Nopeuden rajoitus?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Niin, ajatus kevyemmistä autoista on radikaali kuten myös tuo nopeusraja. Kilpa-autoilussa ja pienlentokonepuolella materiaalikehitys on kuitenkin ollut melko rajoittamatonta ja tulokset sen mukaisia, että pointtina oli juurikin että se 240/Caravelle/Pajero seitsämälle hengelle pystyttäisiin rakentamaan kevyemmäksi.
Citroen C5, OG900t16
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Toi 161km/h nopeurajoitus olisi uusiin autoihin ihan hyvä, voisi kuupallakin päästä nippa nappa hyvässä alamäessä ohi esim. uusistä S-mersuista ja M- pömpöistä 8) :D
Saab 9-3 TTID Vector 2008
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Ei muutakun 101km/h:n rajoitus joka autoon. Jos sitten joku ajaa 100 rajoituksella "vain" tasan satasta niin on se yhden kilometritunnin hätävoima reservissä, jonka turvin voi varvata tuhnuttelijan! Hyvä hyvä...
Meazza
"Aero"
Viestit: 344
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 08:50
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Meazza »

Aivan älytöntä. Tuon kiertäminen olisi kilpavarustelua ja kansanhuvia parhaimmillaan.
Vai mikä olisi rangaistus? Linnaa vai 10 päiväsakkoa?
Pääsi kaveri meidän keskusteluunkin :roll: Ei moni ensimmäisen kauden kansanedustaja kykene? Hyvä niin.
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Vankemmin "ulkopäin" hallitut nopeudet tulevat luultavasti vasta sitten kun tietokone ajaa autoa itsenäisesti paikasta toiseen ja silloinkin rajatuilla alueilla.

Tai viimeistään sitten kun autojen teknologia on sitä luokkaa että keskiluokan pirssillä pääsee leikiten 400km/h. Taino tulevaisuutta on vaikea ennustaa tarkasti. Voi olla että nopeudet liikenteessä kasvavat suuresti jos sensorit, tietokoneet ja ihmisen paranneltu versio sen sallii.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

TuuSaR kirjoitti:Vankemmin "ulkopäin" hallitut nopeudet tulevat luultavasti vasta sitten kun tietokone ajaa autoa itsenäisesti paikasta toiseen ja silloinkin rajatuilla alueilla.

Tai viimeistään sitten kun autojen teknologia on sitä luokkaa että keskiluokan pirssillä pääsee leikiten 400km/h. Taino tulevaisuutta on vaikea ennustaa tarkasti. Voi olla että nopeudet liikenteessä kasvavat suuresti jos sensorit, tietokoneet ja ihmisen paranneltu versio sen sallii.
Tämähän on totta jo..... Fiat Pendolino 8O
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Näin äkkiseltään ajateltuna tuo 160 ja risat sopisi omaan tarpeeseen ihan mutta ajatuksena tuo on ihan järjetön. Maksaa varmasti törkeän paljon joten pantais nekin rahat vaan teiden kunnon parantamiseen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Aivan väärä lähestyminen asettaa rajoja pakon kautta. Rajoittamalla ihmiset saadaa hakemaan rajoja, vaikka muutos pitäisi olla ihmisistä itsestään. Terve järki häviää. Tavallaan tuolla ajatusmallilla hävitettään järki ja kaikki on sallittua mitä voit tehdä. Ne jotka lakia rikkoo, rikkoo kuitenkin. Vähän samaa rataa, että puetaan haarniskat ettei tulla raiskatuksi tai jotain muuta älytöntä. Mutta sitä kautta että autot olisi optimoitu tälle nopeusalueelle (jonkun 300km/h sijaan) tajuan pointin, mutten voi periaatteesta kannattaa moista.
villero
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 17:21

Viesti Kirjoittaja villero »

V*ttuilua Saksalaisia kohtihan tuo on. Briteissä on myös tulossa kohtapuolin vaalit, ja tämä jamppahan menee kirkumalla sisään viherpipertäjien äänillä.

Ei tuollainen toimi. Kaaharit alkavat suosia vanhoja autoja, jotka taas ovat turvattomampia ja päästöisempiä.
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Nopeusrajoitusmerkit teiden varsilta kokonaan pois ja tilalle autoihin ostettavat nopeuslätkät.

Jokainen ostaisi vuosittain kukkaron venymisen mukaan nopeuslätkän autoonsa: 60, 80, 100, 120, 140 jne. Lätkille oikein rasvaiset hinnat siten, että tavan rahvas jaksaisi juuri ja juuri ostaa 60 tai 80 -lätkän. Isommat lätkät jäisivät vain rikkaiden ja fiksujen ihmisten ulottuville ...kaikki rikkaat ihmisethän ovat automaattisesti ja väistämättä fiksuja - kuten iltapäivä- ja juorulehdistä saamme toistuvasti lukea.

Lätkän oston yhteydessä autoon asennettaisiin jonkun insinööri Mauri-Petteri Vähä-Kummalan kehittämä täysin lahjomaton imujärjestelmänylitäytönestoanturielektrodipari joka estäisi ostettua suuremman huippunopeuden. Laitetta ei voisi mitenkään ruuvata tai huijata. Lätkän oston yhteydessä myös tarkistettaisiin, kulkeeko auto todella ostettavan lätkän mukaista nopeutta. Tällä ehkäistäisiin se, että naapurin tai tuttavan kiusaksi kiinnitettäisiin omakotimökki ja hankittaisiin autoon suorituskykyä suurempi nopeuslätkä.

Jokaiselle autoilijalle asetettaisiin vielä velvollisuus väistää suuremman nopeusluokan omaavia autoja. Kaikkein suurimpien (yli 200) nopeuslisenssien mukaan saisi kaupanpäälle autoon katolle asetettavat hälytysvalot, että rupusakki osaisi hyvissä ajoin ennakoida tulevan väistämisvelvollisuutensa eikä lujaa ja kovaa ajava isänmaan avain-/tukihenkilö joutuisi turhia jarruttelemaan.

Rahaa kertyisi autoilusta tällä tavalla valtion kassaan varmasti yhtä hyvin kuin nykyisinkin, ainakin pääkaupunkiseudulla - eikös siellä joka toinen ole jonkun sortin rojektipäällikkö tai joku muu harhaanjohtaja.

Liikenneonnettomuudet varmaankin lisääntyisivät dramaattisesti ensi alkuun, mutta vähenisivät sitten kun autoilijat ja autot vähenisivät. Jäisi nuorisoltakin turhat kilvanajot pois, kun kummankin BMWn ikkunoissa komeilisi samansuuruiset nopeuslätkät.

Kyllä loppuisi joutavilta rupuviilekkeiltä luontoa rasittava autoilu - kuka v...u nyt jaksaisi jatkuvasti väistellä pientareelle nopeampia/fiksumpia.

Ideaa saa vapaasti jatkojalostaa.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja SonmH »

Kertokaas joku mikä rajoitus on japanissa?
ja siellähän ne autot on rajoitettuja...
Aleksi
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 14:47
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

SonmH kirjoitti:Kertokaas joku mikä rajoitus on japanissa?
ja siellähän ne autot on rajoitettuja...
180km/h on rajoitus, syytä en osaa sanoa :roll:
Og 9-3 Turbo -98 projekti
#2605#
http://www.turbofriiks.com
I love my SAAB like fat kid love cake !!
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

Tässä hiukan lainausta alkuperäisestä jutusta:

Myös Saksan ympäristövirasto vaatii nopeusrajoituksia moottoriteille. Sen mukaan nopeus pitäisi rajoittaa 120 kilometriin tunnissa. Ympäristösyyt ovatkin ainoa peruste puolustaa nopeusrajoituksia. Juuri huhtikuussa Saksan Tilastokeskus (Statistisches Bundesamt Deutschland) ilmoitti, että vuonna 2006 maassa tapahtui kuolemaan johtaneita liikenneonnettomuuksia 5107, vähemmän kuin koskaan vuonna 1953 alkaneen tilastoinnin aikana.

Vuodesta 1970 liikenteessä kuolleiden määrä on laskenut 75 prosenttia, kun samaan aikaan ajoneuvojen määrä on liki kolminkertaistunut. Kuolonkolareista vain 12 % sattui moottoriteillä, kaupunkiliikenteen osuus oli 28 % ja maanteiden 60 %.

----

Joskus aiemmin katsoin tilastoista että esim. Saksan ja USA:n liikennekuolemat olivat suunnilleen samaa tasoa asukaslukuun suhteutettuna, eipä taida motarien nopeusrajoituksilla olla suuremmin mekitystä turvallisuuteen. Saksan ajokokemusten perusteella tuntuisi että saattaa olla jopa päinvastoin.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

CO2 päästöjen kannalta tuo rajoitus olisi ihan paikallaan. Bensan hinta kun ei ole este niille autoilijoille, joilla on varaa ostaa nopeita autoja.

Ja järkevästi ajatellen, mihin tarvitaan autoa, joka kulkee yli 160? (Muuhun, kuin egon ym. jatkeeksi.)

Maailmassa ei kovin montaa paikkaa enää edes ole missä tuon kovempaa saisi ajaakaan. Ja vaikka saisikin, niin harvemmin siihen on ruuhkien takia mahdollisuutta.

Tuunauskin olisi edelleen mahdollista. Sitten vain kisattaisiin kiihtyvyydestä, kuten nykyäänkin.

Eikä tuo edes haittaisi itseänikään. 23 vuoden aikana olen maantiellä laillisesti ajanut yli 130 vain kahdesti.

Totta on sekin, että pakottaminen ei ole hyvä keino. Käytännössä ainoa tapa saada tavallinen kuluttaja tekemään jotain "vapaaehtoisesti" onkin tehdä se lompakon kautta. Auton valmistajille rajoituksen toteuttaminen ei olisi kallista. Tekniikka on jo olemassa ja myös käytössä.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

Svc kirjoitti: Ja järkevästi ajatellen, mihin tarvitaan autoa, joka kulkee yli 160? (Muuhun, kuin egon ym. jatkeeksi.)
Entä mihin sitten tarvitaan junaa joka kulkee 200 tai 250, lentokoneesta puhumattakaan ?
Vastaa Viestiin