Saabistina Kanadassa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
makri
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 07:52
Paikkakunta: Prince Albert, Saskatchewan, Kanada
Viesti:

Saabistina Kanadassa

Viesti Kirjoittaja makri »

Olen asustellut tällä keskikanadan preerioilla nyt hieman vajaan puoli vuotta. Saabistin silmin silmiinpistävintä on se, ettei Saabeja ole. Olen ajellut työn puolesta muutaman tuhat kilometriä ympäri provinssia, ja Saabibongausrintamalla on ollut melko hiljaista; syksyllä näin pre-facelift 9-5:n maantien varrella levähdyspaikalla, siinä oli naapuriprovinssin kilvet. Kaupungissa ajaessani kuukausi sitten törmäsin valkoiseen NG900:een, viisiovinen, turboton malli. Tämä yksilö oli kilpien perusteella paikallinen, joskaan en ole sitä tuon jälkeen nähnyt. Meinasin pysähtyä ja ottaa oikein kuvan jotta emäntäkin saisi ihmetellä, mutta kännykän akku oli päässyt tyhjäksi.

Provinssissa ei ole yhtään Saabin jälleenmyyjää, ja paikallisessa Nettiautossa olen tähän mennessä nähnyt yhden Saab -ilmoituksen, jossa oli pystäri OG900. Televisiossa ei asiat ole paljon paremmin, vaikka pääosa kanavista on jenkkiläisiä Saabin mainoksiin on törmännyt yhteensä kolme kertaa, kaksi 9-3-suihkukone mainosta, yksi 9-7x mainos.

Paikallisten mielipiteet Saabista eivät ole kovin imartelevia. Saabia pidetään onnettomana talviautona, eikä brändiin kukaan osaisi yhdistää termiä "turvallisuus".


Autojen hinnat ovat uusien autojen kohdalla Suomea edullisempia, ero lienee keskimäärin luokkaa Suomessa 1.6 x kalliimpaa. Vähän käytetyissä ollaan vielä samoissa luokissa, pudotus on alussa jyrkkä ja tasaantuu hieman. Suurin ero tuleekin sitten vanhoissa autoissa. 90 -luvun alkupään autot tai sitä vanhemmat eivät olekaan puoli-ilmaisia niinkuin voisi olettaa, vaan lapussa on vielä useita tuhansia dollareita. Ei puhettakaan että parilla tonnilla saisit itsellesi toimivan ajokin. Pikaisesti hakemalla vm. 90 200k ajetusta Honda Accordista saat täällä maksaa 2500-3500 EUR, kun sellaisen saa suomessa alle tonnilla. (Rannikolla myytävässä 91 OG-satkussa hintalapussa $2990)

Itse ostin loppuvuodesta paikallisesta GM -liikkeestä 05 vuosimallin viidennen sukupolven Chevrolet Malibun. Kilometrejä siinä oli 55tkm, hintaa tuli loppujenlopuksi (euroissa) vähän reilun kymppitonnin verran. Ajokki on Epsilon -platformille tehty Vectran ja 9-3:n serkku, jossa on jenkkityyliin kolmen euron budjetilla tehty muovisisusta, nelivaihteinen automaattilaatikko ja 3.5 litrainen V6. Moottorista on saatu kokonaista 200 heppaa, mutta automaattilaatikon kanssa se tuntuu onnettoman tehottomalta. Ajettavuus on siedettävän eurooppalainen, ja jopa mutkasta voi selvitä hengissä ihan vain rattia kääntämällä.

Kulutus on kaupunkiajossa käytännössä 12l/100km, paperilla väittävät pari litraa paremmaksi. Työajo on yleensä sellaista 10% kaupunki, 30% pikkutie, 60% maantie noin 7 l/100km.

Täällä paikallista Saab -dealershippiä odotellessa, nauttikaa ajokeistanne kun kerran voitte :)



Paikalliset jaksavat aina valittaa kalliista bensan hinnasta. Totta se onkin, jos vertaa USA:n hintatasoon, mutta 70-80 senttiä litralta tuntuu minun korvaani vieläkin puoli-ilmaiselta...
Viimeksi muokannut makri, La Maalis 24, 2007 23:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2019 Mazda CX9 2,5T + 2011 Mazda3 GT 2,5i + Telajärvi
Kerran Saabisti, aina Saabisti - käyttöauton merkistä riippumatta
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Saabistina Kanadassa

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

makri kirjoitti: Paikallisten mielipiteet Saabista eivät ole kovin imartelevia. Saabia pidetään onnettomana talviautona, eikä brändiin kukaan osaisi yhdistää termiä "turvallisuus".
KÄNÄDÄ :!: :lol:
makri kirjoitti: Itse ostin loppuvuodesta paikallisesta GM -liikkeestä 05 vuosimallin viidennen sukupolven Chevrolet Malibun. Kilometrejä siinä oli 55tkm, hintaa tuli loppujenlopuksi (euroissa) vähän reilun kymppitonnin verran. Ajokki on Epsilon -platformille tehty Vectran ja 9-3:n serkku, jossa on jenkkityyliin kolmen euron budjetilla tehty muovisisusta, nelivaihteinen automaattilaatikko ja 3.5 litrainen V6. Moottorista on saatu kokonaista 200 heppaa, mutta automaattilaatikon kanssa se tuntuu onnettoman tehottomalta. Ajettavuus on siedettävän eurooppalainen, ja jopa mutkasta voi selvitä hengissä ihan vain rattia kääntämällä.
Mulla on parin viikon/n. 1000ml ajokokemus tuosta 4 generatsiioonin Malibusta muutaman vuoden takaa, oli vuokrasellainen alla Kalifornian reissulla. Suomessahan tuollaista ei helposti osu kohdalle. Minusta se oli ihan kelpo matka-auto. Eihän se mikään Saab ole mutta suht. ohjaamatta kuitenkin kulki suoraa tietä mikä jo sinänsä on kelpo saavutus autolle joka ei ole Saab. Ihan ok eurojenkki eikä mikään tunnoton lulla. Kukaan ei tosin edes yrittänyt varastaa sitä edes Meksikon puolella joten epäilen vahvasti mallin haluttavuutta siellä päin :D
9000CS 2,3
villero
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 17:21

Re: Saabistina Kanadassa

Viesti Kirjoittaja villero »

makri kirjoitti:Täällä paikallista Saab -dealershippiä odotellessa, nauttikaa ajokeistanne kun kerran voitte :)
Mites muu Kanada? Kai sitä nyt Saabin eteen lähtee, vaikka vähän kauemmaksi. Varsinkin, kun ainakin Jenkeissä ei myydä mitään nuhapumppusaabeja, vaan 9-5 pienin kone taitaa olla 2.3T, ja 9-3 2.0T.

Kyllä sitä olisi kiva, tulla muutamaksi vuodeksi sinne töihin, ja tuoda kotiin "puoli-ilmainen" Aero:). Pikaisesti katsottuna SaabCanadan sivuilta saa 50 000 CAD:lla (n. 33 000e) kivan 9-5 farkkuna. Samasta huvista saisi täällä maksaa reilusti yli 50k e.
makri
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 07:52
Paikkakunta: Prince Albert, Saskatchewan, Kanada
Viesti:

Re: Saabistina Kanadassa

Viesti Kirjoittaja makri »

villero kirjoitti:Mites muu Kanada? Kai sitä nyt Saabin eteen lähtee, vaikka vähän kauemmaksi. Varsinkin, kun ainakin Jenkeissä ei myydä mitään nuhapumppusaabeja, vaan 9-5 pienin kone taitaa olla 2.3T, ja 9-3 2.0T.
Löytyy niitä muista provinsseista. Vähän vanhemman kanssa pärjäisi, uuden takuuhuoltojen yms. kanssa sitten olisi vähän vaikeampaa.

Ainakin BC:ssä, Albertassa, Manitobassa, Ontariossa ja Quebecissa on Saabin edustusta, muista en tiedä. Jotenkin täällä tulee sellainen olo, ettei GM ota Saabia oikeasti ollenkaan vakavasti.
2019 Mazda CX9 2,5T + 2011 Mazda3 GT 2,5i + Telajärvi
Kerran Saabisti, aina Saabisti - käyttöauton merkistä riippumatta
makri
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 07:52
Paikkakunta: Prince Albert, Saskatchewan, Kanada
Viesti:

Viesti Kirjoittaja makri »

The Dennis Desrosiers Report listed the Top 10 selling vehicles in Canada for the month of February and found that 3,208 Civics were sold north of the border, while Ford’s F-Series, which includes the F-150, sold 4,986 units.

Following the Honda Civic, the rest of the passenger cars on the list were the Mazda 3, Chevrolet Cobalt, Toyota Corolla, Toyota Yaris, Pontiac Pursuit/G5, Ford Focus, Toyota Camry, Dodge Caliber and Nissan Altima.
Tuo koskee koko Kanadaa, täällä maanseudulla noiden pick uppien määrä on suhteessa paljon suurempi. Välillä tuntuu, että joka toinen vastaantuleva ajoneuvo on juuri tuo Ford F-150. Itsekin on tullut ajeltua niillä, minulla oli hetken aikaa käytössä vm 94 F-150 ja appiukolla on vm 06 jota joskus tulee lainailtua.

Jenkkilän puolella top 3 on 1) Fordin F-sarjan pickupit, 2) Chevrolet Silverado (myös pickuppi) ja 3) Toyota Camry.

Tammikuussa koko Kanadassa myytiin kuukaudessa reilun 110 Saabia. Vertailun vuoksi Suomessa myytiin tuplasti sen verran. Asukasluku ja markkinat on kuitenkin täällä hieman isommat.
2019 Mazda CX9 2,5T + 2011 Mazda3 GT 2,5i + Telajärvi
Kerran Saabisti, aina Saabisti - käyttöauton merkistä riippumatta
Vastaa Viestiin