Autoilijat verolle km:n perusteella?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
hma
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja hma »

V.J.S kirjoitti: Fujitsu-Ten F1, autohifien aatelia 80-luvulta :lol:
Joo...eli Novan klo 06:00 uutimet.
Höhö.. :)

Joo, no sen arvelinkin jo tuosta MTV3-linkistä.
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

V.J.S kirjoitti: ...Ainut järkevä tapa auton käytön, ja siten myös päästöjen, verotukseen on siirtää ajoneuvovero polttoaineen hintaan...
Olen täysin eri mieltä kanssasi asiasta - polttoaine on jo nyt tarpeeksi kallista, eikä siihen tule enää veroja lisätä.

Päästöihin perustuva malli näyttää AKE:n sivujen perusteella kohtuullisen hyvältä esim. kaksilitraisella bensaturbo SS/SC:llä ajavan vuotuinen vero/käyttömaksu ei nousisi, ehkä jopa laskisi hieman :D .
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mitkä on ne asiat joita oikeasti tulisi rajoittaa (ts. rajoittamisen mahdottomuuden takia niitä voisi hyvällä omallatunnolla verottaa)?

1)bensan polttaminen?
2)bensan polttaminen epäpuhtaasti?

kohdalle 1 on jo olemassa bensavero.

kohtaa 2 on mahdotonta verottaa tasapuolisesti niin kauan kun katilliset ja katittomat tankkaavat samaa bensaa. jos tankkaisivat eri bensaa, katittomien bensaan tietysti päästövero päälle.

kohdasta 2 tuskin tulisi valtiolle merkittäviä verotuloja, koska katittomien autojen määrä lähenee asymtoottisesti nollaa.

ilmeisesti verotulojen määrä on oikeudenmukaisuutta tärkeämpää valtiolle, muuten ei voi ymmärtää tuota valtiovarainministeriön kaikessa tyhmyydessään ehdottamaa vuosittaista kiinteää päästöveroa. heidän mielestään auto siis saastuttaa riippumatta siitä käytetäänkö sitä. toivottavasti olen ymmärtänyt jotain väärin.

täysin uskomatonta että tähän maahan ei saada valittua sellaisia päättäjiä jotka ihan oikeasti kykenisivät ajattelemaan mikä on järkevää ja mikä ei.
uutiset 18.6. kirjoitti:Ajoneuvoveron uudistus on lähdössä lähiviikkoina lausuntokierrokselle, ennen syksyistä eduskuntakäsittelyä.
nyt hyödyntämään sähköistä tiedonsiirtoa ja otetaan VJS nimimerkistä mallia. aletaanhan raapustamaan päättäjille mustaa valkoisella elämän tosiasioista, ennen kuin on myöhäistä.

yhteystietoja löytyy mm.
http://www.vm.fi/vm/fi/06_yhteystiedot/ ... /index.jsp
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Bob kirjoitti:
V.J.S kirjoitti: ...Ainut järkevä tapa auton käytön, ja siten myös päästöjen, verotukseen on siirtää ajoneuvovero polttoaineen hintaan...
Olen täysin eri mieltä kanssasi asiasta - polttoaine on jo nyt tarpeeksi kallista, eikä siihen tule enää veroja lisätä.

Päästöihin perustuva malli näyttää AKE:n sivujen perusteella kohtuullisen hyvältä esim....
Tarkennan "kannanottoani" sen verran, että "kauhea vouhkaus" on päällä autoverotuksen siirtämiseksi päästöihin perustuvaan järjestelmään. Mikäli todella halutaan verottaa päästöjä, verotetaan päästöjen aiheuttajaa. Ei se auto saastuta mitään, jos ei kone käy (mitä ny vähä saappi tykkää öljyjä tiputella :lol: ). Verottamalla pelkästään polttoaineen OIKEAA kulutusta, ei mitään typerää taulukkoarvoa, on järjestelmä tasapuolinen kaikille. Kuten myös yllä kirjoitin, niin kyseinen järjestelmä VAATII rinnalleen verohelpotuksia niille, joiden on pakko käyttää omaa autoa päivittäisten askareiden hoitoon. Jos näitä helpotuksia ei olisi, olisi bensaveron korottaminen erittäin epäoikeudenmukaista syrjäseuduilla asuville ja pitkää työmatkaa omalla autolla taittaville.

Taitaa olla parempi myydä kaikki autot ja jättäytyä työttömäksi siihen asti, että joku tarjoaa fillarimatkan päästä koulutusta vastaavaa duunia tai Paippisiin saadaan kunnon joukkoliikenne. Sitä odotellessa........... :roll:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Itsekin olen sitä mieltä, että polttoaineessa se vero pitäisi maksaa. Itte ku ajan omasta mielestä vähän joten olisi kohtuutonta maksaa veroa auton mukaan vaan ennemminkin kulutuksen mukaan.

