Airbag ja vyönkiristimet onnettomuustilanteen jälkeen?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Airbag ja vyönkiristimet onnettomuustilanteen jälkeen?

Viesti Kirjoittaja Svc »

Firmassa on meneillään ensiapukurssi, ja kouluttajan kanssa tuli puheeksi, miten tulisi menetellä laukeamattomien turvavarusteiden suhteen.
Olisiko kukaan löytänyt aiheeseen sopivaa nettisivua?

Esim. onko väliä, mistä kohtaa turvavyön katkaisee? Vyönkiristimiä kun saattaa olla joko b-pilarissa, istuimessa tai molemmissa. Kiristimen lauetessa katkaistu vyö voi aiheuttaa vammoja.

Pelastuslaitoksilla on käytettävissään pussi, joka kiristetään ratin päälle mutta mitäpä sitä itse voisi tehdä? (Muuta kuin akkukaapeli poikki/irti?)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Turvavyö on parasta katkaista, kohta voi olla mikä tahansa, kunhan vain saa vyön poikki. Sen jälkeen on sama laukeaako vyönkiristäjä vai ei.

Akkukaapelit irti/poikki ja sen jälkeen yhteen (oikosulku järjestelmään), virrrankatkaisu myös virta-avaimesta on suositeltavaa. Autoissa voi olla useita akkuja ja akut voivat olla missä vaan, kuten takakontissa, apukuskin jalkatilassa/penkin alla yms.

Pitää muistaa että laukeamattomat turvavarusteet on varustettu kondensaattoreilla, eli virrankatkaisun jälkeen ne ovat edelleen toimintakuntoisia muutamasta sekunnista, useisiin kymmeniin minuutteihin.

Airbackin voima kun se laukeaa on n.1500kg. Eli missään nimessä ei saa mennä potilaan ja ratin väliin sama pelkääjän puolella.

Pelastuslaitoksilla on käytössä pusseja ja "lentäviä lautasia" rattiin asennettaviksi.

On myös tapauksia joissa autossa on ollut pelkästään kuljettaja. Kuljettajan turvatyyny on lauennut, mutta pelkääjänpuolen ei, kun menee kikkailemaan siihen pelkääjänpuolelle ja esim. polvella painaa penkkiä tupsahtaa turvatyyny pelkääjänkin puolelta.

Jos autossa on turvatyynyt pitää aina käyttää turvavyötä. Autossa jossa on turvatyynyt on myös turvavyönkiristäjät, jotka kiristävät vyön ennen kuin turvatyyny laukeaa.
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

jani03 kirjoitti:Akkukaapelit irti/poikki ja sen jälkeen yhteen (oikosulku järjestelmään).
Tuota en ole tullut ajatelleeksikaan. Kaapeleiden irroitus on sinällään selvä juttu, mutta tuota yhdistämistä en ole vielä kuullut. Pidetään mielessä 8)
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

jani03 kirjoitti:Turvavyö on parasta katkaista, kohta voi olla mikä tahansa, kunhan vain saa vyön poikki. Sen jälkeen on sama laukeaako vyönkiristäjä vai ei.

<snip>

Jos autossa on turvatyynyt pitää aina käyttää turvavyötä. Autossa jossa on turvatyynyt on myös turvavyönkiristäjät, jotka kiristävät vyön ennen kuin turvatyyny laukeaa.
Juuri tuosta vyön katkaisukohdasta oli puhetta. Ainakin EA-kouluttaja oli sitä mieltä, että b-pilarissa oleva laukeamaton kiristäjä saattaa lauetessaan nykäistä vyön pätkän potilaan kaulan sivusta kovalla voimalla ja aiheuttaa vammoja päähän tai kaulaan. Ei tiennyt onko tälläistä tapahtunut vai onko vain teoriaa. Sitä vaan ei aina päälle näe, missä se kiristinpanos on.


Vaikka vanhemmassa autossa olisi kuljettajan airbag, siinä ei välttämättä ole vyönkiristimiä. Kiristimet tulivat käytännössä pakollisiksi vasta -98. (Tyyppihyväksyntävaatimus)

Kiristimien olemassaoloa ei näe helposti ja niiden laukeamista ei aina ole helppoa havaita, eli kannattaa kyllä auttamaan mennessä olettaa, että ne ovat olemassa airbagin lisäksi.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eikö turvavyötä voi koettaa avata normaalisti eli lukkokappaleen painikkeesta? Luulisi ettei aiheuta sen suurempia ongelmia kuin turvavyön jyystäminen poikki jollain puukolla?
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Voihan sen vyön leikata kerralla useammasta paikasta...aloittaa vaikka siitä yläkulmasta...tällöinhän loput vyöstä putoaa tod. näk B-pilarin verhoilun sisään. Toinen pää tulee vetämällä lukkokappaleen silmukasta läpi ja homma voipi olla siinä.

Pitääkin seuraavan kerran autoja pilkottaessa tuota kokeilla miten se käytännössä menee puolin ja toisin :roll:
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Mimmi kirjoitti:Lukko ei välttämättä toimi törmäyksen jälkeen (varsinkin, jos vyöhön/lukkoon kohdistuu voimia).
Tässä kannattaa olla varovainen ettei mene turvatyynyn sektorille irroittamaan turvavyötä lukosta, voi lähteä henki, kuten USA:ssa on käynyt. Eli katkaiseminen on yksi turvallisimmista menetelmistä, ainakin mitä meillekurssilla kerrottiin.

Tietysti jos pystyy esim. takaoven kautta menemään autoon ja aukaisemaan turvavyön lukosta, kannattanee näin tehdä.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Muksu kirjoitti:Voihan sen vyön leikata kerralla useammasta paikasta...aloittaa vaikka siitä yläkulmasta...tällöinhän loput vyöstä putoaa tod. näk B-pilarin verhoilun sisään. Toinen pää tulee vetämällä lukkokappaleen silmukasta läpi ja homma voipi olla siinä.
Tämä voisi olla paras vaihtoehto. Lukkoon vaikuttava kiristin lauetessaankin nykäisee vyön "vaarattomaan" suuntaan.

Vyö kuulemma kannattaa aina katkaista senkin takia, että silloin käytetty ja venynyt vyö ei päädy romuttamon kautta uudelleen käyttöön. (Taas teoriaa :wink: ).
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Mimmi kirjoitti:Ainakin minulla toiminut kiristin esti samalla vyön kelautumisen takaisin rullalle. Siitä vyöstä ei enää ollut turvavyöksi mihinkään autoon.
Ps. Tyynyn sisällä olevaa jauhoa oli sitten jokapaikassa.
Kertakäyttökamaahan se on ja juuri tuolla tapaa sen pitäs toimiakin. Laukeamaton vyönkiristin pitää romuttaa erillisellä laitteella Saabin tapauksessa, toista kertaa sitä ei saa asentaa.
BMW 320dA Coupe LCI
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Löytyihän sitä ohjeitakin. Tosin hieman vanhoja, mutta ei kai nuo perusteet ole mihinkään muuttuneet.

http://www.textfiles.com/fun/airbag.txt
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Maximus
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: To Marras 10, 2005 18:18
Paikkakunta: Lodz, Poland

Viesti Kirjoittaja Maximus »

Tulipahan opittua uuttaa taas tuon airbagin kautta. Ei ole tullut mieleenikään, etteikö väliin saisi mennä. Tai on saatettu jossain sanoa, mutta muistissa kuitenkaan ei ollut ;)
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Vastaa Viestiin