Ostin itelleni kempin koneen ja siinä on tuo katkohitsaustoiminto. Sen olisi kait tarkoitus helpottaa ohuiden peltien hitsausta, mutta osaisiko kukaan sanoa kannattaako sitä käyttää? Sen pitäisi vähentää vetelyitä jne.
Ja miksi en ole kokeillut itse... no pitäisi vetää voimavirta talliin niin en ole päässyt kokeilemaan ja toisekseen parempi kysyä ensin kuin ihmetellä, että kyllä se kylki piru vie vaan lommahti. Muutenkin voi antaa jotain perusvinkkiä tosta pellin hitsaamisesta.
Hitsauskoneen katkohitsaus toiminto?
Re: Hitsauskoneen katkohitsaus toiminto?
Paras ''katkaisin'' on hitsarin omassa sormessa.Eli en ainakaan valitsisi konetta sen mukaan missä on toi toiminto.Omassa Kempissä olis mahdollisuus tuohon,mutta en ole tarvinnut..VilleT kirjoitti:Ostin itelleni kempin koneen ja siinä on tuo katkohitsaustoiminto. Sen olisi kait tarkoitus helpottaa ohuiden peltien hitsausta, mutta osaisiko kukaan sanoa kannattaako sitä käyttää? Sen pitäisi vähentää vetelyitä jne.
Ja miksi en ole kokeillut itse... no pitäisi vetää voimavirta talliin niin en ole päässyt kokeilemaan ja toisekseen parempi kysyä ensin kuin ihmetellä, että kyllä se kylki piru vie vaan lommahti. Muutenkin voi antaa jotain perusvinkkiä tosta pellin hitsaamisesta.
Vetelyä saat aikaiseksi kyllä pisteilläkin hitsatessa,jos ei tiedä mitä tekee.
Itte tapaan vetää hieman yli isoilla virroilla,palaa varmasti läpi,ja pieni napin painallus riittää(pelti ei lämpeä).Muista jäähdyttää ja muutenkin hitsata rauhallisesti.
Hitsattava osa kannattaa tehdä aina mahdollisimman lähelle kantteja ja muita vahvoja kohtia,vetely huomattavasti pienempää.Hitsattavat osat sovitan aina joko 1mm paksulla laikalla,tai paineilma pistosahalla.Näillä jää sopiva rako hitsaamiseen.Taikka jos käy niin,että on tallilta 1mm laikat loppu,niin leikkaan piirretystä viivasta vähän sisäänpäin=jää silti se sopiva rako.Aina hitsaan päittäisellä,poislukien tietysti alkuperäiset pistehitsi kohdat..
Ei näitä opi kuin tekemällä.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Riippuu vähän millainen kone on kyseessä, mutta jos nyt puhutaan uusista pulssikempeistä, niin niissä on niin paljon hitsauksia helpottavia ominaisuuksia, myös pulssi puolella, niin ei niille enää sormella polttimesta pätkyttelemällä pärjää..
Supparihan tuossa jo sanoi, että katkotus löytyy sormesta, näinhän se on, mutta toisessa ääripäässä on sitten synergiset pulssimigit kaarijuottoineen ym. toimintoineen ja säädettäviä parametrejä on sitten enemmän kuin tarpeeksi..
Nyt taisi kuitenkin kyse olla ihan muunlaisesta kempistä, se on vähän käyttäjä kohtainen kysymys, tekeekö katkotuksella mitään.
Perusvinkit ohuiden levyjen hitsailuun.
-Hyvä sovitus, parempi hitsata.
-Hyvä jäähdytys, vähempi vetelyä.
-Riittävän tiheä heftaus, vähempi vetelyä.
-Taka-askel pitkissä saumoissa,vähempi vetelyä.
-Maltti on valttia,pienempi lämpeäminen.
Kokeilu ja treenaus tuottaa tulosta..Siitä ei pääse mihinkään, koneet vaan hieman helpoittaa hyvään tulokseen pääsemistä.
Supparihan tuossa jo sanoi, että katkotus löytyy sormesta, näinhän se on, mutta toisessa ääripäässä on sitten synergiset pulssimigit kaarijuottoineen ym. toimintoineen ja säädettäviä parametrejä on sitten enemmän kuin tarpeeksi..
Nyt taisi kuitenkin kyse olla ihan muunlaisesta kempistä, se on vähän käyttäjä kohtainen kysymys, tekeekö katkotuksella mitään.
Perusvinkit ohuiden levyjen hitsailuun.
-Hyvä sovitus, parempi hitsata.
-Hyvä jäähdytys, vähempi vetelyä.
-Riittävän tiheä heftaus, vähempi vetelyä.
-Taka-askel pitkissä saumoissa,vähempi vetelyä.
-Maltti on valttia,pienempi lämpeäminen.
Kokeilu ja treenaus tuottaa tulosta..Siitä ei pääse mihinkään, koneet vaan hieman helpoittaa hyvään tulokseen pääsemistä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Paineilmalla kannattaa jäähdyttää vastapuolelta niin ei puhalla niitä suojakaasuja pois. Pysyy hitsisauma hyvänä ja puhtaana.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Juuri sitä, eli ajat lyhyen sauman ja siirryt taaksepäin ja vedät uuden lyhyen sauman, niin että se sauma loppuu siihen mistä ensimmäinen alkoi ja seuraava taas samoin..VilleT kirjoitti:Mitä tuo taka-askel tarkoittaa? Äkkiseltään tulisi mieleen, että hitsataan lyhyitä pätkiä kerrallaan "taaksepäin", mutta mitä se oikeasti tarkoittaa?