkin asia johon saa ja on syytä puuttua. Kyllä poliisiakin saa arvostella, asenteellisesti tai ilman.
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Puhelimen viideokameralla tai normi videokameralla vaan tapaukset nauhalle, ja samalla soitto hätäkeskukseen/poliisille, että joku roikkuu vaarallisesti peesissä ja vaarantaa kaikkien kanssa-autolijoiden turvallisuutta. Tietty, rekkari ilmoitukseen mukaan.

Täällähän oli jokin vastaavanlainen tapaus ruodittu ei_niin_kauan_sitten. Siinä taisi olla joku Audi jota poliisit hiillostivat, ja eikös tuossa toimittu juurikin yllämainitun kaltaisesti: soitto hätäkeskukseen ja videomateriaalia nauhalle. :)

En ole kyllä moiseen poliisin toimintaan täällä Lapin teillä törmännyt. Etenkin paikallispoliisit ovat varsin leppoista sakkia pääpiirteissään. Liikkuvat lienevät sitten ihan toista maata..
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kyllähän Poliisia saa ja pitääkin tarkkailla ja arvostella, muutenhan täällä Suomessa on kansalla täysin vääränlainen ja kieroutunut kunnioitus viranomaisia kohtaan, mitään toimintaa ei uskalleta kyseenalaistaa, oli se sitten kuinka törkeää tahansa. Viranomainen EI ole mikään arvostelun yläpuolella oleva puolijumala, vaikka ajatusta yritetäänkin jatkuvasti virkamiesten taholta syöttää, alkaen pääministeristä.

Asenteellisuudesta sen verran että kyllä sitä Poliisillakin on, sellaista tanopäätä nykyään Poliisikoulusta valmistuu, on nähty kun työskentelin Poliisikoululla hervannassa.
heikki.rantalaiho
"Aero"
Viestit: 404
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja heikki.rantalaiho »

Saabikas kirjoitti: Nopeudet mittasin gps:llä, sekä kuvasin tapahtuneen auton kojelautaan kiinteästi asennetulla videokameralla.

Tässä tämä oma yhteydenottoni liikkuvaan poliisiin. Kyseisessä tilanteessa autona oli Mb W210 300TDT, navit Medion Advent sekä Pioneer Avic X1 ja kamera Sony DCR-HC16E.
Mielenkiinnolla odotetaan näitä videonpätkiä :twisted:
-93 9000 Griffin
-98 Volvo V70
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Viesti Kirjoittaja m&m »

Saabikas kirjoitti: Yleistäminen on vaarallinen taiteenlaji. Ei välttämättä kovin yleistä toimintaa mikäli huomioidaan liikkuvan poliisin vuosittainen ajosuorite. Mutta mielestäni kuitenkin asia johon saa ja on syytä puuttua. Kyllä poliisiakin saa arvostella, asenteellisesti tai ilman.
Niinpä, ja liian hyökkäävällä tyylillä saa vastapuolen herkästi lukittua puolustusasemiin ennen kuin on edes saanut viestiä perille. Uskoisin, että poliisi saa kuulla suhteellisen paljon asiatonta ja aiheetonta kritiikkiä, joten puolustusasemien murtaminen voi olla haasteellinen tehtävä.

Sinun kokemasi poliisin suorittama laiton provosointi voi hyvin olla yleistä sinun ympäristössäsi, mutta sehän ei vielä kerro mitään poliisin toiminnasta valtakunnan tasolla, ongelmahan voi hyvin olla tiettyjen harvojen yksilöiden aktiivisesti harrastamaa toimintaa rajatulla alueella. Kilometrilukemistasi päätellen liikut todennäköisesti varsin laajalla alueella, mutta yhden esimerkin pohjalta ei voi kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä tehdä tai salaliittoteorioita kehitellä.

Jos poliisille tai hälytyskeskuksiin alkaa monelta taholta tulla ilmoittajan yhteystiedoilla varustettuja ilmoituksia poliisina esiintyvien yksilöiden toistuvista häiriköinneistä tai provoiluista, niin on kumma ellei joku siihen reagoi tosissaan, mutta jos yksin tarinaa paisutellen räyhää naama punaisena, tai esiintyy anonyymisti keskustelupalstalla tai sähköpostin välityksellä, niin todennäköisesti tämä ei johda jatkotoimenpiteisiin ellei ole aihetta syyttää räyhääjää. (En nyt missään tapauksessa tarkoita, että sinä olisit yllämainitun tapainen räyhääjä.)

Siitä olen aivan samaa mieltä, että poliisia saa ja pitääkin tarkkailla ja arvostella, mutta siinä tilanteessa kun jotain vääryyttä todella on tapahtunut täytyy käyttäytyä sen mukaisesti, että erottuu turhanpäiväisistä asennevammaisista valittelijoista niin, että vastapuoli ottaa asian tosissaan.

