Voi olla totta mutta luulen että tulee pahempaa jälkeä mäjäyttämällä puntolla nokkakolari Hummerin kanssa kuin Saab 9-5:llä. Vai testaako Euroncap nokkakolaritestejä, ja jos testataan niin onko kaikille autoille saman painoinen vasta-auto?ng900aero kirjoitti:Eikös testi suoriteta aivan samalla tavalla niin isoille kuin pienillekin autoille, tutkitaan kuinka paljon auto on mennyt läjään ja millaisia voimia testinukkeen kohdistuu jne? Ainakaan euroncapin sivuilta ei löytynyt mitään mainintaa kokoluokkien välisestä suhteellisuudesta vaan samat testit ajetaan läpi kaikille autoille.
Kiinalaiset ja turvattomuus (taas)
-
- "Aero"
- Viestit: 431
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
- Paikkakunta: Vaasa
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
Niin, siis eiköhän se painoero luo juuri sitä vertailukelvottomuutta..?olli9000CDturbo kirjoitti:Voi olla totta mutta luulen että tulee pahempaa jälkeä mäjäyttämällä puntolla nokkakolari Hummerin kanssa kuin Saab 9-5:llä. Vai testaako Euroncap nokkakolaritestejä, ja jos testataan niin onko kaikille autoille saman painoinen vasta-auto?ng900aero kirjoitti:Eikös testi suoriteta aivan samalla tavalla niin isoille kuin pienillekin autoille, tutkitaan kuinka paljon auto on mennyt läjään ja millaisia voimia testinukkeen kohdistuu jne? Ainakaan euroncapin sivuilta ei löytynyt mitään mainintaa kokoluokkien välisestä suhteellisuudesta vaan samat testit ajetaan läpi kaikille autoille.
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
-
- "Turbo"
- Viestit: 253
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 23:30
- Paikkakunta: Valkeakoski
Autoliiton sivuilta.
Autoliiton sivuilta näkee tuloksia eri autojen välillä.saab900c kirjoitti:Tässä tietysti kiinnostaisi, miten og900:nen ottaa tuollaisen eteen, hieman sivuun tulevan iskun tai kylkeen tulevan. Onko olennainen ero, kun vertaa ng900:een?
http://www.autoliitto.fi
uskoisin saabin olevan kuitenkin luokassaan turvallisimpia!
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
mutta onhan sit näitä kia ceratoja yms... jotka pyörivät mainoksissa!!!
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2870
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Ainakin nokkatörmäys suoritetaan kiinteää estettä vastaan. Tästä johtuen tulos on riippuvainen massasta (vastaa kahden samanmassaisen auton törmäystä), eikä tulos ole vertailukelpoinen eri massaisten autojen välillä.ng900aero kirjoitti:Eikös testi suoriteta aivan samalla tavalla niin isoille kuin pienillekin autoille, tutkitaan kuinka paljon auto on mennyt läjään ja millaisia voimia testinukkeen kohdistuu jne? Ainakaan euroncapin sivuilta ei löytynyt mitään mainintaa kokoluokkien välisestä suhteellisuudesta vaan samat testit ajetaan läpi kaikille autoille.
http://www.euroncap.com/testprocedures.aspx
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Vaikea tietää kumpi loppupeleissä olisi parempi vaihtoehto Hummeria vastaan, monta sataa kevyempi auto joka vaihtaisi suuntaansa törmäyksen voimasta (eikä näinollen välttämättä menisi aivan niin läjäänkään) vaiko sitten isompi ja esim 500kg painavampi auto.olli9000CDturbo kirjoitti:Voi olla totta mutta luulen että tulee pahempaa jälkeä mäjäyttämällä puntolla nokkakolari Hummerin kanssa kuin Saab 9-5:llä. Vai testaako Euroncap nokkakolaritestejä, ja jos testataan niin onko kaikille autoille saman painoinen vasta-auto?ng900aero kirjoitti:Eikös testi suoriteta aivan samalla tavalla niin isoille kuin pienillekin autoille, tutkitaan kuinka paljon auto on mennyt läjään ja millaisia voimia testinukkeen kohdistuu jne? Ainakaan euroncapin sivuilta ei löytynyt mitään mainintaa kokoluokkien välisestä suhteellisuudesta vaan samat testit ajetaan läpi kaikille autoille.
On varmaan täysin tapauskohtaista, ja tuurilla kait noista pahoista kolareista selvitään, tietty jos jollain Puntolla selviäisi törmäyksestä Hummerin kanssa niin sitten se arvatenkin kimpoaisi seuraavana vastaantulevan tukkirekan alle
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Mutta ei tuo hiivatti hullummalta vaikuttaisi (eukolle kauppakassia etsimässä) kun noita testivideoita katsoi, joka tapauksessa ihmeen jäykäksi saatu korirakenne, ohjaamo ei muutu ollenkaan, a-pilarit tai katto ei taitu yhtään jne.
(No on ainakin turvallisempi kuin gm900/og9-3 jotka meni ihan solmuun a-pilareita, kattoa ja etuovien aukkoa myöten, ja kuskilla oli ahtat paikat rojun seassa. Ihmetyttää kovasti millä ovat saaneet neuvoteltua og9-3:n neljän tähden arvoiseksi vaikka se meni ihan yhtä läjään kuin gm900
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2870
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Autot eivät ole vertailukelpoisia edes kuvien perusteella, koska ne ovat eri painoisia.ng900aero kirjoitti:Mutta ei tuo hiivatti hullummalta vaikuttaisi (eukolle kauppakassia etsimässä) kun noita testivideoita katsoi, joka tapauksessa ihmeen jäykäksi saatu korirakenne, ohjaamo ei muutu ollenkaan, a-pilarit tai katto ei taitu yhtään jne.
