Webasto, onko järkee vai ei?
Webasto, onko järkee vai ei?
Olen pikkuhiljaa kyllästynyt siihen ettei työpaikalta saa minään talvena lämmitystolppapaikkaa. Lisäksi muutin äskettäin uuten asuntoon, jossa autopaikka kyllä on, mutta lämmönsyöttöjärjestelmänän on Termotakt ja sisätilanlämmittimet ehdottomasti kielletty. Eli autoa lämpiää milloin ja miten saattuu, ja nahkapenkit eivät lämpene milloinkaan. Eli ei tyydytä.
Siis lämmitysvaihtoehtona on sitten Webasto. Mutta, ajomatkani ovat usein lyhyitä, alle kymmenen kilsaa. Epäilen vahvasti miten akussa virta riittää, ei taida ennättää kunnolla tuolla matkalla latautua? Akku on vuoden vanha 62Ah:n Varta Silver Dynamic, onko ylipäätään hyvä akku Webastoa varten? Antaahan se hyvin käynnistysvirtaa, mutta ei taida latautua lyhyellä matkalla erityisen hyvin.
Ja mitenkäs Webasto käytännössä toimii automaattisen ilmastoinnin kanssa? Jostain olen kuullut että asennus kannattaisi tehdä ihan merkkikorjaamossa jotta tulisi oikein tehdyksi.
Siis lämmitysvaihtoehtona on sitten Webasto. Mutta, ajomatkani ovat usein lyhyitä, alle kymmenen kilsaa. Epäilen vahvasti miten akussa virta riittää, ei taida ennättää kunnolla tuolla matkalla latautua? Akku on vuoden vanha 62Ah:n Varta Silver Dynamic, onko ylipäätään hyvä akku Webastoa varten? Antaahan se hyvin käynnistysvirtaa, mutta ei taida latautua lyhyellä matkalla erityisen hyvin.
Ja mitenkäs Webasto käytännössä toimii automaattisen ilmastoinnin kanssa? Jostain olen kuullut että asennus kannattaisi tehdä ihan merkkikorjaamossa jotta tulisi oikein tehdyksi.
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
9000 Aero -97
-
- "Ruisku"
- Viestit: 104
- Liittynyt: Ke Loka 01, 2003 09:10
Kyllä mulla ainakin toimii (Ardic:n lämmitin) ACC:n kans erinomaisesti ja on kyllä hyvä laite. Tuo matka kyllä on vähän lyhyt. Jostain kuulin (lukikohan oikein ohjekirjassa) että olisi suositeltavaa ajaa yhtä pitkään ku lämppäri on päällä. Viime talven lämmitin 30 min, ajoin 15-20 min, hyvin akussa virrat riitti vaikka olikin vanha.
Isot pojat (taksikuskit) on puhunu jotta bensalämmitin-käytössä menis akku vuodessa; tiedä sitten, itsellä ei ainakaan oo menny.
Kyllä minä asennuttaisin sen asiansa osaavassa paikassa ettei tuu sen takia ongelmia, saattaa tosin maksaa jonkun verran.
Tulee väistämättä mieleen tässä muutama talvi sitten ku rapsuttelin aina aamuisin laseja 900:stani niin selän takana alkoi naapurin B...W:n webasto "puhista". Ahisti aina välillä ja tuli kyllä mieleen että "kyllä minullakin vielä joskus..." Sääli että se naapuri on jo muuttanut![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Isot pojat (taksikuskit) on puhunu jotta bensalämmitin-käytössä menis akku vuodessa; tiedä sitten, itsellä ei ainakaan oo menny.
Kyllä minä asennuttaisin sen asiansa osaavassa paikassa ettei tuu sen takia ongelmia, saattaa tosin maksaa jonkun verran.
Tulee väistämättä mieleen tässä muutama talvi sitten ku rapsuttelin aina aamuisin laseja 900:stani niin selän takana alkoi naapurin B...W:n webasto "puhista". Ahisti aina välillä ja tuli kyllä mieleen että "kyllä minullakin vielä joskus..." Sääli että se naapuri on jo muuttanut
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Suosittelen ehdottomasti isomman akun hankintaa. Itselläni oli -95 tonnarissa Webasto. Autossa oli myös acc. Kytkentä acc:n kanssa ei ole mitenkään ihmeellistä. Kyllä ne osaa sen kytkeä muuallakin kuin merkkiliikkeessä.
Itselläni oli aluksi 65 Ah:n akku, joka ei meinannut riittää millään. Työmatkaa oli 11 km ja siinä akku ei ehtinyt latautua riittävästi vaikka vaihdettiin laturiin jännitteensäädin vähän korkeampaa latausjännitettä antavaksi.
Laita vaan niin suuri akku kun saat pellin alle sopimaan ja lataa kaikesta huolimatta välillä laturilla.
Kyllä se polttoainelämmitin kaikesta huolimatta on huippuhomma! Ja ehdottomasti kaukosäädöllä.
Itselläni oli aluksi 65 Ah:n akku, joka ei meinannut riittää millään. Työmatkaa oli 11 km ja siinä akku ei ehtinyt latautua riittävästi vaikka vaihdettiin laturiin jännitteensäädin vähän korkeampaa latausjännitettä antavaksi.
Laita vaan niin suuri akku kun saat pellin alle sopimaan ja lataa kaikesta huolimatta välillä laturilla.
Kyllä se polttoainelämmitin kaikesta huolimatta on huippuhomma! Ja ehdottomasti kaukosäädöllä.
Laitatin Webaston autooni (9-3, vm.01, autom.ilm., SID2) ja ei mitään ongelmia...enää.
