![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)
Etanoli ja ruokaöljy?
Etanoli ja ruokaöljy?
Luin jostain et olikohan engalannissa jotkut käyttää dieselmoottoiressa ruokaöljyä?Se ei käy bensakoneisiin vaan niissä kävisi etanoli!Jotain säätöjä piti vähän muuttaa mut aika mielenkiintoista jos niillä pystyisi oikeasti ajaa? ![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)
![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)
Klubilainen 3656.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1723
- Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
- Paikkakunta: Raum
- Viesti:
Myytinmurtajissa ne muistaakseni ajoivat jollain jenkkikaasarivehkeellä.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Muistaakseni AutoBild tässä hiljattain testasi ajaa ruokaöljyllä vakio-Golffilla ja katsoa kauanko kestää. Kyllähän sillä kymmeniä tuhansia ajettiin, mutta sitten kypsyi muunmuassa turbo, jossa oli siivet hyvässä öljyssä. En kauhean hyvin muista kyllä tuota testiä.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Koneviestissä oli joku aika sitten juttua Belarus traktorista joka oli valjastettu testimielessä käyttämään tislattua rypsiöljyä polttoaineena. Homma toimi jotenkin lämpimillä keleillä, kylmemmillä aineen huono juoksevuus oli ongelma. Muistaakseni kone piti myös käynnistää polttoöljyllä. Haittapuolena oli jatkuva grillikioskin ja munkinpaiston haju. ![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Muistaakseni Valtra mainostaa, tai ainakin mainosti joskus että sen pannut toimii rypsiöljyllä. Mutta tuskin toimii ilman muutoksia!
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Muistaakseni Valtra mainostaa, tai ainakin mainosti joskus että sen pannut toimii rypsiöljyllä. Mutta tuskin toimii ilman muutoksia!
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Tuolta voi etsiä tietoa, jos sitä halajaa:
http://forums.tdiclub.com/forumdisplay.php?f=52
Parhaat muistaakseni ajaneet ilman kummempia ongelmia toistasataatuhatta.
Mielenkiintoista vielä se, että osa ajaa myös PD-koneilla, joiden pumppujärjestelmä on olennaisesti herkempi jäykän viskositeetin omaavalle polttoaineelle. Kummasti näyttää kestävän. Toki rajatkin tulevat aikanaan vastaan mutta silloin on monesti huollon hinta jo säästetty.
Yleisesti eivät jenkeissä valmisteveroa omalla rasvalla ajamisesta maksa.
Laki siellä sama kuin täällä, liekkö sanktiot tai valvonta pienempää?
Kannattaa muistaa, että kasviöljyllä ajaminen on ihan eri asia kuin RME:llä, eli biodieselillä ajaminen. Biodieselistä on glyseroli erotettu pois esteröimällä -> ei vaadi lämmittimiä viskositeetin alentamiseksi.
Myös puhutaan lyhenteillä WVO ja SVO eli waste vegetable oil (käytetty matsku) ja straight vegetable oil eli tuore tavara.
Laitetaanpa vielä linkki, tuolta saa tialttua muunnossatseja rasvalla ajamiseen: http://www.greasecar.com/products.cfm
Valtran pannut TOIMII Biodieselillä ilman muutoksia. Se on vakta.
Ihan uusinta mallia lukuunottamatta (käyttötestit kesken, todennäköisesti tullaan sallimaan) valtran koneilla saa ajaa 100% biodieselillä ILMAN, että se vaikuttaa traktorin takuuseen millään tavalla.
Autovalmistajat noin yleensä sallivat 5% seoksen. Joku muistaakseni jenkkifirma salli jopa 20%.
Jos taas tarkoitit nimenomaan pelkällä jatkokäsittelemättömällä rypsiöljyllä ajamista, niin siihen ei tietääkseni Valtra ole antanut suostumustaan, eli omalla vastuulla.
100% RME-seoksella voi myös käynnistää traktorin, ihan normaalisti. Polttlöljyä ei tarvita käynnistykseen. Raakalla rypsiöljyllä polttoöljyllä koneen lämmittäminen tietääkseni tarvitaan. Saatoin lukea saman jutun Koneviestistä aikoinaan.
Mielestäni 100% biodieselillä ajettaessa pakokaasu haisee paahdetulle viljalle. Ei tule munkit kyllä eikä mäkkärit mieleen.
Suurin ero on polttoainekäyttöistä lisälämmitintä käytettäessä. Normaali uskomaton kisuaminen ja silmien kirvely vaihtuu lähes miellyttäväksi aromiksi...
http://forums.tdiclub.com/forumdisplay.php?f=52
Parhaat muistaakseni ajaneet ilman kummempia ongelmia toistasataatuhatta.
