Tarvii kai laittaa omakin korsi kekoon..
Itselläni pari vuotta sitten vielä ajossa Rekord E 2,2 ruiskukoneella, varustettuna 1986 mallin hienouksilla -> Ohjaustehostin, ajotietokone, lämmitettävät sähköpeilit, peränkorkeussäätö ilmaiskareilla, takakontin sähköinen aukaisu, valaistu meikkipeili apukuljettajalla, kuljettajan penkin korkeussäätö, plyyshisisustus, tilttiratti viidellä eri asennolla, keskuslukitus, sävylasit, 4x niskatuet, kyynärtuki takapenkillä.
Mittarissa 406tkm, ja toimi kuin kello. Joku aiemmin sanoi Rekordia laivamaiseksi, totta sekin mutta erittäin ketterä kaupunkikäytössä, huomattavasti ketterämpi kuin nykyinen 9000. Johtuu tietty vetotavan erilaisuudesta, mutta Rekord kyllä taittu pienessä tilassa.
Antoi mukavaa kyytiä ja ison auton tuomaa turvallisuutta, vaikka ABS:iä tai airbagia ei ollutkaan. Ja takanakin vielä rumpujarrut...
Todennäköisesti vuosimallista johtuen (1986) oli siis mallisarjan viimeisimpiä Rekordeja ennen Omegaan siirtymistä, oli todella luotettava auto, eikä mitään suurempia vikoja ollut. Etenkin sähkövioista minua varoiteltiin ennen Rekordin ostoa, mutta ainakaan tässä yksilössä niitä ei ollut lainkaan.
Peltienkin puolesta voi todeta, että tässä autossa käytettiin vielä peltiä. Tietysi auto tulee painavammaksi, mutta jos vertasi esim. E Kadettiin tai C Asconaan ero oli kuin yöllä ja päivällä. Eli peltiä todella oli.
2,2 koneessa oli 2,0 verrattuna enemmän vääntöä (186Nm) ja 15 lisähevosvoimaa. Näillä eväillä Rekord oli maantiellä erittäin mukava matkakumppani ja ikäisekseen / kokoisekseen pieniruokainen. Jopa pieniruokaisempi kuin nykyinen 9000:seni...
Kaiken kaikkiaan neljän Opelin omistaneena voin sanoa, että enemmän luotan tuohon " vanhempaan " Opel kalustoon kuin uusimpiin malleihin.
Ja jonain päivänä vielä ostan samahkon kaltaisen Rekordin itselleni talviautoksi, ajellaan Saabilla kesät kuitenkin.
Opel
-
- "Aero"
- Viestit: 437
- Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
- Paikkakunta: Mikkeli
(Jaahas, viimeisestä viestistä onkin jo aikaa, mutta teki mieli vastata. )
Meillä on ollut käytössä vuodesta 2003 uutena ostettu Opel Meriva 1.6 Ecotec 100hv, jossa ainoa vika radion päällelaittonapin jumiutumisen lisäksi on ollut vaihdekepin alapäästä irronnut siirtovaijeri (siitä selvittiin soittamalla Opelin ilmaiseen tiepalvelunumeroon, josta maasturi tuli hinaamaan auton, ja auto saatiin käyttään jo seuraavana päivänä). Kyseistä vaihteistovikaa lukuunottamatta kyseinen auto on toiminut täysin moitteettomasti. Auto on joka päiväisessä käytössä ruuhkaisessa kaupunkiajossa ja sen lisäksi sillä on tehty useita lapin matkoja. Lapin matkat ovat sujuneet kesähelteelläkin mukavasti vakiovarusteisen ilmastoinnin sekä mukavien, mutta tietyllä Opelmaisella tavalla tanakoiden istuimien avulla.
Moottori on todella hyvin vääntävä, ja vaikka auto on kokoisekseen erittäin painava, suorituskyky maantielläkin on oikein riittävä, vaikka joku jalkojaan ja käsiään hallitsematon autolehden toimittaja voisi jotain muuta väittääkin. Jos haluaa irroitella, niin sitä varten on Meriva OPC 1.6 Turbo 180hv.
Alusta autossa on turhan kova matalaprofiilisilla vakiorenkailla, mutta kun vaihdoimme autoon uudet Nokian NRT2 -renkaat, meno on ns. mukavan jämäkkää - sopiva kompromissi ajettavuuden ja mukavuuden suhteen. Noilla renkailla rengasmelukin pysyy maantienopeuksissa hyvin kurissa.
-03 mallissa ei ole vakiona vakiona ESP:tä (nykyisessä -06 mallissa on), josta jossain autoarvostelussa varmaan on annettu miinuspisteitä, mutta parista vaaratilanteesta yli 100km/h vauhdissa on auton vähintään kiitettävien ajo-ominaisuuksien ansiosta selvitty hengissä.
Merivahan on tällainen suhteellisen pieni tila-auto, joten se on ketterä kaupungissa, mutta tarjoaa takamatkustajillekin taksiluokan tilat. Kulutus kaupungissa ja maantiellä on todella pieni.
AutoBildin laaturaportin mukaan Opel on nykyisin saksalaisista merkeistä luotettavin, mitä en yhtään ihmettele. Toki suomalaisilla on kaikenlaisia mielikuvia lahoista 80- ja 90-luvun malleista, mutta kyllä ainakin nämä tämän vuosituhannen mallit omien kokemusteni perusteella ovat antaneet sen kuvan, että laatuun on todella panostettu.
No niin, muuta en juuri nyt enää keksi. Onpahan oma auto nyt kehuttu maasta taivaisiin, mutta kun mitään erityistä moitittavaa ei todella ole esiintynyt, niin mitäs sitä sanojaan säästelemään. Ihan omiin havaintoihin kaikki tiedot perustuvat.
Meillä on ollut käytössä vuodesta 2003 uutena ostettu Opel Meriva 1.6 Ecotec 100hv, jossa ainoa vika radion päällelaittonapin jumiutumisen lisäksi on ollut vaihdekepin alapäästä irronnut siirtovaijeri (siitä selvittiin soittamalla Opelin ilmaiseen tiepalvelunumeroon, josta maasturi tuli hinaamaan auton, ja auto saatiin käyttään jo seuraavana päivänä). Kyseistä vaihteistovikaa lukuunottamatta kyseinen auto on toiminut täysin moitteettomasti. Auto on joka päiväisessä käytössä ruuhkaisessa kaupunkiajossa ja sen lisäksi sillä on tehty useita lapin matkoja. Lapin matkat ovat sujuneet kesähelteelläkin mukavasti vakiovarusteisen ilmastoinnin sekä mukavien, mutta tietyllä Opelmaisella tavalla tanakoiden istuimien avulla.
Moottori on todella hyvin vääntävä, ja vaikka auto on kokoisekseen erittäin painava, suorituskyky maantielläkin on oikein riittävä, vaikka joku jalkojaan ja käsiään hallitsematon autolehden toimittaja voisi jotain muuta väittääkin. Jos haluaa irroitella, niin sitä varten on Meriva OPC 1.6 Turbo 180hv.
Alusta autossa on turhan kova matalaprofiilisilla vakiorenkailla, mutta kun vaihdoimme autoon uudet Nokian NRT2 -renkaat, meno on ns. mukavan jämäkkää - sopiva kompromissi ajettavuuden ja mukavuuden suhteen. Noilla renkailla rengasmelukin pysyy maantienopeuksissa hyvin kurissa.
-03 mallissa ei ole vakiona vakiona ESP:tä (nykyisessä -06 mallissa on), josta jossain autoarvostelussa varmaan on annettu miinuspisteitä, mutta parista vaaratilanteesta yli 100km/h vauhdissa on auton vähintään kiitettävien ajo-ominaisuuksien ansiosta selvitty hengissä.
Merivahan on tällainen suhteellisen pieni tila-auto, joten se on ketterä kaupungissa, mutta tarjoaa takamatkustajillekin taksiluokan tilat. Kulutus kaupungissa ja maantiellä on todella pieni.
AutoBildin laaturaportin mukaan Opel on nykyisin saksalaisista merkeistä luotettavin, mitä en yhtään ihmettele. Toki suomalaisilla on kaikenlaisia mielikuvia lahoista 80- ja 90-luvun malleista, mutta kyllä ainakin nämä tämän vuosituhannen mallit omien kokemusteni perusteella ovat antaneet sen kuvan, että laatuun on todella panostettu.
No niin, muuta en juuri nyt enää keksi. Onpahan oma auto nyt kehuttu maasta taivaisiin, mutta kun mitään erityistä moitittavaa ei todella ole esiintynyt, niin mitäs sitä sanojaan säästelemään. Ihan omiin havaintoihin kaikki tiedot perustuvat.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Kuvan mukaista 1.3S Asconaa tuli aikoinaan kepitettyä,
kulkineessa oli Irmscherin viripaketti.
Kiihdytettäessä kolmosella melkein tappiin, tällöin kone sotki rytminsä,
ja puutui totaalisesti aivan älyttömän öljypilven ilmestyessä maisemaan.
Noin 5 - 10s kuluttua tilanne normaali.
( tämän takia en ole uskaltanut Opeleita polkea, ihan vaan pintakaasulla
mennään )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#