Asuntovaunun ostaminen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kimmoisa
"Hölösuu"

Asuntovaunun ostaminen

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Tervehdys!

Tässä vähäsen oon aatellut ostaa asuntovaunuakin.

No vaunu tulee kesäkäyttöön. Etupäässä yksin sillä taidan matkailla, mutta tilaa olisi silti hyvä olla. Suihku on ehdoton välttämättömyys.

Olen ajatellut että pituutt saisi olla jotan 2,5 ja 5,5 m. Ja akselisto mielellään kahdella akselilla taikka telillä.

Onkos kellään ideoita millanen vaunua kannattaa ostaa? Mikä merkki on hyvä?

Nyt oon kattelemassa sellasta vähän vanhempaa vaunua opiskejan ensivaunuksi.
SAAB
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Jos kesäkäyttöön, niin sitten merkkikirjo on laaja. Jos myös talvikäyttöön, niin sitten ehkä ensisijaisesti pohjoismaissa tehtyä (ei kovin montaa aukeavaa ikkunaa, nestekiertoinen Primuksen/Alden lämmitys vs. trumaticin ilmapuhallin yms.), tukevat eristeet... Polar tai Solifer on talvivaunuksi tehty. Kafia älä edes mieti, ainakaan 80-90-luvulta, totaalisen murheellinen kosteuden kanssa, ne ei tarvia edes palovakuutusta, kun ovat niin märkiä :? Vanhat solikat lahoavat etuseinästä, sen huomaa painemalla reilusti, eihän nekään ole kuin puurimaa, vaneria ja eristettä. Mutta hyvin pidettyjä löytyy kuivanakin, vaikka ikääkin olisi. Kosteusmittaus on hyvä tehdä, jos mielenkiintoinen löytyy ja kertoo se nenäkin vähän, jos tuoksahtaa ummehtuneelta/homeelta.

Suihkua ei ole kyllä kuin uudemmissa, menee kyllä hifistelyksi, jos sellaisen haluaa alkuperäisenä, toki äkkiäkös sellaisen itsekin askartelee.

Teli on kyllä hyvä vetää, ei käy kieltäminen, 1-akselinen 5m vaunu alkaa kyllä yli 90kmh vauhdissa olla melko levoton (toki vaikuttaa kuormaus, aisapaino yms.). Muistan kun vanhalle 480 Kafille oli ehdoton huippu 90km/h sitten alkoi olla kunnon luikertelua (omapaino 950kg ja veturina 1200kg Vectra, joskus tuli kokeiltua myös 99:llä), pari kertaa kiskottiin 642 teli-Kafia, jossa paino oli aika hilkulla veturille (sama veccu), tuli kuin juna perässä 120km/h pitkällä suljetulla alueella :)

Vanhemmista telivaunuista pienimmät taitavat olla 5,5 metrin hujakoilla, esim solifer 55T/552, Kafilla on 542 (mutta älä helvetissä osta), matkaajalla olikohan 562 tai 560. Painoa kaikilla on 1100-1200kg, joten heppoista veturia ei kannata eteen laittaa. Vanhemmat vaunut painavat enemmän kuin esin 80-luvun loppupään vastaavat (toki mikä on sitten ostajan raja vanhassa/uudemmassa.) Vanhemmissa oli esim. B&B:n alustaa, joka oli aika raskas, uudemmissa monet käyttivät AL-KO:a, joka kevensi vaunun kokonaispainoa aika paljonkin.

Itse etsisin Soliferin, jos omaa mielipidettä kysyttäisiin, syrjäsilmällä vanhaa hyvää olen etsiskellytkin, mutta vanhoja ei tunnu hevillä löytyvän (etsin siis -70 lukulaista), hyviä ei myydä ja heittopussina olleet ovat joutuneet työmaakopeiksi/taukotuviksi :( Haaveissa olisi vanha 600 Finlandia, 1500kg:n murkula, aikanaan perkeleen kallis ja sitä ei ole moni senaikunen auto edes voinut kiskoa.
Muksu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Jusau kirjoitti: Haaveissa olisi vanha 600 Finlandia, 1500kg:n murkula, aikanaan perkeleen kallis ja sitä ei ole moni senaikunen auto edes voinut kiskoa.
Vanhassa Caravan-lehdessä on kuva kun kyseistä vaunua viedään Norjassa lehdistöesittelyyn helikopterilla :lol:

Meidän perheessä ensimmäinen vaunu oli 82-vuoden Solifer 530 Finlandia. Asia jonka olen huomannut hienoksi siinä ja nykyisessä Cabbyssä on se, että sisäänkäynti on vaunun etupäässä ja makuutila perässä. (joissain sakemanneissa kuten Hobbyissä ja LMC:ssä on sama idea mutta toisinpäin) Tämä lähinnä verraten siihen, että suuri osa noista 80-luvun Solifereistä (esim.500-sarjalaiset) on sitä mallia, että sisäänkäynti on takapäässä ja U-sohva elikkäs "olohuone" on etupäässä. Tällöin talvikelillä pyryttää aina punkkaan kun oven avaa ja sohvalle kulkiessa pitää oikoa "keittiön" läpi olettaen että siinä joku yrittää kokata ym.