(No on ainakin turvallisempi kuin gm900/og9-3 jotka meni ihan solmuun a-pilareita, kattoa ja etuovien aukkoa myöten, ja kuskilla oli ahtat paikat rojun seassa. Ihmetyttää kovasti millä ovat saaneet neuvoteltua og9-3:n neljän tähden arvoiseksi vaikka se meni ihan yhtä läjään kuin gm900)
Punton paino testissä oli 1076kg
http://www.euroncap.com/tests/fiat_punto_2005/238.aspx
900 Saabin paino testissä oli 1315kg
http://www.euroncap.com/tests/saab_900_1997/2.aspx
Aika lyttyyn näytti vanha Punto menneen köykäisyydestään (866kg) huolimatta. Edistystä on kyllä tapahtunut.
http://www.euroncap.com/tests/fiat_punto_1997/7.aspx
En tällä nyt yritä väittääkään tuota 900:sta törmäystestissä menestyjäksi, mutta asioita ei pidä sekoittaa. Massalla on tälläisessä testissä ratkaiseva merkitys.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Täässäpä video kun kaksi eri massaista nyky-autoa kohtaa:
http://www.adac-tv.de/index.php?clip=07 ... wmv&id=218
Ja kyllä suurin osa maantiellä liikkuvista 80-90 luvun autoista menee kolarissa kasaan kuin peltipurkki. Autoverotus tappaa. Vakuutusyhtiö Folksamin mukaan jos kaikki ruotsalaiset ajaisivat saab 9-5 se pelastaisi vuodessa 120 ihmisenhengen. Suomessa luku olisi varmasti suurempikin kun autokanta on vanhempaa ja rupisempaa kuin ruotsissa.
http://www.adac-tv.de/index.php?clip=07 ... wmv&id=218
Ja kyllä suurin osa maantiellä liikkuvista 80-90 luvun autoista menee kolarissa kasaan kuin peltipurkki. Autoverotus tappaa. Vakuutusyhtiö Folksamin mukaan jos kaikki ruotsalaiset ajaisivat saab 9-5 se pelastaisi vuodessa 120 ihmisenhengen. Suomessa luku olisi varmasti suurempikin kun autokanta on vanhempaa ja rupisempaa kuin ruotsissa.
Tosiaankin jossain vaiheessa se vertailukelvottomuus kokoluokkien välillä on myös siellä sivuilla lukenut. Maalaisjärkikin sanoo, että massaltaan monta sataa kiloa eroavat autot joutuvat kiinteään esteeseen törmätessään vastaanottamaan paljonkin eroavan määrän törmäysvoimaa. Toisin sanoen kun sen Fiiun koriin lätkäistään 9-5:n massaa vastaava kiinteä lisäkuorma, on jälki selvästi pahempaa jos auton korirakenne pysyy samana. Tuosta hummeriin törmäämisestä vielä sanottakoon, että ei se pikkuautolla mitään herkkua ole. G-voimat ovat aika tappavat siinä vaiheessa jos auto lähtee 80km/h vauhdista törmäyksen jälkeen taaksepäin esim. 30km/h.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
(Hiukka vielä OT) Niin hyvässä kuin pahassakin, joka tapauksessa ainakin tolppatesti ja sivutörmäystesti vastaavat kait jollain lailla todellisuutta eli jos esim tuolla hiivatilla luisuisi päin tolppaa vastaavalla nopeudella niin tuho olisi tuota luokkaa, ja jos sen kylkeen tulisi vastaavanlainen kappale niin jotenkin noin siinä kait kävisi koska kevyempimassaisena italianihme luisuisi pois alta. Ja eikös nokkatörmäystestikin anna osviittaa mitä saattaisi tapahtua jos ajaisi esim kallioseinään samassa kulmassa 64km/h?Henkka #2283 kirjoitti: Massalla on tälläisessä testissä ratkaiseva merkitys.
Noita junttimallisia kaupunkimaastureita vastaan ei pärjää tietty kuin kuorkilla mutta ainakin oma ajo on etupäässä motarilla tapahtuvaa jossa vastaantulijaan törmääminen on aikas vaikeaa.
Mutta ihan mielenkiintoista että moisissa pikkukipoissakin on jonkinlaiset mahikset säilyä hengissä kolarista, alkaa tietty tuo edellämainittu kippokin olemaan jo Saab 99:in painoluokassa. Jäykkä korirakenne taasen oli aiheuttanut kehuja myös ajo-ominaisuuksia arvioitaessa, eli on siitä muutakin etua.
Tottakait painavampi auto olisi parempi mutta esim. 500-700kg raskaimmissa taasen kulutuskin on eri planeetalta kun tehoakin pitää olla melkein 50% enemmän jotta massa saadaan liikkeelle vastaavasti.
Nojoo, pitää käydä koeajamassa kyseinen laitos huolella ennen ostopäätöksen tekemistä
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Edit: http://www.hs.fi/maailmanihmisia/artikk ... 5228262855
Joo olen Paavin kanssa samoilla linjoilla, parempi hankkia vaatimaton ja kateutta herättämätön pikkuauto ettei luule olevansa muuta ihmiskuntaa parempi
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
-
- "Viggen"
- Viestit: 571
- Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38