AJONEUVOVEROON KOROTUS

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
makri
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 07:52
Paikkakunta: Prince Albert, Saskatchewan, Kanada
Viesti:

Viesti Kirjoittaja makri »

Jarmo900 kirjoitti:Niin ne hinnat heittelee, täällä Kaakkois-Aasiassa Saab 9-3SS Aero (huom 2,0TS) n. 67000€, Nissan Frontier 4WD n. 14000€. Ko. autoja ei voi toki verrata keskenään. Pääsääntöisesti kaikki japsimerkit puoli-ilmaisia, verrattuna Suomen hintatasoon.
Näin juuri, Saksalaiset ovat täälläkin kalliita ja jenkkimerkit suhteellisesti halpoja. Tännekin saakka on ehtinyt noita pieniä Chevroletin merkeillä varustettuja Daewoita joita saa melkeimpä McDonadsin Happy Mealin mukana kaupan päälle.


Autoverotus Suomessa on aina ollut järjetöntä. Oletin aikoinaan että EU:n mukana Suomi olisi väkisin raahattu järkevälle tasolle, mutta vielä saa näköjään odottaa eikä näiden uutisten mukaan suunta ainakaan parempaan ole.
2019 Mazda CX9 2,5T + 2011 Mazda3 GT 2,5i + Telajärvi
Kerran Saabisti, aina Saabisti - käyttöauton merkistä riippumatta
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Jep, kyllähän se suuntaus on selevä, että autoilun hinta nousee. Tavalla tai toisella. Polttoaineiden kallistumisella tai sitten verotusta kiristämällä...
Noh, ihmiset muuttaa sitten lähemmäs työpaikkoja, ettei tarvitse ajella niin paljoa = Kaupunkeihin.
Sitten nassutetaan, että kun kaupungeissa asunnot maksavat paljon/liikaa, onko se nyt ihme, kun kaikki sinne haluavat...
Tämä taas ei juuri naurata pienituloista tai opiskelijaa, joka yrittää sinnitellä kaupungissa edes siedettävän matkan päässä koulusta.
Tokihan kaupunkiin muuttamiseen vaikuttaa miljoona muutakin asiaa mutta voisi olettaa, että jos autoilun hinta nousee jatkuvasti niin lähemmäksi työtä sitä ihmiset muuttaa!
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Minuteman kirjoitti:
Jussi kirjoitti:
Valistunut diktatuuri on aina parempi vaihtoehto kuin perkeleen tyhmien äänestäjien toteuttama demokratia.
Kymmenen pistettä! 8)
10+

Onhan se niin, että jos äänestämällä voisi oikeasti vaikuttaa niin se olisi laissa kiellettyä. :x
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
aakoo
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 16:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja aakoo »

On se kumma kun aina puhutaan siitä, että pitäisi alkaa verottaa autoilua käytön mukaan. Eikö polttoaineverotus ole tätä mitä suurimmassa määrin? Mitä enemmän ajat, sitä enemmän maksat myös veroja.

Edit: piti kirjoittamani, että "Eikö nykyinen polttoaineverotus..."
Viimeksi muokannut aakoo, Ke Maalis 28, 2007 17:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos saabismi on sairautta ja turbosaabismi mielisairautta, niin olkoot sitten.
Entiset: 9-5 2.2TiD Linear Wagon A -04, 9000 CD 2.0t -97, 9000 CD 2.0T -88, 90 -86
Nykyinen: 9-3 SC 1.8t -06
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

aakoo kirjoitti:On se kumma kun aina puhutaan siitä, että pitäisi alkaa verottaa autoilua käytön mukaan. Eikö polttoaineverotus ole tätä mitä suurimmassa määrin? Mitä enemmän ajat, sitä enemmän maksat myös veroja.
Onko joku sanonut että verotuksen pitäisi olla oikeudenmukaista? :? Ei se ole edes tarkoituskaan. Ensin keksitään summa mikä pitää verotuloina vuodessa kassaan napsahtaa. Loput on sitten politiikkaa eli rikkaiden puolia pitävät politiitikot painaa päälle että kaikille samat verot ja samaan aikaan "köyhän ystävät" poliitikot piipittää että kyllä rikkaiden pitää maksaa enemmän kun niillä on enemmän. Sitten jompikumpi voittaa ja toinen antaa periksi. Tuloerojen kasvusta päätellen ensinmaimitut jyrää ja vahvasti.
Justiin napsahti taas muhkeat prätkän vakuutusmaksut postilaatikkoon. Vakuutusmaksu sisältää "vakuutusmaksuveroa"! oliko se nyt 22%. Hetkinen, siis VAKUUTUSMAKSUVEROA?! Maksan veroa siitä että saan maksaa vakuutusmaksua. Ei hirveästi kannata miettiä missä on järkeä ja missä ei. Tietty summa pitää kerätä ja se kerätään sieltä mistä voidaan. Siinä koko homman ydin.
9000CS 2,3
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

aakoo kirjoitti:On se kumma kun aina puhutaan siitä, että pitäisi alkaa verottaa autoilua käytön mukaan. Eikö polttoaineverotus ole tätä mitä suurimmassa määrin? Mitä enemmän ajat, sitä enemmän maksat myös veroja.
Olen osittain tuon ajatuksen kannalta samoilla linjoilla, vaikka sekin epäoikeudenmukaisuutta voi aiheuttaa. Mutta tuossa toteutuisi ehkä kaikkein parhaiten se, että pienikulutuksinen ois järkevin ja joka ajaa eniten myöskin maksaa eniten. Toisaalta kelkka yms moottoriurheilun harrastajat ei tykkää tästä ajatuksesta. Mutta kun niitä päästöjä pitäis kaikkien koettaa rajoittaa...

Toivotaan, että jotain SVC tyylista 1,6L/225hp moottoria tulis joskus tarjolle Saabilta niin yhdistyis tehot ja pienet kulut. Muuten menee kohta kaikenmaailman kansanvaunut edelle (TSI) jne.

Ja hieman aiheen vierestä, mutta kyllä tuntuu terävältä kun tulee Saabilta mainoslehtisiä joissa esitellään hienosti Biopower mallistoa. SItten alla lukee pikkupräntillä "ei suomen mallistossa". Tervetuloa Suomeen.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Marko A kirjoitti:Ja hieman aiheen vierestä, mutta kyllä tuntuu terävältä kun tulee Saabilta mainoslehtisiä joissa esitellään hienosti Biopower mallistoa. SItten alla lukee pikkupräntillä "ei suomen mallistossa". Tervetuloa Suomeen.
En tiedä sitten, mikä on todellisuus, mutta autokauppaa hierottaessa ruotsalaisen kanssa tuli ohimennen puheeksi noi Biopowerit. Kaveri meinas, että Ruotsissa niitä kyl on paljon liikenteessä, mutta syystä tai toisesta niihin kuitenkin usein tankataan pelkästään normaalia bensaa. Ei tarkkoja syitä oikein sanonu, mutta kuulemma tietää monta esimerkkiä.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Bio kuluttaa enemmän. Tulee siis kalliimmaksi, siinä syy. Mutta ihan periaatteena tuota tuossa pohdin. TM kerkesi jo toppuutella Bion puhtautta, kun kylmäkäynnistys päästöt ylitti EU arvot aika komeasti...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Bensiiniin vaan lisää veroa ja muut pois. Näin jokainen maksaa siitä miten paljon ajaa ja kuluttaa :wink: Kulutus ja päästöthän menee aika lailla käsikädessä joten paljon ajavat ja suuri kulutuksimmat maksaisi eniten.

Maksaa jokainen esim ruuastakin ja alkoholista veroja kulutuksen mukaan 8)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Eikös työajoista saa kilometrikorvaukset ja töihin menomatka huomioida verotuksessa. :)
Siviili ajoissa sitten etäämmällä asuvat sitten häviävätkin :?

No aina ei voi kaikki voittaa 8)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

Viesti Kirjoittaja tnt »

Korkea polttoainevero vain lisää polttoainevarkauksia ja kasvattaisi varmasti polttoainerallin itärajan yli ihan uusiin mittasuhteisiin :?
Euroopassakin rekkaliikenne ajelee satoja kilometrejä ylimääräistä
tankatessaan edullisimmista paikoista (maista) polttoainetta tankkiin...
9-3Aero-01
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

Viesti Kirjoittaja tnt »

Jos tämä veron uudistus todella haluttaisiin tehdä oikeudenmukaisesti niin
käyttömaksut tulisi vain uusina hankittaviin autoihin samalla kun niiden hankintaveroa alennetaan...se asia että suomessa on virkamiesten / verotuksen johdosta euroopan vanhin autokanta ei suomessa kuitenkaan pitäisi rangaista kansalaisiaan siitä korkeilla käyttömaksuilla..Osoittaa vain huonoa hallintokulttuuria :roll:
9-3Aero-01
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Frostgrey kirjoitti:Eikös työajoista saa kilometrikorvaukset ja töihin menomatka huomioida verotuksessa. :)
Siviili ajoissa sitten etäämmällä asuvat sitten häviävätkin :?

No aina ei voi kaikki voittaa 8)
Nii-i, se vaan tulee yllättävän äkkiä vastaan tuo työmatkavähennyksen ylärajakin...
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Kipe_9000 kirjoitti: Nii-i, se vaan tulee yllättävän äkkiä vastaan tuo työmatkavähennyksen ylärajakin...
Nojoo. Ei ne niin pitkälle osaa laskea että kun bensveroa veroa nostetaan tai "käytön mukaan" muuten rahastetaan niin siinä ehkä muutama tuhat tai kymmentätuhatta pitkämatkalaista työssä kävijää heittäytyy työttömäksi kun töissä ei taloudellisesti enää kannata käydä. Liian korkeaa matematiikkaa. Voihan sitä sitten laskea työttömyyskorvauksia niin alkaa taas töissäkäynti kannattamaan pidemmänkin matkan päästä. : :D Puretaan tuloloukkuja, ehhehe.
9000CS 2,3
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Autoveron siirtäminen polttoaineveroon nostaisi polttoaineiden hintaa noin 10snt/litra (autoverokertymä on 500Me/vuosi ja liikenne kuluttaa 5mrd litraa polttoainetta). Mielummin minä maksaisin 10snt enemmän bensalitrasta kuin jotain älytöntä vuosittaista päästöveroa... Sitten kun VVM saa tuon päästöverotuksen pyörimään, varmasti nostavat myös polttoaineveroa, ettei pääse totuus unohtumaan :evil:

Eski
Vastaa Viestiin