Tuo meidän Soliferi oli aika kostea tapaus. Isäukko purki siitä melkein vähän joka nurkkaa ja vaihtoi villoja sekä rimoja. Tuo sormella paineleminen tuli aikoinaan tutuksi kun vaunuja katseltiin.

Meidän molemmissa vaunuissa on ollut Alden vesikiertoinen lämmitin, joka on pirun hyvä. Vanhassa solikassa se oli sijoitettu vaatekaapin yhteyteen siten, että kaappi oli talvella hyvä kuivauskaappi 8). Alde ja Primus ovat vesikiertoisina käsittääkseni aika tasavahvoja noin laadullisesti ja käytön kannalta. Primuksen kanssa en ole touhunnut, mutta olen ymmärtänyt että se käynnistyisi sykäyksittäin aina tarpeen mukaan, kun taasen Aldessa palaa liekki jatkuvasti.

Etelä-eurooppalaisissa vehkeissä on aika paljon noita Trumaticin ym. valmistajien ilmaa puhaltavia vehkeitä. Kesällä pärjää kyllä ja nopeasti lämpiää...mutta :roll:

Tuossa vanhempien Cabbyssä on molemmat vesihanat suihkumallia, eli kun hanasta ottaa kiinni ja vetää ulospäin, niin paljastuukin että juoksuputkessa on letku lavuaarin alla. Toki täytyy sanoa ettei sielä ahtaassa vessakomerossa mitään poolpartyjä pidetä, mutta hätäisellä pallipyykillä sielä pystyy käymään ja kesällä voi keittiön kahvan vetää ikkunasta ulos vaunun vierelle :lol:
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
mangizzle
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja mangizzle »

Itse muutamia vuosia sitten alan yrityksessä työskennelleenä suosittelen lämpimästi vanhempia solifereja. Löytyy nykyään hyvinkin edullisesti hyviä pelejä jokseenkin vaan melko harvoin.. :? Kosteus mittausta suosittelen ostaessa jos vaan mitenkään mahdollista.

Teli vaunuihin ei koskaan ollut mahdollista päästä tutustumaan tarkemmin, mutta liikkeen pihassa muistan olleen Tabbertin Comtesse merkkinen malli jota pidin ehdottomasti hienoimpana/järkevänä ratkaisuna kaikin puolin. Käsin pyörittely tollasessa vehkeessä tosin on lähes mahdotonta yksinään, mitä kannattaa myös miettiä jos joutuu paljon ahtaisiin paikkoihin pysäköimään tai kääntelemään.

Jos taas rahaa aikoo laittaa yhtään enemmän vaunuun suosittelen myös vilkaisemaan uudempia Cabbyn vaunuja. Melko laadukkaita vehkeitä ollut mitä itse muistelen.. Mutta kukin tyylillään. Monelta merkiltä varmasti löydät mieluisia vaunuja, mutta jos vaunu on pelkässä kesä käytössä vähentää se jo huomattavasti vaatimuksia vaunulta.. (hintaa) :wink:
jerma75
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja jerma75 »

Uudehkona caravanistina pistän oman korteni kekoon.

Ostettiin perheen kanssa viime loppukesästä LCM Musterland, 480TK eli 480 pitkä (koppi), jossa takapäässä heti sisäänkäynnin takana kerrossängyt lapsille ja WC. Keskellä vaunua keittiä ja kahden istuttava pöytäryhmä, sekä etupäässä sohvaryhmä. WC:ssä ei ole suihkua (vaunussa ei ole boileria), ja hommat hoidetaan porta-pottaan.

Vaunua on vuodelta -89, ja täytyy sanoa että alle 5000e sijoituksella (korjauksineen ja lisävarusteostoineen vaunun hinnan lisäksi) olemme löytäneet todellisen helmen. Vaunu on todella siisti ja hyvin pidetty, "koskeusmittaus" oli tehty joka lähinnä oli paperinpala, jossa oli etuseinän vetokahvojen kohdalla merkitä, ja ne oli uudelleen tiivistetty butuulimassalla. En luottanut tuohon mittaukseen enempää kuin Elviksen kuolintodistukseen, joten nenätuntumalla lähdettiin liikkeelle. Astmaatikko kun olen, niin mun nenä on tarkka homeesta (asunut lapsuuden kaupungin hometalossa) ja ongelmia ei ole ollut.

Kimmoisa: hieman mietin, miksi olet ostamassa "isoa" vaunua, jos matkaat lähinnä yksin ? Ja mitä hintaluokkaa olet etsimässä ? Esim. 15t eurolla saat kahdelle aikuiselle erittäin toimivan uuden vaunun. Taas jos olet varannut 2t euroa, niin melkein voi sanoa, että kuivaa et löydä.

Jos laatua etsit, niin tänä päivänä Kabe on ykkönen, Solifer on myös laatua (myös vanhemmissa vaunuissa) ja Hobby tulee (uusissa) hyvin perässä. Vanhemmissa Hobby:ssa oli varsinkin etuseinän kanssa kosteusongelmia, joten kannattaa olla tarkkana.

Pintakosteusmittarista sen verran, että sehän on lähinnä suuntaa antava. Eli etsin vaunusta suurimmalla todennäköisyydellä kuivan kohdan. Jostain isolta ikkunattomalta seinältä mittaat keskeltä seinää. Tämä on vertailuarvo. Jos esimerkiksi etuseinän nurkat antaa yli kaksinkertaisia lukemia tästä vertailuarvosta, voidaan olettaa että rakenteessa on kosteutta (niin, siis puhutaan keskiarvoa useammasta mittauksesta samalta alueelta).

että sellainen oksennus, omia mielipiteitä suurin osa.
SaabClub #3173
Marko "Jerma" Jerohin
p.050-5328977
mjerohin ÄT nic PISTE fi
----------------------------
Saab 9-5 3.0 V6t Griffin
mek
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja mek »

Kesäkäytössä kaikki merkit pelittävät riittävän hyvin. Jos lämmitin toimii, sen teho kyllä riittää, enemmän kiinnittäisin huomiota tuuletuksen toimivuuteen. Sateisella säällä huono tuuletus saa vaunun tosi nihkeäksi, vaikka lämmitin olisi tehokaskin.

Tärkeimpänä pitäisin kuitenkin sitä, että vaunun pohjaratkaisu on sopiva omiin tarpeisiin nähden. 90-luvun alkupuolen ja sitä vanhemmissa vaunuissa pohjaratkaisujen kirjo on huomattavasti pienempi kuin nykyisin. Esim. Hobbyltä löytyy kuitenkin vanhemmistakin vuosikerroista lapsiperheille toimivia "lastenkamarimalleja".

Omista taidoista ja innosta on sitten kiinni, minkä verran antaa painoa vaunun kunnolle ja remonttitarpeelle, jotain täytyy kuitenkin aina vanhaan vaunuun laitella, kuten autoonkin.

Osta kuiva vaunu, jonka pohjaratkaisu sopii käyttöönne ja jossa tekniikka on mahdollisimman hyvässä kunnossa. Merkillä ei niinkään ole väliä.
Svc
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Svc »

Tuollaisessa olen joskus yöpynyt tuttavien kesämökillä. Olipahan kerrankin tilaa. :-)

Kopin sisämitat olivat siis 7,6 x 2,4 m. Etuteltta mukaanlukien katettua tilaa oli n. 30m2
Kyseessä on tosiaan jo ASUNTOvaunu, ei matkailuvaunu.
Kokonaismassa taisi olla 2000 kg, eli ihan millä tahansa tuollaista ei vedetä. Vetopituus, siis kuulasta takaseinään, oli jotain 9 m luokkaa.

Enemmän tuli aikanaan reissattua Matkaaja 6000:n kanssa. Takaosa sai olla koko ajan makuuhuoneasennossa, kun ovi oli etuosassa ruokailuryhmän vieressä. Ihan toimiva vaunu, vaikka karavaanarit sitä "pärekoriksi" moittivatkin. 780 kg omamassa paljastaa aika paljon rakenteen materiaaleista. Tuota saisi 99:lläkin vetää ihan B-kortilla.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Ansis
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Svc kirjoitti:Tuollaisessa olen joskus yöpynyt tuttavien kesämökillä. Olipahan kerrankin tilaa. :-)

Kopin sisämitat olivat siis 7,6 x 2,4 m. Etuteltta mukaanlukien katettua tilaa oli n. 30m2
Kyseessä on tosiaan jo ASUNTOvaunu, ei matkailuvaunu.
Kokonaismassa taisi olla 2000 kg, eli ihan millä tahansa tuollaista ei vedetä. Vetopituus, siis kuulasta takaseinään, oli jotain 9 m luokkaa.
Mulla on ollut samantyyppinen vuodesta 99, kokonaismassa otteen mukaan 1800 kg. Eli aerolla liikuteltavissa, mutta ei ole tarvinnut viimeisinä vuosina vetää paria kilometriä enempää vuodessa.