Ittellä on kuiten hyvin, kun työmatka on siinä kinthaalla kolme kilsaa jota taitan polkupyörällä. Siinä tulee sopivasti säästöä, kun kilometrimäärät vuositasolla on tippunu.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Veronmaksajan ja poliitikon ero on siinä että veronmaksaja yrittää löytää vastausta siihen kysymykseen että miten verot tulisi kerätä että ne otettaisiin oikeista paikoista ja tasapuolisesti.
Poliitikkoa ei tällainen kiinnosta vaan se taas näkee että on olemassa tietty summa joka pitää kerätä, ei sillä niin väliä mistä se tulee kunhan mahdollisimman vähän omilta äänestäjiltä ja vaalirahoittajilta.
Autoilijat on helppo ryhmä verottaa siksi että ne eivät ole suoraan minkään puolueen äänestäjiä, samoin opiskelijat, sairaat, eläkeläiset ja muut vastaavat poliitikon mielestä kakkosluokan kansalaiset.
Asetelma on siinäkin mielessä kieroontunut että poliitikko itsekin on verorahoilla elävä loinen joka ei tee tuottavaa työtä.
9000CS 2,3
Zandmann
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 08:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

Missään kohtaa noita juttuja ei mainita käsitettä kuorma-auto saati sitten nykyisin kovin suosittu kevyt kuorma-auto. Tai no, ainakaan en itse moista huomannut.

Jos ko. laitteiden käyttövoimaverotaso ei suuresti nouse vaan ehkä jopa laskee, voi käydä niin että nurkissa alkaa näkymään entistä enemmän Chevy/GMC Suburbaneja ja Dodge Rameja.
Vaan jos kuorma-autojen käyttövoimaverotaso nousee, en haluaisi olla kuljetusyrittäjä...
Saab 9-3 TiD '99
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Esim. Tuulilasin sivuilta löytää nuo hiilidioksidipäästöt. Tässä esim. 9-3 1,8t ne ovat 183g/km

http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?mak ... r=03300156
9-5 2,3t -03
#2514
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

VVV kirjoitti:
V.J.S kirjoitti: Vielä kun keksivät samaan syssyyn verottaa bensaa hiukan kovemmin ja laittavat tietullit, niin eipä enää pahemmin voi yksityisautoilijoille persettä näyttää.
Juuri näinhän meinaavat tehdä... :evil: Bensaveron korotus on ilmeisesti jo lyöty lukkoon. Tietulleja ei sentään vielä. Kaikista törkeintähän kilometripohjaisessa verotuksessa olisi sen silmiinpistävä epäreiluus pitempää matkaa päivittäin ajaville. Mieluummin sitten vaikka tuo päästöverotuskin. Suoraan persiistähän ne ovat molemmat, etenkin jos uusiakin autoja verotetaan yhtä rankasti kuin tähänkin asti. Luulevatko ne viisaat päättäjät tosiaan, että ihmisillä joilla on tällä hetkellä juuri ja juuri varaa ostaa/pitää esim. 20v vanhaa autoa, maagisesti löytävätkin uuden verotuksen aikana jostakin 20 000 € lisää rahaa ja ostavat uuden auton. :roll:
no meikä aloittaa tässä kohta projektin, missä tuo sigussa näkyvä oldsmobile saa keulaan 5.7dx dieselin :P. Auto on rekisteröity pakuksi, joten vero on noin 80€ vuodessa, kulutus matkassa noin 9l/100km. Eihän auto tietysti muodoltaan ole tiiliskiveä kummempi, mutta ihan mukava ajaa matkaa. Ja jos pakujen dieselverot nousee, tulee tilalle GMC suppari. Kun jo nyt välillä semmonen käyny mielessä.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Jos vuosittaista käyttömaksua nostetaan, pitää sitten ajaa koko rahan edestä. Eli jos nyt esim. 100 euron käyttömaksulla ajan 20 000km vuodessa, niin jos käyttömaksun noustessa esim 400 euroon pitää sitten ajaa 80 000km vuodessa. :twisted:

Ja satkua pienempää autoa en rupea käyttämään, vaikka mitä veroja keksisivät. Säästän sitten vaikka syömisessä, että rahat riittävät Saabilla ajamiseen. Onpahan kuski sitten kevyempi ja autokin päästelee vähemmän hiilidioksidia.

Ja liikuntaa pitäisi rankaista myöskin päästöveroilla. Hengästyessä hengityksen hiilidioksidipäästöt kasvavat.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jamppa kirjoitti:no meikä aloittaa tässä kohta projektin, missä tuo sigussa näkyvä oldsmobile saa keulaan 5.7dx dieselin :P. Auto on rekisteröity pakuksi, joten vero on noin 80€ vuodessa, kulutus matkassa noin 9l/100km. Eihän auto tietysti muodoltaan ole tiiliskiveä kummempi, mutta ihan mukava ajaa matkaa. Ja jos pakujen dieselverot nousee, tulee tilalle GMC suppari. Kun jo nyt välillä semmonen käyny mielessä.
Nykyisen ehdotuksen mukaanhan (tämän, jo aiemmin postatun linkin perusteella: http://194.157.221.15/portals/akl/posti ... _62007.pdf ) vanhoja autoja joille ei ole "normin mukaista" päästölukemaa olemassa, aletaan verottamaan painon mukaan. Painon käsite jäi tosiaan hieman epäselväksi, eli ilmeisesti auton omapaino + kantavuus.