Ainakin minä reagoin instinktiivisesti siten, että jos joku uhoten ja ilman näyttöä syyttää minua jostain, niin menen välittömästi puolustuskannalle ja kiellän syyllisyyteni (ellen tiedä entuudesta olevani syyllinen) ja jätän asian sikseen, mutta jos joku osoittaa minulle epäkohdan joka on selvitettävä, niin toki otan vastuun mikäli havaitsen syyllisen löytyvän peilistä.

Tuollaisessakin liikentessä provoilussa / häiriköinnissä / sääntörikkeissä voisi hyvinkin esittää asian tyyliin, että joku poliisina esiintyvä tunnistamaton henkilö on menetellyt siten ja täten (neutraali tilannekuvaus), ja lopuksi tunnusmerkit ja mahdollinen rekisterinumero tai sen osa. Valituksen vastaanottaja ei asetu heti puolustuskannalle kun ilmoitus on rauhallinen, asiallinen ja neutraali (eli uskottava), eikä heti kättelyssä kollektiivisesti syytetä poliiseja. Asia todennäköisesti tutkitaan, koska poliisina esiintyminen on suhteellisen vakava rikos. Vasta tutkintavaiheessa ilmenee, että poliisina esiintynyt henkilö todella on poliisi. Jos tutkimus kerta toisensa jälkeen tyssää siihen, on koko poliisikoneisto kiero, mutta siihen en usko.
Saabikas

Viesti Kirjoittaja Saabikas »

Arvon m&m: Puhuit paljon mutta osin asiaakin:)

Ensinnäkään en ole esiintynyt poliisin suuntaan anonyyminä. En räyhää pää punaisena, enkä edes menettänyt yöuniani tämän takia. Tämä oli vain yksi esimerkki.

Annan toisen esimerkin: Ajat autolla omalla paikkakunnallasi ja aina kun paikallinen poliisi näkee sinut, niin pysäytys ja papereiden tarkistus. Aina ei edes katsota papereita, poltellaan kenties tupakat:) Hajonneesta parkkilampusta sakot yms yms:) Tämä loppuu vasta kun viet johdolle kopiot kortista ja rekisteriotteesta jotta voivat jakaa autoihin niin ei tarvitse huomenna tarkistaa oliko auto leimattu, vastahan se eilen selvitettiin:) Eikö ole kummallista ? Näitä provoamisia koen itse keskimäärin joka toinen viikko. Tosin ajan paljon. Mutta on silti mielestäni liian yleistä.

Liikun laajalla alueella mutta tämä ongelma on selkeästi profiloitunut etelä-suomen alueelle.

En tiedä sinusta mutta minä ainakin siedän työssäni aivan toisella tavalla arvostelua ja kritiikkiä kuin kotona. Olisiko se paljon puhuttu "työminä" mukana ? Poliisillahan tätä ei tarvitse olla ?

En oikeasti jaksa soitella joka provosta, aiheuttaa vaan sen, että "syyllinen" katoaa kontista ja homma on siinä. Parempi katsella tilannetta ja ottaa mitä vastaan tulee.

Kävin ks. tiedottajan kanssa rakentavan keskustelun liikenteestä yleensäkin ja toin hänellä muutamia omasta mielestäni oleellisia aiheita esille. Suhtautuminen näihin oli erittäin asiallista. Ei minulla ole mitään poliisia vastaa, jopa kavereita ja sukulaisia on erehtynyt alalle:)

Koska aivoni ovat herneen kokoiset ( turposivat eilen ) olen koittanut miettiä sinun vaikuttimiasi asiaan ? Olisi kiva tietää niistä.
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Saisko nähä sitä videopätkää? :) 8)
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Viesti Kirjoittaja m&m »

Heh, yritän korvata laatua määrällä. :)
Saabikas kirjoitti:Ensinnäkään en ole esiintynyt poliisin suuntaan anonyyminä. En räyhää pää punaisena, enkä edes menettänyt yöuniani tämän takia.
Ehkä en ilmaissut itseäni riittävän selkeästi ja yksiselitteisesti, mutta en missään nimessä tarkoittanut, että olisit kuvaamani kaltainen räyhääjä, vaan pohdiskelin asiaa yleisemmällä tasolla. Poliisi varmaankin kohtaa kategorisesti poliisin toimintaan tyytymättömiä räyhääjiä, eli tyyppejä joille ei voi olla mieliksi, ja siksi he ovat varmaankin aika herkästi kategorisoimassa myös sinua siihen ryhmään, mikäli havaitsevat tai ovat havaitsevinaan viesteistäsi tietynlaista asenteellisuutta.