Aluksi hämmensi ilmastointilaitteen toiminta, mutta ohjelmoin sen käsin käynnistymään pienimmällä puhallinnopeudella tuulilasille. Muuta ongelmaa ei ole sitten ollut.
Hinta oli asennettuna n. 1200 eeroa (4,2 kW) ja kaukosäädin olisi maksanut lisää n. 300 eeroa. En sitä tarvitse, niin ei tullut otettua.
Akun kestosta ei ole vielä kokemusta, mutta 130A laturissa riittää mielestäni hönkää jos ajomatkat eivät ole ihan lyhyitä.
Tarvike Webaston ohjelmointipalikka on kuitenkin mielestäni parempi kuin Saabin tehdasasenteisessa SID:iin viritetty.
Aluksi hämmensi ilmastointilaitteen toiminta, mutta ohjelmoin sen käsin käynnistymään pienimmällä puhallinnopeudella tuulilasille. Muuta ongelmaa ei ole sitten ollut.
Hinta oli asennettuna n. 1200 eeroa (4,2 kW) ja kaukosäädin olisi maksanut lisää n. 300 eeroa. En sitä tarvitse, niin ei tullut otettua.
Akun kestosta ei ole vielä kokemusta, mutta 130A laturissa riittää mielestäni hönkää jos ajomatkat eivät ole ihan lyhyitä.
Tarvike Webaston ohjelmointipalikka on kuitenkin mielestäni parempi kuin Saabin tehdasasenteisessa SID:iin viritetty.
Miksi parempi, perusteluja?tevisu kirjoitti:Laitatin Webaston autooni (9-3, vm.01, autom.ilm., SID2) Tarvike Webaston ohjelmointipalikka on kuitenkin mielestäni parempi kuin Saabin tehdasasenteisessa SID:iin viritetty.
Edit: Diiselissä webasto vakiona ilman ohjainyksikköä. Eli toimii vain kun auto käynnissä. Nyt kiinnostaisi pystyisikö ajastinta "ohjelmoimaan" Sidiin vai pitäisikö vetää jotkut erilliset piuhat kabiinin puolelle esim. Webaston omalla ajastimella?
Minkätehoinen laturi mahtaa olla -97 9k:ssa (Aero)? Laturi meni muuten pimeäksi viime viikolla kesken ajon. Hartikaisella laittoivat alkuviikolla uuden, hintaa tuli ihan kivasti.
Oliskohan hyvä keino varmistaa virran riittävyys hankkimalla automaattinen akkulaturi lohkolämppärin yhteyteen? Eli tolppapaikan sähköä käytettäisiiin yöaikana pelkästään akun lataamiseen, Webaston hoitaessa lämmittämisestä. Eiköhän silloin virta riittäisi vielä työpaikan parkissa lämmittämiseen ja käynnistämiseen?
Oliskohan hyvä keino varmistaa virran riittävyys hankkimalla automaattinen akkulaturi lohkolämppärin yhteyteen? Eli tolppapaikan sähköä käytettäisiiin yöaikana pelkästään akun lataamiseen, Webaston hoitaessa lämmittämisestä. Eiköhän silloin virta riittäisi vielä työpaikan parkissa lämmittämiseen ja käynnistämiseen?
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
9000 Aero -97
Perustelut: (=mielipide9-3Tid kirjoitti:Miksi parempi, perusteluja?tevisu kirjoitti:Laitatin Webaston autooni (9-3, vm.01, autom.ilm., SID2) Tarvike Webaston ohjelmointipalikka on kuitenkin mielestäni parempi kuin Saabin tehdasasenteisessa SID:iin viritetty.
Edit: Diiselissä webasto vakiona ilman ohjainyksikköä. Eli toimii vain kun auto käynnissä. Nyt kiinnostaisi pystyisikö ajastinta "ohjelmoimaan" Sidiin vai pitäisikö vetää jotkut erilliset piuhat kabiinin puolelle esim. Webaston omalla ajastimella?
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Webaston perusajastimessa on kolme muistipaikkaa, johon voi ohjelmoida ajat. Esimerkiksi aamulla töihin lähtö, töistä lähtö, jne.
Webaston toisessa mallissa voidaan säätää myös maksimi päälläoloaika. Taitaa olla se ovaalinmuotoinen ajastin.
Tuohon jälkimmäiseen kysymykseesi en osaa vastata. Maahantuoja (Kaha) saattaisi tietää.
Luulen tietäväni, että Sidiin saa sen lisävarusteena pitääkin kysyä hintaa. Eipähän tulisi mitään ylimääräisiä potikoita hyttiin. Ominaisuudet Sidissä: saa ohjelmoitua milloin päälle milloin pois. Siinä lienee tärkeimmät ominaisuudet!tevisu kirjoitti:9-3Tid kirjoitti:tevisu kirjoitti: Perustelut: (=mielipide)
Webaston perusajastimessa on kolme muistipaikkaa, johon voi ohjelmoida ajat. Esimerkiksi aamulla töihin lähtö, töistä lähtö, jne.
Webaston toisessa mallissa voidaan säätää myös maksimi päälläoloaika. .
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
webasto
mä ostin webaston dbw50 5Kw huollettuna 400€ asensin sen 323 mazdaan ja rakensin sille kännykkä ohjauksenkin. nyt tuli sitten ostettua auto 9-3Tbo pitäis siirtää se ehdottomasti siihen, akkuksi optima niin eiköhän virta riitä. ukkolla on jubilee siinä loppui akut aina vuoden sisällä.
9-3.1972