Turbomoottoreiden yleistyminen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Turbomoottoreiden yleistyminen

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Onko kukaan muu kiinnittänyt huomiota, kuinka turbomoottorit ovat yleistyneet eri valmistajien mallistoissa.

Uusimmassa TM:ssä oli kirjoitus, että myös BMW on alkanut kehitellä bensa turboja (taisi olla suorasuihkutus). Mersu käyttää kompressoria, mutta ajatus on sama, että ahdetaan ilmaa sylinteriin. Myös Toyota oli lisännyt mallistoonsa Yaris turbon.

VW / Audi konsernillahan on ollut 1.8t ja myös isompia.

Onko muuten tietoa Renaultin turbo koneista? Onko ne jotakin sukua Opel/Saab linjalla, koska ainakin diesel puolella on moottori yhteistyötä (+pakettiautot)?

Eipä tainnut sittenkään olla ihan toivoton ajatus käyttää turbomoottoreita "normaaleissa" henkilöautoissa. 8O
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Joo no kai ne muutkin valmistajat rupeavat pikku hiljaa myöntämään, että turbosta on etua. Vääntöä paljon lisää ja tehoja helposti, kulutuksen pysyessä kohtuullisena. Mikäs sen parempaa :D

Omassa Saabissani olen lähinnä moottorin ollut 500% tyytyväinen!!
Ja Volvossa samalla tavalla tuo 2.4T ja 2.5T ovat upeita koneita, mutta ne 140 ja 170hp...hyi yök!!
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Joo tiistaina steg3 kiinni jos kaikki menee hyvin. SAAB :twisted:
TURBO ON HELPPO RATKAISU
Viimeksi muokannut se93tbo, Pe Huhti 30, 2004 14:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3.1972
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Mutta tehomalleissa on edelleen pääsuuntana vaparit ja Audi esim. palaamassa vapareihin tehomalleissa. Hyvä näin! :)

Basic kaaroihin turbo on kyllä mitä oivallisin vaihtoehto.
STCF #3
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Speedou kirjoitti:Mutta tehomalleissa on edelleen pääsuuntana vaparit ja Audi esim. palaamassa vapareihin tehomalleissa. Hyvä näin! :)
Mitäs hyvää vapareissa on turboihin verrattuna :?:
Foxbody turbo
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Kehitys menee eteenpäin omaa tahtiaan

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Periaatteessa tehovaatimusten kasvaessa niihin on pystyttävä myös vastaamaan. Neliventtiilikannet, polttoaineensuihkutus, muuttuvat venttiiliajoitukset jne - kaikki tämä tehon vuoksi. Turbo on kokonaisuutena hiukan laajempi ja vaikeammin hallittava, mutta ehkä muut tiet ovat nousseet pystympään. Tehoahan ei tarvitse koko ajan, mutta vääntö kyllä piristää pientäkin autoa.

Hyvä, sillä mitä useammanlaisessa sovelluksessa turboahtimet ovat mukana, sitä nopeammin kehitys menee eteenpäin.
2002tii
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Touko 01, 2004 21:54
Paikkakunta: Länsi-Pohja

Viesti Kirjoittaja 2002tii »

Mutta tehomalleissa on edelleen pääsuuntana vaparit ja Audi esim. palaamassa vapareihin tehomalleissa. Hyvä näin!

Basic kaaroihin turbo on kyllä mitä oivallisin vaihtoehto.
Samaa mieltä. Kyllä tehokkaat vaparit ovat upeita voimanlähteitä - turbot lähinnä sieluttomia aggregaatteja.

Ja sekin on totta, että näissä meidän tavallisten jannujen autoissa turbo on helppo ja halpa keino nostaa pienten moottoreiden käyttöominaisuuksia. Ja mikä parasta, pieni tehojen lisäkutittelu onnistuu pikkurahalla verrattuna vaparivirtykseen.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

2002tii kirjoitti: Kyllä tehokkaat vaparit ovat upeita voimanlähteitä - turbot lähinnä sieluttomia aggregaatteja.

