9-5 wagon verrattuna passat/v70

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

9-5 wagon verrattuna passat/v70

Viesti Kirjoittaja rmeller »

Löytyisikö lukijoista ketään jolla olisi ollut mahdollisuus verrata 9-5 wagonia v70 dieseliin (140hv) tai powerdiesel passattiin, eritoten syncroon?
Kun tästä lähimaastosta ei tunnu ehjää 9-5 wagonia löytyvän tai myyjät eivät tunnu haluavan niistä luopua niin pitää laajentaa sitten aidan toisellekin puolelle. Rupesi vähän kutkuttelemaan tästä lähistöltä löytyvä syncro passat, pakkohan sitä on käydä kokeilemassa. Ratkeaisi osin tämä mun talvinen pito-ongelmakin peräkärryn kanssa liikkuessa, kotipihasta kun ei vajaavetoisella vedetä kuormattua kärryä ihan joka kelillä ylös.
Noita v70 volvojahan on tyrkyllä kohtuullisen paljon, niitäkin tässä kohtuullisen matkan päässä. Liikaahan niitä kyllä vastaan tulee mutta tilanteeseen on oikein hyvin tottunut tämän v40:n kanssa, pakko pitää kattotelineellä pyöränkuljetushäkkyrää jotta löytää oman autonsa marketin parkkipaikalta kymmenien samanlaisten seasta.

Rami
****
VAG
lk
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 19:41

Viesti Kirjoittaja lk »

No ei ole Wagonia vaan sedan 2.2 tid.

Jos vertaa tavalliseen Volvo v70:een niin ainakin huomiota kiinnitti heikompi ajo-ominaisuudet. Tuuli heiluttaa maantiellä jne. Nuo siis vain kerta koe-ajo kokemuksia. Kirjoittelin tuosta äsken myös tuonne 9-5 osiolle.

esittely passat vm 2005 oli minulla lainassa 6 vkoa ja 10 tkm kun Saab oli maahantuojalla korjattavana kun OULUN AINE ei saanut autoa kuntoon.

Jämäkkä auto. 6 vaihdetta eteen. nelivetoa tuossa ei ollut. ergonomia huonompi kuin saabissa. Kiihtyvyys liikennevaloissa taas parempi mutta maantiellä Saab on menevämpi. Ajaisin kuitenkin maantiellä mielummin Saabilla jo turvallisuuden takia. kestöö Passatin a-pilareiksi kutsutut rimat jos hirvi siihen istahtaa?? Saab ja Volvo on sentään testaavat hirvitörmäys kokeilla.
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Viesti Kirjoittaja rmeller »

lk kirjoitti:No ei ole Wagonia vaan sedan 2.2 tid.

Jos vertaa tavalliseen Volvo v70:een niin ainakin huomiota kiinnitti heikompi ajo-ominaisuudet. Tuuli heiluttaa maantiellä jne. Nuo siis vain kerta koe-ajo kokemuksia. Kirjoittelin tuosta äsken myös tuonne 9-5 osiolle.

esittely passat vm 2005 oli minulla lainassa 6 vkoa ja 10 tkm kun Saab oli maahantuojalla korjattavana kun OULUN AINE ei saanut autoa kuntoon.

Jämäkkä auto. 6 vaihdetta eteen. nelivetoa tuossa ei ollut. ergonomia huonompi kuin saabissa. Kiihtyvyys liikennevaloissa taas parempi mutta maantiellä Saab on menevämpi. Ajaisin kuitenkin maantiellä mielummin Saabilla jo turvallisuuden takia. kestöö Passatin a-pilareiksi kutsutut rimat jos hirvi siihen istahtaa?? Saab ja Volvo on sentään testaavat hirvitörmäys kokeilla.
Koeajoin tänään piruuttani 2.3t automaatin, tuntui niin mukavalta että jäi tuo nelivetopassat koeajamatta. Kuulemma siinä oli vielä joku vetonivelkin vähän rikki. Noh, haeskellaan edelleen 9-5 wagon diisseliä ja odotellaan kauppiaiden vastauksia. Harmi vain kun täältä meiltä päin katsottuna kaikki ovat kohtuullisen kaukana ja aikataulu ei oikein anna nyt vapaata.

