Haldex vs. Torsen ja uusi Saab

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Hieno kirjoitus Jouko, taas kerran! Tuo Nelivetojuttu on tosiaan erittäin mielenkiintoinen seikka. Ja juuri se juttu jota Saabissa kaipaan eniten. Kun on sen mennyt kokeilemaan, niin siitä kyllä aina hieman haaveilee. Etenkin kun tulee harrasteltua semmosia paikkoja joissa sille oikeasti ois aikas usein käyttöä. Ja nuo edellämainitut asiatekstit kyllä vahvistaa omia vaikutuksia, että Haldex on kyllä osittain semmonen "imago" neliveto. Saas sitten nähdä, miten Saab sen hinnoittelee. Toki, erittäin houkuttelevalta tuntuis 9-3SC TD XWD A, sikäli kun se 4-veto tulee tarjolle tehokkaan dieselin kera. Vaikka ei se mulle tuo dieseli mikään välttämättömyys ois.
Neliveto autoista yksi houkuttelevimmista vaihtoehdoista IMO ois Subarun Legacy, ja vielä kun sillä 3,0L koneella. Mutta kyllä kai se kakslitrainenkin bokseri sitä kuljettais. Siinä autossa kun on tosiaan nuo vaikeiden olojen ajo-ominaisuudet aika hyvin kohdallaan mikäli autolehtiä (EVO jne) on uskominen. Oli itselläkin yhtenä vaihtoehtona kun autoa haettiin. Tosin se ei-Saabius vielä karkotti pois, mutta seuraavaa ostaessa voi jo valinta osua toisin. Mutta eipä vielä mitään sanota, odotetaan kunhan pääsee näkemään ja kokemaan 4-vetoSaabin ihan oikeasti. Eihän se eka kerta ois että Saab tekee jonkin asian hieman muita paremmin :lol:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

4-vetoisella jää kiinni paikkoihin mihin 2-vetoisella ei edes pääse.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Saa ne Audinkin torsen-laatikot rikki vaikkei ees yritä...
Foxbody turbo
TT
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TT »

Ei sitä haldexia kannata kyllä pelätä eli mulla oli 4 vuotta haldexilla varustettu VAG laatikko toisena autona nyt reilu pari vuotta subarun jatkuva neliveto.

Kaikissa käytännön tilanteissa Haldex toimi erittäin hyvin eli myös liikkeelle lähdöissä ja vaikeissa paikoissa" pitoa riitti mainiosti vaikka jatkuva neliveto kieltämättä lähtee vähän eleettömämmin liikkeelle ja pito on jotenkin tasaisempaa.

Haldexin paras puoli mun mielestä on juuri hauskuus ja ajettavuus eli viive "takavedon kytkeytymisessä" huomaa käytännössä siten, että perän saa kaasulla irti paljon helpommin kuin jatkuvissa nelivedoissa ja samalla se muistuttaa liukkaasta kelistä vähän helpommin. Käytännössä haldex on erittäin helppo hallita ja pitää pienessä sladissa ja yleensä mukana tulee ESP, joka sitten pelastaa kun kuski luulee itsestään liikoja. Muistaakseni myös aika monissa testeissä tuo uudempi Haldex on saanut aika paljon kehuja juuri ajettavuudessa ja pärjännyt ihan tasaisesti jatkuville nelivedoille.

Varmaan tuo jatkuva neliveto on sitten selkeästi parempi kun oikeasti ajetaan kovaa ja puikoissa on Kankkunen tai joku muu ammattikuski, mutta ainakin mulla auton maavara yleensä aiheuttaa ne rajoitteet ennen nelivetosysteemiä eli neliveto ja säädettävä maavara olisi aika kova yhdistelmä...

Toisaalta noissa kytkeytyvissä nelivedoissa on kyllä erittäin huonojakin suorituksia, jotka eivät ole paljoa kaksivetoisia parempia eli haldex taitaa olla niiden parhaimmistoa. Heikoin puoli haldexissa taitaa olla elektroniikka eli sitten kun autossa on tietokoneen ohjaama neliveto, ESP ja kaikenmaailman jarrutusapurit eri tilanteisiin niin vikapaikkoja varmaan riittää vanhemmissa autoissa.
9-3 Aero -01
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Miksi muuten tuossa videossa tuommoinen pieni nyppylä tuotti noin paljon vaikeuksia edes etuvetoiselle?
VW transporter 2.5tdi vm.99
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Näillä näkymin Saabiin on tulossa neljännen sukupolven neliveto. Joten puheet sen toimivuudesta kannattaa jättää ennustaja-akoille tässä vaiheessa.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

himmee kirjoitti:Miksi muuten tuossa videossa tuommoinen pieni nyppylä tuotti noin paljon vaikeuksia edes etuvetoiselle?
Olihan siinä kuitenkin kaltevuutta jonkin verran ja näytti varsin "slipperyltä"..kokeileppa itse ilman vauhtia. :wink:
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Tri-Lo kirjoitti:
himmee kirjoitti:Miksi muuten tuossa videossa tuommoinen pieni nyppylä tuotti noin paljon vaikeuksia edes etuvetoiselle?
Olihan siinä kuitenkin kaltevuutta jonkin verran ja näytti varsin "slipperyltä"..kokeileppa itse ilman vauhtia. :wink:
Niin itse asiassa oon "vahingossa" joutunu tuommoiseen tilanteeseen. Takaperin ei tullut, mutta etuperin tuli. Toki juuri tuollainen könnäävä vauhti on aika paha. Tämä tapahtui tuplaysillä. Kyllähän tuo Zubaru tuolta aika nätisti kiipesi.
VW transporter 2.5tdi vm.99
VVV
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Viesti Kirjoittaja VVV »

Ei sitä Haldexia kannata turhaan pelätä ja on S3:kin (muistaakseni) kehuja saanut maailmalla. Lisäksi tosiaan puhutaan täysin uuden sukupolven järjestelmästä. :wink:
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Tilaamien riippuu hyvin pitkälti Veikkaus Oy:n suosiollisuudesta...
8O :lol:
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

9-5T kirjoitti:Moniko meinaa tilata nelivetoisen Saabin muutaman kuukauden päästä?
8O Onko sulla jotain sisäpiirintietoa aiheesta? Kun noiden ruotsin lehtijuttujen mukaanhan kyseinen auto esitellään vasta syyskuussa Frankfurtissa? Vai tuleeko tosiaan kesällä Trollissa näytille?

Itsellä on ihan oikeasti harkinnassa, mutta ei nyt varmaan tänävuonna kun just on saanut tän nykyisen sisäänajettua :x Mutta sanotaanko nyt näin, että riippuu aikalailla siitä mitkä tulee olemaan kone/varusteluvaihtoehdot ja sitten se sivuseikka, eli hinta...
Jos tuon neliveto option hinta on siinä 4k€ paikkeilla ja kaikki konevaihtoehdot löytyy niin sitten ollaan tosissaan pelissä mukana.

Ainakin näillä näkymin. Huomisestahan ei tiedä...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin