Evo magazine & Viggen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Vigge kirjoitti:varmaan jokainen ken viggenillä on ajanut tietää että auto on pommi ajettava orkkis kuosissa. Parilla hilkkeillä saa vähän homaa hallintaa, mutta ei siinä määrin että ois asiaa mutkamäkeen.
Jos ei suurta eroa ole aeroon,joka sekin jo vakiona vetelee ku perkele?Ei sutinut ku ykkösellä vähän ,kakkosella vaan sai kaksin käsin repiä ruoria että pysyi ojien välissä.Olikos se clamppi tjsp. tähän ongelmaan?

Ihan kiva peli oli muuten,alle 100hv kaasari 99:n jälkeen :wink:
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Suppari kirjoitti:
Vigge kirjoitti:varmaan jokainen ken viggenillä on ajanut tietää että auto on pommi ajettava orkkis kuosissa. Parilla hilkkeillä saa vähän homaa hallintaa, mutta ei siinä määrin että ois asiaa mutkamäkeen.
Jos ei suurta eroa ole aeroon,joka sekin jo vakiona vetelee ku perkele?Ei sutinut ku ykkösellä vähän ,kakkosella vaan sai kaksin käsin repiä ruoria että pysyi ojien välissä.Olikos se clamppi tjsp. tähän ongelmaan?

Ihan kiva peli oli muuten,alle 100hv kaasari 99:n jälkeen :wink:
clämpin kanssa ja sopivalla rengastuksella häviää vetely lähes tulkoot kokonaan, mutta tästä huolimatta ei se mutkaan "taivu". Itselle riittää kun menee suoraan, joten en ole "jaksanut" sen enempää paukkuja alustaan laittaa...
#1730
500whp.net member
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

dimebak kirjoitti:Niinpä tietenkin. Aivan varmasti jollain logiikalla voidaan luokitella Viggen ja Aero-mallit vastaavanlaisiksi kuin urheilu- jne. sportit. Ei sillä, että olisi jotain Saabia vastaan mutta vois nuo lehdet jotain rajaa vetää johonkin.
Millainen poru sitten olisi tullut jos ei olisi mitään Saabia mukana testissä? Lehteä arvosteltaisiin melko varmasti syrjinnästä ja ihmeteltäisiin kun Viggen ja Aero ovat sentään jatkokehitetty suoraan lentokoneista.
hidaste
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 15:38
Paikkakunta: Hml

Viesti Kirjoittaja hidaste »

Speedoun kanssa ehdottamasti samaa mieltä. Paras autolehti markkinoilla. Jos Englanti taittuu ja "hieman" perusautoista poikkeavat menopelit kiinnostaa niin kannattaa katsastaa.

Ja onhan siellä muutama myönteinen kommenttikin Saabeista:

9-3(ss)
+ finally Saab with classy dynamics
- whiff off vectra underneath
Saab 9-3 Aero Coupe R.I.P
Saab 9-5 2.3t vector sentronic
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja renner »

Riippuu tietysti mihin vertaa mutta mikä samanikäinen 20K€ auto pesee viggenin, suoralla tai radalla ?
1000€ alustaan ja taas mennään eritavalla.
Pitäähän autoa vähän osata ajaakin, mies vie autoa eikä auto miestä ?
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

renner kirjoitti:Riippuu tietysti mihin vertaa mutta mikä samanikäinen 20K€ auto pesee viggenin, suoralla tai radalla ?
1000€ alustaan ja taas mennään eritavalla.
Pitäähän autoa vähän osata ajaakin, mies vie autoa eikä auto miestä ?
Eh, hieno lähtökohta. Saab on vain menettänyt arvoaan enemmän, kuin monet muut? :) Eiköhän autoja pitäisi vertailla uusien sen aikaisilla hinnoilla? Ja Viggeni ei tosiaan kulje radalla kovin kummoisesti. Suoralle kyllä ihan ok ripeä peli. Virityspotentiaalia autossa on kyllä hyvin ja ja alustalla tekee ihmeitä. Mutta sitten se sama pitää laittaa siihen toiseenkin autoon.
STCF #3
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja renner »

Riippuu katsantakannasta?