Eipä pal naurata vaikkapa tuon Pajeron (huoltoautoksi rekisteröity) kohdalla, sen omamassa kun lienee jotain 1800kg + "kantavuus" päälle, eli puhuttaneen jostain 2000...2500kg luokasta. Tuon em. linkin mukaan painon alaraja oli ~1300kg, jolloin ajoneuvovero olisi n. 75€ / vuosi, ja yläraja 3400kg, jolloin vero n. 480€/v. Eli tuon perusteella tulisi Pajeroon varmaan lähemmäs 300€ / vuosi ajoneuvoveroa + dieselvero n. 80€. Nousua siis n. 200€/vuosi. Jippii. Uskoakseni sama pätee aika vahvasti myös ns. ameriikan rautoihin, jotka eivät yleensä ole sieltä köykäsimmästä päästä :)

En yksinkertaisesti keksi mitään hyvää tuosta uudesta ehdotuksesta.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

V.J.S kirjoitti: En yksinkertaisesti keksi mitään hyvää tuosta uudesta ehdotuksesta.
Ainoa hyvä puoli koko asiassa on se, että nyt on tultu ulos konkreettisen ehdotuksen kanssa huhujen ja vihjailujen sijaan.
Mutta kyllä minunkin mielestäni tilanne on se, että autoilua rokotetaan ihan riittävästi - mitään kokonaiskulujen nousua ei tarvittaisi enää. Tämä nyt tehty ehdotus iskee pahimmin niihin, joiden on pakko käyttää autoa liikkumiseen eikä ole varaa ostaa uutta autoa.

Kerrohan, V.J.S, mitä kansanedustajasi vastaa - jos viitsii vastata mitään.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

Viesti Kirjoittaja tnt »

Omassa päästöt paperilla näyttää olevan 216g/km eli maksun korotuksia
näyttäisi olevan tulossa :twisted: Tämä näyttää olevan se suuri suomalainen autoverouudistus jonka tosin epäilinkin olevan jokin tämäntapainen eli nostetaan polttoaineveroja ja ajoneuvoveroja ....
hankintaverotus tietysti jää ennalleen kun EU ei siihen enään puutu :x
9-3Aero-01
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Ei muuta ko digipiirturit yksityisautoihinki, ja nopeudenrajottimet sammaan syssyyn. Vuosikatsastuksen yhteydessä km-lukeman kontrolli ja päästökuorman laskenta=verolaskumätky postiin. Onhan siinä tietysti kaikenlaista mietittävää, museoajoneuvot jne mutta luotan verovirkamiesten järkeen. :roll:
Kaikesta eniten minua näitten autoiluun liittyvien verojen ja muitten maksujen perimisessä riepoo että net ei näytä tulevan takasin liikenteeseen. Tiet, liikennejärjestelyt ja valvonta mättää, julkinen liikenne ei toimi. Ja ko se oma kinneri on pakko olla että pääsee töihin. Minen ainakhan lähe reippaileen 15 km:n päähän kolmenkympin pakkasessa, saati reippaile takasin sieltä 12 tunnin päivän päätteeksi. Tai jos se siihen mennee niin valtio saa maksaa goretexit.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Henri S kirjoitti:Kaikesta eniten minua näitten autoiluun liittyvien verojen ja muitten maksujen perimisessä riepoo että net ei näytä tulevan takasin liikenteeseen. Tiet, liikennejärjestelyt ja valvonta mättää, julkinen liikenne ei toimi. Ja ko se oma kinneri on pakko olla että pääsee töihin. Minen ainakhan lähe reippaileen 15 km:n päähän kolmenkympin pakkasessa, saati reippaile takasin sieltä 12 tunnin päivän päätteeksi. Tai jos se siihen mennee niin valtio saa maksaa goretexit.
Nythän oli juuri kolmosen uutisissa, että tiestön kunnostukseen suunnitellaan uusia tiemaksuja. Ja miksiköhän tuossa uutisessa ei mainittu niistä muutamasta nyt jo tieliikenteestä kerättävästä miljardista, joista reilu 10% palautuu takaisin liikenteeseen...

http://www.stat.fi/til/vermak/2005/verm ... au_002.xls

Hankin muuten näitten uusien uutisten kunniaksi seutuliikennekortin seuraavaksi puoleksitoista kuukaudeksi. Äkkipäätään laskin, että tällä pienellä vähän ajon jaksolla jää valtiolta saamatta noin neljäsataa euroa verotuloja. Onneksi olkoon vain.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Vastaa Viestiin