Turbomoottoreiden yleistyminen
Turbomoottoreiden yleistyminen
Onko kukaan muu kiinnittänyt huomiota, kuinka turbomoottorit ovat yleistyneet eri valmistajien mallistoissa.
Uusimmassa TM:ssä oli kirjoitus, että myös BMW on alkanut kehitellä bensa turboja (taisi olla suorasuihkutus). Mersu käyttää kompressoria, mutta ajatus on sama, että ahdetaan ilmaa sylinteriin. Myös Toyota oli lisännyt mallistoonsa Yaris turbon.
VW / Audi konsernillahan on ollut 1.8t ja myös isompia.
Onko muuten tietoa Renaultin turbo koneista? Onko ne jotakin sukua Opel/Saab linjalla, koska ainakin diesel puolella on moottori yhteistyötä (+pakettiautot)?
Eipä tainnut sittenkään olla ihan toivoton ajatus käyttää turbomoottoreita "normaaleissa" henkilöautoissa.
Uusimmassa TM:ssä oli kirjoitus, että myös BMW on alkanut kehitellä bensa turboja (taisi olla suorasuihkutus). Mersu käyttää kompressoria, mutta ajatus on sama, että ahdetaan ilmaa sylinteriin. Myös Toyota oli lisännyt mallistoonsa Yaris turbon.
VW / Audi konsernillahan on ollut 1.8t ja myös isompia.
Onko muuten tietoa Renaultin turbo koneista? Onko ne jotakin sukua Opel/Saab linjalla, koska ainakin diesel puolella on moottori yhteistyötä (+pakettiautot)?
Eipä tainnut sittenkään olla ihan toivoton ajatus käyttää turbomoottoreita "normaaleissa" henkilöautoissa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Joo no kai ne muutkin valmistajat rupeavat pikku hiljaa myöntämään, että turbosta on etua. Vääntöä paljon lisää ja tehoja helposti, kulutuksen pysyessä kohtuullisena. Mikäs sen parempaa
Omassa Saabissani olen lähinnä moottorin ollut 500% tyytyväinen!!
Ja Volvossa samalla tavalla tuo 2.4T ja 2.5T ovat upeita koneita, mutta ne 140 ja 170hp...hyi yök!!
Omassa Saabissani olen lähinnä moottorin ollut 500% tyytyväinen!!
Ja Volvossa samalla tavalla tuo 2.4T ja 2.5T ovat upeita koneita, mutta ne 140 ja 170hp...hyi yök!!
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Kehitys menee eteenpäin omaa tahtiaan
Periaatteessa tehovaatimusten kasvaessa niihin on pystyttävä myös vastaamaan. Neliventtiilikannet, polttoaineensuihkutus, muuttuvat venttiiliajoitukset jne - kaikki tämä tehon vuoksi. Turbo on kokonaisuutena hiukan laajempi ja vaikeammin hallittava, mutta ehkä muut tiet ovat nousseet pystympään. Tehoahan ei tarvitse koko ajan, mutta vääntö kyllä piristää pientäkin autoa.
Hyvä, sillä mitä useammanlaisessa sovelluksessa turboahtimet ovat mukana, sitä nopeammin kehitys menee eteenpäin.
Hyvä, sillä mitä useammanlaisessa sovelluksessa turboahtimet ovat mukana, sitä nopeammin kehitys menee eteenpäin.
Samaa mieltä. Kyllä tehokkaat vaparit ovat upeita voimanlähteitä - turbot lähinnä sieluttomia aggregaatteja.Mutta tehomalleissa on edelleen pääsuuntana vaparit ja Audi esim. palaamassa vapareihin tehomalleissa. Hyvä näin!
Basic kaaroihin turbo on kyllä mitä oivallisin vaihtoehto.