Kerroppa verrokkeja, haluamallasi tavalla.

Jos hyvään alustaan laittaa osaa 1k€:lla paraneeko se kuinka paljon?
Ei kovin paljon.

Mieluummin ostan raakatimantin kuin timantin, toisesta kun timantin saa.
Tosin huomattavasti halvemmalla.

Ja jos rahaa olisi tolkuttomasti ostaisin todennäköisesti Aston martinin menomallin ja käyttöautoksi uber-laitetun 9-3SS:n. ehkä vielä jonkun
turbo porschen.

BMW,Audi,Mrsu pthyi ... Ei minulle
Älä ota speedou nokkiisi mutta esim tuo Z3M? on aivan törkeen ruma,vaikka kulkupuolelta varmaan hieno peli onkin.
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Noh noh, ei mennä pojat henkilökohtaisuuksiin.. :lol:
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

renner kirjoitti:Riippuu katsantakannasta?

Kerroppa verrokkeja, haluamallasi tavalla.

Jos hyvään alustaan laittaa osaa 1k€:lla paraneeko se kuinka paljon?
Ei kovin paljon.

Mieluummin ostan raakatimantin kuin timantin, toisesta kun timantin saa.
Tosin huomattavasti halvemmalla.

Ja jos rahaa olisi tolkuttomasti ostaisin todennäköisesti Aston martinin menomallin ja käyttöautoksi uber-laitetun 9-3SS:n. ehkä vielä jonkun
turbo porschen.

BMW,Audi,Mrsu pthyi ... Ei minulle
Älä ota speedou nokkiisi mutta esim tuo Z3M? on aivan törkeen ruma,vaikka kulkupuolelta varmaan hieno peli onkin.
Älä ymmärrä väärin. Pidän minäkin Saabista ja olen vannottanut, että sinä päivänä kun on rahaa useampaan autoon (Itse en tykkää harrastaa kovin vanhoja rasseja, kun en niitä itse osaa laittaa ja kiinnostuksin uupuu.) on yksi niistä Saab viritettynä, ihan vain muiden kiusaksi :) Sen verta hyvät muistot Saab minulle jätti, vaikka vikat 6kk mentiin rikkinäisellä autolla.

Voin sanoa, että jopa BMW:n M3 laitetulla alustalla on täysin eri auto. Toki siihen hyvä alusta maksaa hieman enemmän. Eihän se Saabin ongelma ole pelkästään alustassa vaan mm. korin löysyydessä ja tuentojen puutteessa.

Verrokkeja haluamallani tavalla. Eihän siihen tarvitse kuin etsiä kyseisen vuoden TM, missä Viggeni oli ja etsiä hintaluokasta saman tehoisia ja kokoisia autoja. Sieltä löytynee ainakin Fordilta ST malleja (ja muitakin, en vain omaa tietokantaa päässäni), jotka olivat paljon parempia mm. juuri radalle. Mutta harva Saabisti autoaan sellaiseen vaihtaisi. En ole täällä haukkumassa Saabeja. Pitää vain ymmärtää lehden kanta ja hyväksyä tosiasiat. Aero ja Viggen tuotiin myyntiin aivan liian pienin muutoksin verrattuna normaaliin 93:seen. Huomioon ottaen, että jopa vakio alustalla selviää kun jäykentää tiettyjä paikkoja hyvinkin pienillä kustannuksilla. Tällöin on minusta aiheellistakin antaa kovaakin kritiikkiä. Mutta jos muu auto miellyttää, eihän tuo iso asia ole.

Heh, mun auto ei liittynyt tähän mitenkään. Mä ajan sillä suu hymyssä ja se riittää mulle 8)
STCF #3
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Hyvä lehtihän tuo evo on. Todella upeita valokuvia eikä mitään kohinasuttuja tm:läisittäin. Hinnaltaan vain aika paljon siis mitä yhdestä lehdestä olisi valmis maksamaan (sivujahan piisaa).
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Se mikä askarruttaa vielä enemmän on se tosiasia että viggenmallia kehitti TWR.(Tom Walkinshaw Racing). He saivat tehtäväkseen parantaa alustaa ja aerodynamiikkaa. No joo aerodynamiikassa ei mitään vikaa, mutta "alustamuutokset" viggenissä olivat riittämättömät..
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