Ja sekin on totta, että näissä meidän tavallisten jannujen autoissa turbo on helppo ja halpa keino nostaa pienten moottoreiden käyttöominaisuuksia. Ja mikä parasta, pieni tehojen lisäkutittelu onnistuu pikkurahalla verrattuna vaparivirtykseen.
No mitä mä nyt olen itse lehtiä lukenut, niin kyllä on turbon sanottu olevan kalliimpi ratkaisu kuin iskutilavuuden lisääminen
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Rommitommi kirjoitti:
2002tii kirjoitti: Kyllä tehokkaat vaparit ovat upeita voimanlähteitä - turbot lähinnä sieluttomia aggregaatteja.

Ja sekin on totta, että näissä meidän tavallisten jannujen autoissa turbo on helppo ja halpa keino nostaa pienten moottoreiden käyttöominaisuuksia. Ja mikä parasta, pieni tehojen lisäkutittelu onnistuu pikkurahalla verrattuna vaparivirtykseen.
No mitä mä nyt olen itse lehtiä lukenut, niin kyllä on turbon sanottu olevan kalliimpi ratkaisu kuin iskutilavuuden lisääminen
Taidettiin tarkoittaa jo turbollisten autojen virittämistä. Onhan lastun vaihto halpaa verrattuna siihen, mitä vapariin joutuu tekemään samojen lisähevosten toivossa.

Onhan se totta että äärimmäiset urheiluautot ovat vapareita, kuten Ferrari Enzo ja Porsche Carrera GT. Mutta en pidä Porschen 911 GT2:sta kylläkään sieluttomana aggregaattina, vaikka siinä turbot onkin :wink:
BMW 320dA Coupe LCI
2002tii
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Touko 01, 2004 21:54
Paikkakunta: Länsi-Pohja

Viesti Kirjoittaja 2002tii »

No mitä mä nyt olen itse lehtiä lukenut, niin kyllä on turbon sanottu olevan kalliimpi ratkaisu kuin iskutilavuuden lisääminen
Tiettyyn rajaan asti iskutilavuuden nosto on luultavasti turbotusta halvempaa, esim. 4-sy 1.6l -> 4-syl. 2.0l. Mutta sylinterilukumäärän lisääminen on taatusti kallimpaa kuin turbottaminen.

Toinen tärkeä syy miksi turbomoottorit yleistyvät, johtuu nykyautoissa yleisestä etuvetorakenteesta. Sinne konehuoneeseen kun ei se suora kutonen voimansiirtoineen mahdu poikittain.
Onhan se totta että äärimmäiset urheiluautot ovat vapareita, kuten Ferrari Enzo ja Porsche Carrera GT. Mutta en pidä Porschen 911 GT2:sta kylläkään sieluttomana aggregaattina, vaikka siinä turbot onkin
Kieltämättä se sielukkuus taitaa olla jotenkin yhteydessä myös sylinterien lukumäärään :wink:
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Eräillä urheilumerkeillä pätee varsin hyvin se että jos autot myyvät hyvin ei muutoksia tarvi juurikaan tehdä, ei ainakaan konepuolella.
Autot ostetaan siitä huolimatta, että tehoja on surkeasti ja kulutus huima.

Ja sitten näillä yleisillä merkeillä mitkä tarjoavat turboa tuntuu ajatuksena olevan vain mallitarjonnan laajentaminen, kysyntää turboille on hiukan joten on kannattavaa tehdä yksi tai kaksi mallia sitä.
SledgeHammer
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 14:51
Paikkakunta: Västra Götaland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SledgeHammer »

Mä luulen että se kompressori-ahdin tulee syrjäyttämään turbon jossain vaiheessa, massatuotanto autoissa
Saab 9-5 Aero SC BP MY04
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

to4 kirjoitti:Mitäs hyvää vapareissa on turboihin verrattuna :?:
Koneen luonne ja olematon viive kaasunkäytössä.
STCF #3
Vastaa Viestiin