Ekat pinnoitetut kummit

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Koomista tuo vannetukun merkintä osassa renkaita "Goodyearin Debica" tai "Contin Mabor", ne eivät sen paremmiksi muutu, vaikka olisivatkin jonkun isomman merkkitehtaan omistuksessa.
aakoo
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 16:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja aakoo »

9-5T kirjoitti: Ovatko uusiorenkaat pinnoitettuja parempia koska renkaan kylkeen on paistettu uusi nimi?
Prodessin ei uusiorenkaassa pitäisi(!) tarkoittaa pelkästään nimen paistamista kylkeen, vaan samanlaista valmistusprosessia kuin uudella renkaalla. Eli vanhan rungon päälle paistetaan uusi kumimateriaali kylkiä myöten. Niinpä kulutuspinnan pysyvyyden osalta niiden pitäisi olla parempia. Sinänsä uusiorengas ei muuten ole parempi, koska molemmissa on sama ongelma runkojen vaihtelevasta laadusta sen väsymisestä ja käytetystä rengastyypistä riippuen.

Niinpä ne Merlinin tarkoittamat kumit ovat tässä mielessä juuri uusiorenkaita. Renkaiden merkinnöissä taitaa vain olla hyväksytty ainoastaan ilmaus Pinnoitettu.
Jos saabismi on sairautta ja turbosaabismi mielisairautta, niin olkoot sitten.
Entiset: 9-5 2.2TiD Linear Wagon A -04, 9000 CD 2.0t -97, 9000 CD 2.0T -88, 90 -86
Nykyinen: 9-3 SC 1.8t -06
Avatar
merlin
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: To Elo 10, 2006 20:15
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja merlin »

AC kirjoitti:
merlin kirjoitti:ei oikeastaan , niissä hyvissä pinnatuissa ei edes tiedä että ne on pinnoitetut ellei lue pientä pränttiä ja niissä on tosiaan valettu kuin koko kuoret renkaan päälle...
en ole vain näitä usalaisia pinnattuja löytänyt kuin kokoa 225/70/15
niin ei taida saabiin mahtua alle?
Jaa, ootko nähny hyviä pinnattuja?

Minä en.
olen , ameriikkalaisvalmisteisia , näkee useinkin 80-lukuisissa stw:issä
96 vm. 1975
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja agios »

Pinnoitettujen huono puoli on se että koskaan ei tiedä mille rungoille ne on laitettu. Saattaa huonolla tuurilla kaikki olla erimerkkisiä ja eri kudoksisia runkoja. Kaikkien myyjien omatunto ei ole niitä heti kolkuttavia.
Eiköhän ole parempi että laitetaan niitä vain ns. kesäautoihin vaikka vaarallisia ne niissäkin on.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

9-5t löytyykö teidän kautta 155 tai 165 tai 175 leveyttä 15" ja mihi hintaan.....?`
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
makinju2
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Kesä 19, 2005 10:30
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja makinju2 »

merlin kirjoitti:mulla on mennyt kudokset 3:sta pinnatusta tän vuoden puolella , ihan hyviä ne on jollei ajele kauheen lujaa , oon huomannut että kun sahaa tuota moottoritietä laattalattiassa 120km/pv pelkkää työajoa niin pinnatut ei kyllä kestä , paitsi jos on ameriikkalainen( niissä pinta on paistettu koko renkaan leveydeltä kylken kiinni...
matinrenkaat pinnatuista talvikumeista lähti motarilla nappulat irti :P
Tuo kyljen yli tuleva pinnoitus ei paljon häpeä uutta rengasta. Itselläni on talvirenkaina tuollaiset pinnatut.
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja agios »

Millä lailla se kyljen yli tuleva pinnoitus parantaa rungon ominaisuuksia. Vöitä voi olla toisessa renkaassa enempi kuin toisessa ja merkki mitä vain.
Jos kerran on vara auto ostaa niin kyllähän renkaat on se johon kannattaa satsata. Vaikka näkeehän tuolla noita karvanoppia joissa vanteet on maksanut enemmän kuin auto ja sitten jotkin halpis renkaat alla.
georges
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:47
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja georges »

On niitä pinnattuja ja kiinalaisia hienompienkin autojen alla, juuri eilen kaupan pihassa katselin väyrys mersua missä 17" pinnatut alla, työmaan pihassa löytyy mm. wanlia ja linglongia.
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja agios »

turhahan tuollaisesta asiasta on kiistellä kun tosiasia on kuitenkin se että pinnoitettujen renkaiden rungoissa on eroja. Vai luuletko että haetaan samaa rengasmallia ja sitten pinnataan ne. Miksi ne aloitettiin pinnoittamaan yli. Sehän ei varmasti muuta miksikään sitä renkaan ominaisuutta.
On mullakin ollut aikoinaan pinnoitettuja renkaita ja merkkiä kyljessä mitä milloinkin. Eiköhän se ylipinnoitus auta ko. asiaan. Varmaan nykyisin siinäkin on tullut asiat paremmaksi mutta niin kuin sanoin että kaikilla ei se omatunto ole niin kohdallaan. Tieto on muualta kuin mitä Essoa ehdottelit. Mutta uskokoon jokainen mihin vain ken tahtoo.
aakoo
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 16:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja aakoo »

Pinnoitus koko renkaan yli kylkiä myöten auttaa siinä, että kulutuspinta ei voi kuoriutua pois renkaan päältä. Ja tietenkin tekijä saa tehtyä kylkiin oman tuotemerkkinsä. Muuten on aivan sama kummalla tavalla pinnoitus on tehty. Molemmissa voi rungot olla mitä vain jo alkujaan ja lisäksi tulee käytöstä riippuva erilainen rungon väsyminen.

