Murjotun öljypropun poisto?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Hyvälaatuisilla putkipihdeillä aukeaa helposti verrattuna huonoihin lukkopihteihin.
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Hio Dremelillä pultin jämä sopivan kokoiseksi kuusiokannaksi.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Täytyy kokeilla vielä kunnon putkipihtejä, ja Jussin ehdottamaa kupariprikan välistä poistamista. Nyt kuitenkin öljyt on vaihdettu yläkautta, eli jään juonimaan seuraavaan huoltoon asti. Sehän tässä oli hienoa, ja minkä tietenkin hötkyillessäni jo alussa jätin kertomatta, että kyseessä on äitimuorini Saabi, jonka lupauduin huoltamaan (muuhun merkkiin en tietenkään koskekaan :wink: ), ja menin paikanpäälle itsevarmana huolimatta perjantai 13:sta. Tietenkin homma alkoi tökkiä heti alusta asti, eikä mukana ollut työkaluja juuri muuta kuin nyrkit ja k*rpä, noin kärjistetysti sanoen.

Jos ei muu auta, niin 4-5mm lattaan poralla 13mm:n reikä, latta proppuun ja se hitsaten ympäriinsä kiinni. Ainakin kuvittelisin että näin saa parhaan kestävyyden vääntämistä ajatellen.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Ja älkää koskaan vääntäkö sitä proppua sinne ilman kupari tai hydrauliikka tiivistettä. Nimim. kokemusta on, puree pirun lujasti kiinni. Ainoaksi konstiksi jäi mutterin hitsaaminen siihen päälle. Sopivasti paikat lämpesi ja lähtikin auki sitten kohtuu voimaa käyttäen. Kyseessä tuolloin vaihteiston proppu neliskanttisella vääntiöllä...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mimmi kirjoitti:Perussyyhän on se, että avaamiseen (ja kiristämiseen) on käytetty 13mm avainta, vaikka oikea koko on 1/2" (noin 12,7mm).
Väitänpä, että suurempi syy on liian tiukkaan vääntäminen, kun ei raaskita uusia sitä kupariprikkaa ja proppu jää vuotamaan. Lisäksi propun avaukseen ja sulkemiseen kannattaa käyttää 6-kanttista hylsyä, eikä mitään kiintoavainta, tai muuta 12-kanttista avainta. Kolmas syy on varmaan se, ettei kukaan raaski ostaa uutta proppua, kun vanha alkaa olla jo kulahtanut.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin