Liikennekäyttäytyminen ja sifistynyt keskustelu

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Liikennekäyttäytyminen ja sifistynyt keskustelu

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Vaikka useita aiheita on lukotettu aiheesta ja sen vierestä niin minusta on hyvä että asioista keskustellaan ja on mahdollisuus puhea järkeäkin. Ehkä joku voi tajuta asioita näistä. Vaikka aiheena olisi näennäisesti jokin paheksuttava asia täytyy siitä voida keskustella järkevästi. Sensuuri on vähän väärä tapa tähän. sitä voi myös tulkita kannanotoksi asiaan sisällön pohjalta..

Tottakai laiton toiminta on väärin, mutta kai aiheesta voi keskustella. Onhan TV:ssäkin väkivaltaa, mutta tv heijastelee vain aiheita tosielämästä. Ei vatipäät liikenteestä katoa, mutta ehkä valistus auttaa. Foorumilla on varmasti perheellisiä ja koulun alkaminen ajankohtaista. Mielipiteet ovat herkässä. Arveluttavia juttuja tehdään liikenteessä vaikka täällä ei niistä puhuttaisikaan. olisi hyvä jos puhuttaisi eipä ainakaan jää epäselväksi mielipiteet ja ehkä faktatkin.

Mielestäni autoilialla on suurempi syy olla joustava tekemisissään liikenteessä sen takia, että auto on se joka tuhot tekee. Vastapuoli ei aina ymmärrä tilannetta. Toisaalta jos lapsi ei osaa liikenteessä liikkua on vanhemmilla vastuu katsoa, että lapsi selviää hengissä ja tarvittaessa vaikka saattaa.

Toivon ettei ketjua lukita ja että kannanotot ja keskustelu pysyisi asiallisena, vaikka asiasisältö ottaisikin kantaa suuntaan tai toiseen. Olisi edes yksi paikka missä näistä puhua. Minusta autoklubin ja sen jäsenten tulisi liikenteessä edustaa hyvää käytöstä kuten jokaisen muutenkin.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Liikennekäyttäytyminen ja sifistynyt keskustelu

Viesti Kirjoittaja wesku »

9-5T kirjoitti:
Moni lasten turvallisuudesta julkisesti huolta kantava ei muista ohjeitaan naapurikoulun kohdalla jos lapsensakaan koulun kohdalla.
Keväällä omakotiyhdistyksen kokouksessa oli kunnasta joku liikennesuunnittelijainsinööri tmv. esitelmöimässä. Kertoi kuulleensa poliiseilta että koulujen lähellä tutkatessa yleensä hyvin suuri osa sakotetuista on vanhempia jotka ovat kuljettamassa lapsiaan koulumatkalla.

En sitten tiedä kuinka moni sakotetuista on avoimesti huolissaan turvallisuudesta. Voi olla että näistä osa on niitä tyyppejä joilla on ominaista vannominen kaikenlaisten teknisten järjestelyiden nimeen ja nopeuksien pudottaminen edes suunnilleen normaaliin taajaman viiteenkymppiin on jotenkin mahdoton asia, 40/30 rajoituksista puhumattakaan..
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Liikennekäyttäytyminen ja sifistynyt keskustelu

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

wesku kirjoitti: Keväällä omakotiyhdistyksen kokouksessa oli kunnasta joku liikennesuunnittelijainsinööri tmv. esitelmöimässä. Kertoi kuulleensa poliiseilta että koulujen lähellä tutkatessa yleensä hyvin suuri osa sakotetuista on vanhempia jotka ovat kuljettamassa lapsiaan koulumatkalla.

En sitten tiedä kuinka moni sakotetuista on avoimesti huolissaan turvallisuudesta. Voi olla että näistä osa on niitä tyyppejä joilla on ominaista vannominen kaikenlaisten teknisten järjestelyiden nimeen ja nopeuksien pudottaminen edes suunnilleen normaaliin taajaman viiteenkymppiin on jotenkin mahdoton asia, 40/30 rajoituksista puhumattakaan..
Eihän hullua autoilijaa vielä paranna jos sille on sattunut siunaantumaan lapsia joita pitää kuljettaa. Poliisi ei ehkä tullut myöskään ajatelleeksi tilastoa tehdessään että suurin osa koulujen lähistöllä liikkuvista autoilijoista ON niitä jotka kuljettaa lapsiaan, siksi suurin osa sakoistakin menee niille. Poliisikoulun matematiikka ei ehkä ihan yllä tälle suhteellisuusteoria tasolle.
Kaikki vihaa niitä töyssyjä mutta se lienee varmaa että ainoa asia mikä oikeasti rajoittaa kaahaamista on nämä hidastetöyssyt. Varsinkin nykyään kun poliisivalvonta on käytännössä maanteiltä lopetettu.
9000CS 2,3
TuoAero
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Heinä 05, 2005 11:51

Viesti Kirjoittaja TuoAero »

Hyviä kirjoituksia ja mielipiteitä todella tärkeästä ja ajankohtaisesta asiasta.

Puhutaan, että liikennekäyttäytyminen on asenteista ja asennekasvatuksesta kiinni. Asenne on mielipidettä pysyvämpi. Miten me saamme oikeat tai väärät asenteemme; seuraamme jo lapsena isiemme, äitiemme, tätiemme, setiemme, pappojemme ja mummujemme tekemisiä ja heidän liikennekäyttäytymistään ja imemme oppia todella hyvin ja esimerkin voima on suuri. Tämän päivän menoa seuratessa toivoa paremmasta ei ole näkyvillä, on imetty ne väärät tavat.
Vanhemmuus ja vastuu ovat katoamassa tai ainakin sitä halutaan siirtää kouluille, poliisille, lainsäätäjälle, tielaitokselle jne...
Todelliset syyt ovat vain pikkuisen syvemmällä tai voisiko sanoa peräti, että lähempänä.... löytynee kun katsomme peiliin. Kaikki lähtee siitä, että millaisen asenteen kasvatamme omille lapsillemme ja millainen esimerkki kukin on omille lapsilleen.
Saab 9-5 Aero -05 Sedan
Saabikas

Viesti Kirjoittaja Saabikas »

Esimerkki ja vielä kerran esimerkki. Kuinka moni rehellisesti antaa itse omille lapsilleen asiallista esimerkkiä liikenteessä ? Tuossahan se edellä jo kiteytyi hyvin...
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Su Touko 08, 2011 20:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tomi9000T
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tomi9000T »

Oman lapsen koulun kohdalla ajetaan hiljaa ja ollaan huolissaan

Toisten lasten koulun kohdalla kaahataan ja manataan 30-40 rajoitusta
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
Saabikas

Viesti Kirjoittaja Saabikas »

Tomi9000T kirjoitti:Oman lapsen koulun kohdalla ajetaan hiljaa ja ollaan huolissaan

Toisten lasten koulun kohdalla kaahataan ja manataan 30-40 rajoitusta
Ajaa kuka ajaa. Kaksinaismoralistejahan tämä rakas maamme on täynnä. Ei siis kommenttia ammattilaista kohtaan.

Huomattavaa on se noin 150tkm vuotuisella kokemuksella, että mitä useammin törmää perässä roikkujaan tai muuten ylitörkeään käytökseen niin kuski on nainen ikäluokkaa 25-40. Ikävä yleistää. Ehkä mä olen sit puusilmä...
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Saabikas kirjoitti:Esimerkki ja vielä kerran esimerkki. Kuinka moni rehellisesti antaa itse omille lapsilleen asiallista esimerkkiä liikenteessä ? Tuossahan se edellä jo kiteytyi hyvin...
Kerran ajelin motaria oikeeta kaistaa ja jonossa mentiin. Vasemmalla kaistallakin oli jatkuvaa jonoa. Sitten tultiin yhden rampin kohdalle ja sieltä oli yksi kippo tulossa liikenteeseen mukaan. olin juuri siinä kohdalla kun tämä nuorehko mieshenkilö kaksi mukulaa takapenkillä veti suoraan eteen käyttämättä kiidytyskaistaa loppuun. En päässyt väistämään vasemmalle muun liikenteen takia vaan jarrutin täysillä 120-->n. vajaaseen 80km/h ja väistin oikeelle kiihdytyskaistalle, onneks oli tilaa. Tietysti vähän siinä hihat paloi ja soitin kunolla torvee ja kiposta äijä näyttää keskisormea ja takapenkillä kaksi about 4-6v niittiä molemmat keskisormet pystyssä.
Siinä voi jo sanoo, että koulutus alkaa jo sopivan nuorena.
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liteFun »

^Oisit rysäyttäny perään. Toki vauhtia sopivasti hiljentäen, mutta kuitenkin sen verran että olisi tyyppi saanut opetuksen. Eikö rampeilta tulevilla oo väistämisvelvollisuus ja kaikkea, ja taidetaan autokoulussakin jotain opettaa miten sinne pitäs sekaan liittyä...
Mun mielestä jos 120km/h liikkuvaan jonoon pitää päästä ja sopiva väli on, pitää itellä rampilta tullessa olla kans se 120 että siihen väliin voi puikata, mielellään vaikka vähän enempiki niin voi jarrulla himmata puikatessa ja saa takanatulevanki reagoimaan sen verran että sen turvavälin _ehkä_ onnistuis saamaan... ;)
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Viesti Kirjoittaja HMK »

Länsiväylällä Espoossa tuollainen röyhkeä rampilta jonoon tulo on arkipäivää. Vilkkua ei yleensä näytetä ja autona yleensä paremman luokan farmari. Sen jälkeen tuleekin niitä mukavia jarrutuksia ja jonon nytkähtelyä.

