onkos kellään kokemusta tällaisesta OBD-testeristä?
Yritin hakua, mutta se ei tuottanut minulle sopivia tuloksia.
Kysymys siis kuuluu, että kun edellistä autoa varten tuli hankittua ODB-USB piuha (VAG-COM -käyttöä varten), niin eikös itse piuhan pitäisi toimia myös Saabissa. Olisiko mitään soveltuvaa, mielellään tietysti ilmaista ohjelmaa saatavilla, jolla asiaa voisi testata.
Niin ja tietysti yksi pulma on, että missä 9-5:ssä sijaitsee tuo liitin?
Kysymys siis kuuluu, että kun edellistä autoa varten tuli hankittua ODB-USB piuha (VAG-COM -käyttöä varten), niin eikös itse piuhan pitäisi toimia myös Saabissa. Olisiko mitään soveltuvaa, mielellään tietysti ilmaista ohjelmaa saatavilla, jolla asiaa voisi testata.
Niin ja tietysti yksi pulma on, että missä 9-5:ssä sijaitsee tuo liitin?
------------------------------------
Audi A4 1,8t Quattro
Audi A4 1,8t Quattro
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 160
- Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 02:43
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Olen kokeillut vain seuraaviin Leon 130pd ja Skoda fabia ja toimi kuin unelma. T4 Transportteriin jossa on 2+2 liitin ja tiedän, että linja ei toimi kunnolla (testattu, Geniscanilla, vag- ja auto-comilla). Siinä se juuri saanoo lukuvirhe luettaessa. Testaan ensi viikolla Saabin kun sen satun näkemäänPoy kirjoitti:Oletko kokeillut jo tuota laitetta. Itselleni tuli tänään ja ilmoittaa luetta parametreja "lukuvirhe luettaessa". Muuten löytää (3) protokollan. Pitäiskiköhän manuaalisesti valita joku noista protokollista vai miten toimii?paerikss kirjoitti:Diamex oli tänään kuulemma tippunut luukusta. Viikonloppuna täytyy testailla. Laittelen sitten kommenttia.
-05 9-5 Linear Business Sport B235R, -20 Focus 1.5 A8 ST-Line, -22 Corolla Sports Tourer, tilattuna MY-23 EV6 4WD, -59 T-Bird sekä 3 kilpuria. Ex Saabeina 99, 2 x 900 ja 93 aero.
Re: onkos kellään kokemusta tällaisesta OBD-testeristä?
Pakko nyt vähän vielä nostaa.
Onko jollain kokemuksia toimiiko tämä, ja siihem rinnalle joku softa
http://www.elekma.com/product_info.php? ... cts_id=864
Autona olisi 9-5 3.0t -99
Olisi pirun kätevä tulevaisuuden varalle.
Onko jollain kokemuksia toimiiko tämä, ja siihem rinnalle joku softa
http://www.elekma.com/product_info.php? ... cts_id=864
Autona olisi 9-5 3.0t -99
Olisi pirun kätevä tulevaisuuden varalle.
9-3ss 1.8t -07
Re: onkos kellään kokemusta tällaisesta OBD-testeristä?
On ja toimii se, ite käyttänyt scantool.net for windowsiaJL79 kirjoitti:Pakko nyt vähän vielä nostaa.
Onko jollain kokemuksia toimiiko tämä, ja siihem rinnalle joku softa
http://www.elekma.com/product_info.php? ... cts_id=864
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Re: onkos kellään kokemusta tällaisesta OBD-testeristä?
Onko tämä yhtään sen kehittyneempi kuin "omegan" myymät eloscannit ? Anturidatan keräys oli sairaan hidasta ja yli 4000rpm tonnarilla alkaa "no data" tulemaan.NG900T kirjoitti:On ja toimii se, ite käyttänyt scantool.net for windowsiaJL79 kirjoitti:Pakko nyt vähän vielä nostaa.
Onko jollain kokemuksia toimiiko tämä, ja siihem rinnalle joku softa
http://www.elekma.com/product_info.php? ... cts_id=864
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Re: onkos kellään kokemusta tällaisesta OBD-testeristä?