Pelkästään alkuperäisen poliisille lähettämäsi viestin perusteella en ole poliisin reagoinnista yllättynyt, mutta jatkokeskustelut (joita aikaisemmin mainitty ylikomisaario ilmeisesti ei halunnut käydä) valaisevat asiaa enemmän.
Saabikas kirjoitti: Annan toisen esimerkin: Ajat autolla omalla paikkakunnallasi ja aina kun paikallinen poliisi näkee sinut, niin pysäytys ja papereiden tarkistus. Aina ei edes katsota papereita, poltellaan kenties tupakat:) Hajonneesta parkkilampusta sakot yms yms:) Tämä loppuu vasta kun viet johdolle kopiot kortista ja rekisteriotteesta jotta voivat jakaa autoihin niin ei tarvitse huomenna tarkistaa oliko auto leimattu, vastahan se eilen selvitettiin:) Eikö ole kummallista ? Näitä provoamisia koen itse keskimäärin joka toinen viikko. Tosin ajan paljon. Mutta on silti mielestäni liian yleistä.
Tuo kuullostaa jo sen luokan häirinnältä ja vainoamiselta, että siinä voi rauhallinenkin mies polttaa hihansa. Kuullostaa enemmänkin pikkupaikkakunnan välienselvittelystä jossa tietyt käyttävät virka-asemaansa väärin. Tosin, jos se parkkilamppu on ollut pidempäänkin pimeänä, niin tottakai siitä pitää sakottaa.
Saabikas kirjoitti: En tiedä sinusta mutta minä ainakin siedän työssäni aivan toisella tavalla arvostelua ja kritiikkiä kuin kotona. Olisiko se paljon puhuttu "työminä" mukana ? Poliisillahan tätä ei tarvitse olla ?
Juu, töissä sitä sietää enemmän ellei kritiikki ole henkilökohtaista laatua, mutta kenties poliisilla on enemmän kollektiivista ammattiylpeyttä, mutta asiakaspalvelu ei kuulu työnkuvaan?
Saabikas kirjoitti: En oikeasti jaksa soitella joka provosta, aiheuttaa vaan sen, että "syyllinen" katoaa kontista ja homma on siinä. Parempi katsella tilannetta ja ottaa mitä vastaan tulee.
Juu, jos jokaisesta pienestä piikittelystä lähtee valittamaan saa vaan hankalan tyypin maineen, eikä viesti välttämättä mene perille sitten kun on oikeasti vakavasta asiasta kyse.
Saabikas kirjoitti: Kävin ks. tiedottajan kanssa rakentavan keskustelun liikenteestä yleensäkin ja toin hänellä muutamia omasta mielestäni oleellisia aiheita esille. Suhtautuminen näihin oli erittäin asiallista. Ei minulla ole mitään poliisia vastaa, jopa kavereita ja sukulaisia on erehtynyt alalle:)
Käytiinkö kyseinen rakentava keskustelu ennen vai jälkeen täällä julkaisemaasi kirjeenvaihtoa? Aika yllättävä käänne, jos tuollainen tyly vastaus tulee rakentavan keskustelun päätteeksi.

Ei ole tullut mieleen että ne kaverit ja sukulaiset vähän leikkivät kustannuksellasi? :wink:
Saabikas kirjoitti: Koska aivoni ovat herneen kokoiset ( turposivat eilen ) olen koittanut miettiä sinun vaikuttimiasi asiaan ? Olisi kiva tietää niistä.
Jaa, minulla ne ovat rusinan tasolla, mutta väittävät ryppyjen olevan kokoa tärkeämpiä. :lol:

En minä itsekään tiedä miksi tähän keskusteluun osallistuin, ehkä siksi, että minusta avauksesi kuullosti tyypilliseltä aiheettomalta valitukselta vailla perusteita ja halusin provosoida esille vähän enemmän taustaa ja kommentteja.

Omaa lehmää minulla ei ole ojassa, ei edes sukulaisia poliisivoimissa.

Suhteellisen vähän joudun poliisin kanssa nokatusten tekemisiin, mitä nyt välillä vähän provosoidaan puolin ja toisin vailla seuraamuksia. Rutiiniratsioissa ovat satunnaisesti pysäyttäneet ja joskus aiheesta sakottaneet. Poikkeuksetta on asioiminen ollut asiallista, joskus kuivan byrokraattista, joskus puolin ja toisin huulta heittäen sakkolappua kirjoitettaessa. Toki olen lähipiiristä kuullut tositarinoita ylilyönneistä, mutta omalle kohdalle niitä ei ole sattunut. Mitään kampanjaa en ole ajanut suuntaan enkä toiseen, koska en ole nähnyt sitä aiheelliseksi, vaikka monesti ihmettelen poliisin strategiaa ja rajallisten resurssien panostamista tiettyihin toimintoihin.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Tuoltahan voi katsella Hyvää Joviaalin Poliisin toimintaa ;)
http://www.youtube.com/watch?v=ucdxR7R_2yQ
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Vastaa Viestiin