Harja vs. sieni

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ennen pesua runsaalla vedellä virutus, pesusieni ja paljon vaahtoa pesuveteen. Joka välissä vaan pesuämpärin kautta vauhtia ja pesun jälkeen virutus runsaalla vedellä. Lämmintä vettä jos vaan mahdollista.

Talviaikaan on kiva käyttää (ainakin Rollosta löytyy Saken baarsita) pehmoharjakoneen talvipesua. Jopa ennen vahausta. Sitten vaan körötellen tallille, puhdistus rasvanpoistoaineella ja vahat päälle. 45min on kerran menny ko. operaatioon ja tuli kaksi vahakerrosta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Tästä veden lämpötilasta oon kuullu juttua, että pitäisi olla talvella niin kylmää, kun saa ja kesällä käden lämpöstä. Kuulemma joku ihme pintajännitys häviää maalista, jos pistää talvella lämmintä vettä kylmälle pinnalle ja päinvastoin.

Onko ihan mutumutua vai pitääkö paikkaansa?
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

APC kirjoitti:Ei harjaa, ei sientä eikä vettä!!!

http://www.enenet.fi/autonhoito.php
Jepjep, siitä vaan :lol:
smuurine
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 16:49
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja smuurine »

Ehdottomasti sieni! Harjalla joskus isin työsuhdeautoa peseneenä olen saanut oppini ja sienen voittanutta ei ole löytynyt. Nuo harjat kokemukseni mukaan naarmuttavat maalipintaa huomattavasti helpommin.

Sen haluan kuitenkin tarkentaa että oikea pesumenetelmä on kaiken a ja o. Kummallakin saa varmasti naarmuja. Näin pesen itse sienellä:

1. Kastellaan auto. Jos mahdollista käyttää painepesuria, pesen auton alhaalta ylöspäin vedellä (talvisin suihkutan pinnalle laimean liuottimen)
2. Pesuämpäriin upotetaan puhdas sieni, annetaan sen imeä itsensä täyteen vettä. Pestessä sienestä puristetaan lisää pesuvettä sitä mukaa kun sitä liikutellaan auton pinnalla. Ihan kuivaksi sientä ei puristeta, vaan se jätetään sen verran märäksi, että siitä saa vielä puristettua pesuvettä. Jos auto on niin likanen että sieneen jää silmin nähden pa5kaa, niin sillon sienen "jämävesillä" saa viimeisellä puristuksella tuon likakerroksen irti sienestä. Toisen käden peukalolla on hyvä samalla "pyyhkäistä" likaista pintaa, niin sienen saa ihan puhtaaksi.
3. Uusi dippaus pesuämpäriin ja homma jatkuu.

Nysväysasteesta riippuen auton pesussa saa menemään 2-5 pesuämpäriä. Sienellä on myös helpompi pestä ovien alahelmat ja sisäpuolen karmit.

PS. Kahta ämpäriä en käytä niin kuin pade, mutta sienen loppurutistuksella haen samaa hyötyä kuin Pade puhtaalla vesiämpärillä.
900 T16 Aero -84
#2673
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

smuurine kirjoitti:PS. Kahta ämpäriä en käytä niin kuin pade, mutta sienen loppurutistuksella haen samaa hyötyä kuin Pade puhtaalla vesiämpärillä.
Aina tulee myös puristettua sieni puhtaaksi juuri kuvaamallasi tavalla. Tämän lisäksi vielä huuhtelu puhtaassa vedessä niin on lian jääminen sieneen minimoitu : )
smuurine
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 16:49
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja smuurine »

pade kirjoitti:Aina tulee myös puristettua sieni puhtaaksi juuri kuvaamallasi tavalla. Tämän lisäksi vielä huuhtelu puhtaassa vedessä niin on lian jääminen sieneen minimoitu : )
Ja mun kaverit pitää mua nipottajien nipottajana. Jep jep... :P Hyvä kun joku laittaa paremmaksi :wink:
900 T16 Aero -84
#2673
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Painepesurilla ja harjalla tuli pestyä tänään auto. Alkaa toi piki/suola/kura olemaan niin tiukassa, ettei enää lähde autoshampoolla (Korrek). Liuotinta pitää varmaan heittää seuraavaksi ja vahailla. :roll:
Sen sijaan Korrekin Vannepesu toimi yllättävän hyvin, muutamalla suihkauksella ja harjalla tuli puhdasta.
BMW 320dA Coupe LCI
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

smuurine kirjoitti:
pade kirjoitti:Aina tulee myös puristettua sieni puhtaaksi juuri kuvaamallasi tavalla. Tämän lisäksi vielä huuhtelu puhtaassa vedessä niin on lian jääminen sieneen minimoitu : )
Ja mun kaverit pitää mua nipottajien nipottajana. Jep jep... :P Hyvä kun joku laittaa paremmaksi :wink:
8)
jmo
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Su Elo 17, 2003 10:55

Viesti Kirjoittaja jmo »

Sienelle myös multa ääni. Mahdollisimman tarkka huuhtelu autolle ennen pesua ja sienellä pestessä joka vedon jälkeen sienen huuhtelu. Ja jos ens keväänä/kesänä tulee vielä myllytettyä Aero, niin alan kyllä käyttämään pestessä kahta ämpäriä :)
Vastaa Viestiin