Ja sekin on totta, että näissä meidän tavallisten jannujen autoissa turbo on helppo ja halpa keino nostaa pienten moottoreiden käyttöominaisuuksia. Ja mikä parasta, pieni tehojen lisäkutittelu onnistuu pikkurahalla verrattuna vaparivirtykseen.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
No mitä mä nyt olen itse lehtiä lukenut, niin kyllä on turbon sanottu olevan kalliimpi ratkaisu kuin iskutilavuuden lisääminen2002tii kirjoitti: Kyllä tehokkaat vaparit ovat upeita voimanlähteitä - turbot lähinnä sieluttomia aggregaatteja.
Ja sekin on totta, että näissä meidän tavallisten jannujen autoissa turbo on helppo ja halpa keino nostaa pienten moottoreiden käyttöominaisuuksia. Ja mikä parasta, pieni tehojen lisäkutittelu onnistuu pikkurahalla verrattuna vaparivirtykseen.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Taidettiin tarkoittaa jo turbollisten autojen virittämistä. Onhan lastun vaihto halpaa verrattuna siihen, mitä vapariin joutuu tekemään samojen lisähevosten toivossa.Rommitommi kirjoitti:No mitä mä nyt olen itse lehtiä lukenut, niin kyllä on turbon sanottu olevan kalliimpi ratkaisu kuin iskutilavuuden lisääminen2002tii kirjoitti: Kyllä tehokkaat vaparit ovat upeita voimanlähteitä - turbot lähinnä sieluttomia aggregaatteja.
Ja sekin on totta, että näissä meidän tavallisten jannujen autoissa turbo on helppo ja halpa keino nostaa pienten moottoreiden käyttöominaisuuksia. Ja mikä parasta, pieni tehojen lisäkutittelu onnistuu pikkurahalla verrattuna vaparivirtykseen.
Onhan se totta että äärimmäiset urheiluautot ovat vapareita, kuten Ferrari Enzo ja Porsche Carrera GT. Mutta en pidä Porschen 911 GT2:sta kylläkään sieluttomana aggregaattina, vaikka siinä turbot onkin
BMW 320dA Coupe LCI
Tiettyyn rajaan asti iskutilavuuden nosto on luultavasti turbotusta halvempaa, esim. 4-sy 1.6l -> 4-syl. 2.0l. Mutta sylinterilukumäärän lisääminen on taatusti kallimpaa kuin turbottaminen.No mitä mä nyt olen itse lehtiä lukenut, niin kyllä on turbon sanottu olevan kalliimpi ratkaisu kuin iskutilavuuden lisääminen
Toinen tärkeä syy miksi turbomoottorit yleistyvät, johtuu nykyautoissa yleisestä etuvetorakenteesta. Sinne konehuoneeseen kun ei se suora kutonen voimansiirtoineen mahdu poikittain.
Kieltämättä se sielukkuus taitaa olla jotenkin yhteydessä myös sylinterien lukumääräänOnhan se totta että äärimmäiset urheiluautot ovat vapareita, kuten Ferrari Enzo ja Porsche Carrera GT. Mutta en pidä Porschen 911 GT2:sta kylläkään sieluttomana aggregaattina, vaikka siinä turbot onkin
Eräillä urheilumerkeillä pätee varsin hyvin se että jos autot myyvät hyvin ei muutoksia tarvi juurikaan tehdä, ei ainakaan konepuolella.
Autot ostetaan siitä huolimatta, että tehoja on surkeasti ja kulutus huima.
Ja sitten näillä yleisillä merkeillä mitkä tarjoavat turboa tuntuu ajatuksena olevan vain mallitarjonnan laajentaminen, kysyntää turboille on hiukan joten on kannattavaa tehdä yksi tai kaksi mallia sitä.
Autot ostetaan siitä huolimatta, että tehoja on surkeasti ja kulutus huima.
Ja sitten näillä yleisillä merkeillä mitkä tarjoavat turboa tuntuu ajatuksena olevan vain mallitarjonnan laajentaminen, kysyntää turboille on hiukan joten on kannattavaa tehdä yksi tai kaksi mallia sitä.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 733
- Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 14:51
- Paikkakunta: Västra Götaland
- Viesti: