Murjotun öljypropun poisto?
Täytyy kokeilla vielä kunnon putkipihtejä, ja Jussin ehdottamaa kupariprikan välistä poistamista. Nyt kuitenkin öljyt on vaihdettu yläkautta, eli jään juonimaan seuraavaan huoltoon asti. Sehän tässä oli hienoa, ja minkä tietenkin hötkyillessäni jo alussa jätin kertomatta, että kyseessä on äitimuorini Saabi, jonka lupauduin huoltamaan (muuhun merkkiin en tietenkään koskekaan
), ja menin paikanpäälle itsevarmana huolimatta perjantai 13:sta. Tietenkin homma alkoi tökkiä heti alusta asti, eikä mukana ollut työkaluja juuri muuta kuin nyrkit ja k*rpä, noin kärjistetysti sanoen.
Jos ei muu auta, niin 4-5mm lattaan poralla 13mm:n reikä, latta proppuun ja se hitsaten ympäriinsä kiinni. Ainakin kuvittelisin että näin saa parhaan kestävyyden vääntämistä ajatellen.

Jos ei muu auta, niin 4-5mm lattaan poralla 13mm:n reikä, latta proppuun ja se hitsaten ympäriinsä kiinni. Ainakin kuvittelisin että näin saa parhaan kestävyyden vääntämistä ajatellen.
Ja älkää koskaan vääntäkö sitä proppua sinne ilman kupari tai hydrauliikka tiivistettä. Nimim. kokemusta on, puree pirun lujasti kiinni. Ainoaksi konstiksi jäi mutterin hitsaaminen siihen päälle. Sopivasti paikat lämpesi ja lähtikin auki sitten kohtuu voimaa käyttäen. Kyseessä tuolloin vaihteiston proppu neliskanttisella vääntiöllä...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Väitänpä, että suurempi syy on liian tiukkaan vääntäminen, kun ei raaskita uusia sitä kupariprikkaa ja proppu jää vuotamaan. Lisäksi propun avaukseen ja sulkemiseen kannattaa käyttää 6-kanttista hylsyä, eikä mitään kiintoavainta, tai muuta 12-kanttista avainta. Kolmas syy on varmaan se, ettei kukaan raaski ostaa uutta proppua, kun vanha alkaa olla jo kulahtanut.Mimmi kirjoitti:Perussyyhän on se, että avaamiseen (ja kiristämiseen) on käytetty 13mm avainta, vaikka oikea koko on 1/2" (noin 12,7mm).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01