Talvirenkaiksi en nykyään minkään sortin pinnoitettuja ottaisi (en kyllä muitakaan halpisrenkaita), koska kumimateriaalit eivät varmastikaan ole samaa luokkaa kuin alkuperäisissä merkkirenkaissa. Kuvion lisäksi materiaalilla on suuri merkitys renkaan ominaisuuksiin. Muutenkin talvella renkaiden ominaisuuksien erot näkyvät paljon suurempina kuin kesällä, minkä takia pyrin kyllä käyttämään vain jotakin parhaiksi testatuista rengasmalleista. Ehkä kalliimpi hinta renkaista ei harmita siinä vaiheessa yhtään, jos sillä välttää pahemmankin mällin.
Jos saabismi on sairautta ja turbosaabismi mielisairautta, niin olkoot sitten.
Entiset: 9-5 2.2TiD Linear Wagon A -04, 9000 CD 2.0t -97, 9000 CD 2.0T -88, 90 -86
Nykyinen: 9-3 SC 1.8t -06
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja agios »

Näinhän sitä päästiin samaan lopputulokseen. Ts. asiakkaita kustaan silmään. Olisi mielenkiintoista joskus nähdä testi vast. normaalit vaikka kesäkumit.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Ekat pinnoitetut kummit

Viesti Kirjoittaja Svc »

east kirjoitti:Haminalainen CR-rengas, joka paistelee kiekot itse, myi setin (195x60x15) hintaan 250e. Kuvio misukan joku uudempi, näyttää hyvältä.
...
Kävikö tuuri vai onko jollain huonoja kokemuksia ko. pajan renkaista?
Ei oikein vakuuta. Patongin alla tuli mukana kyseisen pajan paistamat talvirenkaat Michelinin kuviolla. Valmistusleima 15/06, eli vajaa kolme vuotta ajetut, pintaa jäljellä 5-6 milliä.

Kolmen viikon sisällä on ajettu parisen tuhatta kilometriä ja yksi rengas on alkanut vuotaa tänä aikana kahdesti kahden eri nastareiän alta. Vaikuttaisi siltä, että kyseisen renkaan pinta on hiottu liian ohueksi ennen uuden pinnan liimaamista ja nyt nastat ovat alkaneet syödä itseään läpi.

Renkaat tasapainotettiin ensimmäisen reiän paikkauksen yhteydessä. Joka renkaaseen meni painoja toistasataa grammaa. Tässä vuotavassa esim 125g.
Joka renkaassa on pintaheittoa useita millejä ja melu ainakin näin kuluneena aivan hirvittävä.

Vastapainoksi melulle, pidosta ei ole tietoakaan ei jäällä, eikä märällä asvaltilla.
ABS:t rutisevat jopa kaupunkinopeuksilla risteykseen hiljennettäessä.
Lunta ei ole ollut vielä niin paljoa, että olisi kokemusta.

Lyhyesti sanottuna: Aivan kelvottomat ainakin vajaan kolmen vuoden jälkeen.
Paras käyttökohde näille olisi meluvallin täytteenä.

Edellisen Xantian alla menneet samanikäiset Kleberin Kapnor 4:t (=Nokian HKPL2) olivat loistavat näihin verrattuna.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2033
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Ekat pinnoitetut kummit

Viesti Kirjoittaja vfr »

Kyllä rengas on melko halpa henkivakuutus.Omiin ajoneuvoihin ei tule pinnattuja eikä halpiskumeja.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Ekat pinnoitetut kummit

Viesti Kirjoittaja Svc »

Korjaus viestiini, löytyi vielä kolmaskin vuoto. Ja taas nastan alta. :evil:

Ja juu, meinasin kyllä ostaa noiden tilalle ihan oikeat talvirenkaat.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Ekat pinnoitetut kummit

Viesti Kirjoittaja Svc »

Mimmi kirjoitti:
Svc kirjoitti:Korjaus viestiini, löytyi vielä kolmaskin vuoto. Ja taas nastan alta. :evil: Ja juu, meinasin kyllä ostaa noiden tilalle ihan oikeat talvirenkaat.
Eikös olisi helpompi ostaa oikea auto (lue :saab: ) :wink:
Vaimon auto. :D
Siksi toisekseen, ei se oikea auto niitä talvirenkaan näköisiä esineitä miksikään muuttaisi...
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Vastaa Viestiin