Haldex vs. Torsen ja uusi Saab
Hieno kirjoitus Jouko, taas kerran! Tuo Nelivetojuttu on tosiaan erittäin mielenkiintoinen seikka. Ja juuri se juttu jota Saabissa kaipaan eniten. Kun on sen mennyt kokeilemaan, niin siitä kyllä aina hieman haaveilee. Etenkin kun tulee harrasteltua semmosia paikkoja joissa sille oikeasti ois aikas usein käyttöä. Ja nuo edellämainitut asiatekstit kyllä vahvistaa omia vaikutuksia, että Haldex on kyllä osittain semmonen "imago" neliveto. Saas sitten nähdä, miten Saab sen hinnoittelee. Toki, erittäin houkuttelevalta tuntuis 9-3SC TD XWD A, sikäli kun se 4-veto tulee tarjolle tehokkaan dieselin kera. Vaikka ei se mulle tuo dieseli mikään välttämättömyys ois.
Neliveto autoista yksi houkuttelevimmista vaihtoehdoista IMO ois Subarun Legacy, ja vielä kun sillä 3,0L koneella. Mutta kyllä kai se kakslitrainenkin bokseri sitä kuljettais. Siinä autossa kun on tosiaan nuo vaikeiden olojen ajo-ominaisuudet aika hyvin kohdallaan mikäli autolehtiä (EVO jne) on uskominen. Oli itselläkin yhtenä vaihtoehtona kun autoa haettiin. Tosin se ei-Saabius vielä karkotti pois, mutta seuraavaa ostaessa voi jo valinta osua toisin. Mutta eipä vielä mitään sanota, odotetaan kunhan pääsee näkemään ja kokemaan 4-vetoSaabin ihan oikeasti. Eihän se eka kerta ois että Saab tekee jonkin asian hieman muita paremmin
Neliveto autoista yksi houkuttelevimmista vaihtoehdoista IMO ois Subarun Legacy, ja vielä kun sillä 3,0L koneella. Mutta kyllä kai se kakslitrainenkin bokseri sitä kuljettais. Siinä autossa kun on tosiaan nuo vaikeiden olojen ajo-ominaisuudet aika hyvin kohdallaan mikäli autolehtiä (EVO jne) on uskominen. Oli itselläkin yhtenä vaihtoehtona kun autoa haettiin. Tosin se ei-Saabius vielä karkotti pois, mutta seuraavaa ostaessa voi jo valinta osua toisin. Mutta eipä vielä mitään sanota, odotetaan kunhan pääsee näkemään ja kokemaan 4-vetoSaabin ihan oikeasti. Eihän se eka kerta ois että Saab tekee jonkin asian hieman muita paremmin
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Ei sitä haldexia kannata kyllä pelätä eli mulla oli 4 vuotta haldexilla varustettu VAG laatikko toisena autona nyt reilu pari vuotta subarun jatkuva neliveto.
Kaikissa käytännön tilanteissa Haldex toimi erittäin hyvin eli myös liikkeelle lähdöissä ja vaikeissa paikoissa" pitoa riitti mainiosti vaikka jatkuva neliveto kieltämättä lähtee vähän eleettömämmin liikkeelle ja pito on jotenkin tasaisempaa.
Haldexin paras puoli mun mielestä on juuri hauskuus ja ajettavuus eli viive "takavedon kytkeytymisessä" huomaa käytännössä siten, että perän saa kaasulla irti paljon helpommin kuin jatkuvissa nelivedoissa ja samalla se muistuttaa liukkaasta kelistä vähän helpommin. Käytännössä haldex on erittäin helppo hallita ja pitää pienessä sladissa ja yleensä mukana tulee ESP, joka sitten pelastaa kun kuski luulee itsestään liikoja. Muistaakseni myös aika monissa testeissä tuo uudempi Haldex on saanut aika paljon kehuja juuri ajettavuudessa ja pärjännyt ihan tasaisesti jatkuville nelivedoille.
Varmaan tuo jatkuva neliveto on sitten selkeästi parempi kun oikeasti ajetaan kovaa ja puikoissa on Kankkunen tai joku muu ammattikuski, mutta ainakin mulla auton maavara yleensä aiheuttaa ne rajoitteet ennen nelivetosysteemiä eli neliveto ja säädettävä maavara olisi aika kova yhdistelmä...
