totta kai volvot aina kiinnostaa! kerros hiukan mitä tuolle on tehty? ei taida kumminkaan ihan vakio virtauksilla päästä noin pienillä ahdoilla 30v autolla noihin tuloksiin....Tapsa84 kirjoitti: Projektiauto:
Volvo 242 vm. -78 ahdot 0,6 bar
3.vaihteella n. 3,11s
Kiihtyvyys 80-120km/h ?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Viritysaste on:mikkoimp kirjoitti:totta kai volvot aina kiinnostaa! kerros hiukan mitä tuolle on tehty? ei taida kumminkaan ihan vakio virtauksilla päästä noin pienillä ahdoilla 30v autolla noihin tuloksiin....Tapsa84 kirjoitti: Projektiauto:
Volvo 242 vm. -78 ahdot 0,6 bar
3.vaihteella n. 3,11s
b230f-lohko
b21-kampura
m-kanget
b23ft-männät, tulee 0,3mm yli kansitason
405-kansi, 220hv 13mm nostolla 46/38 venttiilit, a-nokka
8-suutinta
välijäähdytin 600x300x76 3" lähdöillä
3" ahtoputket
vakio turbon putkisto
ohjelmoitava ruisku ja hukkakipuna suorasytytys
laajakaista lambda
Eli sekotus uudemmalla lohkolla ja vanhemmilla sisuskaluilla, jolloin sain alakerran kokonaan tako tavarasta.
Pakokaasu jarruna on tällä hetkellä to3, jolla saa jo 0,4bar painetta 2200 kierroksella. Eli pahasti ali mitoitettu. Valmiina on jo hankittuna 50mm hukkis, joten ahdin vaihtuu tässä joulun jälkeen hx40:een.
Kuvia löytyy volvolandiasta ja finsquirtin sivuilta. Linkki kuviin.
Menee vähän ohi saabeista, mutta laitetaan tänne vielä mainos, että tammikuussa tarkoitus alkaa rakentamaan kireetä 900 vapari saabbia radalle.
Niin ja ensiviikolla menossa penkkiin tuo katiska, jotta saa leimattua.
Saab 9000 2.0 T -88 med Garrett GT40 Scania
Saab 9000 2.0 T -88 purku
Saab 900 2.1 16v -92 purku
Saab 99 -84 hitsattu
Volvo 142 -74 2,0l suunnitelmissa GT42
Volvo 242 -78 2,5l med liten mitsu
Volvo 740 -88 2,3l med Garrett GT40 hybrid 60/60
Saab 9000 2.0 T -88 purku
Saab 900 2.1 16v -92 purku
Saab 99 -84 hitsattu
Volvo 142 -74 2,0l suunnitelmissa GT42
Volvo 242 -78 2,5l med liten mitsu
Volvo 740 -88 2,3l med Garrett GT40 hybrid 60/60
Melkein vakio turbos tontulla kolmosvaihteella 3.25 s.....
Oikeata aikaa
2.8s @3
3.9s @4
Saab 9000 2.0t Automaatti
80-120km/h 3.1s (mitattu 0-120km/h [KD] 1-2vaihteilla sadekelillä 205/65/15, noin 10'C)
paras 0-100km/h n6.5s (pitovaikeuksia 1:llä automaatista huolimatta)
3. vaihteella 80-120 3,4 sek noin pyöreesti (3,10/24 frameissa)
Ahdisti niin paljon nuo lukemat että jotain piti tehdä Smile Noh, vietin koko päivän tallissa auton kanssa taistellen ja sen saldona seuraavanlaiset lukemat:
1.veto 3.4
2.veto 3.3
3.veto 3.2
4.veto 3.4
5.veto 3.2
80-120kmh 3.4sec kolmosta käyttäen
Ei siksi etteikö olisi nopeita saappeja, mutta noin nopeita!?Filmiltä about 2.7-2.8 sek 80-120
Referenssinä Audi RS4 (B5) 2.7TT (380hv/440Nm)
- 6v manuaali ja n.1650kg
- 80-120kmh 3.3s
- 100-160kmh 6,0s
- 100-200kmh 12.9s
Painoko sen tekee? Audihan on ihan mopo jos "melkein vakiot" tonnarit ovat puolisekuntia nopeampia!?
Missä näitä 3 sekunnin Saabeja sais ihmetellä?
Audi S2
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Neliveto syö kiihtyvyyttä isommissa nopeuksissa. Eikä tuo mikään kevytkään tosiaan ole.badfear kirjoitti:Referenssinä Audi RS4 (B5) 2.7TT (380hv/440Nm)
- 6v manuaali ja n.1650kg
- 80-120kmh 3.3s
- 100-160kmh 6,0s
- 100-200kmh 12.9s
Painoko sen tekee? Audihan on ihan mopo jos "melkein vakiot" tonnarit ovat puolisekuntia nopeampia!?
Oma NG900:
80-120 väli (kolmosella n. 3000-4600rpm)
Vakiona 6,0s (+4°C)
Maptun stage I 4,8s (+5°C)
Maptun stage III 4,2s (-5°C)
Potulla 3,1s (+12°C)
80-160 väli (kolmosella n. 3000-6150rpm)
Vakiona 13,5s (+4°C)
Maptun stage I 11s (+5°C)
Maptun stage III 9,2s (-5°C)
Potulla 6,8 (+12°C)
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Onko jarrutettu tehoja tuolla stage III:lla tai potulla?Oma NG900:
80-120 väli (kolmosella n. 3000-4600rpm)
Vakiona 6,0s (+4°C)
Maptun stage I 4,8s (+5°C)
Maptun stage III 4,2s (-5°C)
Potulla 3,1s (+12°C)
Vertailisin vaan tuohon omaan vehkeeseen vaikkei Saab olekkaan...
Omasta jarrutettu 286hv/420Nm (kuskin kanssa 1800kg )
Mitattu tempes GT:llä 80-120kmh 4.5s
Audi S2
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Stage III setillä Sporttiauton dynossa 250hv/350Nm. Potulla sekkarin mukaan reilusti enemmän. Tuo Sporttiautio dyno ei anna niin korkeita arvoja mitä monessa monessa muussa paikassa olen nähnyt. Useat vakio vehkeet saivat pienempiä lukemia mitä tehdas lupasi.badfear kirjoitti:Onko jarrutettu tehoja tuolla stage III:lla tai potulla?
Vertailisin vaan tuohon omaan vehkeeseen vaikkei Saab olekkaan...
Omasta jarrutettu 286hv/420Nm (kuskin kanssa 1800kg :x )
Mitattu tempes GT:llä 80-120kmh 4.5s
Auton kuivapaino rekisteriotteen mukaan 1340kg eli nesteiden ja kuskin kera 1500kg pitäis mennä rikki. Pottuajat on mitattu tempes GT:llä, muut videolta.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
BTW, onko Audin ajat jostain lehdestä? Saattaa sisältää hyvinkin vaihdon? 100-200 aikakin on suht rauhallinen noille tehoille. Ja kun Sabassa on kolmonen on vääntöä monessa tuon verta koko vetäsyn ajan.badfear kirjoitti:Ei siksi etteikö olisi nopeita saappeja, mutta noin nopeita!?
Referenssinä Audi RS4 (B5) 2.7TT (380hv/440Nm)
- 6v manuaali ja n.1650kg
- 80-120kmh 3.3s
- 100-160kmh 6,0s
- 100-200kmh 12.9s
Painoko sen tekee? Audihan on ihan mopo jos "melkein vakiot" tonnarit ovat puolisekuntia nopeampia!?
Missä näitä 3 sekunnin Saabeja sais ihmetellä?
STCF #3
Eipä kait se mikään älyttömän hyvä aika ole mutta, jos muihin "vastaavanlaisiin" vertaa, niin siihen ne menee...BTW, onko Audin ajat jostain lehdestä? Saattaa sisältää hyvinkin vaihdon? 100-200 aikakin on suht rauhallinen noille tehoille.