Datan hitaus ei johdu loggerista, vaan auton/ecun datalinjasta. Ja tuo no data vanhemmasta (pre-98) T5.5-raudasta ja softasta joka ei isommassa kiireessä ole enää kiinnostunut OBD:sta.9000cst kirjoitti:Onko tämä yhtään sen kehittyneempi kuin "omegan" myymät eloscannit ? Anturidatan keräys oli sairaan hidasta ja yli 4000rpm tonnarilla alkaa "no data" tulemaan.NG900T kirjoitti:On ja toimii se, ite käyttänyt scantool.net for windowsiaJL79 kirjoitti:Pakko nyt vähän vielä nostaa.
Onko jollain kokemuksia toimiiko tämä, ja siihem rinnalle joku softa
http://www.elekma.com/product_info.php? ... cts_id=864
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Re: onkos kellään kokemusta tällaisesta OBD-testeristä?
Nyt tuli tuo lukija ja pienen säädön jälkeen sain portitkin mielestäni oikein...
Mutta mitään dataa ei autosta tule ulos. mikähän on vikana?
Scantool oli ohjelmana, ja näytti ettää kaikki on ok..
Mutta mitään dataa ei autosta tule ulos. mikähän on vikana?
Scantool oli ohjelmana, ja näytti ettää kaikki on ok..
9-3ss 1.8t -07
Re: onkos kellään kokemusta tällaisesta OBD-testeristä?
ELM323-adapterin pitäisi toimia JL79:n mainitsemassa "vanhemmassa" ei-CAN-väyläisessä autossa. ELM-327 tukee myös CAN-väylää.
Tietokoneen ohjelma ei osaa "jutella" suoraan auton kanssa, vaan kommunikointi tapahtuu elm-piirin kautta. Toisin kuin vag-yhteensopiva vag-com-ohjelma. Vag-com-ohjelma keskustelee suoraan auton kanssa. Adapteri vain muuttaa logiikkatasot (jännitetasot) sopiviksi auton 12V:n ja tietokoneen 5V:n kesken.
CAN-väyläversioisessa vag-com:ssa ei sitten sekään toimi kuten ennen, vaan adapterissa tarvitaan mikrokontrolleri elm-piirien tapaan.
Käytettäessä elm-piiriä ei saa ohjelmasta valita KKL-tilaa, ellei kyseessä ole vag-auto. KKL on tarkoitettu läpikytkentää varten, jota esim. vag-com käyttää keskustellakseen suoraan auton kanssa. Yhteys tietokoneesta otetaan elm-piiriin ja se hoitaa edelleen liikennöinnin auton kanssa.
Sitten asiasta kolmanteen.
Tuli kokeiltua OpelScanneria CAN-väyläversioisena (uusi malli) omaan autooni.
Ei toimi ainakaan minun autossani: Saab 9-3 SS vm -03.
Tai toimii osittain: automaattilootaan ja abs/tcs järjestelmään niinkuin pitääkin, mutta ei kunnolla muihin järjestelmiin. Moottorista näyttäisi voivan lukea vikakoodit (niitä ei kyllä ollut), mutta ei mitään reaaliaikaista informaatiota.
Sama koski airbagiä. Korielektroniikkaa, ilmastointia (ACC) ja audiojärjestelmää ei löytänyt ollenkaan.
Loppupäätelmä: ei kauppoja.
Täytynee tarvittaessa hankkia jokin yleistesteri. Mikähän se tämä on "miehiään"?
http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat ... odinlukija
Tietokoneen ohjelma ei osaa "jutella" suoraan auton kanssa, vaan kommunikointi tapahtuu elm-piirin kautta. Toisin kuin vag-yhteensopiva vag-com-ohjelma. Vag-com-ohjelma keskustelee suoraan auton kanssa. Adapteri vain muuttaa logiikkatasot (jännitetasot) sopiviksi auton 12V:n ja tietokoneen 5V:n kesken.
CAN-väyläversioisessa vag-com:ssa ei sitten sekään toimi kuten ennen, vaan adapterissa tarvitaan mikrokontrolleri elm-piirien tapaan.