Toisaalta noissa kytkeytyvissä nelivedoissa on kyllä erittäin huonojakin suorituksia, jotka eivät ole paljoa kaksivetoisia parempia eli haldex taitaa olla niiden parhaimmistoa. Heikoin puoli haldexissa taitaa olla elektroniikka eli sitten kun autossa on tietokoneen ohjaama neliveto, ESP ja kaikenmaailman jarrutusapurit eri tilanteisiin niin vikapaikkoja varmaan riittää vanhemmissa autoissa.
Kaikissa käytännön tilanteissa Haldex toimi erittäin hyvin eli myös liikkeelle lähdöissä ja vaikeissa paikoissa" pitoa riitti mainiosti vaikka jatkuva neliveto kieltämättä lähtee vähän eleettömämmin liikkeelle ja pito on jotenkin tasaisempaa.
Haldexin paras puoli mun mielestä on juuri hauskuus ja ajettavuus eli viive "takavedon kytkeytymisessä" huomaa käytännössä siten, että perän saa kaasulla irti paljon helpommin kuin jatkuvissa nelivedoissa ja samalla se muistuttaa liukkaasta kelistä vähän helpommin. Käytännössä haldex on erittäin helppo hallita ja pitää pienessä sladissa ja yleensä mukana tulee ESP, joka sitten pelastaa kun kuski luulee itsestään liikoja. Muistaakseni myös aika monissa testeissä tuo uudempi Haldex on saanut aika paljon kehuja juuri ajettavuudessa ja pärjännyt ihan tasaisesti jatkuville nelivedoille.
Varmaan tuo jatkuva neliveto on sitten selkeästi parempi kun oikeasti ajetaan kovaa ja puikoissa on Kankkunen tai joku muu ammattikuski, mutta ainakin mulla auton maavara yleensä aiheuttaa ne rajoitteet ennen nelivetosysteemiä eli neliveto ja säädettävä maavara olisi aika kova yhdistelmä...
Toisaalta noissa kytkeytyvissä nelivedoissa on kyllä erittäin huonojakin suorituksia, jotka eivät ole paljoa kaksivetoisia parempia eli haldex taitaa olla niiden parhaimmistoa. Heikoin puoli haldexissa taitaa olla elektroniikka eli sitten kun autossa on tietokoneen ohjaama neliveto, ESP ja kaikenmaailman jarrutusapurit eri tilanteisiin niin vikapaikkoja varmaan riittää vanhemmissa autoissa.
9-3 Aero -01
Niin itse asiassa oon "vahingossa" joutunu tuommoiseen tilanteeseen. Takaperin ei tullut, mutta etuperin tuli. Toki juuri tuollainen könnäävä vauhti on aika paha. Tämä tapahtui tuplaysillä. Kyllähän tuo Zubaru tuolta aika nätisti kiipesi.Tri-Lo kirjoitti:Olihan siinä kuitenkin kaltevuutta jonkin verran ja näytti varsin "slipperyltä"..kokeileppa itse ilman vauhtia.himmee kirjoitti:Miksi muuten tuossa videossa tuommoinen pieni nyppylä tuotti noin paljon vaikeuksia edes etuvetoiselle?
VW transporter 2.5tdi vm.99
Onko sulla jotain sisäpiirintietoa aiheesta? Kun noiden ruotsin lehtijuttujen mukaanhan kyseinen auto esitellään vasta syyskuussa Frankfurtissa? Vai tuleeko tosiaan kesällä Trollissa näytille?9-5T kirjoitti:Moniko meinaa tilata nelivetoisen Saabin muutaman kuukauden päästä?
Itsellä on ihan oikeasti harkinnassa, mutta ei nyt varmaan tänävuonna kun just on saanut tän nykyisen sisäänajettua Mutta sanotaanko nyt näin, että riippuu aikalailla siitä mitkä tulee olemaan kone/varusteluvaihtoehdot ja sitten se sivuseikka, eli hinta...
Jos tuon neliveto option hinta on siinä 4k€ paikkeilla ja kaikki konevaihtoehdot löytyy niin sitten ollaan tosissaan pelissä mukana.
Ainakin näillä näkymin. Huomisestahan ei tiedä...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red