bensiinin "säilöntäaineet"

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

bensiinin "säilöntäaineet"

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Puolen vuoden käyttämättömyys ei ole vielä aiheuttanut ongelmia, mutta näyttää siltä että käynnisttöönotto venyykin kesään 2008 eli puolentoista vuoden päähän. Siinä ajassa varmasti bensalle tapahtuu jotain. Välillä ei pysty käymään käynnistelemässä. Kovin monenlaista tietoa aineiden tarpeellisuudesta kuitenkin tuntuu saavan.

Onko eroja siinä käyttääkö ainetta kaasarikoneeseen vai ruiskuun? Kävin kolmessa paikassa kysymässä, mutta ei ollut. Motonetin sivuiltakaan ei löytynyt. Pitää kai käydä jossain moottopyöräliikkeessä. Luulisi että ainetta saisi mistä vain varaosaliikkeestä, jos se on tarpeellista.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Tankki mahdollisemman tyhjäksi ja kun se päivä koittaa lisää ainakin 1/3 lisää uutta bensaa sekaan. pitäisi olla ajokelpoista. jos bensat säilöttävä laita ne suljettuu kannuun ja anna korkin olla suljettuna niin ei häviä höyrynä potkut.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Hmm, on tullut luettua semmoista että ainakin nykyisten seostettujen "biobensiinien" säilyvyys olisi todella heikko, (ainakin verraten vanhaan kunnon lyijyliemeen) eli oktaanit laskisivat ja bensiinin ominaisuudet muuttuisivat muutamassa kuukaudessa jopa suljetussa metallisäiliössä, ja mitähän tapahtuu muovista, eli lähtökohdiltaan samasta raaka-aineesta valmistetussa esim. Saabin tankissa?
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

oktaanien lasku ei kai ole niin vaarallista

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Olen kuullut väitteitä, että bensasta alkaisi esim. kaasarin kuivuessa erottumaan jotain sakkaa, joka tukkii suuttimet ja vehje ei käy enää ollenkaan. Joku väitti, että tuo sakka olisi hartsia. Mulla ei ole harmaintakaan aavistusta onko asia näin.

Jos oktaaniluvun lasku on ainoa ongelma niin Poikarukan keino on varmaankin käyttökelpoinen. Ne myytävät aineet bensan säilömiseksi käyttökelpoisena (auton tankissa) kyllä askarruttaa enkä tunne yhtään käyttäjää.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Pienkoneissa = pienet suuttimet = tukossa helposti, jos pensa pääsee haihtumalla kuivumaan hitaasti järjestelmässä.

Minulla on tonnarissa 2005 vuosikertabensaa, johon tuolloin laitoin LiquiMoly stabilointiainetta ohjeen mukaisen määrän, käynnistyy ja toimii persdynolla mitattuna kuten tuoreella bensalla.

Viime juhannuksena ostin veneen tankin täyteen, enkä lisännyt lisäainetta.
syksymmällä sai 5 hv Jonhsonia repiä narusta jonkin verran enemmän käynnistyksessä. Asia korjaantui laittamalla moottorin omaan tankkiin tuoretta bensaa ja ajamalla viimeinen minuutti ennen sammutusta sekä käynnistys tuoreella bansalla ennen vaihtoa irtotankille.

Myös aggregaatissa jne harvoin käyttämissäni moottoreissa on tullut tavaksi käyttää em. lisäainetta käynnistysnarun käyttöiän lisäämiseksi.
96 M75 i12 5-speed ;)
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Moottoripyörässä toi stabilointiaine tuli aina laitettua tankkiin (ja sitten tankki täyteen), kun pyörä meni talvisäilytykseen. Käytin Hondan tököttiä http://www.honda.ca/MotorcycleEng/Acces ... A66926.htm ja hyvin hörähti niin kaasari- kuin ruiskokonekin keväällä käyntiin.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Poikarukka kirjoitti:Tankki mahdollisemman tyhjäksi ja kun se päivä koittaa lisää ainakin 1/3 lisää uutta bensaa sekaan. pitäisi olla ajokelpoista. jos bensat säilöttävä laita ne suljettuu kannuun ja anna korkin olla suljettuna niin ei häviä höyrynä potkut.
Paitti että kysyjällä taitaa kalusto olla sitä luokkaa että tankit ovat peltisiä jolloin itse en ainakaan jätä toiste tankkia tyhjäksi talveksi. Tahtoo ruostuu sisältä.
Taitaa noi stabilointiaineet tai bensojen vaihto olla käyttöönotettaessa melko hyviä vaihtoehtoja.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Muovi tankkiakaan en ottas tyhjäksi koska silloin loppukin bensa haihtuu ja tuo nykybensa on todella semmoista että siinä on niin paljon enemmän hapettimia kuin niissä vanhan hyvän ajan gasoissa :wink:

Ja sillä saa kyllä sitten tuhottua sen sähköisen bensapumpun ja ruiskut tukkoon.

Ja toki myös tuo peltitankki juttu, sinne kondensoituu vettä jos se on tyhjä eli ruostetta on luvassa ja seuraukset on samanmoiset. Eli tankki täyteen ja stapilointi aineet sekaan. Sitä ainetta saa ainakin tarvikeliikkeistä ja noista mopo liikkeistä 5e/purkki joka riittää n.50L

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Tuo hartsin muodostuminen on ilmeisen totta. Avattiin tossa veneen kaasari kun oli kaikenlaista käyntihäröä, ja voi helvata että voi olla niin tukossa. Sellasta 0-1mm kokosta hiekanolosta paskaa uimurin pohjalla millin kerros, toinen pääsuutin melkein tukossa, puolet kanavista muurautunu umpeen. Kone kuitenkin vaan 3 vuotta vanha, 2 vedenerottavaa suodatinta + kaasarin oma filsu. Tota on ilmeisesti joskus seisotettu pidempään maissa, ja näyttäis ihan ku olis bensa reagoinu kaasarin alumiinin kanssa :?: Hapettumaa löytyy mm.
M97CSB234EFM57001 RE85
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Uusimmassa V8 : ssa ( 3/2007 ) on artikkeli bensasta ,sen säilyvyydestä ja lisäaineista. Lopussa taulukko Suomessa myytävistä lisäaineista
Vastaa Viestiin