Mielenkiintoista vielä se, että osa ajaa myös PD-koneilla, joiden pumppujärjestelmä on olennaisesti herkempi jäykän viskositeetin omaavalle polttoaineelle. Kummasti näyttää kestävän. Toki rajatkin tulevat aikanaan vastaan mutta silloin on monesti huollon hinta jo säästetty.
Yleisesti eivät jenkeissä valmisteveroa omalla rasvalla ajamisesta maksa.
Laki siellä sama kuin täällä, liekkö sanktiot tai valvonta pienempää?
Kannattaa muistaa, että kasviöljyllä ajaminen on ihan eri asia kuin RME:llä, eli biodieselillä ajaminen. Biodieselistä on glyseroli erotettu pois esteröimällä -> ei vaadi lämmittimiä viskositeetin alentamiseksi.
Myös puhutaan lyhenteillä WVO ja SVO eli waste vegetable oil (käytetty matsku) ja straight vegetable oil eli tuore tavara.
Laitetaanpa vielä linkki, tuolta saa tialttua muunnossatseja rasvalla ajamiseen: http://www.greasecar.com/products.cfm
Ilmeisesti tällä tislatulla rypsiöljyllä tarkoitat juurikin RME:tä (rypsi-metyyli-esteriä)? RME kestää ilman pakkasseostusta noin -7°C 100% seoksena. Mikäli dieseliä seoassa, kestävyys kasvaa.hz81 kirjoitti:Koneviestissä oli joku aika sitten juttua Belarus traktorista joka oli valjastettu testimielessä käyttämään tislattua rypsiöljyä polttoaineena. Homma toimi jotenkin lämpimillä keleillä, kylmemmillä aineen huono juoksevuus oli ongelma. Muistaakseni kone piti myös käynnistää polttoöljyllä. Haittapuolena oli jatkuva grillikioskin ja munkinpaiston haju.
Muistaakseni Valtra mainostaa, tai ainakin mainosti joskus että sen pannut toimii rypsiöljyllä. Mutta tuskin toimii ilman muutoksia!
Valtran pannut TOIMII Biodieselillä ilman muutoksia. Se on vakta.
Ihan uusinta mallia lukuunottamatta (käyttötestit kesken, todennäköisesti tullaan sallimaan) valtran koneilla saa ajaa 100% biodieselillä ILMAN, että se vaikuttaa traktorin takuuseen millään tavalla.
Autovalmistajat noin yleensä sallivat 5% seoksen. Joku muistaakseni jenkkifirma salli jopa 20%.
Jos taas tarkoitit nimenomaan pelkällä jatkokäsittelemättömällä rypsiöljyllä ajamista, niin siihen ei tietääkseni Valtra ole antanut suostumustaan, eli omalla vastuulla.
100% RME-seoksella voi myös käynnistää traktorin, ihan normaalisti. Polttlöljyä ei tarvita käynnistykseen. Raakalla rypsiöljyllä polttoöljyllä koneen lämmittäminen tietääkseni tarvitaan. Saatoin lukea saman jutun Koneviestistä aikoinaan.
Mielestäni 100% biodieselillä ajettaessa pakokaasu haisee paahdetulle viljalle. Ei tule munkit kyllä eikä mäkkärit mieleen.
Suurin ero on polttoainekäyttöistä lisälämmitintä käytettäessä. Normaali uskomaton kisuaminen ja silmien kirvely vaihtuu lähes miellyttäväksi aromiksi...
Siis siinä koneviestin jutussa oli juurikin kyse jostain rypsiöljyllä toimivasta Belaruksesta, ei siis biodieselillä toimivasta vaikkakin silläkinhän se luonnollisesti toimisi. En muista tarkkaan enään jutun sisältöä mutta muistelen siinä puhuttaneen jostain tislauksesta tai puristamisesta?!snuggles kirjoitti:Tuolta voi etsiä tietoa, jos sitä halajaa:
http://forums.tdiclub.com/forumdisplay.php?f=52
Parhaat muistaakseni ajaneet ilman kummempia ongelmia toistasataatuhatta.
Mielenkiintoista vielä se, että osa ajaa myös PD-koneilla, joiden pumppujärjestelmä on olennaisesti herkempi jäykän viskositeetin omaavalle polttoaineelle. Kummasti näyttää kestävän. Toki rajatkin tulevat aikanaan vastaan mutta silloin on monesti huollon hinta jo säästetty.
Yleisesti eivät jenkeissä valmisteveroa omalla rasvalla ajamisesta maksa.
Laki siellä sama kuin täällä, liekkö sanktiot tai valvonta pienempää?
Kannattaa muistaa, että kasviöljyllä ajaminen on ihan eri asia kuin RME:llä, eli biodieselillä ajaminen. Biodieselistä on glyseroli erotettu pois esteröimällä -> ei vaadi lämmittimiä viskositeetin alentamiseksi.
Myös puhutaan lyhenteillä WVO ja SVO eli waste vegetable oil (käytetty matsku) ja straight vegetable oil eli tuore tavara.
Laitetaanpa vielä linkki, tuolta saa tialttua muunnossatseja rasvalla ajamiseen: http://www.greasecar.com/products.cfm
Ilmeisesti tällä tislatulla rypsiöljyllä tarkoitat juurikin RME:tä (rypsi-metyyli-esteriä)? RME kestää ilman pakkasseostusta noin -7°C 100% seoksena. Mikäli dieseliä seoassa, kestävyys kasvaa.hz81 kirjoitti:Koneviestissä oli joku aika sitten juttua Belarus traktorista joka oli valjastettu testimielessä käyttämään tislattua rypsiöljyä polttoaineena. Homma toimi jotenkin lämpimillä keleillä, kylmemmillä aineen huono juoksevuus oli ongelma. Muistaakseni kone piti myös käynnistää polttoöljyllä. Haittapuolena oli jatkuva grillikioskin ja munkinpaiston haju.
Muistaakseni Valtra mainostaa, tai ainakin mainosti joskus että sen pannut toimii rypsiöljyllä. Mutta tuskin toimii ilman muutoksia!
Valtran pannut TOIMII Biodieselillä ilman muutoksia. Se on vakta.
Ihan uusinta mallia lukuunottamatta (käyttötestit kesken, todennäköisesti tullaan sallimaan) valtran koneilla saa ajaa 100% biodieselillä ILMAN, että se vaikuttaa traktorin takuuseen millään tavalla.
Autovalmistajat noin yleensä sallivat 5% seoksen. Joku muistaakseni jenkkifirma salli jopa 20%.
Jos taas tarkoitit nimenomaan pelkällä jatkokäsittelemättömällä rypsiöljyllä ajamista, niin siihen ei tietääkseni Valtra ole antanut suostumustaan, eli omalla vastuulla.
100% RME-seoksella voi myös käynnistää traktorin, ihan normaalisti. Polttlöljyä ei tarvita käynnistykseen. Raakalla rypsiöljyllä polttoöljyllä koneen lämmittäminen tietääkseni tarvitaan. Saatoin lukea saman jutun Koneviestistä aikoinaan.
Mielestäni 100% biodieselillä ajettaessa pakokaasu haisee paahdetulle viljalle. Ei tule munkit kyllä eikä mäkkärit mieleen.
Suurin ero on polttoainekäyttöistä lisälämmitintä käytettäessä. Normaali uskomaton kisuaminen ja
silmien kirvely vaihtuu lähes miellyttäväksi aromiksi...
Ja eikös lähestulkoon kaikki nyky dieselpannut toimi biodieselillä siinä missä "tavallisellakin" dieselillä?! Tässä koneviestin jutussahan oli kyse siitä että isäntä sai "tislattua" sitä Belaruksen polttavaa öljyä omista kasvattamistaan rypseistä tai rapseista tai jotenkin näin. Belarukseen oli viritelty jotain lämmönvaihtimia yms. systeemeitä jolla saatiin öljyä lämpimäksi ja muistan että siinä puhuttiin erittäin voimakkaasta nakkikioskin tuoksusta sillä kruisaillessa.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Kyllä kyllä, samasta jutusta mahtaa olla kyse. Raakalla rypsillä siis ajoi.
Ihan tarkoituksella silti tein eron noille asioille, on tullut vastaan myös keskusteluja, joissa ihmiset nuo kaksi asiaa sekoittavat.
Nykydieselpannut toimii kyllä biodieselillä. Autokohtaisia (valmistajakohtaisia) eroja on lähinnä polttoainejärjestelmien tiivistemateriaaleissa. Pahimmassa tapauksessa estävät bio-polttoaineen käytön.
Pelkällä rypsiöljyllä ajettaessa tuo polttoaineen lämmittäminen on kai lähes pakollista.
Ihan tarkoituksella silti tein eron noille asioille, on tullut vastaan myös keskusteluja, joissa ihmiset nuo kaksi asiaa sekoittavat.
Nykydieselpannut toimii kyllä biodieselillä. Autokohtaisia (valmistajakohtaisia) eroja on lähinnä polttoainejärjestelmien tiivistemateriaaleissa. Pahimmassa tapauksessa estävät bio-polttoaineen käytön.
Pelkällä rypsiöljyllä ajettaessa tuo polttoaineen lämmittäminen on kai lähes pakollista.
Täytyy kaivaa kanssa ne koneviestit esiin, sitä juttua oli kahdessa eri numerossa ja muistaakseni pitäisi vielä tulla kolmas keväällä, että miten on talvi sujunut. Siinä oli tosiaan lämmityssysteemi rypsiöljylle, ja vieläpä melkein ilmainen projekti, ei ollut isäntä montaa sataa tuhlannut.
Koetan löytää ko. lehdet niin juttu tarkentuu.
Koetan löytää ko. lehdet niin juttu tarkentuu.
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
#2742
ng900 Turbo