BMW M5 E39 (400hv/500Nm) 13.5sek
MB CLK 55 AMG (347hv/510Nm) 14.5sek
Aston Martin Vantage V8 (385hv/417Nm) 13.3sek
Audi RS6 (450hv/560Nm) 13.8sek
(http://www.track-challenge.com)
Ei ole lehdestä, vaan AP22:lla mitattu, täysin vakio auto siis kyseessä. Lehtien ja nettisivujen mukaan 3.1sek - 3.4sek, milloin mitäkin. Ei tietääkseni tarvitse vaihdella vaihdetta 80-120kmh.
On tuossa omassa vessassakin 1700rpm-6000rpm alueella käytössä kokoajan 370-420nm, mutta ei sillä pärjääJa kun Sabassa on kolmonen on vääntöä monessa tuon verta koko vetäsyn ajan.
Lastutettuna ei ole tietoa miten menee, mutta luultavasti paljon paremmin. Ainakin kun tässä tuijottelen erästä dynolappua (Sporttiauto 415hv@5600rpm ja 650Nm@3500rpm) vääntöä käytettävissä vetoalueella (3500rpm-6000rpm) vähintään 500Nm
Täytyykin yrittää kalastaa tietoja enempi.
Mutta bemari clubilla vedetään kovaa... parhaimmillaan 80-120kmh 1.29 sekuntia, saattaa olla tekemistä pistää paremmaksi
Audi S2
No kyseessä tämä auto: http://www.rmotorsport.com/2003/?sx=bmw
Lainattua:
Lainattua:
No huh, pelkäsin jo että kuppelikerhon etuvetoiset kiihtyvät johonkin. Ei tarvii nyt vielä kuitenkaan hävetä baijerilaisten puolesta, oma 316 aikakortista laskettuna 1.85s. (=60kmh-120kmh)
Saahan tuon tietty nopeamminkin jos riittää että seuraa nopeusmittaria. Mittarihan aina heittää ja sen lisäksi riittää kun renkaan kiihdyttää 120km/h saakka, auton nopeushan voi olla vasta sen 61km/h
Oma aika oli laskettu FHRAn aikakortista. Piirsin aika/nopeus -käyrän 8 pisteen avulla ja siitä noita voi ihmetellä. 100-160 näytti vievän 2.2-2.3s, eikä meno hiivu vielä pahasti 180-240 välilläkään (n.3.9s). On todettava että moisiin lukemiin ei siviilikumeilla, -asfaltilla ja 2 vetoisella ole asiaa.
Kun nyt useampi laittoi 80-120 välin niin se puolestaan näytti sujuvan 1.29s. En tiedä vaihteista, täysillä mennään. Luulisin että jonnekin 80-130km/h välille osuu 2-3 vaihtokohta.
Vähän OT, mutta kun laittoi oman aikakortin 4wd 0-300km/h top tenin sekaan niin 240 vauhtiin saakka mennään toisena. Nopeimmassa Skylinessä tietääkseni +1200hp (1017whp). http://www.exvitermini.com/records.htm
Omasta ei ole tehoja mitattu, vartti 9.6/237. Loppunopeus on kovempi kuin aika eli ei irtoa viivalta verrattuna tyypilliseen "katukiihdytysautoon". Myöskin loppunopeutta on mahdollista nostaa tehoa lisäämättä, mm. välitykset kiihdytykseen sopimattomat.
Ihan 2wd se on, mutta aikakortin ajat on nykäisty "for race use only" kumeilla ja liimaradalla, FHRA kiihdytysfinaaleissa. Katukumi ja tavallinen asfaltti lipsuttaa rengasta vielä +200 vauhdeissa, esim. viikko sitten Botniaringilla jäi raitaa pääsuoralla siihen saakka kun piti aloittaa jarrutus.