Käytettäessä elm-piiriä ei saa ohjelmasta valita KKL-tilaa, ellei kyseessä ole vag-auto. KKL on tarkoitettu läpikytkentää varten, jota esim. vag-com käyttää keskustellakseen suoraan auton kanssa. Yhteys tietokoneesta otetaan elm-piiriin ja se hoitaa edelleen liikennöinnin auton kanssa.
Sitten asiasta kolmanteen.
Tuli kokeiltua OpelScanneria CAN-väyläversioisena (uusi malli) omaan autooni.
Ei toimi ainakaan minun autossani: Saab 9-3 SS vm -03.
Tai toimii osittain: automaattilootaan ja abs/tcs järjestelmään niinkuin pitääkin, mutta ei kunnolla muihin järjestelmiin. Moottorista näyttäisi voivan lukea vikakoodit (niitä ei kyllä ollut), mutta ei mitään reaaliaikaista informaatiota.
Sama koski airbagiä. Korielektroniikkaa, ilmastointia (ACC) ja audiojärjestelmää ei löytänyt ollenkaan.
Loppupäätelmä: ei kauppoja.
Täytynee tarvittaessa hankkia jokin yleistesteri. Mikähän se tämä on "miehiään"?
http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat ... odinlukija
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: onkos kellään kokemusta tällaisesta OBD-testeristä?
Niin pitäisi ja pitäisi...
Scantool saa siis yhteyden tuohon "adapteriin" kun laitoin portin ja baudin oikeaksi... ei tuossa ohjelmassa kauheasti noitä säätöjä ole..
Ohjelma ilmoittaa vihreällä että yhteys on "mokkulaan", mutta mitään tietoa ei läppärin ruudulle tule. En tiedä sitten eikö tuo ole vista sopiva... ei sen kyllä siitä luulisi olevan kiinni..
Scantool saa siis yhteyden tuohon "adapteriin" kun laitoin portin ja baudin oikeaksi... ei tuossa ohjelmassa kauheasti noitä säätöjä ole..
Ohjelma ilmoittaa vihreällä että yhteys on "mokkulaan", mutta mitään tietoa ei läppärin ruudulle tule. En tiedä sitten eikö tuo ole vista sopiva... ei sen kyllä siitä luulisi olevan kiinni..
9-3ss 1.8t -07
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2870
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: onkos kellään kokemusta tällaisesta OBD-testeristä?
Saako esim. tällä kamppeella:
http://www.obd.fi/index.php?page=shop.p ... 1&vmcchk=1
-96 9000:sta ABS:n vikakoodeja ulos? Jos ei tällä, niin onko se mahdollista jollain muulla vastaavalla värkillä? Vai meneekö tech-tason asiaksi...
http://www.obd.fi/index.php?page=shop.p ... 1&vmcchk=1
-96 9000:sta ABS:n vikakoodeja ulos? Jos ei tällä, niin onko se mahdollista jollain muulla vastaavalla värkillä? Vai meneekö tech-tason asiaksi...
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: onkos kellään kokemusta tällaisesta OBD-testeristä?
Eikös absien viat pitänyt ottaa ulos sillä vanhemmalla testerillä, mikäsenytolikaan, mutta ennen Techiä valmistetulta.Henkka #2283 kirjoitti:Saako esim. tällä kamppeella:
http://www.obd.fi/index.php?page=shop.p ... 1&vmcchk=1
-96 9000:sta ABS:n vikakoodeja ulos? Jos ei tällä, niin onko se mahdollista jollain muulla vastaavalla värkillä? Vai meneekö tech-tason asiaksi...
Voisin veikata että autossasi oireilee kuskinpuolen etuanturi. Oletko käyttänyt liittimet auki, ja puhdistanut ne?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2870
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: onkos kellään kokemusta tällaisesta OBD-testeristä?
Ok, kiitos tiedosta.ng900aero kirjoitti:Eikös absien viat pitänyt ottaa ulos sillä vanhemmalla testerillä, mikäsenytolikaan, mutta ennen Techiä valmistetulta.