Voisi tuon tietysti myydäkin?
96 M75 i12 5-speed ;)
Beagle
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja Beagle »

Meillä oli ennen tuota asuntoautoa Soliferin 5602i, eli telillä. Tilat oli sopivan tilavat jopa 4 hengelle. löytyy suihkua, lämpöä ja säilytystilaa. Suosittelen vanhempia Soliferejä.
Ei Saabia enää...
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
ASTech
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Minun porukoilla on Soliferin 540DL ollut jostain 90-luvun alusta. Se on pidetty puhtaana, mutta ei mitään muuta ole oikeastaan tehty, vain käytetty. Vedetty tuhansia kilometrejä ja asuttu sekä seisotettukin pitkiä aikoja. Toimii edelleen hienosti ja muutenkaan ei ole muuttunut ostoajankohdasta. Keskuslämmitys on todella tehokas, ei ole kaikkia tehoja koskaan edes tarvittu, ainoastaan lämmityksen kiertopumppu ja käyttövesipumppu on uusittu kerran.

Vaunu on ollut aina taivasalla.

Sisällä on ainakin 6 nukkumatilaa ja wc+suihku löytyy.

Tätä koppaa saa telinä ja yhdellä akselilla.

Hyvä vaunu.
900C -86
taunu
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja taunu »

Tää nyt ei ihan tähän kuulu,mutta kun asiantuntijoita näkyy olevan ni antaa mennä.
Pohjustan senverran,että ikinä en oo vaunujen kanssa ollu tekemisissä ja nyt semmonen pitäs saada.
Mun käsittääkseni auton ja vaunun yhteispaino saa olla 3500kg,ettei vielä tarvii lisäkirjaimia korttiin?Miten tuo paino määräytyy eli lastin kanssa vai ilman?
Onko vaunun vetäminen hankalaa kun ei niitä oo ennen vetänyt? 600kg:n venetraileria oon vetänyt ilman ongelmia.
Olen ajatellut solifer 450 tai 500,riittääkö tonnari hyvin sen kiskomiseen?
Kun kinastelet idiootin kanssa...pidä huoli ettei hän tee samoin!

Saab 9000 2.3t jubilee -97
Henke
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja Henke »

Pelkkä "sihteerikortti" eli B ilman pikku-Eetä riittää jos vedettävän vaunun kokonaismassa (sis. kuorman) on pienempi kuin auton omamassa (ilman kuormaa). Eli esim ysifemmalla saa vetää kokonaismassaltaan alle 1650 kiloista vaunua, noin.

Koko yhdistelmän massa voi olla maksimissaan 4250 kiloa, joka muodostuu maks 3500 kiloa kokonaismassaltaan olevasta veturista ja maks 750 kilon kärrystä.

Tarkemmin lisätietoa esim: http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutk ... luokat.htm

Vaunun vetäminen ei muuten ole hankalaa. Itsellä oli "lieviä" ennakkoluuloja ennen ensimmäistä reissua, mutta kokemukset oli tosi hyvät. Jopa se peruuttaminen onnistui ihan jees. 8)
#5609 -*- Elämä on epävarmaa - syö jälkiruoka ensin -*-
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
taunu
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja taunu »

Kiitti.
Eli kuitenkaan sillä,et mulla on ABC-kortti ei noihin tietoihin tuu muutosta?
Perävaunun paino ei kippoineen ja kuppeineen saa ylittää auton omamassaa.

En mäkään sentään harjoittelematta mihinkään lähde koheltamaan. :lol:
Mullakin toi peruuttaminen on semmonen "kynnyskysymys",kun se ei oikeen trailerilla tai peräkärrylläkään oo ihan yksinkertasta ja ne sentään on pieniä ja kevyitä...tai ehkä just siks ei oikeen onnistu. 8)
Kun kinastelet idiootin kanssa...pidä huoli ettei hän tee samoin!

Saab 9000 2.3t jubilee -97
Henke
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja Henke »

Perävaunun paino (kokonaismassa) saa toki ylittää auton omamassan, esim 9-5:llä saa vedellä 1800 kiloista jarrullista nakkikoppia. Mutta silloin pitää kortissa olla ainakin se BE-merkintä, eli niinsanottu pikku ee. Ceen vaikutuksesta asiaan en kyllä osaa nyt sanoa mitään. Sori.
#5609 -*- Elämä on epävarmaa - syö jälkiruoka ensin -*-
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
Beagle
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja Beagle »

Eikä se varmaan kallis ole käydä se pikku e suorittamassa. Itse hommasin suoraan BECE:n niin kärsii solikkaa vedellä :D
Ei Saabia enää...
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
Vastaa Viestiin