Bob kirjoitti:persetinpersetti kirjoitti:...Jarrun painaminen ei liukkaalla kelillä tule kysymykseen sillä perävaunu abs-jarruista huolimatta lähtee luisuun...
Jos näin todella on, niin silloinhan nuo olisivat jarruttomia tappovehkeitä, jotka pitäisi välittömästi saada pois liikenteestä ja siirtää raskaat kuljetukset kiskoliikenteen hoidettaviksi. Vaihtoehtoisesti ainakin noille yhdistelmille pitäisi saada oikeasti toimivat rajoittimet max. 70 km:n nopeudelle, eikä yhtään yli.
Huh! Alkoi todella hirvittämään tuollaisen jarrutuskelvottoman yhdistelmän huohottaessa niskaan 80:n rajoituksella - entäs jos silloin joutuu itse jarruttamaan nopeasti jostakin syystä...... pistää hieman miettimään.
Pahoittelen, että menee ehkä ohi aiheen ja en riittävän selkeästi osaa kirjoittaa.
Liukkaudesta on varmasti monta käsitystä, minusta normaali talvikeli ei ole liukas ja silloin uskaltaa vähän jarrutellakin ilman kärryluisuja.. Konginkankaalla oli liukasta ja mikä pahinta, yllätyksellisesti.
Noita kuulee paljon: "rekkoihin 70 rajottimet, kuljetukset kiskoille tms"
Onkohan kukaan miettinyt mitä seuraisi päätöksestä siirtää raskasliikenne rautateille?
Millä pöllit tulee metsästä?
Millä maito ajetaan meijeriin ja millä kauppoihin?
Millä kalja ajetaan kauppoihin?
Mitä sanoo pohjoislappalaiset? Kiskot taitaa loppua Rovaniemelle.
Aika paljon tuottaisi käytännönjärjestelyjä, mutta oispahan Suomi ainutlaatunen valtio tässä suhteessa.
Ja onko ne junatkaan ihan aina siellä omalla polullaan pysyny.
Mitä tapahtui Jyväskylässä kymmenisen vuotta sitten? Ihan hyvin ois voinu olla kemikaalikuormassa ja ajaa siinä rantatiellä linja-auton päälle.
Ja sit ne rajottimet.
Tässä asiassa olen hiukan samaa mieltä. Kuten edellä joku sanoi: 80km/h riittää niille, minun mielestä.
Mutta 70km/h kulkeva rekka kerää jonoja, ohituksia, keskisormia, ja luultavasti kolareita sattuisi enemmän.
Ja raskaankaluston kuljettajan niin nautinnolliset hetket sivutieltä eteentulijoiden kanssa lisääntyvät. Sillä eteenhän on pakko päästä kun se rekka ajaa seittemääkymppiä. Ei oteta huomioon että ne on tosi huonoja pysähtymään nuo vehkeet ja eikä se oma taunus kiihdy edes siihen 70 nopeuteen.
Tosiasia vaan on, että niitä "pahoja" rekkoja täällä tarvitaan ja niiden "hulluja" kuljettajia.
Pahoja rekat on. Ne vie yhdellä kertaa n:38 000 kg / 125 kuutiometriä tavaraa ja polttavat kulkiessaan dieseliä nelisenkymmentä litraa satasella.
Montako pakettiautollista tai hevoskuormaa lieneekään.
Ja kuljettajat on hulluja. Ammatti on aliarvostettu sekä alipalkattu, työehdot ja työajat ovat perseestä.
Vaikka kuinka pyrkii toimimaan lain ja ohjeiden mukaan, on päiviä että saa pelätä joko poliisia, ajo- ja työaikaviranomaisia, tullimiehiä tms. Tien päällä kaikki ei kulje aina, kuten on suunniteltu.
Ainiin. Itse en ole raskasta kalustoa ajanut enää pariin vuoteen, asiat on voinut muuttua.