Ja mikä kumma siinä on kun aina joku tampio ajaa 80:n rajoituksella 70:ä vasenta kaistaa ja kerää jonoa taakseen. Oikealle kaistalle ei taatusti mennä kun vasta hankitussa Mazdassa on varmaan tarkka mittari ja muutenkin muut saavat ajaa takana ihan rauhassa.

Kun on ajellut paljonkin Euroopassa ja Jenkeissä niin kyllä PKS-seudun ajokulttuuri on suoraan... sanonko mistä.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

HMK kirjoitti: Kun on ajellut paljonkin Euroopassa ja Jenkeissä niin kyllä PKS-seudun ajokulttuuri on suoraan... sanonko mistä.
Ei varmaan lohduta jos raportoin että maaseutukaupunkien moottoritiepätkillä homma toimii vielä huonommin :-)

Nimim. Hki-Jkl-Kokkola-Jkl-Hki alkuviikosta pakettiautolla
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Moottoritien liikenteeseen liittymistä ei Suomessa osata, se on totta. Tosin ei sitä liittymistä kyllä yhtään helpota länsiväyläläinen tapa ajaa moottoritietä n. 5 metrin "turvallisuus"välillä edellä ajavaan.
Joustava moottoritielle tuleminen vaatii jonkin verran pelisilmää. Pitäisi seurata koko kihdyttämisen ajan m-tien liikennettä, pelata omalla nopeudellaan ja olla valmis tarvittaessa hiljentämääkin eikä vaan kiihdyttää aivottomana.
Kansa on varmaan jotenkin sisäistänyt sanan "kiihdytyskaista" että siinä pitää vaan kiihdyttää hulluna ettei tule liittyneeksi liian hitaalla vauhdilla m-tielle jolloin leimautuu taas joksikin tien tukoksi.

Mutta eipäs tuo ainoa paikka valitettavsti ole tuolla liikenteessä jota seuratessa tulee ajatelleeksi että tämä kansa on varmaan tipahtanut puusta banaani suussa suoraan auton rattiin. Eikä edes kovin kauan aikaa sitten.

Pääkaupunkiseudun hyvä tapa on sinänsä yleensä hienosti toimiva vetoketjuperiaate jossa päästetään myös väistämisvelvollisia joustavasti joka toiseen väliin. Tätä ei harrasteta kokemusteni mukaan kovin paljoa missään muualla Suomessa.
9000CS 2,3
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Viesti Kirjoittaja HMK »

Ihan totta tuo liian lähellä ajaminen. Viimeksi eilen kun tulin töistä Helsingistä niin edellä kovaa ajanut Audi joutui oikein kunnolla jarruttamaan kun edellä oleva jono yhtäkkiä alkoi hiljentämään. Sitä ennen ao. auto oli ajanut pitkään noin 1,5 m edellä ajavan takapuskurista.
Itse en kyllä uskaltaisi.

Vetoketjuperiaate toimii kyllä hyvin. Siitä hatunnosto.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

Itse ainakin henkilökohtaisesti kelailen sen motarinopeuden kiihdytyskaistalla ja adjusteeraan nopeuden muun liikenteen mukaan ennen kun liityn siihen. Kyllä mielummin kiihdytyskaistalla ajetaan jo nopeasti kun että siinä jarruttelemaan ruvetaan, varsinkin jos on takana porukkaa. Mutta tosiaan se pelisilmä siinä liikenteeseen mukaan tulossa on tärkeä, eikä mitään kikkaliikkeitä tuossa vaiheessa sallita - rauhallisesti ja maltilla mukaan selkeästi ennakoiden.

Mutta se mitä en ymmärrä on nimenomaan tuo vasemmalla kaistalla roikkuminen: Eräänkin kerran oikealla kaistalla oli kaksi venäläistä autonkuljetusautoa Lahden motarilla ja oikeastaan kaikki henkilöautoliikenne vasemmalla kaistalla monta sataa metriä ennen rekkoja. No ok, mutta rekkojen kohdalla vasemmalla kaistalla joku saamarin satasen lätkän elämysvaunu joka hyytyy rekan aiheuttaman ilmanpaineen takia 93 km/h kun rekka painaa 89 km/h. Tämä siis pahimpaan ruuhka-aikaan. Ja millähän järellä? Ite luonnollisesti ajelin oikeaa kaistaa rekkojen taakse ja jäin odottelemaan jonkun ystävällisen sielun avaamaa rakoa vasemmalle että pääsin rekoista sitten ohi. Oliko moraalisesti oikein, en tiedä, mutta vasen kaista on ohitusta varten, ei siellä roikkumista varten. Ohitus harvemmin alkaa kilometriä ennen ohitettavaa kohdetta.

Tämä on allekirjoittaneen mielipide. :wink:
Viimeksi muokannut Djjules, Pe Elo 17, 2007 13:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Vastaa Viestiin