![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
Tosin muualla kuin Kirkkonummella se maksaa 1.19 euroa, mutta onneksi ko. (entinen) ulkomaa on duunimatkan varrella.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Tekniikan Maailmassa nro 19/06 oli noista testi. C-tek sai viisi tähteä ja oli ainoa, jonka saattoi unohtaa latamaan pidemmäksi aikaa. Yllä oleva Bilteman tuote tuli toiseksi kolmella tähdellä ja sai moitteita liian korkeaksi nousevasta jännitteestä. Muut saivat yhden tähden paitsi Deca joka jäi ilman.akyttala kirjoitti: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 2423132558
Ei uskalla. Topiccihan on ollut nimenomaan uskaltaako C-TEKin laittaa autoon pitkäaikaisesti/kiinteästi. Nuo Biltsut kiehauttavat akun ja suojaus on puutteellinen. Vain väliakaiseen/valvottuun lataukseen. Eli ihan "perinteinen" laturi kyseessä.akyttala kirjoitti:No nostetaanpas tämäkin taas esiin, kun olis ajankohtainen.
Mitenkäs olisi jompi kumoi näistä?
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 2423132558
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 2423132558
Ei varmaan tuon CTEKin veroinen, mutta vähän kukkaroystävällisempi..
Vai uskaltaako moista autoon laittaa itsekseen latailemaan?
Hommasin tuon 3600:n Motosta. Voisiko joku tarkentaa tuota releasennusta, ettei tule tehtyä mitään typerää? Auto saattaa seistä päiväkausia ja sitten olla tunnin lämmityksessä kun pitäisi päästä liikkeelle. Taitaa vuotaa enemmän kuin ladata?9-5T kirjoitti:Releellä tuosta pääsisi eroon mutta ei taida haitata.
Mikset kytke laturia tolppaan niiksi päiviksi kun et aja? Vai eikö ole sähköä seisontapaikalla helposti saatavilla?salomi kirjoitti:Auto saattaa seistä päiväkausia ja sitten olla tunnin lämmityksessä kun pitäisi päästä liikkeelle. Taitaa vuotaa enemmän kuin ladata?
Toki, toki. Mutta on niin turhaa pitää päällä 750W, että saa akkua ladattua. No nyt joku sano, että ota se CTEK:in liitin aina irti, kun auto seisoo pitempään. Näin tietysti, mutta silloin häviää alkuperäinen idea automaattisesta latauksesta. Joskus se piuha kuitenkin unohtuu kiinni, jolloin akku on esim. tunnin latauksesta huolimatta lähes kuollut, kun pitäisi kiireellä lähteä johonkin. Eli edelleen huutelen lisäreleen asennusvihjeitä.tevisu kirjoitti:Voithan laittaa toki jonkinlaisen ajastimen, ettei ihan koko ajan lataile.
Ei lähde lataamaan, jos rele irrottaa laturin akusta välillä. Silloin pitää painaa nappia, valita latausmoodi.9-5T kirjoitti:Rele olisi helppo laittaa latauspiuhan väliin mutta täytyy koittaa rupeeko ctek lataamaan jos piuhan irroituksen jälkeen ei paina valintanapista oikeaa latausta päälle.
Juttua akuista, latausjännitteestä yms:lucaf kirjoitti:mulla on tarvikeakkulaturi. miten voin testata "kiehauttaako se". mittaan latausjännitteen? mikä saa olla max. jännite?
Latausjännite ei saisi nousta yli 14,4 voltin, sillä tässä jännitteessä alkaa muodostua vetykaasua, joka aiheuttaa tulipalovaaran, mikäli akku pääsee nesteen vähenemisen vuoksi oikosulkuun. Huoltovapaaseen akkuun ei voi lisätä vettä, joten ilman onnettomuuttakin voi käydä niin, että liian korkea jännite kuivattaa akun käyttökelvottomaksi.lucaf kirjoitti:mulla on tarvikeakkulaturi. miten voin testata "kiehauttaako se". mittaan latausjännitteen? mikä saa olla max. jännite?