Voisin veikata että autossasi oireilee kuskinpuolen etuanturi. Oletko käyttänyt liittimet auki, ja puhdistanut ne?
Vetarien kumit vaihdoin ja siinä samalla putsailin antureita päällisin puolin ilman vaikutusta valoon. Liittimet löytynevät akvaariosta?
Mutta ei sitten varmaan noilla muutaman kympin värkeillä pääse ABS:ään käsiksi.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: onkos kellään kokemusta tällaisesta OBD-testeristä?
Techillä ei päässyt -95:n tonnarin jarruihin käsiksi, enkä usko että pääsee omassasikaan, vaikka siinä kait on jo obd-väyläkin?Henkka #2283 kirjoitti:
Ok, kiitos tiedosta.
Vetarien kumit vaihdoin ja siinä samalla putsailin antureita päällisin puolin ilman vaikutusta valoon. Liittimet löytynevät akvaariosta?
Mutta ei sitten varmaan noilla muutaman kympin värkeillä pääse ABS:ään käsiksi.
Juu, ota se akvaariokotelon kansi irti, niin anturien liittimet löytyvät sen alta, molemmilta reunoilta 1kpl.
Tutki samalla ettei anturien johdot ole päässeet hinkkautumaan/hiertymään siellä pyöräkoteloissa. Johdothan on taiteltu aika voimakkaasti niihin iskaritolppien kiinnikkeisiin, kannattaa kokeilla ottaa ne irti niistä kiinnikkeistän, ja laittaa johtojen taitokset eri kohtiin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2870
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: onkos kellään kokemusta tällaisesta OBD-testeristä?
Okei. Pitää kurkata kotelon kannen alle tilannetta. Muistaakseni tuo ABS-valon vilkuttelu alkoi sen jälkeen, kun Trionic-boxi oli irti, joten sieltä kotelon suunnalta voisi ratkaisukin löytyä. Pyöräkotelon johdot näyttivät päällisin puolin hyviltä, voihan siellä tietty vielä olla mahis, että on hajonnut isommin näkymättä. Useimmissa vanhoissakin ketjuissa on kirjoitettu kuskinpuolen anturista. Mistäköhän kohdin tuo näissä yleisissä tapauksissa hajoaa?ng900aero kirjoitti:Techillä ei päässyt -95:n tonnarin jarruihin käsiksi, enkä usko että pääsee omassasikaan, vaikka siinä kait on jo obd-väyläkin?
Juu, ota se akvaariokotelon kansi irti, niin anturien liittimet löytyvät sen alta, molemmilta reunoilta 1kpl.
Tutki samalla ettei anturien johdot ole päässeet hinkkautumaan/hiertymään siellä pyöräkoteloissa. Johdothan on taiteltu aika voimakkaasti niihin iskaritolppien kiinnikkeisiin, kannattaa kokeilla ottaa ne irti niistä kiinnikkeistän, ja laittaa johtojen taitokset eri kohtiin.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: onkos kellään kokemusta tällaisesta OBD-testeristä?
No se ABS-boksihan on siinä Trionicin boksin vieressä, eli voi hyvinkin olla syytä ottaa se ABS-boksi irti, ja puhdistaa liittimet. Tai/ja sitten ottaa auki se kuskinpuolen etupyörän ABS-liitin, ja putsata se.Henkka #2283 kirjoitti:
Okei. Pitää kurkata kotelon kannen alle tilannetta. Muistaakseni tuo ABS-valon vilkuttelu alkoi sen jälkeen, kun Trionic-boxi oli irti, joten sieltä kotelon suunnalta voisi ratkaisukin löytyä. Pyöräkotelon johdot näyttivät päällisin puolin hyviltä, voihan siellä tietty vielä olla mahis, että on hajonnut isommin näkymättä. Useimmissa vanhoissakin ketjuissa on kirjoitettu kuskinpuolen anturista. Mistäköhän kohdin tuo näissä yleisissä tapauksissa hajoaa?
Parissa tonnarissa ABS:it alkoivat toimimaan kun vain puhdistin nuo liittimet, ja taittelin etupyörien johdot eri kohtiin iskaritolpissa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98