Saab 9000 (1984-1997):
Takavalojen "lasit" ovat heikkorakenteiset. Kannattaa tarkastaa, sillä usein ainakin toisen puolen "lasi" on rikki. Uusimiseen hupenee äkkiä tonni.
Millä helevetillä saa tonnin tuhlattua takavalojen lasiin? Onkohan lista vielä markka-ajassa?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
* Jakopää on ketjukäyttöinen lukuun ottamatta V6 moottoria, jossa on jakohihnat. Ketjun vaihto 200 000 kilometrissä. Jakohihnan vaihdosta on huolehdittava 90 000 kilometrin välein.
En tiennytkään, että jakoketjulle on määritelty vaihtoväli. Tosin aika usein jakopääremonttia tehdään jo huomattavasti aikaisemmin, kuin 200K.
Etuturvavyön sisäänkelautuminen voi olla puutteellinen. Turvavyöt vaihdetaan. Takaisinkutsu 17.11.2004.
Ei minulle ainakaan ole tämmöisiä kutsuja tullut??? Lisäksi turvavyö ongelma minullla on ja huollossa eivät sitä korjanneet, vaikka siitä mainitsin mielenkiintoista...
Viimeksi muokannut TOPPAHOUSU, Ti Tammi 23, 2007 11:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
rälläkkä kirjoitti:On tuo lista kyllä aika huvittava. Osa noista "vioista" kun on ihan normaalia kulumista...
No lueppa listan kootut selitykset: Eri automalleissa on kullekin mallille tyypillisiä vikoja. Usein kyseessä on normaali kulumavika, joka kuitenkin tulee tähän automalliin keskimääräistä aikaisemmin.
Eli siis listan perusteella esim. Saab 9000:n takajarrulevyt kuluvat ja ruostuvat keskimääräistä nopeammin. Selkee homma
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Etuturvavyön sisäänkelautuminen voi olla puutteellinen. Turvavyöt vaihdetaan. Takaisinkutsu 17.11.2004.
Ei minulle ainakaan ole tämmöisiä kutsuja tullut??? Lisäksi turvavyö ongelma minullla on ja huollossa eivät sitä korjanneet, vaikka siitä mainitsin mielenkiintoista...
Laakerin kohdalla puhutaan erästä, eli ei kaikki ole viallisia. Ei muuta kuin vyönvaihtoa vaatimaan. Toi alipaineputkikin voi olla vain jossain erässä.
Ennen syksyä 1988 valmistetuissa turbo-malleissa eivät turbot kestä. Uudemmat turbot ovat nestejäähdytteisiä ja kestävät paremmin.
*ei ole turboa
Moottorin ja vaihdelaatikon öljyvuotoja esiintyy yleisesti. Moottori vuotaa venttiilikopan, sylinterikannen ja kampiakselin tiivisteistä. Vaihdelaatikko vuotaa siirtäjän tiivisteistä.
*check!
Lataussäädinvikoja. Tämä ilmenee siitä, että latausvalo palaa moottorin käydessä.
*check!
Sytytysjohdinvikoja.
*ei
Virtalukkovikoja. Avain ei kierry lukossa.
*ei
Jäähdytinvuotoja.
*check!
Vaihteiston ja voimansiirron viat
Vaihteisto on Saabin heikko kohta. Vaihteiston synkronointi on kulunut. Vaihteiston laakerivikoja. Testaa koeajolla, ettei ajettaessa kolmosella, nelosella tai vitosella kuulu vaihteistosta viallisen laakerin jauhava ääni. Vaihteistoviat alkavat ilmetä 130 000 ajokilometrin jälkeen.
*check! no ei nyt mitään vakavaa mutta perusrutinaa kakkosella jne.
Vetopyörästön laakerivikoja.
*ei
Kytkin luistaa eli se on loppuun kulunut.
*check!
Vetonivelien suojuskumit ovat rikki.
*ei
Jarruviat
Jarruvikoja, palat kuluvat nopeasti. Takajarrusylinterit jumittuvat.
*ei
Ohjauslaitteiden ja pyöränripustuksen viat
*ei
Väljää etutukivarsien alapallonivelissä.
*check!
Ohjaustehostin vuotaa ja voi lopahtaa 150 000 ajokilometrin jälkeen.
*ei
Hammastangon suojakumit saattavat olla rikki.
*ei
Ohjauksessa tuntuva ravistus saattaa viitata sisempien vetonivelien kuluneisuuteen.
*ei
Taka-akselin pitkittäistuen helat ovat väljät.
*ei
Iskunvaimentimien kumihelat ovat väljät.
*ei
Sekalaiset viat
Ebba kirjoitti:Ei ihan tuulesta temmattu lista mutta miksei mainita bensapumpun ja kannentiivisteen pamahtamista mitkä menee varmaan kaikilta?
Vastaavalla tarkkuudella voi tehdä vikalistan ihan mistä hyvänsä autosta ilman että kyseistä automallia täytyy kertaakaan nähdä muualla kuin kuvassa... eli täysin tuulesta temmattu lista se on
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5