Rami
****
VAG
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Itse ajoin viime talvena vuoden 06 turbodiesel passattia kittilästä sodankylään ja takaisin. Avis autovuokraamon autolla oli ajettu minua ennen vain 500km, joten melko uusi auto oli.

Ajettavuus:

-Jämäkämpi ja parempi ajaa kuin 9-5 wagon.

Muuta:

-Miinuksia oli se, että automaattinen käsijarru ei tuntunut toimivan kunnolla vaan autoa sai höykyttää kunnolla eteenpäin ennenkuin jarru tajusi irroittaa. Lukot myös reistasivat eikä sisälle meinannut ihan heti päästä. Ilmeisesti pohjolan kylmä ilma teki tepposet. Vakionopeus-säädintä en oppinut matkan aikana käyttämään. Siinä oli jotenkin outo logiikka enkä myöskään tajunnut ajotietokoneen menuista mitään. Varmaan joku autolehden toimittaja valittaisi tässä kohtaa nappulaviidakosta ja monimutkaisista ohjaamolaitteista? Autohan ostetaan kuitenkin pidempää omistusta varten ja kaikenmaailman toiminnot kyllä oppii.

Hieno ja hyvä auto kuten 9-5. Parempi ajettava, mutta varmaan taas jotain muuta voi olla huonommin, mitä 9-5:ssä.
Citroen C5, OG900t16
99tbo
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 10:11
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja 99tbo »

Lukot myös reistasivat eikä sisälle meinannut ihan heti päästä. Ilmeisesti pohjolan kylmä ilma teki tepposet.........juuri nämä lukot on KAIKISSA vag:n keksinnöissä tuolaiset ,kokemuksella audissa,volkkarissa ja seatissa eikä vuosimallissa ole eroa! Olen jäänyt kymmeniä kertoja pihalle ja jos sisälle on päässy ni sitte ei ulos.
9-3TTID,900c 5d,9-5 2.3T
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Viesti Kirjoittaja rmeller »

99tbo kirjoitti:juuri nämä lukot on KAIKISSA vag:n keksinnöissä tuolaiset ,kokemuksella audissa,volkkarissa ja seatissa eikä vuosimallissa ole eroa! Olen jäänyt kymmeniä kertoja pihalle ja jos sisälle on päässy ni sitte ei ulos.
Tässä v40:ssä on varmaan saman alihankkijan lukot sitten, useammankin kerran viime talvena piti jättää ovet yöksi auki että pääsi varmasti aamulla autoon sisään. Vaikka tonnarin lukkoja on täälläkin manattu niin tätä ongelmaa niissä ei ole ollut. Onkohan 9-5 samaa talviautolaatua kuin tonnari tai satkut? Ja mitenköhän 2.2 tai 3-litraisessa dieselissä riittää lämpö, webasto tai vastaavahan niissä taitaa olla kaikissa. V40:ssä sekään ei riitä tekemään autosta kunnolla lämmintä.

Rami
****
VAG
lk
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 19:41

Viesti Kirjoittaja lk »

Eipä ole tarvinnut 2.2 TID:ssä palella. kovimmat pakkaset missä ajeltu on -36 astetta.

TIetenkin edelytyksenä on eberin toimivuus.
aakoo
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 16:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja aakoo »