vjbremer kirjoitti:Se mikä askarruttaa vielä enemmän on se tosiasia että viggenmallia kehitti TWR.(Tom Walkinshaw Racing). He saivat tehtäväkseen parantaa alustaa ja aerodynamiikkaa. No joo aerodynamiikassa ei mitään vikaa, mutta "alustamuutokset" viggenissä olivat riittämättömät..
Jos budjetti oli liian pieni? Ihme kun tarvittu noin iso nimi niin pieniin muutoksiin :roll:
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Saabinsti kirjoitti:
vjbremer kirjoitti:Se mikä askarruttaa vielä enemmän on se tosiasia että viggenmallia kehitti TWR.(Tom Walkinshaw Racing). He saivat tehtäväkseen parantaa alustaa ja aerodynamiikkaa. No joo aerodynamiikassa ei mitään vikaa, mutta "alustamuutokset" viggenissä olivat riittämättömät..
Jos budjetti oli liian pieni? Ihme kun tarvittu noin iso nimi niin pieniin muutoksiin :roll:
Tai sitten autosta olisi tullut niin kallis, että ostajakato olis käynyt.

Ihan hyviä perheautojahan nämä on, sportit sitten erikseen. :)
BMW 320dA Coupe LCI
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja renner »

eikös jossain saabistissa ollut juttua, aika ja raha loppui kesken.
Mutta ehkä hiemoimman bodykitin koskaan väsäsivät, ei ole vastaavia muilla
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Viesti Kirjoittaja Talladega »

Juttuhan muuttuu mielenkiintoiseksi. :D
Eihän siihen tarvitse kuin etsiä kyseisen vuoden TM, missä Viggeni oli ja etsiä hintaluokasta saman tehoisia ja kokoisia autoja. Sieltä löytynee ainakin Fordilta ST malleja (ja muitakin, en vain omaa tietokantaa päässäni), jotka olivat paljon parempia mm. juuri radalle.
Sattumalta oli TM 18E /99 "Vuoden 2000 autot" hyllyssä. Kaivelin sieltä muutaman auton tietoja, nuo ei tietenkään kerro mitään ajo-ominaisuuksista saatikka sitten mistään subjektiivisista arvotuksista.


Auto.....................Hinta.........kW......Nm......m(kg)..km/h.....0-100..eu-kulutus (yhd)

Alfa 166 3.0V6......333000mk 166kW 275Nm 1625kg 237km/h 8,5s 13,0 l
Audi A4 V6 2,8Q....307000mk 142kW 280Nm 1509kg 238km/h 7,3s 10,4 l
Audi A6 V6 2,4Q....333200mk 121kW 230Nm 1610kg 220km/h 9,3s 10,9 l
BMW 328Ci...........322900mk 142kW 280Nm 1395kg 242km/h 7,0s 9,1 l
Mondeo ST200......233500mk 151kW 235Nm 1437kg 228km/h 7,9s 9,8 l
MB C230 Kompr....319000mk 142kW 280Nm 1420kg 230km/h 8,4s 9,8 l
Porsche Boxter.....459000mk 162kW 260Nm 1260kg 250km/h 6,6s 9,9 l
Saab Viggen.........325000mk 169kW 350Nm 1450kg 250km/h 6,8s 9,6 l
Volvo C70.............334000mk 176kW 330Nm 1453kg 250km/h 6,9s 9,8 l


Tuosta voi jokainen vetää ihan omat johtopäätöksensä omilla painotuksillaan. Tuollaista sai suurin piirtein viggenin hinnalla samasta autoluokasta, koosta ja niin edelleen.

Okei, Porsche on mukana ihan mielenkiinnosta ja ST on raakasti halvempi ja A6 on varmaan 9-5:n kanssa samassa luokassa ja alfaonitalialainenja...

Itselleni auton ajo-ominaisuuksilla radalla ei ole suurta merkitystä, ei aivan jantuksenaan tule radalla höylättyä. Päivittäisessä ajossa mukavampi liikkua Konit löysimmässä asetuksessa :wink:
Saabiton
Vastaa Viestiin