Ja niinkuin moni varmaan tietääkin, tällä mennää kovaa myös mutkissa. Esim. Alastaron mutkapätkä aikaan 1.26...Mitä tuosta graafista otti vertailukohtaa 480-550hv/1450kg (sis. kuskin) Veten kiihtyvyydestä (4.2s-1.5s=2.7s) niin melko kovaa saa ykskasi liikkua. Vetellä kellotettu 3.2 sataan ja 11.0s varttimaili.
http://www.rmotorsport.com/2003/pics...rvette_acc.gif
Ahtimestahan menee läpi tietty teho. Esim Audin vakion tapauksessa 180-230hv. Se on sitten ihan sama vaikka painetta olisi 5bar, max teho ja kiihtyvyys ovat samat. Ainut mikä muuttuu on moottorin kierrosluku, eli max teho saavutetaan alempana. Pitkillä välityksillä oleva vehje voi hieman siitä kiihtyvyydessä hyötyäkin, mutta koska teho/paino on sama ja täysillä kiihdytetään niin kummoista eroa ei tule. Tietty ahdin on moneen vaihdettukin, mutta saa olla stage-pykälissä aika monta eteenpäin ennenkuin alkaa liikkumaan useita sekunteja paremmin.
Vaikuttaisi että tehoa saisi olla 300-400hv noihin 4s aikoihin, nykyperheautohan painaa kuskin kanssa jotakuinkin samat kuin em. Vette. Mittarinopeus on mittarinopeus ja käsiaika on käsiaika, tulokset eivät ole kovin tarkkoja ja virhe vaikuttaa enemmän mitä tehokkaampi vehje on kyseessä.
Tuolta vielä vertailupohjaa, ei oikein löydy tähän hätään virallisia 4-5s kiihtyvyyksiä. Ultiman virallisista GPS-tiedonkeruulla mitatuista 0-100-0mph pohjista kaavio, 60-120km/h näyttää olevan 2.2s. Ultimahan on 640hv/1050kg ja kulkee satkuun 2.8s ja vartin n. 10.5s.
http://www.rmotorsport.com/saku/Ultima.JPG
Edelleen vaikuttaisi että ihan jokainen 1.8T ei kulje nelosia, vakiotehot tuplaamalla alkaa sitten liikkumaan.
Audi S2
Tuo on kyllä hemmetin kova aika. Kevyt auto tosin kyllä taipuu mutkiinkin. Voisi vain olettaa, että toi kone ei ole se paras rata-ajoon. Tosin tiedä sitten, kuinka laajasti säätelee konetta eri ajotyylien mukaan? Auton olen itse vartilla nähnyt, joten tiedän kyllä, että suoraan se menee aivan vidusti.badfear kirjoitti:Ja niinkuin moni varmaan tietääkin, tällä mennää kovaa myös mutkissa. Esim. Alastaron mutkapätkä aikaan 1.26...
STCF #3
Onhan se helkkarin kova aika tuo, e30-koppanen bemu on kuitenkin niin kevyt että sopivilla välityksillähän se onnistuu. Niinhän se taisi ollakin että tuo väli osuu sopivasti 2-vaihteen loppuun. Saabillahan se menisi myös siihen tonnarin 45-laatikolla, mutta tonnari on aika paljon painavampi..badfear kirjoitti:No kyseessä tämä auto: http://www.rmotorsport.com/2003/?sx=bmw
Kuitenkin, yhden tonnari-esimerkin sain kaivettua: Ronny Olofsson(RonnyO) kellotti oman Aeronsa n.2vuotta sitten 1,7 sekuntiin, silloin kun se vielä ajoi pitkävälitteisellä 45-laatikolla. Noin 400hv tehoilla.
Uhrin Robbanin edesmenneestä 900Gt-R:stä olisi ollut kiinnostavaa nähdä lukemia tuosta välistä, sehän oli jo vähän kevyempi auto. Sillä ei kuitenkaan 80-120 aikaa ollut, mutta näitä muita aikoja katsellessa ymmärtää kyllä että kilpailukykyistä olisi ollut.
fwd 550hp/730NmMnja,, har ingen sådan tid direkt..
De enda jag har på den svarte är..
0-100kmh: ~3.0sek
0-177kmh: 6.4sek
0-188kmh: 7.0sek.
0-220kmh: 10.4sek
156kmh-231kmh:3.5sek
Så.. 80-120 borde avverkas rätt snabbt Wink
Mvh Rob