Mimmi kirjoitti:Ainakin minä pärjäsin pikkudieselin kanssa viimetalven. Eberi on vakiotavaraa (ainakin tuossa pikkudieselissä) ja lämppäriä voidaan ohjata SIDillä joko pelkästään ajastintoiminnolla tai ajastin + ulkolämpötilan mukaan. Jälkimmäisessä eberi on päällä myös auton käydessä ulkolämpötilan ollessa tietyn rajan (+4´C) alapuolella. Omassa oli jälkimmäinen, jonka vaihdatin edelliseksi, enkä huomannut muutosta lämpiävyydessä tai sen nopeudessa. Eberin kanssa ACC menee päälle ja sisätilakin lämpiää ENNEN autoon menoa.
Tuon +4 rajan alapuolella Eberi on periaatteessa päällä, mutta ACC kuitenkin lopulta ohjaa sen toimintaa varsinaisesti auton käydessä. Eli ei pöhise välttämättä koko aikaa. Itse olisin muuttanut lämpötilarajaa vähän alemmas, mutta ei kuulemma onnistu. Sitten Eberin muuta käyttöä voi kyllä ohjata SID:stä ajastuksella tai suoraan. Itse suosin kyllä talvella mahdollisuuksien mukaan lohkolämmitintä Eberin sijaan, ettei akku pääse tyhjenemään. Toivottavasti nyt ei taas käy niin, että puhutaan toinen aidasta ja toinen aidan seipäästä?

Joka tapauksessa ainakin viime talven kylmimmissä pakkasissa tarkeni aivan hyvin tällä pienemmälläkin dieselillä.
Jos saabismi on sairautta ja turbosaabismi mielisairautta, niin olkoot sitten.
Entiset: 9-5 2.2TiD Linear Wagon A -04, 9000 CD 2.0t -97, 9000 CD 2.0T -88, 90 -86
Nykyinen: 9-3 SC 1.8t -06
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Viesti Kirjoittaja rmeller »

Mimmi kirjoitti:Eberin kanssa ACC menee päälle ja sisätilakin lämpiää ENNEN autoon menoa.
Juu, noin tuossa volvossakin webasto toimii, tai itsehän sitä manuaalilämmitystä pitää säätää puhaltaako vai ei. ja kun jättää illalla puhaltimen neloselle niin ei lämpene hytti eikä motti.

No, pitänee koeajaa kuitenkin tuo passatti kun syncro houkuttelee nyt kovasti vaikka maavaraahan siinä ei ole, sitä nyt harvemmin onneksi tarvitsee. Nousisihan tuo etuvetoinenkin pihasta kärryn kanssa pakilla mutta on se turhan riskialtis manööveri, sen verran menee rekkojakin ohi ettei sinne sokkona oikein uskalla peruutella kärryä.
****
VAG
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mike »

Hyvin on kyllä tarennu kovillakin pakkasilla tuossa 2.2 dieselissä. Eberin avustamana pukkaa lämmintäkin nopeammin kuin vanha turbotonnari. Ja plussana tulee ehdottomasti taukolämmitys esim kauppareissujen ajaksi!

Kertaakaan ei jääny auton ovi auki talvella ja joka kerta pääsin sisällekin ilman ongelmia vaikka tällä(kin) korkeudella kelit vaihtelee jatkuvasti loskan ja pakkasen väliä.

Työkaverilla varmaan loppui ensin "mustekalat" ja sitten hermot kun vaihtoi passatin pois. Oli se vaan niin koomista seurata sivusta kuinka passatin ovia sidottiin toisiinsa kiinni sisäpuolelta mustekalan avustuksella. Ja tämä siis silloin jos oli sattunu saamaan jonkun oven auki.

Kummasti tuo on kyllä vaivannut vag-autoja vuodesta toiseen kuten tuossa jo todettiin.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Mike: 3b/3bg passateissa ei ole lukko-ongelmia pakkasella läheskään siihen malliin kuin vanhemmissa volkkareissa (kokemusta löytyy valitettavan paljon). Saab-lasit kun otat pois päästä niin searchillä löytyy juttua 9-5:n jumivista lukoista erityisesti takaovissa yli 20asteen pakkasella :wink: Tosin varma talventulon merkki on kun vw:n omistaja hilluu pihalla rouvan hiustenkuivaajan kanssa sulattelemassa lukkoja (been there done that) :evil:

Meidän -04 9-5:ssa ei onneksi ole ollut lukko-ongelmaa. Auto on yöt kylmässä tallissa niin ilmeisesti auttaa asiaa kun ei ole aamulla lunta päällä ja tallissa on kuitenkin lämpimämpää kuin ulkona. Samoin -02 passatissa ei ongelmia viime talvena.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Sami kirjoitti:Itse ajoin viime talvena vuoden 06 turbodiesel passattia kittilästä sodankylään ja takaisin. Avis autovuokraamon autolla oli ajettu minua ennen vain 500km, joten melko uusi auto oli.
Ajettavuus:
-Jämäkämpi ja parempi ajaa kuin 9-5 wagon.
Onko myös 9-5, johon Passattia vertaat ajettu vain 500km?
Maikki kirjoitti:Saab-lasit kun otat pois päästä niin searchillä löytyy juttua 9-5:n jumivista lukoista erityisesti takaovissa yli 20asteen pakkasella :wink:
Muutaman kerran on kovalla pakkasella tuossa M2000 AeroWagonissa jäänyt takaovet aukeamatta keskuslukituksen kakella, mutta käsin on nekin saanut aina auki.

Eski
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Eski kirjoitti:
Sami kirjoitti:Itse ajoin viime talvena vuoden 06 turbodiesel passattia kittilästä sodankylään ja takaisin. Avis autovuokraamon autolla oli ajettu minua ennen vain 500km, joten melko uusi auto oli.
Ajettavuus:
-Jämäkämpi ja parempi ajaa kuin 9-5 wagon.
Onko myös 9-5, johon Passattia vertaat ajettu vain 500km?

Eski
Eipä ole. Minun koeajossa tuon vuokrapassatin ja 9-5:n kohdalla on vuosi väliä. 9-5:stä koeajettuna oma vuoden 2000 malli ja uusi turbo pilot. Tämä vuokra Passatti oli minun mielestä jämäkämpi ja parempi ajaa kuin uusi turbo pilot. Ei tietenkään ole tieteellisen tarkkoja testejä nämä minun koeajot ja välissä on vuosi aikaa, mutta sainpahan ainakin itselleni käsityksen että minkälainen se uusi 9-5 oli ajaa.

Suo siellä vetelä täällä :wink: Siinä kun passatissa jumii lukot, ihmetellään me saabistit että mihis hävisi puoli litraa öljyä? Noi huohotusvikaiset moottorit on aivan käsittämätön uutuus OG900:iin tottuneelle ja menee vielä hetki että tuon ilmiön hyväksyn ominaisuutena.. Toivottavasti toi huohotushomma on korjattu uusissa saabeissa.

Volkkari oli kuitenkin selkeästi laatuauto ja kyllä laatuauton tunnistaa, kun semmoisella ajelee. 9-5 on tätä myös. Mulla on myös laseissa aika voimakas "saablinssi" ja niinhän se päivittäinen saabistin elämä menee nauttiessa auton hyvistä puolista ja hiljalleen koettaa sopeutua auton ikävyyksiin. On jo kauan sitten menny ohi se vaihe että täytyy itselleen vakuutella omien autojen parhautta. Näistä voi puhua autoina kaikkine vikoineen.
Viimeksi muokannut Sami, To Kesä 21, 2007 08:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Citroen C5, OG900t16
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, tosin joissakin VAG-moottoreissa on yleistä jopa litra tuhannella öljynkulutus ja se on vieläpä valmistajan mielestä täysin normaalia ja hyväksyttävää.

Saab 9-5 huohotusongelma on korjattu vuosimallista 2004 eteenpäin.

Eski
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maikki »

3bg passat ja 9-5 ovat vakioalustalla melkoisia lullia. Uudesta passatista en tiedä kun en ole ajanut.

Nykyinen passat on varsin mukava auto maantiellä kun on Eibachin -30mm jouset, sachsin iskarit ja renkaat 225/45-17 + sportpenkit on varsin mukavat pidemmälläkin matkalla.

Tosin voisin kuitenkin vaihtaa passatin 9-5 2.2 dieselifarkkuun vectorina, sporttialustalla + muilla hiluilla :wink:
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Vastaa Viestiin